Neemt Amazon binnenkort alle winkelstraten in Nederland over?

Voor als het echt nergens anders thuis hoort.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
ex-F0NVA
Berichten: 147
Lid geworden op: 24 jun 2019, 18:44
Roepletters: F0NVA
Locatie: Over de Schreve

Re: Neemt Amazon binnenkort alle winkelstraten in Nederland

#16 Bericht door ex-F0NVA »

PA2S schreef: Wat is er na de privatisering van PTT gebeurd? KPN en Ziggo volgen elkaar 'netjes' met excessieve prijsverhogingen, die zogenaamd zijn om het netwerk te verbeteren. Totale BS. Ik heb een XS4ALL account (de laagste is voor mij goed genoeg). Van 30 naar 41 euro in heel korte tijd. 'Instapabonnement' bij Ziggo in juli van 51 naar 54 euro. Dat gaat helemaal nergens meer over. Met dank aan Brussel.
Hebben ze 'in Brussel' beslist om de prijzen van KPN en Ziggo te verhogen? Als ik dat hier allemaal zo lees over 'Brussel" is het misschien tijd voor een Hexit. Holland kan dan de 52ste staat van Trumpstan worden :D
À bois noueux, hache affilée.

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2493
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Neemt Amazon binnenkort alle winkelstraten in Nederland

#17 Bericht door PA3DJS »

Helaas ben ik het eens met Henk. Er mogen dan wel wat wetten zijn, maar in de praktijk is de invloed van grote bedrijven op de maatschappij/politek heel groot. Het valt mij ook oat de kosten voor telecom flink hoger geworden zijn de laatste jaren.

Vernieuwing (die concurrerend kan zijn) wordt linksom of rechtsom gefrusteerd door grote gevestigde partijen. Is het niet met (patent)rechtzaken, dan is het wel met uit de markt drukken door de verkoopprijs van een product tijdelijk te verlagen. Is de mogelijke concurrent weg, dan gaan de prijzen weer omhoog.

De politek zal vaak moeten kiezen tusen twee kwaden: bijv 10k ontslagen, of een of andere regeling verzinnen (subsidie, belastingregeling, etc) om de werkgelegenheid te behouden. Zo'n onderhandelingspositie om een of andere regeling af te dwingen heeft een klein bedrijf niet.

Ik vind het geen probleem dat Amazon komt, maar ook hoop niet dat na een paar jaar zij nog de enige grote webwinkel zijn.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Neemt Amazon binnenkort alle winkelstraten in Nederland

#18 Bericht door PA0ETE »

PA2S schreef:Overheden zijn machteloos tegenover het grootkapitaal. Af en toe wordt er wat geprikt voor de show, maar de praktijk is dat er een aantal kartels is gevormd, dat - zoals al gezegd hier - aan de 'kostenkant' alles onder druk zet en daardoor kleinschalige(r) ondernemingen totaal worden gesloopt en zodra dat spel gespeeld is, gaan de prijzen fors omhoog en sta je als consument gewoon te kijken.

Wat is er na de privatisering van PTT gebeurd? KPN en Ziggo volgen elkaar 'netjes' met excessieve prijsverhogingen, die zogenaamd zijn om het netwerk te verbeteren. Totale BS. Ik heb een XS4ALL account (de laagste is voor mij goed genoeg). Van 30 naar 41 euro in heel korte tijd. 'Instapabonnement' bij Ziggo in juli van 51 naar 54 euro. Dat gaat helemaal nergens meer over. Met dank aan Brussel.

In Frankrijk is er veel kritiek op het 'personeelsbeleid' van Amazon, maar dat zal niet helpen. Kijk maar naar de VS: daar werken mensen voor hongerloontjes en moeten twee banen hebben om het hoofd boven water te houden.

Het is net als bij de dorpswinkel: men vond die te duur en ging naar de supermarkt. Uiteindelijk is er geen dorpswinkel meer over en krijgen de boeren een grijpstuiver. Personeel bestaat vooral uit tieners, kost zo lekker weinig. De kwaliteit van de 'werkgelegenheid' voor de gewone man holt achteruit. We denken te besparen op de huishoudknip, maar schieten uiteindelijk in eigen voet. Het is maar waar je voor kiest.

