N Licentie Herijking

Voor als het echt nergens anders thuis hoort.
Bericht
Auteur
pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: N Licentie Herijking

#46 Bericht door pc1mb »

PA3DAT schreef: QRP werken met Big Gun = dankzij de Big Gun. Of de laatste heel erg zijn best moet doen voor die verbinding
is nog de vraag, zijn prestatie zit denk ik meer in het opbouwen van zijn station.
Alsof een big gun nooit een signaal diep uit de ruis vist. Je hebt zo'n groot station toch om het onmogelijke mogelijk te maken? Als je hem alleen gebruikt om het makkelijke nog makkelijker te maken, tja dat is een keuze. Beetje dezelfde discussie als koopdozen tegen zelfbouw.

Maar inderdaad, opbouw van een station is geïnvesteerde moeite. Dat daarna een expeditie werken meestal makkelijker is, is rente. Het kan ook zomaar zijn dat big guns met moeite als enige een expeditie werken die te maken krijgt met slecht weer, slechte condities of andere tegenslag waardoor de expeditie anders volledig mislukt zou zijn. Toch ook leuk, als er zo toch nog iets van gemaakt wordt?

Ik ben blij met het bestaan van big guns om toch mooie afstanden te maken met een klein stationnetje. Afgunst of arrogantie van één van beide kanten vind ik echt misplaatst. Iedereen levert op z'n eigen manier een prestatie en niks is meer of beter dan de ander.

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6252
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: N Licentie Herijking

#47 Bericht door PA3DAT »

Dat ben ik met je eens, ik heb helemaal niets tegen big guns hoor, integendeel. Ik ben bevriend met één van de top-tien
big guns van Scandinavië (sj2w.se) en als de corona-crisis het toestaat gaan we daar eind augustus nog een paar dagen naar toe!

Toen ik mijn FT-817 nog had heb ik wel eens overwogen om die aan die 60-meter mast met monobanders te hangen.
Drie x 6 ele op 20m, of de 5 x 5 ele op 15m. Of de 2 x 3 ele voor 40m. En dan CQ geven met de toevoeging QRP. Leek me wel
een leuk experiment!

Ik heb de laatste keer daar FT8 gedaan met die antennes. Dat was eigenlijk helemaal niet leuk, de band zat opeens overvol!
Veel leuker was met laag vermogen vanuit noord-Zweden: werkte ik DP0GVN op Antarctica op 40m, met een slechts 5 meter
lange verkorte vertical (een vertical voor de 20m-band met verlengspoel) en de auto als tegencapaciteit, geen radialen. Dát was
(voor mij altans) weer kick'n! :D

(Is die wijziging van AT voor de N-collega's inmiddels al van kracht? :roll: )
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

PH7R
Berichten: 1114
Lid geworden op: 26 jan 2020, 16:50
Roepletters: PH7R
Locatie: Veenendaal

Re: N Licentie Herijking

#48 Bericht door PH7R »

Kijk weer wat "slang" taal geleerd: big guns en even googlen "little pistols" :P
De wereld is vol van idioten die niet snappen wat belangrijk is

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: N Licentie Herijking

#49 Bericht door pc1mb »

Daar zeg je zo wat ja. Zelfs met een kleine antenne zijn open banden soms al best vol...

Yannick PE2YSB
Berichten: 793
Lid geworden op: 23 feb 2006, 20:08
Roepletters: PE2YSB

Re: N Licentie Herijking

#50 Bericht door Yannick PE2YSB »

Et discite schreef:Misschien rare vraag: maar mijn Engels en Duits zijn goed. Kan ik examen doen in UK, Duitsland of België en dan in NL actief zijn? Naar België of Duitsland rijden doe ik nu ook al voor mijn werk. In UK weet ik dat je ook praktijk moet laten zien dus dat valt af.
De vraag is maar of je in Belgie of Duitsland examen mag doen en dan een vergunning aanvragen, terwijl je er niet woont.
Veel landen geven alleen vergunningen aan mensen die in het land wonen. Net zoals je niet als Nederlander die in Nederland woont even in Belgie je rijexamen kunt doen en een willekeurig Belgisch gemeentehuis in kunt lopen om een rijbewijs op te halen.

Mijn gok is dat je je vergunning aan zult moeten vragen in het land waar je staat ingeschreven als inwoner.
PE2YSB - IC7300, TS120V, FT-817ND, FT-60 wat zelfgebouwde zendertjes.

