DGPS OP 70CM !!

Voor als het echt nergens anders thuis hoort.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA3FS
Berichten: 1102
Lid geworden op: 11 okt 2006, 21:57
Roepletters: PA3FS
Locatie: Enschede/JO32KF

DGPS OP 70CM !!

#1 Bericht door PA3FS »

Wat betekent dit voor ons als zendamateurs? Is hier nog wat aan te doen (via veron/vrza) of zit men "tijdelijk" op 70cm met DGPS.


:arrow: Dhr. A. Ballast meldt dat momenteel het ATOF-beleidsdocument wordt aangepast. De verwachting is dat het
rond de zomervakantie voltooid zal zijn. Door uitbreiding van het aantal DGPS-toepassingen in het banddeel
438 – 440 MHz dienen storingen zo beperkt mogelijk te blijven. De repeaters zullen zoveel mogelijk onder de
438 MHz worden gepland en de DGPS toepassingen tussen 438 en de 440 MHz. Voor dit deel van de band
geldt dat DGPS een primaire status heeft en de Amateurdienst heeft een secundaire status. Nu er meer
DGPS toepassingen komen is de kans op storing voor en door de amateurs groter geworden. Een repeater
op bv. 439 MHz zal niet meer worden toegestaan. De ATV audiofrequentie zal worden vrijgehouden door het
agentschap.

Het compl. verslag is te vinden op :arrow: http://www.vrza.org/amateuroverleg/verslag25mrt2009.pdf

ON4PC
Berichten: 37
Lid geworden op: 15 dec 2008, 15:07

Re: DGPS OP 70CM !!

#2 Bericht door ON4PC »

Naar dat verslag keken we al uit want we wisten dat er een punt zou besproken worden dat ook van groot belang is voor de Belgische (en Duitse) radioamateurs.

De inhoud is zeer verontrustend:

Dhr. A. Ballast meldt dat momenteel het ATOF-beleidsdocument wordt aangepast. De verwachting is dat het
rond de zomervakantie voltooid zal zijn. Door uitbreiding van het aantal DGPS-toepassingen in het banddeel
438 – 440 MHz
dienen storingen zo beperkt mogelijk te blijven. De repeaters zullen zoveel mogelijk onder de
438 MHz worden gepland en de DGPS toepassingen tussen 438 en de 440 MHz. Voor dit deel van de band
geldt dat DGPS een primaire status heeft en de Amateurdienst heeft een secundaire status. Nu er meer
DGPS toepassingen komen is de kans op storing voor en door de amateurs groter geworden. Een repeater
op bv. 439 MHz zal niet meer worden toegestaan
. De ATV audiofrequentie zal worden vrijgehouden door het
agentschap.
Het agentschap is in overleg met Duitsland en België over het grensoverschrijdend gebruik(verkeer) in het
banddeel 438-440 MHz
.


Het blijkt duidelijk dat het AT niet tevreden is met een aantal frequenties in het segment 439,600 tot 439,800 MHz, zoals door ons voorgesteld, maar wel degelijk resoluut gaat voor het hele bandsegment 438 tot 440 MHz en dat ze alle (toekomstige ?) onbemande stations uit dit gebied willen weren. Overigens is ook gebleken dat ze dit niet enkel wensen voor de Nederlands onbemande stations maar dit ook willen opleggen voor deze in België en Duitsland binnen de afstand die internationale coördinatie nodig maakt. Bovendien steunt de VERON deze aanpak door te stellen:

Dhr. xxx (VERON) vraagt of het mogelijk is om na het overleg met België en Duitsland de gemaakte
afspraken breed uit te dragen en duidelijkheid te scheppen voor de amateurs. Het agentschap zal na
voltooiing van de gesprekken het vastgestelde resultaat aan de verenigingen communiceren.


De VRZA heeft volgens het verslag zelfs niet gereageerd. De Nederlands amateurverenigingen aanvaarden dus zonder meer wat het AT voorstelt, ze doen zelfs niet de moeite om tegenvoorstellen te doen om de belangen van de radioamateurs te verdedigen.