73, Henk
Er moet iets gedaan worden aan de macht en invloed van lobbyisten in de politiek. Daar worden vaak voormalige politici voor ingezet die alle juiste namen kennen. Met name in Brussel is het een waar mierennest van die ongewenste gasten.

Maar grootkapitaal is wel een erg jarenzeventigwoord hoor. De markt is zonder meer te ver doorgeschoten, en er zijn bedrijven die het heel slecht doen op de schaal van maatschappelijk verantwoord ondernemen. Amazon is zo'n voorbeeld. In de VS had een paar jaar geleden een werknemer een hartaanval, en zijn collega's moesten eerst hun werk afmaken voordat ze een ambulance mochten bellen. De man overleed vervolgens. Dat is wel een incident, maar het bedrijf heeft een aaneenschakeling van heel slecht gedrag ten opzichte van personeel, die dan ook nog een NDA moeten tekenen waardoor ze zelfs als ze er weg zijn juridisch aangepakt kunnen worden als ze dit bespreken. Er zijn ook redelijk wat bedrijven die het wel goed doen. Philips heeft volgens mij hier en in het buitenland best een goede naam op het gebied van maatschappelijk verantwoord ondernemen en duurzaamheid bijvoorbeeld. Maar goed misschien inderdaad een flink deel van de grootste niet.

Sinds begin jaren 80 was de markt lange tijd leidend. Door de coronacrisis zie je dat in elk geval aan deze kant van de plas, maar ook in grote delen van de VS gedacht wordt dat die overheid toch misschien niet zo heel gek is. En ook daarvoor groeide het besef al dat "de markt" te ver is doorgeschoten.

-Verwijderd account

Re: Neemt Amazon binnenkort alle winkelstraten in Nederland

#19 Bericht door -Verwijderd account »

PA2S schreef:Het is net als bij de dorpswinkel: men vond die te duur en ging naar de supermarkt. Uiteindelijk is er geen dorpswinkel meer over en krijgen de boeren een grijpstuiver. Personeel bestaat vooral uit tieners, kost zo lekker weinig. De kwaliteit van de 'werkgelegenheid' voor de gewone man holt achteruit. We denken te besparen op de huishoudknip, maar schieten uiteindelijk in eigen voet. Het is maar waar je voor kiest.

73, Henk
Hetzelfde verhaal ook voor de elektronicawinkels, de meeste zijn ten onder gegaan door de komst van de Mediamarkt. En wat personeel betreft is het zo dat de overheid heeft beslist dat werkgever opdraait voor de kosten van een zieke werknemer, gedurende twee jaar. En werkgevers zitten niet te wachten op zulke kostenposten en schuiven hun verantwoordelijkheid af op derden, uitzendbureau's vooral dus. Kritiek is ook dat de loonkosten hier in NL hoog worden genoemd, maar volgens mij geldt dat ook voor de belastingen, heffingen en premies. Het verschil tussen brutoloon en netteloon is best wel groot, ja.

Gebruikersavatar
PE9ZZ
Berichten: 1239
Lid geworden op: 06 nov 2010, 18:00
Roepletters: PE9ZZ
Locatie: Amsterdam (JO22KI)
Contacteer:

Re: Neemt Amazon binnenkort alle winkelstraten in Nederland

#20 Bericht door PE9ZZ »

PA2S schreef:[Met dank aan Brussel
Denk dat je met Brussel nog in je handjes mag knijpen wat dat aangaat. Kijk naar Brexit. Kijk naar die orang-utan in het Witte Huis. Je weet pas wat je hebt als je het kwijt bent.

Tjerk, 9ZZ

Gebruikersavatar
Thijzer
Berichten: 1392
Lid geworden op: 25 feb 2011, 10:25

Re: Neemt Amazon binnenkort alle winkelstraten in Nederland

#21 Bericht door Thijzer »

Als winkels geen meerwaarde hebben t.o.v. een webshop dan kan zo'n winkel sluiten. Waarom zou je meer betalen voor het zelfde product én een sjagrijnige winkelier?

