PostNL bezorgt pakjes voor AliExpress

Voor als het echt nergens anders thuis hoort.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: PostNL bezorgt pakjes voor AliExpress

#16 Bericht door PA0ETE »

Inderdaad. En in december bij mijn nieuwe HF-transceiver uit China dus ook geluk gehad :-)

Gebruikersavatar
PA0LPS
Berichten: 87
Lid geworden op: 14 mar 2011, 21:49
Locatie: Dieren bij Arnhem

Re: PostNL bezorgt pakjes voor AliExpress

#17 Bericht door PA0LPS »

PA3AMZ schreef:Nieuwe douanegeregels: BTW-vrijstelling voor zendingen ≤ € 22 vervalt: https://tinyurl.com/y9urkod5
Is in Zweden een paar jaar geleden al precies zo ingevoerd. Vanaf de eerste kroon BTW betalen en bovendien nog eens
afhandelingskosten van, per zending, ik meen, Euro 7,--.
Het was acuut afgelopen met de zendingen vanaf AliExpress.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Naam Bert, lid van Veron, afdeling Amersfoort.
Examen gedaan (Techniek + Voorschriften) in 1973 en Morse in 1980.

Gebruikersavatar
PA9CW
Berichten: 1787
Lid geworden op: 15 sep 2005, 21:24
Roepletters: PA9CW
Locatie: Oosterhout (NB)

Re: PostNL bezorgt pakjes voor AliExpress

#18 Bericht door PA9CW »

Je kan tegenwoordig bij Aliexpress steeds vaker laten verzenden vanuit Spanje, Frankrijk, Duitsland of Polen.
Tonnie
DIG-5629 | AGCW-2939 | 30MDG-3789 | CTC-171 | NAQCC-7029 | BQC-1594| NTC-80.
K3/100 | P3 | Begali Pearl Gold.

pe1cmo
Berichten: 2069
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: PostNL bezorgt pakjes voor AliExpress

#19 Bericht door pe1cmo »

en Nederland. Krijg regelmatig een pakje uit Vlaardingen of zo, 3 a 4 dagen levertijd.
EA7/PE1CMO
Ayamonte España

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: PostNL bezorgt pakjes voor AliExpress

#20 Bericht door PA0ETE »

Ik vond het ook wel gek dat die vrijstelling er was. Mogelijk ingegeven doordat die kleine bedragen relatief veel werk zijn.

Ik denk dat mensen wat voorzichtiger zin met een aankoop van onder de 22 euro. De meeste dingen die ik er gekocht heb (bijv. portofoons) die zaten al boven dat bedrag, dus die vielen sowieso buiten de regeling. Ik denk dat dat voor meer mensen geldt. Bovendien zijn ze in China uitermate gewiekst om dingen buiten de controle te houden. Ik had er gewoon op gerekend dat ik voor de Xiegu zou moeten betalen, maar dat bleek dus niet zo. Er stond met grote letters op de verpakking, en met iets kleinere letters op de pakbon dat het een meetapparaat betrof.

Overigens hoef je voor amateurspullen nooit invoerrechten te betalen, volgens mij is dat in de hele EU zo, maar in elk geval in Nederland is alle amateurapparatuur daarvan vrijgesteld. Je moet echter wel BTW betalen.

PH1X
Berichten: 65
Lid geworden op: 10 jun 2018, 21:14
Roepletters: PH1X
Locatie: L’voorde

Re: PostNL bezorgt pakjes voor AliExpress

#21 Bericht door PH1X »

pe1cmo schreef:en Nederland. Krijg regelmatig een pakje uit Vlaardingen of zo, 3 a 4 dagen levertijd.

Voor zover ik weet komen die uit België, het retouradres is in Nederland.

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2493
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: PostNL bezorgt pakjes voor AliExpress

#22 Bericht door PA3DJS »

Ik vermoed dat Ali en anderen voor particulieren gewoon Nederlandse BTW in het land van verzending in gaan houden (dus die betaal je direct bij aankoop). De BTW wordt vervolgens naar de Nederlandse Belastingdienst overgemaakt. Je hoeft dan aan de deur geen BTW en inklaringskosten te betalen. Feitelijk wordt het dan alsof je als particulier een product binnen de EU besteld.

Iedere andere mogelijkheid waarbij particulieren voor producten met lage waarde BTW + inklaring aan de deur moeten betalen, zal Ali en anderen echt willen voorkomen om voor de hand liggende redenen.

Als ook invoerrechten van toepassing zijn, wordt het natuurlijk een ander verhaal, omdat je die bij leveringen binnen de EU niet hebt.

Jan pa3abk
Berichten: 365
Lid geworden op: 09 jan 2008, 01:15
Roepletters: pa3abk
Locatie: Dordrecht

Re: PostNL bezorgt pakjes voor AliExpress

#23 Bericht door Jan pa3abk »

Volgende link maakt het duidelijker.
https://douane-inzicht.nl/article/320666586

Bij de bestelling betaal je direct BTW, die gaat dan eind van de maand naar de belasting van het EU-land waartoe het product wordt verzonden.