Wat het AT voorstelt, namelijk een afwijkend gebruik van het bandsegment 438 tot 440 MHz, met DGPS enerzijds in Nederland en onbemande radioamateurstations anderzijds in België en Duitsland, is niet werkbaar. De 90 km lijn voor internationale coördinatie, bekeken vanaf de Belgische en Duitse grens, strekt zich uit tot Amsterdam. Dit betekent dat Nederland alleen vrij spel heeft in de regio Noord-Holland en Texel. Voor al de andere regio's moet zij coördineren met Belgiê of Duitsland. Maar gaat het AT dan coördinatie aanvragen voor DSGPS-toepassingen sturen aan de Belgische radioamateurs ? Lijkt me zeer twijfelachtig.
In ieder geval heb ik van in het begin aan het AT laten weten dat wij in België niets zullen wijzigen aan ons beleid om de uitgangen van onbemande stations boven 438 MHz te plaatsen (zoals in de meeste Europese landen..) en het lijkt me evident dat onze oosterburen dat ook niet zullen doen.

Als het AT hiermee doorgaat ontstaat er anarchie in het bovenste deel van de 70cm band van de radioamateurs waarbij het recht van de sterkste zal heersen. Voorwaar een mooi vooruitzicht...

Ten zeerste teleurgesteld maar nog altijd vastbesloten om de belangen van de radioamateurs te verdedigen.

73, Filip ON4PC.
Nationale repeatercoördinator van België

Gebruikersavatar
Steef
Berichten: 3608
Lid geworden op: 14 nov 2007, 16:19

Re: DGPS OP 70CM !!

#3 Bericht door Steef »

Al ga je op je kop staan, en dans je dan de horlepiep,

Dit houdt niemand tegen. Is al lang en breed besloten. Is namelijk in verband met de kilometer heffing.

De "politieker" houd ons al een paar jaar voor het lapje. Europa investeert miljarden in het nieuwe Europese Gps systeem.
Dit alles om kilometer heffing in te voeren die Europees dekkend is. Plannetje van Ned. om het verlies van BPM te compenseren.

Dus vergeet het maar dat je dat tegen houdt. Oh, en mocht je nog twijfelen of kilometer heffing komt, dan weet je nu zeker dat het komt. Is namelijk dus al heel wat jaartjes geleden besloten.
Wie praat luistert niet

Gebruikersavatar
PE7EB
Berichten: 2449
Lid geworden op: 22 jan 2008, 19:37
Locatie: Alkmaar JO22jp19qv

Re: DGPS OP 70CM !!

#4 Bericht door PE7EB »

Kan allemaal wel mooi en waar zijn, maar waarom tussen 438 en 440 MHz? daarboven zitten nog véél meer Megahertzen aan spectrum.

Een beetje begrijp ik het ook wel weer, we roepen het al jaren "use it or lose it" ATV op 70 hebben we laten doodgaan, en dit is het resultaat.

Beetje "eigen schuld, dikke bult" is het dus ook wel weer.
73 es gud dx de eric pe7eb k
AIVD/NSA information ... the post above has nothing to do with "dirty bombs", "plane hyjacks" or "Sarin" ;-)

Gebruikersavatar
PA3FS
Berichten: 1102
Lid geworden op: 11 okt 2006, 21:57
Roepletters: PA3FS
Locatie: Enschede/JO32KF

Re: DGPS OP 70CM !!

#5 Bericht door PA3FS »

Ik krijg anders de indruk dat 70cm atv weer aan het opkomen is. Maar zullen Duitsland en Belgie nu hun repeaters weghalen uit het stuk 438/440 mhz . Dat denk ik toch niet .En hoe is het een en ander europees geregeld ? Dit stuk was in Nederland al secundair maar in de omliggende landen is dit een primair gedeelte waar repeaters op werken. Hoe zal men met de storing omgaan van de repeaters uit de omliggende landen ? Het lijkt mij niet echt een slimme set om de DGPS op "onze" 70cm los te laten .Is dit nu als test of zit dit definitief op de 70cm band ?

Gebruikersavatar
PA4WK
Berichten: 1215
Lid geworden op: 23 jan 2008, 02:37
Roepletters: PA4WK
Locatie: Vianen

Re: DGPS OP 70CM !!

