Neemt Amazon binnenkort alle winkelstraten in Nederland over?

Voor als het echt nergens anders thuis hoort.
Bericht
Auteur
-Verwijderd account

Neemt Amazon binnenkort alle winkelstraten in Nederland over?

#1 Bericht door -Verwijderd account »

Als straks Amazon goed georganiseerd is in Nederland, nu hebben ze enkel een NL-webadres, dan hebben we helemaal geen last van al die bemoeizuchtige EU-Brusselaars die geen idee hebben over hoe consumenten redeneren. En ik denk dat Amazon een heleboel andere platforms overbodig gaat maken omdat ze zelf wereldleider zijn. Dus zullen we, denk ik, geen platforms meer hebben zoals AliExpress, Bol.com, Conrad en Coolblue. En, niet onbelangrijk, je kan dan ook gewoon gebruik maken van je wettelijke garantie, probeer dat maar eens bij de Chinees of de Honkonger.

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6248
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: PostNL bezorgt pakjes voor AliExpress

#2 Bericht door PA3DAT »

Een gruwelijk vooruitzicht...

Simpel gezegd: de rijkste man ter wereld neemt de gehele verkoop van consumentenartikelen in Nederland over, winkels als Coolblue en Mediamarkt worden overbodig. De gehele Nederlandse middenstand in één klap overbodig, winkelstraten vol gesloten winkels, werkeloosheid. Geen concurrentie meer, nog slechts één monopolist. Wie bepaalt dán de prijs die je betaalt?
We zullen dan nog vaak met weemoed terugdenken aan "al die bemoeizuchtige EU-Brusselaars".

Echt álles kopen van één bedrijf... :?

Denk eens na over de macht, die zo'n bedrijf krijgt. Oók macht over landen, regeringen. Een bedrijf, machtiger dan de EU? Een nachtmerrie. Ik heb nog nooit wat gekocht bij Amazon, ik denk dat ik dat principieel ga proberen vol te houden! :?
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: PostNL bezorgt pakjes voor AliExpress

#3 Bericht door PA0ETE »

PE2CH schreef:Als straks Amazon goed georganiseerd is in Nederland, nu hebben ze enkel een NL-webadres, dan hebben we helemaal geen last van al die bemoeizuchtige EU-Brusselaars die geen idee hebben over hoe consumenten redeneren. En ik denk dat Amazon een heleboel andere platforms overbodig gaat maken omdat ze zelf wereldleider zijn. Dus zullen we, denk ik, geen platforms meer hebben zoals AliExpress, Bol.com, Conrad en Coolblue. En, niet onbelangrijk, je kan dan ook gewoon gebruik maken van je wettelijke garantie, probeer dat maar eens bij de Chinees of de Honkonger.
Hopelijk gaat Amazon in Nederland wat beter met zijn werknemers om dan in het buitenland. :-)

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: PostNL bezorgt pakjes voor AliExpress

#4 Bericht door PA0ETE »

PA3DAT schreef:Een gruwelijk vooruitzicht...

Simpel gezegd: de rijkste man ter wereld neemt de gehele verkoop van consumentenartikelen in Nederland over, winkels als Coolblue en Mediamarkt worden overbodig. De gehele Nederlandse middenstand in één klap overbodig, winkelstraten vol gesloten winkels, werkeloosheid. Geen concurrentie meer, nog slechts één monopolist. Wie bepaalt dán de prijs die je betaalt?
We zullen dan nog vaak met weemoed terugdenken aan "al die bemoeizuchtige EU-Brusselaars".

Echt álles kopen van één bedrijf... :?

Denk eens na over de macht, die zo'n bedrijf krijgt. Oók macht over landen, regeringen. Een bedrijf, machtiger dan de EU? Een nachtmerrie. Ik heb nog nooit wat gekocht bij Amazon, ik denk dat ik dat principieel ga proberen vol te houden! :?
Ik heb zelf een webshop maar ik ben niet bang voor het bedrijf. Ik ben gegarandeerd duurder, en ik geef gegarandeerd betere (meer deskundige) service...

De EU heeft niet bepaald de naam om zich door de grote Amerikaanse bedrijven te laten ringeloren. Zie het standaard niet mogen meeleveren van Internet Explorer en de keuze voor andere browsers onderdeel van Windows moeten maken, en de miljardenboetes aan Google.

Nederland is verder een markt waar dit soort internationale bedrijven vaak geen raad mee weten. Zie wat er met eBay gebeurde. Die konden hier alleen wortel schieten door twee marktdominante bestaande bedrijven over te nemen die op een manier werkten die zij niet begrepen (en uiteindelijk moesten ze die dus ook weer afstoten). eBay, die wereldwijd een factor van belang is, speelt in Nederland slechts een rol in de marge.