Ik kocht vorige week wandelschoenen bij Decathlon en werd ongevraagd geholpen door een verkoopster en dat was maar goed ook. Ze gaf goed advies maar smeerde me niks aan. Ik heb uiteindelijk danzij haar adviezen prima schoenen gekocht. Online was ik uitgegaan van het prijsniveau en dan was ik hier niet op uitgekomen (maar juist duurder).

Winkels moeten zich aanpassen aan de wens van de klant en die omvat meer dan alleen maar het fysieke product. De beleving speelt ook mee, evenals advies en kunnen uitproberen zonder het gedoe van retouren.

Het beste voorbeeld was V&D: oubollig assortiment en personeel dat alleen nog maar bezig kon zijn met afrekenen, dus geen meerwaarde leverde. En toen bleek ineens dat de V&D haast niet gemist werd.

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Neemt Amazon binnenkort alle winkelstraten in Nederland

#22 Bericht door pc1mb »

DIe kant gaat Hema ook op. Haal nog maar een paar worsten als je eraan gehecht bent...

Alhoewel ook zonder verkoper de toegevoegde waarde van een fysieke winkel nog best aanwezig is.
Tenminste er zijn maar weinig webshops die het zo goed doen met artikelomschrijvingen (o.a. ook heel veel afmetingen en goede foto's) dat ze winkels overbodig maken.

Het kan met bijna alles wat je niet aan je lijf hoeft te passen, maar vereist wel meer aandacht voor de artikelomschrijving dan je gemiddeld online ziet.

PA0LMD
Berichten: 2262
Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:29
Roepletters: PA0LMD
Locatie: Oldebroek
Contacteer:

Re: Neemt Amazon binnenkort alle winkelstraten in Nederland

#23 Bericht door PA0LMD »

Ik gun niemand Amazon...........echt een zeer discutabel bedrijf.
Meten is (z)weten

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4529
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Neemt Amazon binnenkort alle winkelstraten in Nederland

#24 Bericht door PE1PQX »

PA0LMD schreef:Ik gun niemand Amazon...........echt een zeer discutabel bedrijf.
Iets beweren zonder motivatie en bewijzen kan iedereen.

Waarop baseer jij je mening?
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Neemt Amazon binnenkort alle winkelstraten in Nederland

#25 Bericht door PA0ETE »

PE2CH schreef:Hetzelfde verhaal ook voor de elektronicawinkels, de meeste zijn ten onder gegaan door de komst van de Mediamarkt.
Dit klopt in elk geval niet. Mediamarkt heeft daarniets mee te maken. De elektronicawinkels en onderdelenzaken, en ook die van de amateurapparatuur zijn grotendeels verdwenen doordat amateurs bij webshops kopen. Bij de webshops met amateurspullen gaat zover dat een deel van de amateurs in een winkel eerst een demo-apparaat komen beduimelen, en hem dan later voor een paar tientjes minder alsnog bij een webshop bestellen. En daar zijn er dan nog bij die een dag later de winkel bellen, zeggen hoe het gegaan is, en dan willen dat wat kleine bijzaken die de webshop niet kon leveren door de winkel per post worden opgestuurd.

Maar het is een fact of life. Ik zou mijn boodschappen niet in plaats van in een supermarkt in een buurtwinkel willen doen waar ik voor de toonbank moet wachten om mijn bestelling te doen. En de fysieke supermarkten hebben nu weer te duchten van de onlinebezorgingen, zeker sinds de coronacrisis.

Er zijn ook wel dingen die ik niet begrijp overigens. Het bedrijf Sandd was anderhalf jaar geleden begonnen met kerstzegels, die aanmerkelijk goedkoper waren dan die van PostNL. Nou heb ik meerdere keren kwesties met dat bedrijf gehad, hoewel er ook wel eens een verrassend positieve ervaring met die club was. Ik vond die concurrentie zeer welkom, want één grote monopolieclub voor de postbezorging dat leek me niet goed. Een jaar geleden mocht de grote marktpartij ineens toch de kleinere overnemen. Het merendeel van het personeel van Sandd werd ofwel ontslagen of ging vrijwillig weg vanwege de slechtere arbeidsvoorwaarden of een verhuisverplichting, de naam Sandd verdween en de prijzen die gingen integraal omhoog naar het PostNL-niveau. De overname werd overigens toegestaan omdat die voor de klant geen nadelen op zou leveren. Rara politiepet.