#6 Bericht door PA4WK »

Beste mensen,
ieders standpunt is inmidels wel duidelijk op deze ontwikkelingen zit niemand te wachten, maar ik denk dat we er weinig tegen kunnen doen, het bovenste bandsegment is zoals eerder opgemerkt voor de Nederlandse amateurs helaas secundair.
Wat mij boos maakt is dat de amateur verenigingen (VERON en VRZA) die tenslotte regelmatig met het AT aan de tafel zitten dit schijnbaar maar over zich heen laten komen en geen luid protest hebben laten horen, hebben deze verenigingen bijvoorbeeld aangedrongen bij het AT om alternatieve te onderzoeken? mocht dit wel zo zijn waarom hebben we daar dan niets van gehoord of gelezen? of heeft men zitten slapen en was het al gebeurd voordat ze het in de gaten hadden, of hebben ze het maar zonder slag of stoot laten gebeuren om de goede relatie met het AT niet te schaden?
Deze verenigingen zijn er tenslotte om onze belangen te verdedigen, of zijn we alleen lid om de QSL kaarten te versturen? als dat zo is kan dat tegenwoordig ook al met E-QSL.
PA3FS heeft inderdaad gelijk, er is tegenwoordig meer gebruik van het bovenste deel van de 70cm. band door oa. ATV en vooral na de komst van de TXU 1256 repeaters uit Budel diverse bemande repeaters.
Is er iemand die weet hoe dit zo heeft kunnen komen? geef dan SVP een reactie.
Aan onze mede amateurs in Belgie en Duitsland zou ik willen vragen om via hun landelijke verenigingen bij de IARU hiertegen heftig te protesteren.
Maar misschien is het al te laat en is het een kwestie van tijd voordat het volgende secundaire band segment aan een andere gebruiker gegeven wordt, dat leverd tenslotte geld op en die amateurs? ach daar verdienen we niets aan.
Of zie ik het verkeerd? wie weet hoe het zit mag het zeggen.
Best 73s Wim PD0EDN
Ham radio, the only fail safe communication system in the world!

Gebruikersavatar
PE7EB
Berichten: 2449
Lid geworden op: 22 jan 2008, 19:37
Locatie: Alkmaar JO22jp19qv

Re: DGPS OP 70CM !!

#7 Bericht door PE7EB »

Is er iemand die weet hoe dit zo heeft kunnen komen? geef dan SVP een reactie.
Met het gevaar hier een hele berg commentaar op te krijgen geef ik hier mijn persoonlijke visie op:

Schijnbaar zijn de besturen der beide verenigingen dusdanig in slaap gesukkeld, dat het met hand en tand verdedigen van onze belangen maar gewoon vergeten wordt.
Hoe kan het anders dat voor de tweede keer in relatief korte tijd commerciële rommel in een primaire amateur band gedumpt wordt?
En laat ik duidelijk zijn, de veruimde voorwaarden voor onze N amateurs, alsmede het segment 7,1-7,2 MHz zijn hier GEEN wisselgeld voor, die zaken zijn gewoon een gevolg van internationale ontwikkelingen, net als het vervallen van de morse eis.
Kortom, tijd dat de beide besturen eens gaan luisteren naar de leden en met de vuist op tafel gaan slaan bij dit soort bizarre voorstellen en besluiten.

Eric
73 es gud dx de eric pe7eb k
AIVD/NSA information ... the post above has nothing to do with "dirty bombs", "plane hyjacks" or "Sarin" ;-)

Gebruikersavatar
vk2gwk
Berichten: 1235
Lid geworden op: 25 sep 2005, 08:41
Locatie: One Mile Beach NSW
Contacteer:

Re: DGPS OP 70CM !!

#8 Bericht door vk2gwk »

Die besturen slapen echt niet - de kans is groot dat sommige bestuursleden er zelfs wakker van liggen.....

Want tussen langs de zijlijn "schande" roepen omdat je denkt dat het fout gaat en daadwerkelijk effectief belangen behartigen in overleg met de overheid zit een wereld van verschil. Schande roepen is makkelijk - effectief overleggen met de overheid is vaak een zeer taai proces.

Wat veel amateurs vergeten is dat "het spectrum" een kapitaal goed is. Het is veel geld waard en wij - amateurs - krijgen daar zomaar, voor noppes, gratis en voor niets een flink stuk van in gebruik. Want vanaf vorig jaar betalen we zelfs niet meer voor de licentie.....

