SDR-Sharp software en USB receiver (dongle)

Alles over ontvangers en toebehoren.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PD2EW
Berichten: 413
Lid geworden op: 22 sep 2016, 17:41
Roepletters: PD2EW

Re: SDR-Sharp software en USB receiver (dongle)

#271 Bericht door PD2EW »

@PD0JDG
Met 'spullen' doelde ik op de RTL-USB stick, kabel, connectors, filter, antenne, opstelling en de Windows computer.
Dus eigenlijk de hardwarematige kant en het zit dus in de softwarematige kant, dat kan dus nog steeds heel veel zijn..
Maar het was ook maar iets waar ik toevallig tegenaan liep... ik was bezig met die Arduino-Leonardo en dacht: kom, laat ik eens kijken of ik HDSDR kan aansturen.."
(overigens werkt dat erg leuk... maar dat is voor een andere keer)

@PE1RIK
Ik heb het inmiddels ook even getest (ZO, 13.20 LOC, 145.650 MHz) bij de Meppel Ronde.
Let wel, dit is met de versterking AAN (alleen de RTL-AGC) bij zowel SDR# als HDSDR en met de ruisvloer in het spectrum een heel eind naar beneden geregeld.
Meppel is dan net te verstaan op HDSDR en op SDR# (1732) is het signaal net niet verstaanbaar.
Ik ging er ook al jaren geleden vanuit dat ik Meppel niet kan ontvangen, dus dat had mijn aandacht ook niet meer.

Let wel.. het bovenstaande geldt voor een redelijk geoefend oor (voor zover ik dat heb).
De onervaren gebruiker ("kom, ik drink een paar biertjes minder en koop ook eens zo'n ding") die zal het écht niet merken en ik verwonder me er zelf dus ook sindskort over.
Bijgevoegd HDSDR screenshot heb ik iets groter gelaten vanwege de details.

Wel wilde ik het eerst live naast elkaar ontvangen en op het scherm hebben, maar mijn tweede antenne is net even iets anders dan die, die ik nu gebruik.
Ze staan 1,5 meter uit elkaar, op dezelfde voethoogte en hebben aanzienlijk verschillende prestaties op 2m en dat is niet weg te regelen.
(zie het net pas, dat van die 1,5 meter... blijkbaar had ik destijds al een vooruitziende blik..)
PMR ontvangst (Supermarkten) is gelijk, de Airband heb ik nog niet A-B getest.
Bijlagen
2020-05-03_13-40-14-932 (Custom).jpeg

PE1RIK
Berichten: 181
Lid geworden op: 26 sep 2010, 16:25

Re: SDR-Sharp software en USB receiver (dongle)

#272 Bericht door PE1RIK »

PD2EW schreef:Let wel, dit is met de versterking AAN (alleen de RTL-AGC) bij zowel SDR# als HDSDR en met de ruisvloer in het spectrum een heel eind naar beneden geregeld.
Meppel is dan net te verstaan op HDSDR en op SDR# (1732) is het signaal net niet verstaanbaar.
Dit is inderdaad een kleine SNR. Ik kan me voorstellen dat een hele kleine verandering (in software) zomaar een of twee dB uitmaakt wat kan resulteren in net wel of niet niet decoderen.
Overigens doe je het netjes om de ruisvloer zo laag in te stellen. Dat verbetert je ontvangst ook.

Gebruikersavatar
PD2EW
Berichten: 413
Lid geworden op: 22 sep 2016, 17:41
Roepletters: PD2EW

Re: SDR-Sharp software en USB receiver (dongle)

#273 Bericht door PD2EW »

@PD3E
Nogmaals heel hartelijk dank voor je aanbod.
Ik moest dit providerprobleempje toch ook zelf op kunnen lossen, vond ik :roll:
Na weer wat over en weer gebel is er weer leven in de brouwerij... ik kan er weer bij!