Yannick PE2YSB
Berichten: 793
Lid geworden op: 23 feb 2006, 20:08
Roepletters: PE2YSB

Re: N Licentie Herijking

#51 Bericht door Yannick PE2YSB »

Et discite schreef:Misschien rare vraag: maar mijn Engels en Duits zijn goed. Kan ik examen doen in UK, Duitsland of België en dan in NL actief zijn? Naar België of Duitsland rijden doe ik nu ook al voor mijn werk. In UK weet ik dat je ook praktijk moet laten zien dus dat valt af.
De vraag is maar of je in Belgie of Duitsland examen mag doen en dan een vergunning aanvragen, terwijl je er niet woont.
Veel landen geven alleen vergunningen aan mensen die in het land wonen. Net zoals je niet als Nederlander die in Nederland woont even in Belgie je rijexamen kunt doen en een willekeurig Belgisch gemeentehuis in kunt lopen om een rijbewijs op te halen.

Mijn gok is dat je je vergunning aan zult moeten vragen in het land waar je staat ingeschreven als inwoner.
PE2YSB - IC7300, TS120V, FT-817ND, FT-60 wat zelfgebouwde zendertjes.

Yannick PE2YSB
Berichten: 793
Lid geworden op: 23 feb 2006, 20:08
Roepletters: PE2YSB

Re: N Licentie Herijking

#52 Bericht door Yannick PE2YSB »

PE5TT schreef:@pd1ahm
Je doet het goed als je zelf vind dat je het goed doet, daar heb je niemand anders voor nodig, en zeker mijn mening niet.
Mijn reactie was meer algemeen over dat ik me er altijd verwonder over dat QRP stations trots op een verbinding zijn waarbij de prestatie door het tegenstation geleverd wordt.
thats all, niks persoonlijks. ps 25 watt is voor bijna alle verbindingen voldoende.

Het is ook onzin, met QRP moet je meer investeren in antenne.
Je moet natuurlijk helemaal niks, het is wijs om in het geval van QRP wel een goed antenne te gebruiken
Maar in de praktijk zie je vaak dat de QRP stations ook nog een met een minimale antenne werken, stukje draad of een magnetic loop
Prima, mag allemaal. Maar als er een verbinding tot stand komt chapeau voor het tegenstation
Ik werk veel QRP en ja ik ben trots op mijn verbindingen. Maar ik ben ook dankbaar dat het tegenstation zijn best doet om mij te ontvangen.
Ik vind dat inderdaad ook een prestatie van hem. Al valt dat ook wel weer mee. Met 5watt kom ik op 20m bij andere nog steeds 55 tot 57 binnen, dus dat is gewoon waar de radio voor gemaakt is, het is niet alsof ik net over de ruisbinnen kom en het tegenstation alles op alles moet zetten om me te horen :).
Sommige moeten dat wellicht wel, maar dan antwoorden ze niet als ze niet willen, even goede vrienden wat mij betreft.
Als ik iemand echt perse wil werken kan ik het vermogen altijd naar 100w omhoog draaien, maar ik vind het leuker als het met 5 of 10 watt lukt. Dan ben ik trots op de gezamelijke prestatie ;-)

Wanneer ik een verbinding met QRP gemaakt heb vermeldt ik het ook op de QSL kaart, dan kan het QRO station met de dikke beam trots aan andere laten zien dat hij dat miezerige signaaltje van 5watt, dat op een simpele vishengel vertical antenna is uitgezonden aan de andere kant van de wereld heeft ontvangen. Alle credits voor zijn goede ontvangst skills ;-)

En ja soms zeg ik /QRP als ik gehoord probeer te worden, dat mag je Calimero gedrag vinden. Ik vind het vergelijkbaar als wanneer iemand besluit om even het 1.5 kW liniear aan te zetten om in een pileup over de 100w stations heen te komen. Niemand is verplicht om te antwoorden als ik roep, maar ik vind het wel fijn als het gebeurt en ik zal nooit iemand van de band drukken door /QRP achter mijn call te zetten.
PE2YSB - IC7300, TS120V, FT-817ND, FT-60 wat zelfgebouwde zendertjes.