Vooral het VHF - SHF spectrum is zeer in trek bij andere diensten. Dus kunnen we als amateurs best roepen: "Dat is altijd van ons geweest, niet eerlijk, afblijven..." Maar degene - de overheid - die er geld voor kan maken heeft daar mooi maling aan. Wij hebben absoluut niets aan te bieden - we kunnen alleen maar "dank je wel" zeggen. Dat is geen echt comfortable uitgangspositie voor "onderhandelingen" voor de bestuursleden die ons vertegenwoordigen. Vuisten op tafel slaan...... als ik onderhandelaar in dienst van het AT was zou ik zeggen: "Stel je niet zo aan"..
Dat we er wat meer HF spectrum bijkrijgen komt alleen omdat dat stuk van het spectrum steeds minder belangrijk wordt in deze tijd van satellieten en digitale communicatie. Afsnijsel voor de hond.... wat we mogen gebruiken tot dat concessie houders voor PLC er geld voor willen geven.....

Het zou heel wat anders zijn wanneer we als amateurs jaarlijks gezamenlijk bereid waren om een fors bedrag op tafel te leggen voor de huur van ons deel van het spectrum. Dan heb je recht van spreken. In het engels hebben we het gezegde: "beggars are not choosers". No longer being a beggar gives you a choice.
zenden is zilver.... luisteren is goud!
Kijk ook eens op mijn website of naar mijn andere hobby op Flickr

Gebruikersavatar
Steef
Berichten: 3608
Lid geworden op: 14 nov 2007, 16:19

Re: DGPS OP 70CM !!

#9 Bericht door Steef »

Dan laat je wel buiten beschouwing wat zendamateurs ooit opgeleverd hebben. En dat gebeurt wel vaker, Kijk maar naar de ouderen zorg.
Wie praat luistert niet

PA2LAD
Berichten: 2302
Lid geworden op: 27 mei 2008, 17:32
Locatie: Dordrecht

Re: DGPS OP 70CM !!

#10 Bericht door PA2LAD »

vk2gwk schreef: Het zou heel wat anders zijn wanneer we als amateurs jaarlijks gezamenlijk bereid waren om een fors bedrag op tafel te leggen voor de huur van ons deel van het spectrum. Dan heb je recht van spreken. In het engels hebben we het gezegde: "beggars are not choosers". No longer being a beggar gives you a choice.
Onder het mom van "het laten betalen kost meer dan het opbrengt" zijn de vergunningen voor frequentiegebruik omgezet in een registratie. Toen waren we een partij: een betalend gebruiker. Nu worden we gedoogd.

Gebruikersavatar
vk2gwk
Berichten: 1235
Lid geworden op: 25 sep 2005, 08:41
Locatie: One Mile Beach NSW
Contacteer:

Re: DGPS OP 70CM !!

#11 Bericht door vk2gwk »

Dan laat je wel buiten beschouwing wat zendamateurs ooit opgeleverd hebben
Misschien ben ik wat cynisch.... maar wat hebben zendamateurs nu echt concreet voor waardevols opgeleverd wat er ook niet gekomen zou zijn zonder ander normaal voortgaand wetenschappelijk onderzoek....

OK, de verbindingen tijdens watersnoodramp van 1953..... Maar als je daar nu nog steeds op wilt teren.....

Wees realistisch. Er wordt druk geknutseld in onze hobby - gelukkig nog steeds. Veel mensen ontwikkelen zich verder met behulp van hun zendmachtiging. En heel misschien ontdekken ze iets wat de wetenschap verder helpt. Maar dat is dan door mensen die in de WO onderzoeks wereld werken en die dat ook wel ontdekt zouden heben als ze geen zend-amateur waren geweest.

We hebben een hobby, waarvoor de overheid ruimte schept door spectrum beschikbaar te stellen. Mooi! We heben zelfs geen subsidie nodig, zoals de sport wereld of vele andere vormen van vrije tijdsbesteding. Onze "subsidie" is ons gebruik van het spectrum. En aangezien overal de subsidies worden ingekort......

Dat heeft niks met ouderenzorg te maken (hoewel heel veel zendamateurs daar wel belang bij hebben... HI HI)
Onder het mom van "het laten betalen kost meer dan het opbrengt" zijn de vergunningen voor frequentiegebruik omgezet in een registratie. Toen waren we een partij: een betalend gebruiker. Nu worden we gedoogd.
Wat wij betaalden staat in geen verhoudiong voor wat we terbeschikking krijgen. Heb je enig idee hoeveel een TV station of een mobile phone exploitant voor z'n kanaaltje moet dokken....???
zenden is zilver.... luisteren is goud!
Kijk ook eens op mijn website of naar mijn andere hobby op Flickr

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: DGPS OP 70CM !!

