Na bijna een jaar, deel 1 verticaal.

Alles over antennes en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4528
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Na bijna een jaar, deel 1 verticaal.

#1 Bericht door PE1PQX »

Er zullen vast mensen zijn die me voor gek verslijten dat ik hiervoor gekozen heb. Dat mag, heb ik toch geen last van.

Ruim een jaar na mijn verhuizing staat deel 1 eindelijk overeind omdat vanmorgen de fundering de grond in gedraaid is.
Deel 1 verticaal...
Deel 1 verticaal...
Ook nu heb ik niet voor beton gekozen maar voor schroefankers. Deze keer geen 1.60m lang, maar 2.10m lang.
de ankers
de ankers
Grond is hard, en dat heeft bij ankers alleen maar voordelen: zitten gelijk goed vast!
Monteur had bij 2 ankers meer moeite om deze op hoogte te krijgen, maar dit is uiteindelijk gelukt.

Op naar de verdere opbouw.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Gert_PA2LO
Berichten: 321
Lid geworden op: 09 jan 2019, 19:43
Roepletters: PA2LO

Re: Na bijna een jaar, deel 1 verticaal.

#2 Bericht door Gert_PA2LO »

Dat zijn beste 'spijkers' André. Goed om te zien dat je weer (bijna) voorzien bent van een mast. Succes met het project, ben benieuwd naar het eindresultaat.

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Na bijna een jaar, deel 1 verticaal.

#3 Bericht door PE2AAB »

Mooie oplossing. Uit hoeveel delen bestaat de mast?
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

PA0CMU
Berichten: 628
Lid geworden op: 31 dec 2005, 15:18
Roepletters: PA0CMU
Locatie: Breda

Re: Na bijna een jaar, deel 1 verticaal.

#4 Bericht door PA0CMU »

Niet waterpas of gezichtsbedrog?
Carel
BQC-762 | CTC-1941 | NTC-076

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4528
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Na bijna een jaar, deel 1 verticaal.

#5 Bericht door PE1PQX »

@PA0MCU Gezichtsbedrog. Ankers zijn met een laserwaterpas gezet.

@PE2AAB mast is 3x 4mtr.

Hier het verhaal van mijn vorige adres: https://www.pe1pqx.eu/index.php/home/am ... o/antennes. (delen 1 t/m 6 het verloop van de opbouw en eindresultaat)
Daar waren ankers gezet van 1.60mtr lang, maar binnen een half jaar zat er al één goed los. Mast zwiepte op 5mtr hoog al 20 à 30cm heen en weer op de wind.
Daarom wilde ik per sé hier ankers van minimaal 2.10m lang.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

PA0CMU
Berichten: 628
Lid geworden op: 31 dec 2005, 15:18
Roepletters: PA0CMU
Locatie: Breda

Re: Na bijna een jaar, deel 1 verticaal.

#6 Bericht door PA0CMU »

Ok André, het is jouw keuze en ik hoop voor je dat het nu beter blijft staan dan op de oude locatie. Wat je mist is de zijdelingse tegendruk van een betonfundering tegen het zandpakket waarin die fundering is opgesloten. Dat is toch al gauw een aardig vlak en dat druk je niet zomaar opzij. Niet alleen vanwege het eigen gewicht van het beton maar ook het vlak zelf. Steek maar eens een 15cm brede plank een eind de grond in en daarnaast en stuk draadeind van rond 20mm of zo. Tien tegen een dat het draadeind relatief eenvoudig opzij te drukken is en de plank veel minder of zelfs niet. Maar goed, ik ben geen bouwkundige en ga op mijn gevoel en ervaring af.
Als de meest voorkomende harde wind (ZW) tegen de mast waait, trekt de mast dan aan twee ankers of aan een?

Succes met de verdere opbouw André.
Laatst gewijzigd door PA0CMU op 22 mei 2020, 15:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Carel
BQC-762 | CTC-1941 | NTC-076

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4528
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Na bijna een jaar, deel 1 verticaal.

