Vraag End Fed, waar tegencapaciteit aansluiten

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
PC9A
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 jun 2020, 14:54
Roepletters: PC9A

Vraag End Fed, waar tegencapaciteit aansluiten

#1 Bericht door PC9A »

Hallo !

Ik heb deze end-fed antenne (Top End Fed Antenne 10/(15)/20/40/80 meter 300 watt ).
Deze antenne is in een liggende L-vorm aangesloten tussen een hoek van de tuin en de woning.
De hoogte boven de grond is bescheiden, over de gehele lengte 3 meter boven de grond.
Het aansluit doosje zelf op 2 meter hoogte.
Het DC punt van het aansluit doosje is geaard.
Dit DC punt is verbonden met een koperen pijp die ik in de sloot heb geslagen (doet wonderen met achtergrond ruis !!!)

Toch valt de SWR tegen :
3,5 = 1:3,5 3,65 = 1;1,1 3,8 = 1:3,5
7,0 = 1:2,0 7,2 = 1;1,3
14,0 = 1;1,4 14,3 = 1:2,0
21,0 = 1;2,0 21,4 = 1:1,5
28,0 = 1;2,0 29,0 = 1:2,5
50,0 = 1:1,4 51,0 = 1;1,7

Nu moet ik bij zeggen dat de SWR op 20 erg slecht was, door de draad iets in te korten heb ik de swr iets beter kunnen krijgen.
Dit is ten koste gegaan van 7 MHz, die daardoor onder in de band iets slechter werkt.

Ik heb ook een verticale antenne (SE -360). Daar zit geen DC punt op het aansluit doosje.
Daar heb ik de aarde aangesloten aan de mast, en dus ook aan de buitenkant van de UHF plug / PL259.
De tegencapaciteit (2 radialen) sluit je dan aan boven aan het doosje.
Deze twee punten zijn niet direct met elkaar verbonden (2 ohm weerstand) maar waarschijnlijk via wikkelingen.

Nu vraag ik mij af of je bij de draadantenne ook niet zo iets kan doen.
Dus de aarde niet verbinden met het DC aansluit punt, maar de aarde verbinden aan de buitenmantel van de coax.
En dan het DC punt gebruiken voor extra tegencapaciteit.

Voordat ik weer meters koperdraad ga verknippen en de tuin verbouwen ..
eigenlijk deze simpele vraag :
- Heeft het nut om extra tegencapaciteit toe te voegen als de end-fed al via het DC punt in het slootwater is geaard ?
- Waar voeg ik die tegencapaciteit dan toe (DC punt of buitenmantel coax)
- En moet je de "sloot - aarde" dan verplaatsen naar buitenkant coax ?

Afbeelding

Bedankt !

Gebruikersavatar
PA4WK
Berichten: 1244
Lid geworden op: 23 jan 2008, 02:37
Roepletters: PA4WK
Locatie: Vianen

Re: Vraag End Fed, waar tegencapaciteit aansluiten

#2 Bericht door PA4WK »

Hallo OM,
De SWR waardes van je antenne zien er mooi uit, maar ik zou toch als je enigszins de mogelijkheid hebt de antenne hoger hangen, drie meter is wel erg laag, maar ik zeg altijd beter een compromis antenne dan helemaal geen antenne, er zijn tenslotte maar weinig mensen die een full size antenne voor 80m op een halve labda hoog kunnen hangen.
De End Fed antenne heeft geen echte tegen capaciteit nodig op de manier zoals bijvoorbeeld een GP.
Een End Fed heeft aan een draadje met een lengte van minimaal 0,05 labda van de laagste frequentie voldoende, in jou geval dus een stuk van minimaal vier meter.
Jou aardpunt in de sloot is niet verkeerd, maar voor de End Fed meer dan nodig is.
De draad van vier meter sluit je aan op het massa punt van de aanpassingstrafo, tussen de aansluitdoos en je coax komt dan een mantelstroom filter, zou je geen mantelstroom filter gebruiken zal je coax een deel van de antenne worden, dat werkt wel maar je hebt veel meer problemen met storing, zowel met zenden als ontvangen. voor een heel goed mantelstroom filter kijk je hier https://www.hfkits.nl/product/3-30-mhz- ... oomfilter/
Succes met de End Fed Wim PA4WK
Ham radio, the only fail safe communication system in the world!