#12 Bericht door PA0ETE »

De situatie 436 - 440 MHz bestaat sinds de jaren 80. Ik weet dat het de verenigingen in Nederland een doorn nog altijd in het oog is. Destijds had je het Sylledis plaatsbepalingssysteem dat over het scheepvaartverkeer in het Rotterdamse havengebied waakte. Vanwege wederzijdse storingen tussen amateurs en het radarsysteem was er vanuit de toenmalige Radiocontroledienst grote druk om het betreffende frequentiegebied voor amateurgebruik in te trekken. Dat zou dan bijvoorbeeld het einde van ATV op 70 cm in die tijd betekend hebben en doordat ATV-activiteiten zich destijds vrijwel uitsluitend op 70 cm afspeelden zou dat ook het voorlopig einde voor amateurtelevisie in Nederland zijn geweest.

Doordat de verenigingen toen op hun achterste benen zijn gaan staan is op verzoek van de verenigingen vervolgens aan het betreffende frequentiegebied voor amateurgebruik de secundaire status gegeven. Die situatie bestaat tot op heden. Na het verdwijnen van het Sylledis-systeem heeft AT een deel van dat frequentiegebied aan een andere groep commerciële gebruikers toegekend. Het is daarbij de vraag of dat juridisch gezien helemaal op de juiste gronden is gebeurd. Daarnaast wordt bij dit soort dingen (ook door AT) vaak gekeken naar de situatie in zowel IARU Region I als in de buurlanden. In vrijwel geen enkel land in Region I bestaat voor 436 - 440 echter een secundaire status zoals in Nederland.
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: DGPS OP 70CM !!

#13 Bericht door PA0ETE »

PA2LAD schreef:Onder het mom van "het laten betalen kost meer dan het opbrengt" zijn de vergunningen voor frequentiegebruik omgezet in een registratie. Toen waren we een partij: een betalend gebruiker. Nu worden we gedoogd.
Dit klopt echt niet. AT heeft met de registratie nog altijd precies dezelfde inspanningsverplichting tegenover ons als burgers als daarvoor. Van gedogen is geen sprake, we hebben in dat opzicht nog precies dezelfde rechtspositie.

De reden dat er een registratie is gekomen komt voort uit een streven van de recente kabinetten naar minder regeldruk voor bedrijven. Dat lukt in lang niet alle gevallen even goed, maar op het gebied van zendvergunningen lijkt het aardig te zijn geslaagd. Omdat zendamateurs daarvóór al min of meer toevallig bij een groep commerciële gebruikers waren ingedeeld (o.a. marifoon) waar de vergunningplicht uiteindelijk werd afgeschaft, gold die wetgeving daarom ook voor zendamateurs.
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Gebruikersavatar
PE7EB
Berichten: 2449
Lid geworden op: 22 jan 2008, 19:37
Locatie: Alkmaar JO22jp19qv

Re: DGPS OP 70CM !!

#14 Bericht door PE7EB »

vk2gwk schreef:maar wat hebben zendamateurs nu echt concreet voor waardevols opgeleverd wat er ook niet gekomen zou zijn zonder ander normaal voortgaand wetenschappelijk onderzoek
Het had er uiteindelijk wel gekomen Henk, dat ben ik met je eens, maar de inbreng van de amateurs in de ontwikkeling is zeer groot geweest.
Veel technieken die door amateurs zijn ontwikkeld zijn door de beroepsmatige ontwikkelaars overgenomen, of zelf door commerciëlen botweg gejat.
Pas met de ontwikkeling van de microgolf technieken is dat min of meer omgekeerd.
vk2gwk schreef:OK, de verbindingen tijdens watersnoodramp van 1953..... Maar als je daar nu nog steeds op wilt teren
Jij als wereld burger zou toch verder moeten kijken dan de Nederlandse grenzen, amateur radio is wereldwijd, en 1953 is maar een van de vele rampen en gebeurtenissen waarbij amateurs een (grote) rol hebben gespeeld.
Bij vele overstromingen en andere (natuur)rampen was dat ook het geval, redelijk recente voorbeelden: de beruchte Tsunami in Azië en 9-11 in New York
vk2gwk schreef:We hebben een hobby, waarvoor de overheid ruimte schept door spectrum beschikbaar te stellen.
Kleine nuancering, spectrum dat de overheid in gevolge van internationale afspraken beschikbaar moet stellen.
vk2gwk schreef:Wat wij betaalden staat in geen verhoudiong voor wat we terbeschikking krijgen. Heb je enig idee hoeveel een TV station of een mobile phone exploitant voor z'n kanaaltje moet dokken....???
En in hoeverre is dat hun eigen (stomme)schuld? IMHO zeker voor 80%, heerlijk tegen elkaar opbieden, en maar proberen iedereen de loef af te steken, drijft de prijs nu eenmaal op :roll: .

