Experimenteren in smalband FM op 12 meter ?

Bespreek hier je DX-ervaringen of maak bijvoorbeeld een QSO-afspraak.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA2RU
Berichten: 1823
Lid geworden op: 14 apr 2007, 18:15
Roepletters: PA2RU
Locatie: Emmen
Contacteer:

Re: Experimenteren in smalband FM op 12 meter ?

#16 Bericht door PA2RU »

Ik vind het wel wat hebben dat spul..
Maar aan de andere kant ook een drama : tegenwoordig zitten CB'ers vaak net onder (27.995) de 10m band in FM te kleppen omdat ze daar amper storing hebben.
Leuk maar je zal maar bezig zijn met een DX station wat net boven de onderste bandgrens zit :(
73 René PA2RU

-Verwijderd account

Re: Experimenteren in smalband FM op 12 meter ?

#17 Bericht door -Verwijderd account »

PA3DJS schreef:Ik snap overigens wel waarom er meer CB'ers buiten de band gaan zitten (bijvoorbeeld vlak onder de 10 m band). Ik kan met stations op 10m prima verbindingen maken, maar waarom lukt dat niet op CB met hetzelfde vermogen, zelfde antenne (met goede SWR)?

Heel simpel: PLC!
De notch van PLC begint net onder de 10 m band.
De notch zou helemaal niet nodig hoeven te zijn als de fabrikanten van allerhande elektronische meuk deugdelijk en kwalitatief goed werk zouden leveren. Maar dat kost een paar centen meer, wat ten koste gaat van de winst... en vooral dit laatste is kennelijk errug belangrijk :oops: :oops:
Dan zouden de overheden en/of de EU moeten bepalen dat elektronische meuk alle niet-noodzakelijke en andere onnodige RF-uitstraling moeten blocken vanaf zeg maar 100Hz tot aan (minstens) 100GHz.
Of het gaat om een simpel ladertje voor de apple foon, een draadloos wifi modem voor je schootcomputertje, zonnepanelen, windmolen op het erf, etc. etc.

PD0JDG
Berichten: 496
Lid geworden op: 18 okt 2011, 00:27
Roepletters: PD0JDG
Locatie: Parijs

Re: Experimenteren in smalband FM op 12 meter ?

#18 Bericht door PD0JDG »

PA3DJS schreef:De notch van PLC begint net onder de 10 m band.
De laatste 50 jaar heb ik gedacht dat de storing op 27MHz komt door de allocatie in een ISM band. Ik dacht dat ISM banden juist bedoeld zijn om storing te dumpen? Dat is toch geregeld door de overheid?

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2493
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Experimenteren in smalband FM op 12 meter ?

#19 Bericht door PA3DJS »

@PE2CH:
Die notches waren wel nodig daar de PLC industrie anders bang was dat de norm het niet zou halen, en dan was het einde PLC geweest. De eerste conceptnorm is jaren terug wel weggestemd. Door het toevoegen van statische en dynamische notches heeft de norm het gehaald (EN50561-1). Wij als zendamateurs bleken een goede lobby te hebben, omdat de amateurbanden een statische (permanente) notch hebben. Voor nieuwe banden (of uitbreidingen) kan dit wel problemen opleveren.

Gebruikers in frequentiespectrum dat dynamisch genotched is, of in het geheel niet genotched is, hebben dus pech (bijv CB en HF dataoverdracht).

@PD0JDG:
Eens met ISM, maar dat geldt niet voor de gehele CB band. Het ISM stuk zit van 26.957 MHz tot 27.283 MHz. Ik vermoed wel dat dit er toe bijgedragen heeft dat CB niet is genotched.

Een ISM toepassing is overigens bedoeld voor industriële, wetenschappelijk en medische toepassingen, dus geen telecom. PLC is draadgebonden Telecom, en mag dan niet gebruik maken van de verhoogde emissieniveaus zoals gelden voor ISM toepassingen. De PLC club heeft echter een hele goede lobby gehad.

PD0JDG
Berichten: 496
Lid geworden op: 18 okt 2011, 00:27
Roepletters: PD0JDG
Locatie: Parijs

Re: Experimenteren in smalband FM op 12 meter ?

#20 Bericht door PD0JDG »

Dat is helder, bedankt!

PA0AA
Berichten: 380
Lid geworden op: 29 dec 2007, 21:00
Roepletters: PA0AA
Locatie: Brunssum - Bonaire
Contacteer:

Re: Experimenteren in smalband FM op 12 meter ?

#21 Bericht door PA0AA »

PD0JDG schreef:
PA3DJS schreef:De notch van PLC begint net onder de 10 m band.
De laatste 50 jaar heb ik gedacht dat de storing op 27MHz komt door de allocatie in een ISM band. Ik dacht dat ISM banden juist bedoeld zijn om storing te dumpen? Dat is toch geregeld door de overheid?
Klopt. Even een stukje nostalgie hieronder; :wink:
Ik heb in de 70'er jaren ooit eens als HF technicus gewerkt bij de firma Colpitt, een bedrijf, dat kunststof lasmachines maakte.
Ze zaten toen in Zandvoort, zie ook https://youtu.be/VYP_Bwu9fsc

In de praktijk bestond zo'n lasmachine uit een oscillator-deel, met een dikke 50 kW industriële triode, en de eigenlijke mechanische machine, bestaande uit een lopende band, en nog wat meer onderdelen.
Het was mijn taak, dat e.e.a. zo ontworpen en geconstrueerd werd, dat de nodige straling binnen de aan ISM toegewezen frequentie bleef.
De voeding van het geheel bestond uit een driefasen deel, de netspanning werd dubbel gelijkgericht, zodat afvlakking nagenoeg overbodig werd.
Ik weet nog wel, dat het kenmerkende geluid dat deze installatie op 27 MHz produceerde door de toenmalige gebruikers op 11 meter
ook wel het "fietswiel" werd genoemd.
Volgens mij bestaan ze ( helaas ) niet meer....... :cry:

PD0JDG
Berichten: 496
Lid geworden op: 18 okt 2011, 00:27
Roepletters: PD0JDG
Locatie: Parijs

Re: Experimenteren in smalband FM op 12 meter ?

#22 Bericht door PD0JDG »

Bedankt voor je verhaal. Erg leuk om te lezen!

Plaats reactie