Gebruikersavatar
PD2R
Berichten: 2426
Lid geworden op: 24 mei 2007, 11:08
Locatie: Krabbendijke
Contacteer:

Re: N Licentie Herijking

#53 Bericht door PD2R »

Yannick schreef:En ja soms zeg ik /QRP als ik gehoord probeer te worden, dat mag je Calimero gedrag vinden. Ik vind het vergelijkbaar als wanneer iemand besluit om even het 1.5 kW liniear aan te zetten om in een pileup over de 100w stations heen te komen. Niemand is verplicht om te antwoorden als ik roep, maar ik vind het wel fijn als het gebeurt en ik zal nooit iemand van de band drukken door /QRP achter mijn call te zetten.
Let op, ik had het specifiek over contesten. De toevoeging /QRP is geen formele toevoeging en hoeft er dus niet achteraan te worden geplakt. Het is in mijn ogen dus tijdverspilling, met name in CW. Als het "/QRP" gehoord wordt dan wordt jouw call ook gewoon gehoord.
Maar het staat je uiteraard geheel vrij om het er wel achteraan te plakken :wink:
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

Yannick PE2YSB
Berichten: 793
Lid geworden op: 23 feb 2006, 20:08
Roepletters: PE2YSB

Re: N Licentie Herijking

#54 Bericht door Yannick PE2YSB »

PD2R schreef:
Yannick schreef:En ja soms zeg ik /QRP als ik gehoord probeer te worden, dat mag je Calimero gedrag vinden. Ik vind het vergelijkbaar als wanneer iemand besluit om even het 1.5 kW liniear aan te zetten om in een pileup over de 100w stations heen te komen. Niemand is verplicht om te antwoorden als ik roep, maar ik vind het wel fijn als het gebeurt en ik zal nooit iemand van de band drukken door /QRP achter mijn call te zetten.
Let op, ik had het specifiek over contesten. De toevoeging /QRP is geen formele toevoeging en hoeft er dus niet achteraan te worden geplakt. Het is in mijn ogen dus tijdverspilling, met name in CW. Als het "/QRP" gehoord wordt dan wordt jouw call ook gewoon gehoord.
Maar het staat je uiteraard geheel vrij om het er wel achteraan te plakken :wink:
In CW heb ik het nog niet gebruikt, ben het nog aan het leren en ik herken het / teken wel als ik hem hoor, maar als je me nu vraagt het te seinen.... Werkelijk geen idee.

In SSB gebruik ik het soms. Wat me opvalt is dat wanneer het wat drukker is, ze mijn call niet horen, maar als ik zeg PE2YSB/QRP, dan krijg ik veel sneller: "QRP station again", dan dat ik hoor: "Papa Echo again"
PE2YSB - IC7300, TS120V, FT-817ND, FT-60 wat zelfgebouwde zendertjes.

Gebruikersavatar
PD2R
Berichten: 2426
Lid geworden op: 24 mei 2007, 11:08
Locatie: Krabbendijke
Contacteer:

Re: N Licentie Herijking

#55 Bericht door PD2R »

In phone vind ik het ook lang niet zo vervelend en zal het inderdaad wel schelen. De reden waarom het er vaak toch wordt uitgepikt is omdat tegen de tijd dat jij de letters “QRP” uitspreekt, de sterkere stations al klaar zijn met roepen en het relatief stil is op de frequentie. Daarnaast zal de gun-factor ongetwijfeld ook een rol spelen.
Hé, als het werkt dan werkt het en moet je het voordeel benutten :wink:
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: N Licentie Herijking

#56 Bericht door PA0ETE »

Wat ik vooral vind van de discussie over QRP: laten we elkaar's belangstelling voor een onderdeel van onze verder prachtige hobby niet naar beneden halen.

Het is een hobby van mensen die met techniek bezig zijn, en dan met name de techniek van draadloze verbindingen.

Is iemand die alleen in het gebruik van portofoons geïnteresseerd is, minder dan iemand de uitsluitend DX werkt?

Bij propagatie op de korte afstand zijn er ook interessante verschillen die nog nooit helemaal verklaard zijn. Met name op bepaalde banden.

Is een zelfbouwer wel zoveel beter dan een niet-zelfbouwer?

En wat is een zelfbouwer? Maak je dan je eigen microfoonversterker? Of bouw je een bouwpakket voor een Elecraft? Of moet je om een echte zelfbouwer te zijn je eigen ontwerpen maken? Of je eigen transistoren?

Ik bedoel, hoe ver moet je gaan?

Ook een zwak signaal is niet heilig. Als je met je maatje aan de andere kant van het land of de andere kant van Europa een probleem in je zelfbouw-ontwerp wilt bespreken, dan is een goed verstaanbare verbinding die zonder problemen verloopt toch wel verdomd handig.