Het is en blijft gewoonweg een hele vreemde gang van zaken dat Nederland dit stuk band secundair verklaard voor de amateurdienst, waar het zo ongeveer in de hele region1 primair aan de amateurdienst is toegewezen.
Daarna gaat men er een toepassing implementeren die in de rest van Europa in een ander (niet amateur) bandsegment zit.
En dan haar buurlanden wil gaan dwingen hun regelgeving aan te passen, zodat de door hun wazige beleid hier geplaatste toepassingen maar niet gestoord worden door de in die landen in dit segment geplaatste amateur toepassingen.
Persoonlijk lijkt het me tijd voor brieven van ons amateurs persoonlijk, aan de ter zake kundige commissie leden van zowel de tweede kamer alsook het Europarlement.
Van de verenigingen verwacht ik helaas in deze niet veel (meer).

Eric

Edit: Daad bij het woord gevoegd, en een mail gezonden aan Anja Timmer, voorzitter van de Kamercommissie Economische Zaken.
73 es gud dx de eric pe7eb k
AIVD/NSA information ... the post above has nothing to do with "dirty bombs", "plane hyjacks" or "Sarin" ;-)

Gebruikersavatar
PE7EB
Berichten: 2449
Lid geworden op: 22 jan 2008, 19:37
Locatie: Alkmaar JO22jp19qv

Re: DGPS OP 70CM !!

#15 Bericht door PE7EB »

Op verzoek hier de tekst van de door mij verzonden mail:

Geachte mevrouw Timmer,

Graag als voorzitter van de kamer commissie voor Economische Zaken uw aandacht voor het volgende:

Binnen de gemeenschap van radiozendamateurs ontstaat op het moment en behoorlijke discussie, over een schijnbaar reeds door het onder het Ministerie van Economische Zaken ressorterende Agentschap Telecom genomen beslissing, met betrekking tot het plaatsen van DGPS apparatuur in het frequentieband segment 438 t/m 440 MHz.

In het kader van deze discussie heb ik de volgende vragen aan u:

- is de commissie op de hoogte van deze beslissing?
- is de commissie op de hoogte van het feit dat deze beslissing door de radiozendamateurs "omstreden" wordt genoemd?
- is de commissie op de hoogte dat binnen Europa Nederland waarschijnlijk de enige is die deze toepassing in dit stukje spectrum wil plaatsen?
- is de commissie op de hoogte van het feit dat Nederlandse radiozendamateurs in het segment 436 - 440 MHz waarbinnen dus ook 438-440 MHz valt, een secundaire status hebben, dit in tegenstelling tot onze mede amateurs in de ons omringende landen en vrijwel de gehele rest van Europa waar deze een primaire, dan wel een exclusieve status hebben?
- is de commissie op de hoogte van de beweringen dat Nederland zijn buurlanden, met name België en Duitsland wil "dwingen" hun regelgeving dusdanig in het nadeel van de radioamateurs in die landen aan te passen, zodat de daar nu toegewezen toepassingen maar geen storing veroorzaken op de "vreemde" Nederlandse toepassing van dit segment?
- indien de commissie van bovenstaande zaken op de hoogte is, waarom is deze beslissing dan toch genomen, vooral gezien het alsmaar weer klinkende "één Europa" vanuit de politiek?

Graag uw antwoord.


Met vriendelijke groeten,

Eric Boot (radioroepnaam PE7EB)
Bourgondiëstraat 30
1827 BB ALKMAAR
73 es gud dx de eric pe7eb k
AIVD/NSA information ... the post above has nothing to do with "dirty bombs", "plane hyjacks" or "Sarin" ;-)

Plaats reactie