AO-27 & TEPR orbit 39844-5 19:02 AOS local time

Alles over satelliet en EME.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1394
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

AO-27 & TEPR orbit 39844-5 19:02 AOS local time

#1 Bericht door PC1L »

AO-27 orbit 39844-5 19:02 AOS local time

Vraagje, eventueel voor PE1NIL , Cor, als hij dit leest.

Welke overkomsten werkte jij via de AO-27 als ik dat zo even vragen kan. Ik heb een aantal keren s'avonds geluisterd, omdat dan deze sat net voor de antennes langs gaat ( voor deze sats is eea nog in aan/opbouw ). Maar na enkele seconden na het AOS schakelt ie uit :( . Dan niks meer hi :lol:.

Dank voor antwoord,

PC1L.

pe1nil-cor
Berichten: 203
Lid geworden op: 04 jan 2020, 18:20
Roepletters: pe1nil

Re: AO-27 & TEPR orbit 39844-5 19:02 AOS local time

#2 Bericht door pe1nil-cor »

Dag Leo.

AO-27 is wat ik begrepen heb vier minuten te gebruiken tijdens stijgende en dalende passen over de middelste breedtegraden van het noordelijk halfrond.

Heb al een tijdje geen qso's gemaakt over AO-27 maar hij werkt prima.

73
Cor PE1NIL

Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1394
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

Re: AO-27 & TEPR orbit 39844-5 19:02 AOS local time

#3 Bericht door PC1L »

.. zojuist nog even geprobeerd, eerst de SO-50 ( die na een zeer korte tijd 'wegviel' ) waar een russische (x)yl en tegenstation te horen waren. Dan AO-27 ( 39844-5 ) 08:30, kort qso met EA3AYK in JN11, maar ook weer na enkele seconden het 'verdwijnen' van de sat. Lijkt erop dat iemand, locaal, op de downlinken ( ook andere sats ) ah storen is, in de buurt van de sat frequenties, niet normaal meer.

Bovendien, de SO-50 en AO-27 vallen na opstart niet uit nadat ik een korte doorgang maak.

Rond een van mijn vorige QTH zijn er zo twee personen uitgepeild die het steeds weer net dan nodig vonden om iets aan te zetten hi :lol: .. zelfs onder meer een orgel en een illegale telefoon amp !

73 Leo PC1L

pe1nil-cor
Berichten: 203
Lid geworden op: 04 jan 2020, 18:20
Roepletters: pe1nil

Re: AO-27 & TEPR orbit 39844-5 19:02 AOS local time

#4 Bericht door pe1nil-cor »

Hoi Leo.

Even aankijken of dat meer voorkomt in het verleden ik weet zo niet meer welke sat dat
het was in ieder geval een FM sat hoorde ik ook stations later bleek dat het mobilofoons te zijn
die ze bij taxi's gebruikte.

73
Cor PE1NIL

Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1394
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

Re: AO-27 & TEPR orbit 39844-5 19:02 AOS local time

#5 Bericht door PC1L »

Hallo cor,

Tja, als het nog zo iets is als in het uplink verkeer, zoals bv indertijd bij de AO-27 ( boorplatform en taxi ), maar als dat lokaal op je downlinken ( te ) regelmatig voorkomt .. hi :lol: ..

Toch nog een vraagje indien dat zou kunnen, hoe doe jij werken over Breeze RS-44 : kies je een vaste up frequentie of stem je echt secuur af op het tegenstation ? Of laat je de TX VFO voor wat het is en bijstemmen via RX VFO ?

I.v.m de oscillators v d transponder ( som en verschil frequenties ) lijkt mij het handig om beide VFO's te koppelen, in dit geval dus voor inverted transponder electronica .. maar als dan het tegenstation dat ook doet heb je nergens meer omkijken naar :) ... als je de sync functie voor de VFO's gebruikt en je calculeert corrigeert de dan actuele afwijking van de transponder som of verschil frequentie moet dat perfect werken.