Voorwaarde is dat het product in rechtstreeks vervoer is richting de geadresseerde, een waarde heeft van maximaal 150 euro en niet accijns-plichtig is.

De meeste goederen beneden de 150 euro zijn niet accijnsplichtig.

Als ik het goed begrijp gaat PostNL dus die Euro 13 inklaringskosten pas opleggen bij een fiscaal bedrag (kostprijs plus vervoerskosten) van boven de Euro 150.
Daarbij komt waarschijnlijk ook de belasting bij die aan de TARIC code van het product is gekoppeld.
Beneden de Euro 150 betaal je "automatisch" de BTW bij de aankoop bij de buiten-EU webshop.

En o ja... Met het oog op administratieve lastenbeperking hoeft de ondernemer zich maar in één land te registreren. Hij hoeft bovendien alleen daar btw te betalen.
Luxemburg met 17% lijkt me wel geschikt. :wink:
Send on my T-100 via Philips STB-75 icw Elektromekano S-1250

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3123
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: PostNL bezorgt pakjes voor AliExpress

#24 Bericht door elsinga »

Ik heb geen bezwaar tegen BTW betalen (zonder is wel beter ;) ), maar die €13,75 inklaringskosten van PostNL zijn belachelijk. Gelukkig lijkt dat bij <€150,- niet het geval te worden. Kan ik dus gewoon iets meer hobbyspullen bestellen zonder die inklaringskosten, maar dus wel met BTW.
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2493
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: PostNL bezorgt pakjes voor AliExpress

#25 Bericht door PA3DJS »

Met de nieuwe regeling maakt het voor de particulier i.g.v. kleine bedragen (dus onder Euro 150), niet meer uit of hij een product binnen de EU of buiten de EU besteld voor wat betreft levering door bijvoorbeeld PostNL. Je bent af van dat betalen aan de deur waardoor het speeltje toch ng veel geld kost.

Ik ben het volledig eens met Elsinga v.w.b BTW en inklaringskosten.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: PostNL bezorgt pakjes voor AliExpress

#26 Bericht door PA0ETE »

Ik overweeg om de topic over Amazon van de Aliexpress-discussie af te splitsen. :-)

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: PostNL bezorgt pakjes voor AliExpress

#27 Bericht door PA0ETE »

Onderwerp over Amazon is afgesplitst naar hier: http://zendamateur.com/viewtopic.php?f=12&t=22454

Gebruikersavatar
PD0Q
Berichten: 166
Lid geworden op: 16 apr 2015, 13:05
Roepletters: PD0Q
Locatie: Amsterdam

Re: PostNL bezorgt pakjes voor AliExpress

#28 Bericht door PD0Q »

Las dat iemand beweerde dat je met Ali ook vanuit France, Spanje ,US of Rusland kunt laten verzenden.
Antwoord is nee.. probeer het maar >> verzending naar NL is niet mogelijk.. >>kies 'porcelein'
Alleen Duitsland indien aangegeven werkt naar NL .

Nu met de corona lopen bezorgtijden flink op tov van voor de crisis..maar alles komt nog steeds aan ..

Gebruikersavatar
PA9CW
Berichten: 1787
Lid geworden op: 15 sep 2005, 21:24
Roepletters: PA9CW
Locatie: Oosterhout (NB)

Re: PostNL bezorgt pakjes voor AliExpress

#29 Bericht door PA9CW »

PD0Q schreef:Las dat iemand beweerde dat je met Ali ook vanuit France, Spanje ,US of Rusland kunt laten verzenden.
Antwoord is nee.. probeer het maar >> verzending naar NL is niet mogelijk.. >>kies 'porcelein'
Alleen Duitsland indien aangegeven werkt naar NL .

Nu met de corona lopen bezorgtijden flink op tov van voor de crisis..maar alles komt nog steeds aan ..
Als ik in de app zoek op bv. "GPD Win 2", en in het filter kies "schip uit" dan kan ik kiezen uit 6 europese landen en China/Turkije.
Misschien werkt het op de website anders of niet.
Tonnie
DIG-5629 | AGCW-2939 | 30MDG-3789 | CTC-171 | NAQCC-7029 | BQC-1594| NTC-80.
K3/100 | P3 | Begali Pearl Gold.

Gebruikersavatar
PD0Q
Berichten: 166
Lid geworden op: 16 apr 2015, 13:05
Roepletters: PD0Q
Locatie: Amsterdam

Re: PostNL bezorgt pakjes voor AliExpress

#30 Bericht door PD0Q »

Ik gebruik alleen de Aliexpress website acces . maar klik maar zon optie ander verzend land aan.. site weigert de bestelling met mededeling >> verzending naar Nederland helaas niet mogelijk.. lukt alleen als je in een doelland zit voor hun preferred verzender .. wel jammer want bv Frankrijk of Spanje scheelt stuk aan wachttijd .. verzending uit bv Duitsland was wel bijna altijd mogelijk maar dat word nog maar sporadisch aangeboden helaas .

Plaats reactie