Realistic DX-302 probleem/defect

Alles over ontvangers en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Vince
Berichten: 7
Lid geworden op: 28 mar 2009, 23:06

Realistic DX-302 probleem/defect

#1 Bericht door Vince »

Hallo allemaal. Sinds kort via Ebay in het bezit gekomen van een DX-302 shortwave receiver. Was er vroeger weg van, en toen ik deze voorbij zag komen besloot ik te bieden, en nu staat die hier.

Nu is het probleem dat de ontvangst absoluut niet goed is. Op de mw is bijna geen enkele zender te horen, net zo als in de hogere frequenties. Tussen ongeveer 3500 en 14000 kHz komt wel het een en ander binnen, maar zwak. Zaken als preselector, Rf gain en fijnafstemming staan goed.

Mijn vraag is als volgt. Is er iemand in de buurt van Voorne-Putten/Rotterdam die mogelijk dit zou kunnen repareren, of weet iemand een adresje in deze omgeving. Ik heb een PDF van de service manual, maar solderen van transistoren enzo is niet mijn sterkste punt. Ik zou het fijn vinden als dit zou gaan lukken, en hoor graag uw tips!
Bijlagen
dx302_service.pdf
realistic dx-302 service manual
(6.27 MiB) 359 keer gedownload

pa1bjs
Berichten: 1136
Lid geworden op: 09 okt 2006, 16:18
Roepletters: PA1BJS
Locatie: Abbenbroek

#2 Bericht door pa1bjs »

Hallo vince!
Allereerst welkom op het forum!
De Realistic is indd een erg mooie receiver!

Alles valt of staat met de antenne.
Wat voor antenne gebruik je? is dat binnen of buiten?

Voor een antenne geld dat hij het liefst zo lang mogelijk is en buiten opgehangen is.
Hoelang is weer afhankelijk van de Frequentie waarop je wilt gaan luisteren.
Bijvoorbeeld : de 14mhz band wordt ook wel de 20meter band genoemd omdat de golven 20meter zijn.
Dus een ideale antenne is een dipole van 2X10meter.

Groet
Bas uit Hellevoetsluis :D
Elecraft K2, FT897D, FT-7
Fritzel GPA404

Vince
Berichten: 7
Lid geworden op: 28 mar 2009, 23:06

#3 Bericht door Vince »

Hallo Bas,

Bedankt voor je snelle reactie! Op dit moment heb ik geen goede antenne, dat weet ik. Het is nu een stuk draad van een metertje of 5, binnen opgehangen op zolderhoogte. Dat ik daarmee niet de echt zwakke zenders kan ontvang is mij wel duidelijk, ook ben ik wel enigszins bekend met de antenne theorie. In de toekomst zal ik dan ook wel gaan kijken naar waarschijnlijk een actieve antenne.
Echter op dit moment is met deze setup op de LW en MW zo goed als niets te onvangen. Ik zou toch op z'n minst de Nederlandse omroepzenders moeten horen, alsook de BBC worldservice, alsmede wat omroepzenders op de LW, maar helaas... Een "speelgoed"radio van 5 euro doet het hier aanmerkelijk beter, dus vandaar dat ik vermoed dat er een defect is. Mijn instellingen op de ontvanger zijn in ieder geval goed, dus dat is het probleem niet.

Groeten,

Vincent, ook uit Hellevoetsluis :)

PA0CVH
Berichten: 36
Lid geworden op: 01 feb 2006, 13:50

#4 Bericht door PA0CVH »

Verbindt de antenne eens met TP201 dat is een testpunt bij transistor Q 203.
Als hij dan wel een redelijke output geeft op de middengolf is de eerste HF trap defect of de diode naar de eerste HF trap

Vince
Berichten: 7
Lid geworden op: 28 mar 2009, 23:06

#5 Bericht door Vince »

PA0CVH, bedankt voor de tip! Ik heb dus zojuist de ontvanger opengeschroefd en dit punt als antenne-ingang misbruikt. De ontvangst is vele malen beter op alle banden, en ik ontvang nu ook wat zenders op de MW en LW! Dit is dus al een hele vooruitgang. Ik begrijp uit je verhaal dat dan de 1e HF-trap mogelijk defect is. Hoe is dit evt op te lossen?