Zag dat er soms andere stations zijn die elkaar niet vinden, maar weet niet waar dat aan ligt.

pe1nil-cor
Berichten: 203
Lid geworden op: 04 jan 2020, 18:20
Roepletters: pe1nil

Re: AO-27 & TEPR orbit 39844-5 19:02 AOS local time

#6 Bericht door pe1nil-cor »

Dag Leo.

Ik ben ook wel eens een tegen station kwijt of deze zit niet meer op de rx freq het is de
gewoonte om de RX freq te laten staan met de TX freq te veranderen.

ja maar sommige doen dat anders om en zijn dan verbaast dat ze het tegen station niet meer horen daar bij komt ook nog het dopler effect er bij en dan gaat dat niet goed.
Ook die stations die de set via de pc besturen en de instelling niet goed zijn krijgen deze problemen ook.

Ik gebruik de laatste tijd een FT 736R deze kan ik zo instellen dat de twee vfo's rx ten opzichte van de tx
1.5 Khz synchroon kan laten lopen leuk maar als het tegen station maar wat aan het aanrommelen is gaat
het qso ook de mist in.

Dus als ik merk dat de rx verloopt stuur ik dat bij dus het gevolg is als ik de microfoon krijg de tx moet bijdraaien als het tegen station dan weer mij wil weer horen moet hij weer zijn rx weer veranderen en zo blijf je aan het emmeren.

Deze heb ik al een paar keer op RS- 44 horen zegen tegen stations dat ze de rx moet laten staan en de tx
veranderen.

73 Cor

Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1394
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

Re: AO-27 & TEPR orbit 39844-5 19:02 AOS local time

#7 Bericht door PC1L »

Hoi Cor,

Bedankt voor je antwoord, interessant :). Gisteren een 'qso' ( tussen aanhalingstekens omdat ik niet alles OK had met het regelen - experiment hi ) met even erg lage ERP ( tussen 50 en 150 mW ruw geschat ) gemaakt via RS-44 Breeze met, als het allemaal klopt, ON4API in JO10NW. Daar merkte ik dat het tegenstation steeds bij de volgende doorgang iets opgeschoven was in frequentie. Omdat ik met sync VFO's werkte en de osc v d set is 0,5 ppm ( doppler shift correctie wordt ook zeer goed bijgehouden ) kon ik dat zien. De uplink set voor gisteren, heeft een osc die net iets meer verloopt, dus het zou daaraan kunnen liggen dat hij iets bijstemde. Maar dan begrijp ik dat hij en jij dus ook dit alles full duplex monitoren, hopenlijk juiste conclusie getrokken hi :lol:.

Soms zie je dat inderdaad de stations het TX VFO laten en varieren met het RX VFO. Als ik het goed heb zijn dat dan de mensen die semi duplex toepassen.

1,5 kHz synchroon laten lopen .. ja te gek zoiets .. via gpredict kan ik dit instellen over de gehele breedte v d transponder band. Als het tegenstation dat dan ook doet lijkt het net een verbinding in FM, geen enkele handeling meer te verrichten. :lol: Maar vreselijk jammer dat dan op de een of andere manier de correctie ( bv enkele Hz ) niet kan worden ingevoerd :( .. tot nu toe. Ik had er zelfs een vraag over gesteld in dit forum, enkele dagen geleden hi. En anders regel ik dat maar via hamlibs hi.

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6251
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: AO-27 & TEPR orbit 39844-5 19:02 AOS local time

#8 Bericht door PA3DAT »

Klinkt wel interessant, ik heb (nog) nooit iets gedaan met satellieten,
anders dan kortstondig luisteren.

Kort vraagje: wat voor antennes gebruiken jullie?
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1394
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

Re: AO-27 & TEPR orbit 39844-5 19:02 AOS local time

#9 Bericht door PC1L »

AO-27 en Breeze zijn LEO satellieten .. voor LEO's worden bijna altijd circulair gepolariseerde antennes ( zoals bijvoorbeeld kruisyagi's, x-quads, turnstiles e.d. ) gebruikt hi. Die verwerken elliptische, horizontale, vertikale en lhcp / rhcp signalen. Ze kunnen de meest optredende polarisatie wijzigingen in de signalen goed aan :). Zonder dat je iets omschakelt vanuit de shack ( behalve LHCP - RHCP ). Veel op de antennes van het grondstation aankomende satelliet signalen zijn elliptisch gepolariseerd. Verder kun je een volledige kruisyagi ook nog eens stacken, vooral de x-quad leent zich daar goed voor. Maar dat laatste is niet bij iedereen bekend hi :lol:.