@allen
Ik heb mijn SDR site inmiddels ook wat bijgewerkt en uitgebreid met informatie over HDSDR.
Verder is er wat geshuffeled met de info, om alles wat meer in rubriekjes op te kunnen nemen.
De lijsten zijn er wel af en ook is er nog wat verouderde info verwijderd... dat mocht ook wel na 4 jaar.

http://www.wijkamp.com/sdr/

Overigens, het is ook leuk om te zien dat deze info in wat on-line Z.A. magazines vermeld wordt.

Gebruikersavatar
PD2EW
Berichten: 413
Lid geworden op: 22 sep 2016, 17:41
Roepletters: PD2EW

Re: SDR-Sharp software en USB receiver (dongle)

#274 Bericht door PD2EW »

Vanavond nog even op 2m gekeken met de bekende ontvangstcombinatie.
Dacht dat ik onder in de 144 MHz wel veel dataverkeer zou zien ivm een contest, maar dat viel wat tegen hier...
Wel kwam daar ineens een SSB station voorbij, even afstemmen, mode en bandbreedte aanpassen en daar issie dan, 22:06 LOC, 144.3099 MHz en vanuit Sint Pancras: PH0V ( http://www.ph0v.nl ).
Grappig.. dat kan dus ook! Hij was in conversatie met PD3MDM, die ik hier niet mee kreeg.

Even daarvoor had ik ook al op 20m gekeken/geluisterd (met de bekende combinatie en de mini-whip), maar niets verstaan omdat het Morse was.. :wink:
De mobieltje erbij gepakt, met de decoder erop, voor de luidspreker gehouden en ja hoor.. RG6G 21:38 LOC op 14.02738 MHz CW.
Mooie antenneconstructie heeft hij daar staan...: http://www.qrzcq.com/call/RG6G
Bijlagen
ph0v.jpeg
rg6g.jpeg

Gebruikersavatar
PD2EW
Berichten: 413
Lid geworden op: 22 sep 2016, 17:41
Roepletters: PD2EW

Re: SDR-Sharp software en USB receiver (dongle)

#275 Bericht door PD2EW »

Voor hen die met de RTL-USB stick aan het experimenteren zijn geslagen:
in verband met de verstaanbaarheid is het leuk om het volgende even naast elkaar te zien.
Het zijn twee plaatjes van exact hetzelfde signaal op bijna hetzelfde moment:
- links: SDR-Sharp zonder extra versterking ingeschakeld
- rechts: SDR-Sharp met de versterking van de RTL-USB stick aangevinkt (tandwielmenu)

Dit resulteert in een signaalafstand van:
- links: ongeveer 18 dB
- rechts: ongeveer 11 dB

Het wordt wel zichtbaar en duidelijk dat het aanzetten van die versterking in SDR-Sharp (RTL AGC), dit niet echt (echt niet) bijdraagt in de verstaanbaarheid van het signaal.
Ook al regel je dan de basisruisvloer weer naar beneden met de schuifregelaar rechts (Range), die afstand blijft dan nog steeds hetzelfde (11 dB) en het signaal blijft slecht verstaanbaar.

Mijn ervaring bij het instellen van SDR-Sharp is de volgende:
- kijk bij het tandwielmenu
- regel de schuifregelaar zo, dat de basisruis iets opkomt en laat hem daar staan.

Soms moet je hem iets bijstellen omdat het niveau van die basisruis ook niet altijd constant is, maar zet hem altijd zo, dat je stopt als die drempel weer iets omhoog is gekomen.

Oke.., ik heb geen referentiemateriaal en nee, ik heb niets geijkt en ja, het is allemaal goedkoop spul... maar toch leuk om dit effect zo te zien.
Ik vermaak me er prima mee en ... niet schieten! Ik ben ook maar een hobbyist die op een avond even wat uitgeprobeerd heeft.
Bijlagen
verschil.png
verschil.png (112.86 KiB) 6740 keer bekeken

Gebruikersavatar
PD2EW
Berichten: 413
Lid geworden op: 22 sep 2016, 17:41
Roepletters: PD2EW

Re: SDR-Sharp software en USB receiver (dongle)

#276 Bericht door PD2EW »

Gisteravond even een Volvo autosleutel getest, die haperend werkte vanwege een losliggende batterij.
Vandaag gedurende 8 minuten het ISM spectrum eens vastgelegd (Industrial, Scientific and Medical) met een 15 sec. interval.
In Regio 1 loopt dit toegewezen stukje band van 433.05 tot 434.79 MHz, met een center op 433.92 MHz.
De verticale lijn staat op 433.850 MHz en is even zichtbaar, waarna ik Correct IQ aan heb gezet en hij is verdwenen.