Groeten,
Vincent

pa1bjs
Berichten: 1136
Lid geworden op: 09 okt 2006, 16:18
Roepletters: PA1BJS
Locatie: Abbenbroek

#6 Bericht door pa1bjs »

Het probleem ligt bij Q201 fet, deze zal defect zijn.
(de eerste versterker FET achter je bandpass filter)
Blz 43 van je PDF'je

Volgens de lijst is het een 3SK45B-9.
Deze zijn waarschijnlijk nog wel te vinden.
(anders zijn er vast wel nieuwere versie's van)

Probeer dus deze FET te vervangen

Suc6 groet
Bas
Elecraft K2, FT897D, FT-7
Fritzel GPA404

Gebruikersavatar
PA9CW
Berichten: 1787
Lid geworden op: 15 sep 2005, 21:24
Roepletters: PA9CW
Locatie: Oosterhout (NB)

#7 Bericht door PA9CW »

Hier staat er ook eentje
Tonnie
DIG-5629 | AGCW-2939 | 30MDG-3789 | CTC-171 | NAQCC-7029 | BQC-1594| NTC-80.
K3/100 | P3 | Begali Pearl Gold.

Vince
Berichten: 7
Lid geworden op: 28 mar 2009, 23:06

#8 Bericht door Vince »

Ok bedankt, ik word hier steeds wijzer... :D
Ik ga dus op zoek naar deze FET. Kan hetzelfde type niet vinden, wel een 3SK45. Staat omschreven als RF voorversterker, dus dat moet dan waarschijnlijk wel te gebruiken zijn. Google vind niets op de 3SK45B-9.
Ben ook nog even naar het schema aan het staren geweest. Onder de FET staat nog een transistor, de Q202. Zal ik deze maar gelijk mee bestellen voor de zekerheid of zal dit waarschijnlijk niet nodig zijn. Excuses als dit misschien een beetje domme vraag is, maar ik kan vaag de verschillende blokken in het schema herkennen, maar daar houdt het dan ook helaas mee op.

Groeten,

Vincent

Vince
Berichten: 7
Lid geworden op: 28 mar 2009, 23:06

#9 Bericht door Vince »

@PA9CW:
Bedankt, maar ik heb er nu al eentje........ :roll:

pa1bjs
Berichten: 1136
Lid geworden op: 09 okt 2006, 16:18
Roepletters: PA1BJS
Locatie: Abbenbroek

#10 Bericht door pa1bjs »

Q202 zal het probleem niet zijn.
Ik zou specifiek naar de 3sk45B zoeken (de letter achter het typenummer is vaak de versterkingsfactor )

Groet
Bas
Elecraft K2, FT897D, FT-7
Fritzel GPA404

Vince
Berichten: 7
Lid geworden op: 28 mar 2009, 23:06

#11 Bericht door Vince »

Ok bedankt,
Dan ga ik hiernaar op zoek. Maar even wat zaken proberen te contacteren in de randstad, zag inmiddels ook in een webshop in Duitsland deze FET staan, dus er is iig wel aan te komen. Op websites van mij bekende electronica-zaken staat hij niet in de webshop. Waarschijnlijk wordt het dus even in Duitsland bestellen, ook niet zo'n probleem meer tegenwoordig.

pa1bjs
Berichten: 1136
Lid geworden op: 09 okt 2006, 16:18
Roepletters: PA1BJS
Locatie: Abbenbroek

#12 Bericht door pa1bjs »

Hallo vince
Heeft dil de fet niet?
Elecraft K2, FT897D, FT-7
Fritzel GPA404

Gebruikersavatar
pa3gws
Berichten: 38
Lid geworden op: 18 mar 2006, 21:04
Locatie: delft

#13 Bericht door pa3gws »

Als je de FET nog niet gevonden hebt.
Probeer het dan eens bij HEC in delft.
Die kan ook de duivel en zijn ...... leveren.
Het radio virus is ongeneesbaar het steekt steeds weer de kop op.

Vince
Berichten: 7
Lid geworden op: 28 mar 2009, 23:06

#14 Bericht door Vince »

Bedankt voor de beidde tips. Ik ga er vrijdag achteraan. Bij Dil staat die niet op de site, maar misschien ligt er nog eentje in de winkel. Zal ook het andere adres checken. Afgelopen week is het er helaas allemaal even niet van gekomen. Ik houd jullie op de hoogte.
Prettig paasweekend
:D

Plaats reactie