#7 Bericht door PE1PQX »

Deze ankers zijn 2.1m lang, en het kostte nogal wat kracht om ze de grond in te krijgen.
Grond hier is erg hard, en dat heeft volgens deze monteur alleen maar voordelen. Machine had nogal moeite om de ankers goed de grond in te draaien.
Ik denk zelfs dat het raakoppervlak vergelijkbaar is met meer dan 1m² beton, en qua verankering ruim meer dan 1m².


Je mag best sceptisch zijn naar deze methode (houd een mens scherp, nietwaar?) maar de tijd zal het leren. Ik verwacht niet dat mijn mast nu bij de 1e zucht wind omlazert.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Gebruikersavatar
PA3HMP
Berichten: 2298
Lid geworden op: 06 jul 2011, 15:03
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Re: Na bijna een jaar, deel 1 verticaal.

#8 Bericht door PA3HMP »

Tja het is sneller dan een stukje beton gieten, persoonlijk zou ik nog wel een beugel lassen zodat je twee van de buizen van de mast vast zet aan de stenen muur, het staat dan steviger en het is voor de verzekering bevestigd aan de muur dus meeverzekerd.

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4528
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Na bijna een jaar, deel 1 verticaal.

#9 Bericht door PE1PQX »

2 stuks gaat hem zeker niet worden... 1 beugel, meer niet.
En ik weet niet waar je het vandaan haalt dat als je de mast aan de woning vast zet met beugels dat het gelijk mee verzekerd is....? Da's dus niet zo!
Hier heb ik op mijn oude adres expliciet naar gevraag bij min agent.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Gebruikersavatar
pe1rea
Berichten: 1744
Lid geworden op: 27 dec 2008, 10:18
Roepletters: PE1REA
Locatie: Ergens op het water PF8124 of PA4299

Re: Na bijna een jaar, deel 1 verticaal.

#10 Bericht door pe1rea »

Hmm, dan redeneert mijn verzekering anders, doordat de mast achterin de tuin tevens bevestigd is aan de muur van het stenen schuurtje valt het onder de opstallenverzekering.
73 Jinny .--. . .---- .-. . .- PE1REA
Email, put VRZA dot NL behind the call
Mail from: yahoo, hotmail, aol and msn goes unread /dev/null
This message is NOT scanned by any Anti Virus software :-)

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2049
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Na bijna een jaar, deel 1 verticaal.

#11 Bericht door PA1AIS »

Dag Andre,
Zonder beton gaat prima. Op een andere locatie hebben we een zware lichtmast staat van 13,5 meter met 3 rondstralers, VHF peilerantenne (4x dipool) en een radar. Deze mast staat vol op de wind (ijsselmeer).
De mast staat slechts 1,5 meter in de grond gegraven en staat al ruim 10 jaar zonder speling.

In het begin bij het plaatsten was ik ook verbaast, maar het heeft prima uitgepakt.

Ik ben ook aan het verhuizen en ga ook gewoon in de koude grond zo'n lichtmast plaatsten.
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4528
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Na bijna een jaar, deel 1 verticaal.

#12 Bericht door PE1PQX »

pe1rea schreef:Hmm, dan redeneert mijn verzekering anders, doordat de mast achterin de tuin tevens bevestigd is aan de muur van het stenen schuurtje valt het onder de opstallenverzekering.
Kan per verzekeraar verschillen... De één heeft totaal andere voorwaarden dan de andere.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Gebruikersavatar
PA3HMP
Berichten: 2298
Lid geworden op: 06 jul 2011, 15:03
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Re: Na bijna een jaar, deel 1 verticaal.

#13 Bericht door PA3HMP »

mijn verzekering redeneert hetzelfde, aan het huis vast zoals mast of zonnescherm/rolluik dan is het mee verzekerd.

Plaats reactie