De ISM band is een toegewezen stukje frequentieruimte dat wij kennen voor bijvoorbeeld het radiogebruik van:
- drukkertjes voor autosleutels
- thermometers die op afstand uit zijn te lezen
- draadloos (huis)alarm
- afstandbediening voor de kerstboomlampjes
- de LPD walkie-talkies
Bijlagen
ezgif-6-f16b310abf5b.gif
ezgif-6-f16b310abf5b.gif (12.1 MiB) 6671 keer bekeken
2020-05-12_11-47-03-158 (Small).jpeg

Gebruikersavatar
PD2EW
Berichten: 413
Lid geworden op: 22 sep 2016, 17:41
Roepletters: PD2EW

Re: SDR-Sharp software en USB receiver (dongle)

#277 Bericht door PD2EW »

Ik kreeg vragen over het maken van het lijstje van de door mij ontvangen frequenties op de luchtvaartband.
Hier gebruik ik de FrequentieScanner-plugin voor.

Het is bekend dat de ontwikkeling hiervan gecontinueerd wordt door Thewraith2008 en deze bespreekt zijn ontwikkelingen in een topic op het RadioReference.com forum: https://forums.radioreference.com/threa ... ed.402110/

Bij mijn SDR 1732 versie liep ik echter tegen een probleem aan bij de layout weergave:
https://forums.radioreference.com/threa ... st-3303006
Achteraf blijkt dat dit probleem in de versies hoger dan 1716 geintroduceerd wordt en het is typisch een gevalletje RTFM van mijn kant... (voor wat betreft de beschrijving bij deze plugin).

Hij is overigens wel ideaal om delen van de Airband te scannen, maar je moet dan wel weten wat de meestgebruikte frequenties zijn die je horen wilt.
Daaruit kan je dan weer je eigen keuzes maken om binnen het te scannen bandje te blijven.

Ook zijn de ACARS signalen een 'probleempje' (links in de waterval) want de bandscanner staat even stil op die frequenties.
De te scannen band mag dus niet al te breed zijn en gemiddeld is een breedte van ongeveer 2 MHz prima te doen.
Bijlagen
2020-05-14_12-25-19-887 (Small).jpeg

Gebruikersavatar
PD2EW
Berichten: 413
Lid geworden op: 22 sep 2016, 17:41
Roepletters: PD2EW

Re: SDR-Sharp software en USB receiver (dongle)

#278 Bericht door PD2EW »

Ik weet het, dit heeft even weinig te maken met SDR en meer met de trieste situatie van tegenwoordig, maar ik wilde het toch even plaatsen.
Je ziet hieronder een vergelijk van het luchtruim van 1 jaar geleden met dat van nu.

Mijn ADS-B Radar is tijdelijk even buiten gebruik, dus heb ik die van Willem er maar even bij gepakt.
De (drukke) situatie van vorig jaar is dus wel met mijn antenne en RTL-USB stick ontvangen.
Willem heeft met zijn spullen ook nog een aanzienlijk groter bereik dan ik met de spullen van mij.
De screendump van hem heb ik ook nog eens extra uitgezoomd, omdat er anders wel heel weinig te zien was.