-Verwijderd account

Re: Vraag End Fed, waar tegencapaciteit aansluiten

#3 Bericht door -Verwijderd account »

Heb je hier iets aan of kan jer er wat mee?

youtu.be/XquiDYi2ELI

Gebruikersavatar
PA4WK
Berichten: 1244
Lid geworden op: 23 jan 2008, 02:37
Roepletters: PA4WK
Locatie: Vianen

Re: Vraag End Fed, waar tegencapaciteit aansluiten

#4 Bericht door PA4WK »

Om de SWR op 20m. wat beter te krijgen kun je ook wat experimenteren met de waarde van de C van 10pF
Ham radio, the only fail safe communication system in the world!

PC9A
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 jun 2020, 14:54
Roepletters: PC9A

Re: Vraag End Fed, waar tegencapaciteit aansluiten

#5 Bericht door PC9A »

Bedankt voor de reactie.

De hoogte van 3 meter is inderdaad het best haalbare. Zo'n waslijn in de lucht is niet altijd even fraai en een ander probleem is dan dat de antenne dan direct zicht krijgt op de zonnepanelen van de buren. En dan schiet de ruis meteen enkele S=punten omhoog.

Op dit moment is er geen mantelstroom filter aangesloten.
De sloot-aarde doet wonderen ik heb thuis geen elektrische apparaten die last ondervinden :D
Ondanks dat is er wel een filter onderweg ... https://www.m0cvoantennas.com/apps/webs ... ow/2628660

Ik heb al zo'n filter voor de vertical.
Daar haal ik het beste resultaat door het filter op 10 meter van de antenne te plaatsen.
Bij de end-fed gaf dit een slechte swr voor 50MHz, het filter direct onder de antenne gaf daar geen meetbare afwijking in swr waarde. Ik heb wel wat artikeltjes gelezen waar men aangeeft dat de beste plek voor een mantelstroom filter niet direct onder de antenne is vanwege de hogere impedantie en spanningen in bepaalde situaties.

Begrijp ik goed dat die draad van 4 meter het beste dus aan het aardpunt kan worden aangesloten ?
Er loopt nu een draad vanaf het ground aansluitpunt naar de aardpen in de sloot.
Deze aardpen is aangesloten aan een tweede aardpen van de verticale antenne. De totale lengte draad zal net geen 4 meter zijn, tenzij je de coax van de verticale antenne meetelt (die hangt ook aan aarde) en dan komt er 20 meter bij. Deze extra lengte aansluiten geeft overigens geen zichtbare verbetering in swr of ontvangst.

Mijn inspiratie komt hier vandaan :
https://www.youtube.com/watch?v=pT_o487XQbs
Mijn antenne lijkt dus op het plaatje linksboven, maar het mogelijke alternatief is dus het plaatje linksonder

PC9A
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 jun 2020, 14:54
Roepletters: PC9A

Re: Vraag End Fed, waar tegencapaciteit aansluiten

#6 Bericht door PC9A »

Hier een tekening :
Bijlagen
Clipboard01.jpg

on4ged
Berichten: 335
Lid geworden op: 05 aug 2014, 16:34
Roepletters: ON4GED
Locatie: Waarloos -be
Contacteer:

Re: Vraag End Fed, waar tegencapaciteit aansluiten

#7 Bericht door on4ged »

