Boek over antennes ?

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Boek over antennes ?

#16 Bericht door pc1mb »

Ik lees graag Engels, dus Engels of Nederlands maakt me niet uit.

Welke van deze standaardwerken heeft naast antenne ideeën ook heldere uitleg over ontwerpen van diverse varianten van gamma match, t-match, delta match, dat soort dingen? Het ARRL boek misschien?

Ik sta ook open voor exemplaren die ergens werkeloos in de kast staan trouwens, omdat het Engels toch te taai was ofzo ;)

Gebruikersavatar
PA3DES
Berichten: 18
Lid geworden op: 27 feb 2016, 12:02
Roepletters: PA3DES

Re: Boek over antennes ?

#17 Bericht door PA3DES »

Rothammel is een veel gebruikt en ook al oud boek maar de theorie wordt slecht/fout of helemaal niet behandeld en in veel ontwerpen zitten fouten vanwege het vele gekopieer uit andere bronnen. Ik weet dat het vloeken in de kerk is maar ik vind het persoonlijk een bagger boek (ik heb meerdere drukken).

ARRL antenneboek is veel beter, goede behandeling van de theorie ook smith charts worden goed uitgelegd.
Leuke werkende antennes haal je uit de diverse ARRL antenna compendia
Wil je verder koop dan Kraus "antennas" en of Balanis "Modern Antenna Handbook", de eerste hoofdstukken zijn goed te doen ook voor de minder theoretisch onderlegden. Als ik een keuze uit twee boeken mocht maken dan koos ik Kraus en het ARRL boek.

Jasik / Johnson en Laport worden veel geciteerd maar zijn erg gedateerd, leuk voor de verzameling maar zou ik als amateur niet in investeren tenzij je ze voor een habbekrats kunt aanschaffen. Zelfde geldt voor Terman radio engineering of Watts VLF radio engineering, dat zijn goede boeken maar erg beperkt voor de amateur en hebben een hoge verzamelwaarde. Zo zijn er nog veel meer. Probeer als je ze echt wilt hebben eventueel pdf's te vinden die zijn er volop.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Boek over antennes ?

#18 Bericht door PA0ETE »

Ik heb dat niet uit eigen ondervinding, maar ik heb begrepen dat de nieuwere versies aan de huidige tijd zijn aangepast. Ik ken iemand die redactiewerk voor de nieuwste versie gedaan heeft.

Bij de oude versie uit de DDR-tijd is er iets bijzonders aan de hand. In de voormalige oostbloklanden gold ten tijde van het ijzeren gordijn geen auteursrecht. Dat betekent dt de versie van het boek die in de DDR gepubliceerd is, vrij verspreid mag worden. Ik heb die auteursrechtenvrije versie al een aantal jaren op mijn site staan. Een jaar of zes geleden heb ik er een keer een OCR-progrmma een dag lang op laten draaien, zodat die versie met de zoekfunctie van Acrobat doorzoekbaar is. Dat doorzoekbare bestand kun je hier downloaden:

http://shorties.nl/podcast/141106Rotham ... _tekst.pdf

Zoeken moet uiteraard wel in het Duits.

Gebruikersavatar
PD3E
Berichten: 145
Lid geworden op: 13 apr 2018, 08:22
Roepletters: PD3E
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: Boek over antennes ?

#19 Bericht door PD3E »

Je zou ook eens kunnen kijken op de website van Peter Parker VK3YE http://vk3ye.com.
Hij heeft met name voor QRP een paar leuke boeken gemaakt die via Kindle te lezen zijn.
73's PD3E, Erwin.

PH7R
Berichten: 1114
Lid geworden op: 26 jan 2020, 16:50
Roepletters: PH7R
Locatie: Veenendaal

Re: Boek over antennes ?

#20 Bericht door PH7R »

Of via Archive.org naar https://archive.org/ .
Internet Archive is a non-profit library of millions of free books, movies, software, music, websites, and more.
Soms redelijk recent meestal al wat ouder.