Let ook op de lengte van het lijstje en de verticale scrollbar rechts...
De donkergrijze 'splash' is het bereik van mijn antenne, dit is een optie binnen het gebruikte Virtualradar programma.
Bijlagen
2020-0516.jpeg
2019-0516.png

Gebruikersavatar
PD2EW
Berichten: 413
Lid geworden op: 22 sep 2016, 17:41
Roepletters: PD2EW

Re: SDR-Sharp software en USB receiver (dongle)

#279 Bericht door PD2EW »

Vergeten te vermelden, het linkje naar Willem:
http://adsb.willemm.nl/VirtualRadar/desktop.html#

Gebruikersavatar
PD2EW
Berichten: 413
Lid geworden op: 22 sep 2016, 17:41
Roepletters: PD2EW

Re: SDR-Sharp software en USB receiver (dongle)

#280 Bericht door PD2EW »

Heb hier een garagedeuropenerhandzender (Scrabblewoord!) met HC-600 encoder in de reparatie, verkocht tussen 1992 en 1995.
De RTL-USB stick V3 werkt vanaf 24 MHz, dus ik kan de handzender testen zonder de garagedeur(ontvanger) erbij nodig te hebben... ;-)

De uitgezonden code is instelbaar met DIP switches (vooraf hiervan nog even een foto gemaakt), dus dat is aan de gebruiker.
Als antenne heb ik de X200 er nog aan en die pikt het afgegeven RF als 'restsignaal' nog prima op, op 10 mtr afstand.
Zonder aangesloten antenne, dus met een open ingang en directe instraling op kabel en V3 stick, maakt hij een kleine spike zichtbaar die net boven de basisruis uitkomt.
Bijlagen
27MHz-key2 (Small).png

PD0JDG
Berichten: 496
Lid geworden op: 18 okt 2011, 00:27
Roepletters: PD0JDG
Locatie: Parijs

Re: SDR-Sharp software en USB receiver (dongle)

#281 Bericht door PD0JDG »

Met een keine investering kan iedereen je helpen om die deur te openen en te sluiten...

https://www.aliexpress.com/item/3294969 ... web201603_

Gebruikersavatar
PD2EW
Berichten: 413
Lid geworden op: 22 sep 2016, 17:41
Roepletters: PD2EW

Re: SDR-Sharp software en USB receiver (dongle)

#282 Bericht door PD2EW »

@PD0JDG
Leuk spul, maar dan kan je toch beter zo'n afstandbediening in je dashboardkastje hebben liggen.
Hij werkt weer prima, er hoeft qua decodering ook niets uitgezocht te worden en de batterij is ook al meer dan 20 jaar oud..

Dat doet me ineens denken aan de JostiKit converter die ik ooit op een radiobeurs kocht voor 5 Euro.
Daar zat nog een 9 Volt batterij in met een stempeldatum in 1989.. en die deed het ook nog..!
Bijlagen
20200519_145635_01 (Small).jpg

Gebruikersavatar
PD2EW
Berichten: 413
Lid geworden op: 22 sep 2016, 17:41
Roepletters: PD2EW

Re: SDR-Sharp software en USB receiver (dongle)

#283 Bericht door PD2EW »

Een beste lap tekst, deze keer... want ik kreeg een vraag over het instellen van de versterking, bij gebruik van de RTL-USB stick.
Misschien wel leuk om hier te beschrijven hoe ik het een en ander heb ingesteld en wat daar nog meer bij komt kijken.

Allereerst ga ik uit van een goed geinstalleerde en werkende SDR-Sharp versie.
- Sluit die af (bij afsluiten worden instellingen overschreven met de actuele waarden).
- Pas daarna het SDRSharp.exe.Config bestandje aan en wijzig de -40 waarde in de volgende regel naar -60.
<add key="fftOffset" value="-40.0" />
Dat gaat prima met het Windows Kladblok (Notebook), doe dit dus NIET met een of andere goedbedoelde tekstverwerker..!
Deze tip staat ergens op internet beschreven en het geeft een rustiger beeld in het spectrum (dat is de bovenste weergave).
Ook staat ergens dat je -100 als waarde kan gebruiken om echte dB waardes af te lezen, maar ik betwijfel of dat zo werkt.. ;-)

- Start daarna het SDR-Sharp programma weer op.
- Kies voor de RTL-SDR (USB) ontvanger.
- Klik op het tandwiel linksboven en het tandwielmenu verschijnt
- Regel in dat menu met de schuifregelaar de versterking volgens onderstaande plaatjes.
De pieken in het spectrum op mijn plaatjes zijn vermoedelijk storingen van omzetters van de zonnepanelen van de buren.
Ze maken het wel handig om even te gebruiken bij het instellen..