@PC9A

Mijn antenne is een 4 band HighEndFed longwire die ook omdat het hier niet anders kan net als bij jou op 3 meter boven de grond hangt. Aanvankelijk hing ze rechtuit gespannen, maar omdat ze veel teveel tussen de bomen hing werkte ze naar mijn mening niet al te best. Uiteindelijk heb ik ze verhangen, er zitten nu twee bochten in. Nadat ik ze verhangen heb, en ze verder van het groen weghangt, werkt ze nu wel vrij goed. Bij mij hangen er geen grondradialen of tegencapaciteiten aan.
Ik heb intussen op 40- en 20m al enkele qso's gemaakt van een paar duizend km, eenmaal zelf met de oostkust van Canada.
Tijdens een qso met een Oostenrijker verwonderde hij zich over de toch wel erg goede verbinding die we hadden. Over de hoogte waarop mijn antenne hing zei hij dat ik door de ophanging van mijn antenne zo laag bij de grond als het ware een NVIS antenne heb. Door die lage opstelling straalt de antenne blijkbaar recht omhoog, verder zou het signaal dan in de atmosfeer afgebogen en weerkaatst worden. Zo zou dan weer de mogelijkheid ontstaan van verre verbindingen, en dat lijkt bij mij wel te lukken. Ik stel me dus tevreden met het resultaat, ik heb toch geen andere mogelijkheid.
Hieronder een link naar enige uitleg over NVIS antenne. Ik moet het zelf ook nog eens lezen, maar in het engels is dat voor mij toch niet zo eenvoudig.

https://en.wikipedia.org/wiki/Near_vert ... ce_skywave
73 de on4ged - Günther
https://www.qrzcq.com/call/ON4GED

Gebruikersavatar
PA4WK
Berichten: 1244
Lid geworden op: 23 jan 2008, 02:37
Roepletters: PA4WK
Locatie: Vianen

Re: Vraag End Fed, waar tegencapaciteit aansluiten

#8 Bericht door PA4WK »

PA4WK schreef:Om de SWR op 20m. wat beter te krijgen kun je ook wat experimenteren met de waarde van de C van 10pF
Ik bedoel de C van 100pF
Ham radio, the only fail safe communication system in the world!

Gebruikersavatar
PA4WK
Berichten: 1244
Lid geworden op: 23 jan 2008, 02:37
Roepletters: PA4WK
Locatie: Vianen

Re: Vraag End Fed, waar tegencapaciteit aansluiten

#9 Bericht door PA4WK »

Hallo OM,
over de aanpassing van antennes en dan met name het belang van een mantelstroom filter heb ik in CQ-PA Nr 4 van april 2020 op blz. 11 en 12 wat geschreven. Ik heb het art. als bijlage hier toegevoegd, neem vooral de tijd om de video filmpjes te kijken dan zal je veel duidelijk worden.
Over je tekening het volgende, als je het mantelstroom filter achter de coax schakelaar zet heb je er maar 1 nodig dat scheelt weer een paar tientjes, wel is het dan zo dat de afscherming van je kabel tot aan het mantelstroom filter minimaal 4 meter lang moet zijn en deel uit gaat maken van je antenne systeem. Ik zou je adviseren om gewoon eens als het een beetje technisch weer is het een en ander uit te proberen.
Als je de kans hebt om een antenne analyser te lenen zou ik dat zeker doen, dan kun je namelijk zien wat je verandering op de ene band voor gevolg heeft op een andere band, tevens kun je gelijk de resonantie frequente zien.
Als je meer met antennes wil gaan experimenteren zou ik zeker overwegen een antenne analyser aan te schaffen, ik heb er zelf ook een (Rig Expert AA170) en het enige waar ik spijt van heb is dat ik hem niet eerder gekocht heb, en ja ze kosten wel wat maar dan heb je voor de rest van je leven een heel fijn meetinstrument waar je veel plezier van zult hebben.
Een bevestiging voor je tegen capaciteit kun je eenvoudig maken door die aan een slangklem te solderen, deze kun je dan eenvoudig om de wartel van je antenne plug zetten.
Het is heel moeilijk om een advies te geven wat altijd werkt omdat namelijk elke antenne situatie anders is, zeker KG antenne die in golflengte gezien altijd dicht bij van alles en nog wat zitten worden daardoor erg door de omgeving beïnvloed.
Hopelijk heb je hier wat aan en succes met de antenne bouwsels 73 Wim
Bijlagen
Antenne aanpassing.doc
(381.5 KiB) 331 keer gedownload
Ham radio, the only fail safe communication system in the world!

PC9A
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 jun 2020, 14:54
Roepletters: PC9A

Re: Vraag End Fed, waar tegencapaciteit aansluiten

#10 Bericht door PC9A »

Dank je voor de reactie,

Dat van dat mantelstroomfilter kwam ook al in mij op. Alleen staat de coax switch binnen in huis en ik wil juist alle RF buiten houden. En het liefst ook op enige meters van de woonkamer van de buren. :wink: Die paar tientjes geef ik liever uit dan klachten van de buren.