Bijv antennes
21 editie ARRL handbook https://archive.org/details/TheARRLAntennaBook21St
https://archive.org/search.php?query=an ... ndbook&and[]=mediatype%3A%22texts%22
https://ia800703.us.archive.org/12/item ... tennas.pdf
https://archive.org/details/modsmalanten/mode/2up
De wereld is vol van idioten die niet snappen wat belangrijk is

PE1KEL
Berichten: 550
Lid geworden op: 26 dec 2007, 22:42

Re: Boek over antennes ?

#21 Bericht door PE1KEL »

http://nvhrbiblio.nl/biblio/boek/

Hier staan een hele rits boeken voor onze hobby.
Er staan er zeker 13 bij die over antennes gaan.
Is er een interessante bij, dan kan je nog overwegen om het te kopen.

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2493
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Boek over antennes ?

#22 Bericht door PA3DJS »

In nagenoeg iedere publicatie staan fouten. Een boek of publicatie vind ik dan niet gelijk bagger.

Ik heb recent nog een aantal werkdagen verknoeid om iets uit te zoeken (stromingsprobleem). Meerdere bronnen presenteren verchillende bevindingen, geven verschillende omschrijving van variabelen, constante in een formule die ontbreekt, etc. Voordat je erachter bent hoe het echt zit, ben je een paar dagen verder. Het heeft door de jaren heen mijn beeld van de academische wereld wel bijgesteld.

Als je het zelf niet na kunt gaan, meten of simuleren, vertrouw ik niet op één bron. Om een andere discussie te voorkomen, ja ik weet simulatie levert hier en daar ook onzinresultaten op.

@PE1KEL:
Op de website in jouw link staan serieus leuke dingen, bedankt daarvoor.

Gebruikersavatar
PA3DES
Berichten: 18
Lid geworden op: 27 feb 2016, 12:02
Roepletters: PA3DES

Re: Boek over antennes ?

#23 Bericht door PA3DES »

Ik heb ook mijn eigen negatieve ervaring met publicaties waar gewoon fouten in blijken te zitten of waar de materie gewoon gejat is en zonder context herpubliceerd, gelukkig komt dat bij de gerenommeerde uitgevers en journals weinig voor.
Dit gaat specifiek over Rothammel, de laatste versie heb ik niet maar de DDR versies en die van 15 jaar geleden kun je naar mijn mening beter mijden, er is voor de amateur gewoon betere literatuur op antennegebied.

Simuleren versus meten, de wetenschapper zegt vaak heb je het al gesimuleerd en de techneut heb je het al gemeten. ik denk dat je beide moet doen om een goed beeld te krijgen.
En zoals één van mijn Engelse collega's ooit eens aangaf tijdens een technische vergadering om de theoristen (combinatie van theoreticus en terrorist) stil te krijgen "simulating is like masturbating, if you do it to often you don't appreciate the real thing any more" :D

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2051
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Boek over antennes ?

#24 Bericht door PA1AIS »

@Pa3DES

Als je een boek verwacht met maat tekeningen geschikt voor 1:1 nabouw, dan is Rothammel niet jouw boek.
Je moet Rothammel zien als een verzamelwerk van allerlei principes, oplossingen en mogelijkheden, waaruit je zelf de beste oplossing kan destilleren.
Dat is nu eenmaal niet voor iedereen weggelegd.

Uberhaupt zijn exacte maattekeningen van antennes een indicatie en nooit precies, ivm meer of minder strooi capaciteiten en toleranties. Dus de antenne bouwers in een bepaald spectrum hebben het altijd erg moeilijk.
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

Gebruikersavatar
PA3DES
Berichten: 18
Lid geworden op: 27 feb 2016, 12:02
Roepletters: PA3DES

Re: Boek over antennes ?

#25 Bericht door PA3DES »

Ik ben niet op zoek naar en boek met 1:1 maattekeningen maar veel amateurs zijn dat wel en Rothammel is een boek met veel 1:1 maattekeningen met foute maten, foute ontwerpen en incomplete theorie. (De nieuwste versie schijnt beter te zijn volgens PA0ETE)
Zoals ik al eerder heb gezegd wil je een combinatie van zelfbouw en theorie neem dan het ARRL antenneboek.
Wil je pure theorie neem dan Kraus of Balanis, beter neem ze alledrie.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Boek over antennes ?