PA0LMD
Berichten: 2262
Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:29
Roepletters: PA0LMD
Locatie: Oldebroek
Contacteer:

Re: Neemt Amazon binnenkort alle winkelstraten in Nederland

#26 Bericht door PA0LMD »

PE1PQX schreef:
PA0LMD schreef:Ik gun niemand Amazon...........echt een zeer discutabel bedrijf.
Iets beweren zonder motivatie en bewijzen kan iedereen.

Waarop baseer jij je mening?
Ik baseer mijn mening op wat je te vaak leest m.b.t. Amazon, uitbuiting van medewerkers is er slechts één van.
Meten is (z)weten

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4529
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Neemt Amazon binnenkort alle winkelstraten in Nederland

#27 Bericht door PE1PQX »

PA0ETE schreef:De overname werd overigens toegestaan omdat die voor de klant geen nadelen op zou leveren. Rara politiepet.
Datzelfde zie ik ook inmiddels bij de ISP's. (XS4ALL en T-Mobile = KPN) En bijkomend is er onlangs een rechter geweest die beweerde dat de netwerken van Ziggo en KPN niet meer open hoefden te zijn voor andere ISP's. Slechte zaak, concurreren kan niet meeren de prijzen schieten als paddo's omhoog.

KPN slokt maar op en maakt zo een monopolie voor zichzelf. PostNL en SANDD, zelfde verhaal.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Neemt Amazon binnenkort alle winkelstraten in Nederland

#28 Bericht door PA0ETE »

PE1PQX schreef:
PA0LMD schreef:Ik gun niemand Amazon...........echt een zeer discutabel bedrijf.
Iets beweren zonder motivatie en bewijzen kan iedereen.

Waarop baseer jij je mening?
Dat is geen mening. Maar voor zover het een mening betreft, overtuig jezelf:

Seven people have died on the job in Amazon’s warehouses since 2013 — here’s what happened
https://www.businessinsider.com/amazon- ... 018-4?op=1

Accidents at Amazon: workers left to suffer after warehouse injuries
https://www.theguardian.com/technology/ ... e-injuries

Hundreds Of Amazon Employees Plan To Protest Coronavirus Safety By Calling Out Of Work
https://www.forbes.com/sites/rachelsand ... 1c918a3db2

Inside Amazon's delivery push: Employees and drivers say an overworked system is lax on safety as packages pile up
https://www.nbcnews.com/tech/tech-news/ ... m-n1087661

Allemaal in kranten die doorgaans als betrouwbaar bekend staan. Als je nog twijfel hebt, ik heb hier een A4-tje vol van deze linkjes. De berichten hierboven betreffen de vestigingen in de VS en in de UK.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Neemt Amazon binnenkort alle winkelstraten in Nederland

#29 Bericht door PA0ETE »

PE1PQX schreef:
PA0ETE schreef:De overname werd overigens toegestaan omdat die voor de klant geen nadelen op zou leveren. Rara politiepet.
Datzelfde zie ik ook inmiddels bij de ISP's. (XS4ALL en T-Mobile = KPN) En bijkomend is er onlangs een rechter geweest die beweerde dat de netwerken van Ziggo en KPN niet meer open hoefden te zijn voor andere ISP's. Slechte zaak, concurreren kan niet meeren de prijzen schieten als paddo's omhoog.

KPN slokt maar op en maakt zo een monopolie voor zichzelf. PostNL en SANDD, zelfde verhaal.
https://www.freedom.nl ...

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4529
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Neemt Amazon binnenkort alle winkelstraten in Nederland

#30 Bericht door PE1PQX »

PA0ETE schreef:
https://www.freedom.nl ...
weet ik...
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Plaats reactie