-Verwijderd account

Re: PostNL bezorgt pakjes voor AliExpress

#5 Bericht door -Verwijderd account »

PA3DAT schreef:Een gruwelijk vooruitzicht...

Echt álles kopen van één bedrijf... :?

Denk eens na over de macht, die zo'n bedrijf krijgt. Oók macht over landen, regeringen. Een bedrijf, machtiger dan de EU? Een nachtmerrie. Ik heb nog nooit wat gekocht bij Amazon, ik denk dat ik dat principieel ga proberen vol te houden! :?
Ik denk wel dat de komst van Amazon echt wel een serieuze verandering gaat brengen. Of dat betekend dat de nederlandse winkelstraten nog leger worden dan ze nu al zijn? Daar zijn meerdere oorzaken voor dan enkel de komst van een webgigant. Maar bij het lezen van dit artikel en het lezen van dit nieuwsbericht kun je toch moeilijk blijven volhouden dat het allemaal wel meevalt. En wij zijn hier in europa al bijna koploper als het gaat om webwinkelen.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: PostNL bezorgt pakjes voor AliExpress

#6 Bericht door PA0ETE »

Amazon doet waar Bol.com in Nederland al een heel sterke positie mee heeft. Veel zal er denk ik dus niet veranderen, behalve misschien een concurrentie tussen die twee, maar Bol als merknaam is zo sterk dat ik denk dat ze er nog wel een kluif aan zullen hebben. (Amazon heeft wel de diepe zakken die nodig zijn om zoiets uit te zingen natuurlijk, dus op de lange termijn zou het misschien wel kunnen veranderen).

Voor kleine partijen hoeft het niet heel vervelend te zijn. Het is voor kleine partijen nu mogelijk om artikelen onder de paraplu (en garantie) van Bol.com aan te bieden. Bol neemt dan een heel groot deel van alle handellngen over, en kan daar door schaalgrootte goedkoop in zijn. Bol biedt daarnaast ook een groot aantal zaken aan die ze zelf inkopen en rechtstreeks aan de consument leveren.

Dit zijn precies de twee dingen waar Amazon nu ook mee komt.

Er zijn ook verschillen. Op dit marktsegment heeft Amazon meerdere eigen elektronicaproducten, bekendst daarvan is de Kindle. Bol heeft volgens mij geen producten onder de eigen titel. Maar diverse van die producten van Amazon zijn niet zonder meer voor de Nederlandse markt geschikt.

Amazon beweegt zich ook op andere terreinen, maar ik heb niet begrepen dat ze die nu ook in Nederland uit willen gaan rollen. O.a. zijn ze een grote aanbieder van internet in de VS, en leveren ze clouddiensten voor bedrijven. Die laatste kun je hier echter gewoon vanuit de VS van ze afnemen.

Gebruikersavatar
PG7VG
Berichten: 349
Lid geworden op: 25 mar 2015, 10:41

Re: PostNL bezorgt pakjes voor AliExpress

#7 Bericht door PG7VG »

PA3DAT schreef:Een gruwelijk vooruitzicht...

Simpel gezegd: de rijkste man ter wereld neemt de gehele verkoop van consumentenartikelen in Nederland over:?
......
Doet me denken aan de spelletjes monopoly die we vroeger speelden, op een zeker moment heeft 1 vd spelers zoveel geld dat de rest enkel nog voor “spek en bonen” meedoen. Hebben niets meer te zeggen en moeten langzaamaan alles inleveren.....
:(

Dat is idd een gruwelijk vooruitzicht. En vermoedelijk al grotendeels werkelijkheid.
73, Peter.

Gebruikersavatar
PA1RAM
Berichten: 314
Lid geworden op: 15 jul 2018, 12:24
Roepletters: PA1RAM
Locatie: Zeewolde

Re: Neemt Amazon binnenkort alle winkelstraten in Nederland

#8 Bericht door PA1RAM »

AWS of Amazon Web Services is een Cloud dienst met een wereldwijd netwerk, veelal glasverbindingen. Zo zitten de regionale opstappunten in Frankfurt en Londen maar ook in Amsterdam zit een (kleiner) opstappunt.

https://aws.amazon.com/cloudfront/features/
73, Richard (voorheen PD1RAM)

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Neemt Amazon binnenkort alle winkelstraten in Nederland

#9 Bericht door pc1mb »

Amazon koopt bol gewoon als ze de Nederlandse markt belangrijk vinden. Maar ook in thuis land Amerika bestaan andere winkels (Web of niet) gewoon nog, dus ik zie niet helemaal wat jullie bedoelen.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Neemt Amazon binnenkort alle winkelstraten in Nederland

#10 Bericht door PA0ETE »

Er zijn zowel in de VS als in Europa ook wetten die voorkomen dat een bedrijf een echte monopoliepositie krijgt.