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6251
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: AO-27 & TEPR orbit 39844-5 19:02 AOS local time

#10 Bericht door PA3DAT »

Oei, dat gaan we niet doen.
Antennes en interesses heb ik genoeg. Ik dacht meer aan een horizontale (zo'n + model) of verticale rondstraler...

Wacht even, dat + wat ik bedoelde, dat is een turnstile. Bedankt, zal eens zo'n ding in elkaar zetten! :D
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

pe1nil-cor
Berichten: 203
Lid geworden op: 04 jan 2020, 18:20
Roepletters: pe1nil

Re: AO-27 & TEPR orbit 39844-5 19:02 AOS local time

#11 Bericht door pe1nil-cor »

PA3DAT.

Als je toch een antenne wil maken voor amateur satellieten te luisteren kun je beter een eggbeater antenne maken deze heeft een betere opstraal hoek dan een turnstile antenne is mijn ervaring.

73 PE1NIL

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6251
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: AO-27 & TEPR orbit 39844-5 19:02 AOS local time

#12 Bericht door PA3DAT »

Dank, ik ge eerst eens wat over lezen, online.
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1394
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

Re: AO-27 & TEPR orbit 39844-5 19:02 AOS local time

#13 Bericht door PC1L »

Ja, voor zelfbouw is een eggbeater zeker de moeite waard. Andere kleine antennes, geen zelfbouw, kijk ook eens bij WiMo TA-1 ( in principe een alleen luisteren antenne ), die doet het ook aardig, deze is o.m. in Delft ( grondstation ) gebruikt om de bekende satelliet te monitoren hi :).

https://www.wimo.com/en/ta-1

Heb er zelf eentje als monitoring antenne kunnen bemachtigen met een SWR 1:<1,1 in het Leo satelliet deel v.d. VHF band. Ze zijn wel wat prijzig. En wonderen moet je er niet van verwachten. Het is de enigste antenne in die categorie die ik niet zelf gebouwd had. Bevalt goed. Los v.h. feit dat sommige zelfbouw antennes toch zeer goede results geven :lol:.

Gebruikersavatar
PH4CK
Berichten: 586
Lid geworden op: 29 sep 2006, 16:30
Locatie: JO22XK

Re: AO-27 & TEPR orbit 39844-5 19:02 AOS local time

#14 Bericht door PH4CK »

misschien is een lindenblatt antenne een mogelijkheid?
https://www.amsat.org/amsat/articles/w6shp/lindy.html
redelijk makkelijk zelf te maken.
het moet kunnen anders kan het niet
Denk in oplossingen, niet in problemen

Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1394
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

Re: AO-27 & TEPR orbit 39844-5 19:02 AOS local time

#15 Bericht door PC1L »

Cor,

.. nog even terug naar de werkwijze verbindingen over Breeze, althans, wilde er nog iets over vragen. Als dat kan.

Heb ( RX vast, TX varieren ) uitgeprobeerd. Maar bijna alle stations raakten me zo kwijt, kennelijk ( omdat ik TX varieerde ). Mijn vraag : als je TX vast en RX varieert, is het dan niet zo dat die stations niet meer hoeven bij te stemmen ? Het gekke is dat nu lukte met sommige stations .. ik moest dan wel beetje bijstemmen ontvangstmatig. Voor de onervaren stations en hen die semi duplex werken wel makkelijker ?

Kan zijn dat mij iets ontgaan is voor de werkwijze TX varieren RX vast, vraag mij af hoe het dan werkt hi.

Vermoed dat het feit dat sommige operators aleen semi duplex doen en natuurlijk de ervaring een rol spelen ..

In case of de zeer ervaren operators is toch mijn vraag hierboven geldig.

73 Leo PC1L

Plaats reactie