Zo'n analyser is inderdaad wel een leuk idee. Het bespaart heel wat uren heen en weer lopen.
Wel meteen weer een hoop eurootjes. Hebben ze niks goedkopers bij de alie ? :lol: :lol:

Wat mij het meest bevreemd is dat de vertical geen DC punt heeft.
Of zouden de radialen op dit punt zijn aangesloten ? Ik heb dit punt ook eens aan de sloot-aarde gelegd. Resultaat : vlakke SWR tussen 1,5 en 8 MHz, maar toch een s-puntje minder ontvangst. Plus de elektronica in huis die compleet over de rooie ging bij zenden op 3,6 en 7 MHz.

Helaas weet ik niet precies wat er in die antenne zit ..
Dat laatste is wel onderzocht, hier doet iemand een poging :
https://www.avalonarc.org.uk/articles/s ... tenna.html

Dit zal er dan in het doosje zitten (aanname, dit is niet mijn foto maar komt van de website hierboven) :
Afbeelding

Misschien kan iemand hier een licht op werpen ?

p.s voor Günther .. het staat er inderdaad ... :
"horizontal dipoles or inverted V dipoles at about 0.2 wavelengths above ground giving the best results on transmit and at about 0.16 wavelengths on receive". Dus het beste resultaat op iets minder dan 0,2 golflengte. Dus 14 MHz en hoger komt hiervoor in aanmerking ...

Gebruikersavatar
PA4WK
Berichten: 1244
Lid geworden op: 23 jan 2008, 02:37
Roepletters: PA4WK
Locatie: Vianen

Re: Vraag End Fed, waar tegencapaciteit aansluiten

#11 Bericht door PA4WK »

Hallo PC9A geef even je naam dat communiceert wel zo prettig.
Voor wat de analyser aangaat ja er is ook in China het een en ander te koop en ja het is goed koper maar..... ik heb er geen ervaring mee weet niet wat de mogelijkheden precies zijn en wat ik er over hoor is wisselend, ik weet dat de apparaten van Rig Expert ook gebruikt worden door mensen die er hun brood mee moeten verdienen dus dat zegt genoeg.
Ik vind het vooral fijn dat je het hele frequentie bereik van je antenne kunt bekijken zodat je weet wat je verandering op de ene band doet met de andere banden, bovendien worden ze af en toe wel eens 2e hands aangeboden.
Ik ben bezig met de NL handleiding van de Rig Expert, als die klaar is zal ik hem wel even doorsturen dan krijg je een beetje een idee wat zo'n ding kan. In de You-Tube filmpjes op het www laten ze namelijk lang niet alles zien.
Ten slotte is het lastig om je 2 antennes te vergelijken, het is bijna appels met peren vergelijken, de een is een vertical de ander een horizontale antenne, heel laag boven de grond.
Verder zal het stralingspatroon van je End Fed er alleen op de frequentie waar hij een 1/2 golflengte lang is er mooi hartvormig uit zien, op de hogere banden spat het stralingspatroon alle kanten op.
Aan je vertical zitten aan de zijkant aanpassingen, waardoor je je denk ik terecht af kunt vragen hoe rond het stralingspatroon van deze rondstraler is, dat verklaard waarom de ene keer antenne A het beste zal werken en de andere keer antenne B het beter doet, dat heeft alles te maken met je stralingspatroon en daardoor met de hoek waar onder je de reflecterende laag in de atmosfeer raakt.
Je kunt je waarschijnlijk wel voor stellen dat wanneer je een vlakke afstraling van je antenne hebt, je verder zult komen (DX) dan met een antenne met een meer steile afstraling.
Maar goed ik draaf weer veel te ver door in mijn favoriete onderwerp.
Ik hoop dat je er wat aan hebt. 73 Wim
Ham radio, the only fail safe communication system in the world!

PC9A
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 jun 2020, 14:54
Roepletters: PC9A

Re: Vraag End Fed, waar tegencapaciteit aansluiten

#12 Bericht door PC9A »

Zeg maar Hans tegen mij :D ex PD0PFW, PE1MHK, PA3FBB en heel lang geleden incindenteel PI4WLD
https://www.qrz.com/db/PC9A voor een betere kennismaking .