Dat de schrik er bij Bol en Coolblue goed in zit kan ik me wel voorstellen. Het is echter ook iets dat er al jaren zat aan te komen. Net als bij een veldslag heb je dan de gelegenheid om je alvast goed in te graven. Coolblue volg ik toevallig vanaf hun oprichting doordat ik toen ze net bestonden een boek heb gelezen waarin deze (toen nog) start-up uitgebreid werd beschreven. Dat bedrijf is door zijn unieke aanpak en door het eerste te zijn met een aantal dingen in de afgelopen jaren enorm gegroeid. Ik denk dat de mensen die dat hebben opgezet creatief genoeg zijn om zoiets als dit het hoofd te bieden. Dat ze scherp zijn dat is zeker. Al 1,5 week voordat de lock-down inging, begonnen ze grote voorraden van hun meest verkochte producten aan te leggen en legden ze hun reclamecampagnes stil. Ze waren de eersten van twee Nederlandse elektronicabedrijven die dat deden. Pas krap 2 weken geleden toen de eerste versoepelingen van de lock-down bekend werden gemaakt kwamen de spotjes schoorvoetend terug.

Bol.com heeft als groot voordeel boven Amazon dat ze vooral het imago hebben een Nederlands bedrijf te zijn (net als bijvoorbeeld Marktplaats). Wat tegelijk opmerkelijk is, want het bedrijf is ooit als Duitse tegenhanger van Amazon met de verkoop van (vooral) boeken begonnen (Bol staat/stond toen voor Bertelsmann On Line :-) )

Gebruikersavatar
pa3kc
Berichten: 1318
Lid geworden op: 29 mar 2011, 21:48
Roepletters: pa3kc
Locatie: Eindhoven

Re: Neemt Amazon binnenkort alle winkelstraten in Nederland

#11 Bericht door pa3kc »

De tweedehands markt en de nieuwe producten markt ligt straks helemaal in de handen van de Amerikanen hier in Nederland.

De hele retail straks in handen van de VS.

Marktplaats is overgenomen door het Amerikaanse Ebay en die hadden dus 2dehands.nl overgenomen want men wou alleen heerser zijn op 2dehands gebied hier in Nederland.

Amazon gaat vast Bol.com helemaal kapot concurreren door lange tijd nog lager en goedkoper te zijn dan Bol.com. En reken er maar op dat Amazon dat kan met hun kapitaal aan vermogen wat ze hebben.

Aan de voorkant is Amazon een fantastisch bedrijf waar je lekker goedkoper dan elders lekker kan kopen als consument.

Het bedrijf er achter heeft ook niet zo mooie kanten dat het o.a. toeleveranciers onder druk zet om zo goedkoop mogelijk te leveren of men loopt het risico om buitengesloten te worden van de hele Amazon infrastructuur wereldwijd. Aan het eind van de dag is het alleen dan nog dat Amazon dik geld verdiend en de toeleveranciers de gewone winkels dus niet meer.

Ik ben nogal pro USA maar dat het allemaal nu in handen van externe partijen komt van buiten Nederland dat gaat op de lange baan echt niet goed zijn voor ons landje.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Neemt Amazon binnenkort alle winkelstraten in Nederland

#12 Bericht door PA0ETE »

Even ter herinnering: Marktplaats.nl staat als ik me niet vergis nog steeds in de verkoop en kan door zowel een Amerikaans, een Chinees, een Nederlands of desnoods een Groenlands of een Fries bedrijf worden aangekocht. :D De beoogde verkoop was de reden één of twee jaar geleden van de opheffing van 2ehands.nl. Marktplaats is meer waard als er niet ook een vrij sterke concurrent in de verkoop staat die misschien door iemand anders wordt aangekocht. Bovendien wordt zo een deel van de klanten van 2ehands bijgeteld bij de klanten van Marktplaats dat zo groter is.

In België was die opheffing niet aan de orde omdat 2ehands (ook daar eigendom van eBay) daar marktleider is.