Voor mij geldt vooral dat we allemaal dezelfde hobby hebben. Ik heb respect voor mijn mede-amateurs. Voor de één misschien wat meer dan voor de ander, maar dat heeft bij mij nooit te maken met welk onderdeel van de zendhobby zo iemand interessant vindt. Al begrijp ik van sommige dingen niet wat mensen eraan vinden, ik zie wel dat een flink aantal mede-amateurs daar dan veel plezier aan beleven. Nou dat gun ik die mensen gewoon. Of is dat nou raar?

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: N Licentie Herijking

#57 Bericht door PA0ETE »

Yannick schreef:
Et discite schreef:Misschien rare vraag: maar mijn Engels en Duits zijn goed. Kan ik examen doen in UK, Duitsland of België en dan in NL actief zijn? Naar België of Duitsland rijden doe ik nu ook al voor mijn werk. In UK weet ik dat je ook praktijk moet laten zien dus dat valt af.
De vraag is maar of je in Belgie of Duitsland examen mag doen en dan een vergunning aanvragen, terwijl je er niet woont.
Veel landen geven alleen vergunningen aan mensen die in het land wonen. Net zoals je niet als Nederlander die in Nederland woont even in Belgie je rijexamen kunt doen en een willekeurig Belgisch gemeentehuis in kunt lopen om een rijbewijs op te halen.

Mijn gok is dat je je vergunning aan zult moeten vragen in het land waar je staat ingeschreven als inwoner.
Ik ben als journalist wel eens getipt dat het mogelijk zou zijn om een Amerikaanse niet-novice-licentie (daar kun je in Nederland examen voor doen, o.a. in mijn woonplaats) ergens in Europa om te zetten naar een permanente vergunning, die je dan weer naar een Nederlandse vergunning zou kunnen omzetten.

Ik heb er (voor mijn werk als journalist) naar geresearcht, de precieze details heb ik niet kunnen vinden. Ik weet dus niet, of het verhaal (dat ik van twee mensen onafhankelijk van elkaar heb gehoord) klopt.

Ik ken nog wel meer voorbeelden van mensen die onterecht aan een vergunning zijn gekomen, niet in Nederland overigens, maar ik ga geen voorbeelden geven hoe dat gebeurd is.

Van het bovenstaande verhaal weet ik het gewoon niet. Ik schat met mijn gebruikelijke intuïtie 60% dat wat mij verteld is wel eens gebeurd is, maar de kans is ook heel groot dat er daarbij ergens iemand de regels niet goed geïnterpreteerd heeft, en dat er maar één of twee mensen zin die ervan hebben kunnen profiteren.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: N Licentie Herijking

#58 Bericht door PA0ETE »

Ik denk trouwens dat je inderdaad een tijdje ingezetene van een land moet zijn. Maar ook die regel verschilt per land, dus kunnen landen zijn waar dat anders ligt.

Ik ken mensen die in de UK wonen, en daar een call hebben, maar die mogen buiten de UK alleen hun Nederlandse call (die ze ook nog hebben) gebruiken. Dat gaat in één geval om iemand die volgens mij al 35 jaar ononderbroken daar woont, maar die wel nog gewoon Nederlander is.

In andere landen is dat weer anders.

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: N Licentie Herijking

#59 Bericht door pc1mb »

PD2R schreef: De reden waarom het er vaak toch wordt uitgepikt is omdat tegen de tijd dat jij de letters “QRP” uitspreekt, de sterkere stations al klaar zijn met roepen en het relatief stil is op de frequentie.
Daarnaast is het ook makkelijker te verstaan (herkenning) en onthouden dan een vol callsign. Zo'n suffix is dus zo gek nog niet :-)

Yannick PE2YSB
Berichten: 793
Lid geworden op: 23 feb 2006, 20:08
Roepletters: PE2YSB

Re: N Licentie Herijking

#60 Bericht door Yannick PE2YSB »

pc1mb schreef:
PD2R schreef: De reden waarom het er vaak toch wordt uitgepikt is omdat tegen de tijd dat jij de letters “QRP” uitspreekt, de sterkere stations al klaar zijn met roepen en het relatief stil is op de frequentie.
Daarnaast is het ook makkelijker te verstaan (herkenning) en onthouden dan een vol callsign. Zo'n suffix is dus zo gek nog niet :-)
Misschien moeten de 1kW stations gewoon /QRO achter hun call gaan zetten als ze van mening zijn dat /QRP niet eerlijk is ;-)
PE2YSB - IC7300, TS120V, FT-817ND, FT-60 wat zelfgebouwde zendertjes.

Gesloten