Ik ben jaren geleden afgehaakt wegens een niet terug te vinden storing uit de omgeving. Een medewerker van het agentschap telecom (die ik via mijn werk af en toe ook eens spreek) is nog met zijn meetauto voor de deur geweest maar kon ook niets vinden. En toch stond de s-meter vast op S9 ruis .. Ik ben verhuisd naar de overkant van de straat, een paar huizen opzij. En inderdaad ook daar een bak ellende. En toen plaatste de buurman ook nog eens zonnepanelen op het dak. Door de corona perikelen ben ik nog eens gaan nadenken over het weer opstarten van de hobby. Vol goede moet de vertical gekocht en mijn transceiver laten nakijken. Maar de teleurstelling was groot toen het spul eenmaal op het dak stond. Ellende.
Een combinatie van diverse zonnepanelen in de omgeving, draadloos internet via 220V die over de band knettert, en de oude onbekende ruisbron.

Maar nu heb ik een sloot langs de tuin, dus besloot ik daar maar eens gebruik van te maken om de storing wat af te koelen. De resultaten waren op zijn minst verbluffend. Dus na vele en vele uren experimenteren is het huidige concept tot stand gekomen. Heerlijk om na meer dan 10 jaar weer iets te kunnen ontvangen ! Het werkt nu wel, maar ik begrijp het nog niet helemaal. Vooral het bepalen van de beste aardpunten en het plaatsen van de tegencapaciteit of radialen. En dat is natuurlijk een uitdaging :idea:

Vandaar dus dit draadje in het forum. Soms is het net als het spreekwoordelijke bezoek aan de psychiater. Uiteindelijk helpt het de zaken op een rijtje te zetten en beantwoord je vaak je eigen vragen :lol:

Gebruikersavatar
PA4WK
Berichten: 1244
Lid geworden op: 23 jan 2008, 02:37
Roepletters: PA4WK
Locatie: Vianen

Re: Vraag End Fed, waar tegencapaciteit aansluiten

#13 Bericht door PA4WK »

Ah duidelijk Hans, een bak storings ellende daar, dan is voor jou vooral de link naar de video naast afbeelding 2 in mijn artikel voor CQ-PA van belang. Ik weet ook niet of het wat uitmaakt dat je een gemeenschappelijke antenne aarde hebt, ook daar kun je wat mee experimenteren, misschien dat ander mensen die er meer verstand van hebben dan ik daar iets verstandigs over kunnen roepen.
Maar zeker met die storing in je buurt zou ik gaan voor een goed mantelstroom filter direct onder de antenne en dan die draad van 4 meter er aan, die is beslist nodig als je een mantelstroomfilter gebruikt.
En van een vertical is bekend dat ze meer storing oppikken dan een horizontale antenne.
succes Wim
Ham radio, the only fail safe communication system in the world!

PA3FAT
Berichten: 1300
Lid geworden op: 05 jun 2006, 21:10
Roepletters: PA3FAT
Locatie: Valkenswaard

Re: Vraag End Fed, waar tegencapaciteit aansluiten

#14 Bericht door PA3FAT »

Misschien is het topic geen "end fed" maar "1:9 trafo met stuk draad"

SWR waarden zijn echt helemaal prima voor hoe de hoogte. Echt. Niet verder over zeuren maar ervan genieten.
-------------------------------------------------------
FB23 voor HF, 9 El Tonna voor 2m, 13 El Flexa voor 70cm en 23 El Tonna voor 23cm.
Qrv op 145.700 (Ehv)

Gebruikersavatar
PA4WK
Berichten: 1244
Lid geworden op: 23 jan 2008, 02:37
Roepletters: PA4WK
Locatie: Vianen

Re: Vraag End Fed, waar tegencapaciteit aansluiten

#15 Bericht door PA4WK »

Ja je hebt van die mensen die denken dat een goede SWR het enige is wat een antenne laat werken.
Ik kan je uit de droom helpen mijn dummy load heeft ook een SWR van 1:1 maar straalt voor geen meter.
73 Wim
Ham radio, the only fail safe communication system in the world!

Plaats reactie