#26 Bericht door PA0ETE »

Ik heb een ARRL Antenna Handbook, let wel, dat heb ik nieuw gekocht in 1976 :-)

Dat vond en vind ik een erg fijn boek. Daar staan dingen als de kattensnor en dat soort zaken goed in uitgelegd. Dat zal voor de huidige versie ook nog wel zo gelden.

Ik heb niet ze heel erg het beeld van foute maten bij Rothammel, maar dat is misschien omdat ik er niet zo erg op gelet heb. Ik bouw antenne-ontwerpen vaak ook niet zo heel precies na, ik geef er graag een draai aan om iets te verbeteren of om een ontwerp meer geschikt te maken voor de opstellingsplek of voor mijn specifieke manier van gebruik. Ik vind antennes in tegenstelling tot volgens mij de meeste amateurs niet zo heel erg mooi, dus ik heb een voorkeur voor antennes die (grotendeels) onzichtbaar zijn of die tijdelijk zijn.

Als maten niet kloppen komt dat soms ook omdat mensen er niet aan denken dat bijv. een grotere diameter van een straler er ook voor zorgt dat die straler korter moet worden. Dat is niet zo'n groot verschil, maar als je op 2m van een straler van 3 mm dik naar 1 of 1,5 cm dik buismateriaal gaat dan moet er echt wel een stukje van de lengte af.

Op de kortegolf zijn de meeste ontwerpen denk ik meer richtlijn dan ontwerp. Echt maar heel weinig mensen lopen in Nederland niet tegen grenzen aan de afmetingen op, dat geldt zeker als je in meerdere banden geïnteresseerd bent.

Ik denk dat je gelijk hebt als je zegt dat je het best meerdere publicaties (boeken of anderszins) kunt bestuderen. Ik zou in de boeken ook alleen het materiaal lezen over de specifieke frequenties waar je wat mee wilt doen, anders kost het je wel heel veel tijd. Ook al omdat er zoveel soorten antennes zijn.

Ik krijg zelf vaak inspiratie door op internet te kijken waar anderen mee experimenteren. Ik doe dan niet precies hetzelfde, maar het zet wel mijn neus de goede kant op, en heel soms bouw ik een ontwerp integraal na zoals de maker het ook heeft gedaan.

Veel ontwerpen lijken echter op elkaar of zijn grotendeels gelijk. Vaak ook zonder dat mensen dat niet beseffen. Zo hoor ik wel eens mensen zeggen dat iets als een fietspompantenne veel beter zou werken dan een ringo. Maar in feite is dat dezelde antenne.Bij de fietspomp steekt de aanpassing naar beneden, bij de ringo is het dezelfde aanpassing, alleen is hij dunner en opgerold tot 1 wikkeling :-) Het is allemaal een eindgevoede verticale halve golf (een verticale end-fed...). En die werkt op wat praktische dingen na niet wezenlijk anders dan een verticale dipool met de coax in het midden.

Gebruikersavatar
pe1rea
Berichten: 1744
Lid geworden op: 27 dec 2008, 10:18
Roepletters: PE1REA
Locatie: Ergens op het water PF8124 of PA4299

Re: Boek over antennes ?

#27 Bericht door pe1rea »

Ik heb in het verleden toch wel eens iets nagebouwd uit de boeken, ik heb zowel de RH als de ARRL hier in een 20 jaar oude uitvoering.

Maten is mij nooit iets over opgevallen, misschien omdat ik het zelf gewoon ben om iets zelf na te rekenen.
73 Jinny .--. . .---- .-. . .- PE1REA
Email, put VRZA dot NL behind the call
Mail from: yahoo, hotmail, aol and msn goes unread /dev/null
This message is NOT scanned by any Anti Virus software :-)

Plaats reactie