De aanleiding voor de geplande verkopen (in meerdere landen waaronder ook Frankrijk) is dat bepaalde grote aandeelhouders willen dat eBay de sites met de zogenaamde "classified ads" die niet volgens het systeem van eBay werken afstoot. De sites met deze manier van adverteren die vooral in West-Europa de markt bepalen werken oplichting en dergelijke in zekere mate in de hand, terwijl het systeem van eBay dat juist tegengaat, en eBay ook een sterk beleid voert om dat met wortel en tak uit te roeien als het alsnog voorkomt. Bedrijven als eBay die hier niet vandaan komen snappen niet waarom het publiek hier zo'n voorkeur heeft voor die classified-verkoopsites. Dat was in eerste instantie de aanleiding dat eBay Marktplaats en 2ehands aankocht...

eBay draait om reputatie van de verkopers. Een manier van oplichting via eBay waar het bedrijf zich tien jaar of zo geleden extra tegen gewapend heeft, was een toenemnde groep van oplichters, vooral uit Oost-Europa die met een groepje individueën eerst een goede reputatie voor een verkoopprofiel opbouwden. Dat deden ze bijv. vaak door onderling steeds kleine partijtjes postzegels door te verkopen en elkaar dan een uitstekende rating te geven. Als er dan 1000 of meer transacties hadden plaatsgevonden met een 100% of bijna 100% score werden er in een paar dagen tijd een zo groot mogeljik aantal dure consumentenelektronicaproducten verkocht, die ofwel niet geleverd werden, ofwel als doos met daarin iets met een vergelijkbaar gewicht als bijv. een baksteen. Daarna werd snel de stekker uit de profielen getrokken. Doorde maatregelen van eBay is het sindsdien heel veel moeilijker om zoiets nog uit te voeren.

Gebruikersavatar
PE9ZZ
Berichten: 1239
Lid geworden op: 06 nov 2010, 18:00
Roepletters: PE9ZZ
Locatie: Amsterdam (JO22KI)
Contacteer:

Re: Neemt Amazon binnenkort alle winkelstraten in Nederland

#13 Bericht door PE9ZZ »

Misschien krijgen we wat Bol.com betreft hetzelfde scenario als diapers.com. Die wilden niet worden overgenomen en werden uit de markt gedrukt door Amazon. Wat denk je? Even later waren de babyluiers online peperduur geworden. Zie Adam ruins everything.

Tjerk, 9ZZ

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Neemt Amazon binnenkort alle winkelstraten in Nederland

#14 Bericht door PA0ETE »

Het blijft sowieso koffiedikkijkerij allemaal natuurlijk. Het is zeker ook een mogelijkheid.

PA2S
Berichten: 402
Lid geworden op: 07 mei 2017, 22:17
Roepletters: PA2S

Re: Neemt Amazon binnenkort alle winkelstraten in Nederland

#15 Bericht door PA2S »

PA0ETE schreef:Er zijn zowel in de VS als in Europa ook wetten die voorkomen dat een bedrijf een echte monopoliepositie krijgt.
Overheden zijn machteloos tegenover het grootkapitaal. Af en toe wordt er wat geprikt voor de show, maar de praktijk is dat er een aantal kartels is gevormd, dat - zoals al gezegd hier - aan de 'kostenkant' alles onder druk zet en daardoor kleinschalige(r) ondernemingen totaal worden gesloopt en zodra dat spel gespeeld is, gaan de prijzen fors omhoog en sta je als consument gewoon te kijken.

Wat is er na de privatisering van PTT gebeurd? KPN en Ziggo volgen elkaar 'netjes' met excessieve prijsverhogingen, die zogenaamd zijn om het netwerk te verbeteren. Totale BS. Ik heb een XS4ALL account (de laagste is voor mij goed genoeg). Van 30 naar 41 euro in heel korte tijd. 'Instapabonnement' bij Ziggo in juli van 51 naar 54 euro. Dat gaat helemaal nergens meer over. Met dank aan Brussel.

In Frankrijk is er veel kritiek op het 'personeelsbeleid' van Amazon, maar dat zal niet helpen. Kijk maar naar de VS: daar werken mensen voor hongerloontjes en moeten twee banen hebben om het hoofd boven water te houden.

Het is net als bij de dorpswinkel: men vond die te duur en ging naar de supermarkt. Uiteindelijk is er geen dorpswinkel meer over en krijgen de boeren een grijpstuiver. Personeel bestaat vooral uit tieners, kost zo lekker weinig. De kwaliteit van de 'werkgelegenheid' voor de gewone man holt achteruit. We denken te besparen op de huishoudknip, maar schieten uiteindelijk in eigen voet. Het is maar waar je voor kiest.

73, Henk

Plaats reactie