- Te weinig versterking: de ruisdrempel in het spectrum (onderste kabbelende witte lijn) ligt te laag, er is geen signaal en er zijn ook weinig pieken.
- Te veel versterking (oversturing): de ruisdrempel wordt flink opgetrokken en de pieken verdrinken langzaam in de ruis, er worden 'vreemde signalen' zichtbaar door oversturing (o.a. de bult links).
- Een redelijke instelling (bij mij is dit rond de 37-39 dB): de ruisdrempel gaat ten opzichte van de te lage instelling wel ietsje omhoog, maar de pieken blijven ten opzichte van de basisruis wel ongeveer even hoog.

Het raster is daarbij erg handig, omdat je daardoor de piekhoogte goed kan aflezen (hier in het goudgele deel zichtbaar).

De volgende stap is het om met de Contrast schuifregelaar (rechts, verticaal) de signalen in de waterval (het middelste deel van het scherm) beter zichtbaar te maken.
Het donkerblauw wordt dan lichter blauw en er wordt ook een wat egale ruis zichtbaar.
Ikzelf ben een beetje van de voorzichtige en zet het Contrast altijd ietsje te laag en zie geen ruis.
Daarom is er op de plaatjes nog geen verkleuring zichtbaar en vallen de verticale balken extra goed op.
Nadeel van de/mijn grote frequentielijst is namelijk, dat alle daarin opgenomen voorkeuzes duidelijk zichtbaar worden in de waterval.
Ze veroorzaken een brede balk, volgens de ingestelde bandbreedte bij die voorkeuze.
Ik krijgt dan een beetje het probleem van een lichter blauwe ondergrond met soms veel vermeldingen op dezelfde frequentie (dus een witte verticale) balk.
Daar weer overheen komt dan ook nog eens de tekst van de voorkeuzes en het is jammer dat die tekst (nog) niet in kleur kan afwijken, want het wordt nu wit op wit.. op wit.

Ik hoop dat men wat met deze tips kan, het werkt bij mij in ieder geval prima!
Het is ook handig om de luchtvaartband met deze instellingen te verkennen en zeker ook het 2m en VHF gedeelte.
PMR en ISM band gaan ook goed (70cm HAM heb ik niet vaak aan staan).

Voor HF, MF en LF staat de schuif in het tandwielmenu aanzienlijk lager (bij mij is dat rond de 15) omdat de Mini-Whip antenne uit zichzelf ook al flink wat signaal afgeeft.
De goudgele achtergrond komt uit een externe plug-in en heeft hier niets mee van doen, evenzo de gekleurde balkjes met de bandindelingen.
Bij interesse wil ik daar ook wel een beschrijving over maken.

Nog een klein extraatje:
Om een nog rustiger kabbelende witte lijn (basisruis) te krijgen is het bij het luisteren naar VHF wel handig om ook nog een FM block filter te gebruiken (ik schreef daar eerder ook al eens wat over).

Resultaten: de piekjes die ik op zaterdag zag en eerst gewoon negeerde, die heb ik inmiddels hierdoor ook duidellijk gekregen.
Dit zijn de PI4VRZ stations op 145.225 MHz (Gerbrandytoren) en 145.250 MHz (Eerbeek).
Het audiosignaal van beide stations is hier redelijk te nemen, mits die basisruis maar laag blijft! (PE1RIK schreef er eerder ook al eens over).
Eigenlijk is het signaal ook best wel redelijk ten opzichte van dat van mijn ICOM 706 Classic (1e versie), ze staan hier naast elkaar en ik hoef alleen de antenneplug omte steken.
Alleen het SDR-Sharp audiosignaal moet nog gefilterd worden op 3 kHz breedte en daar is ook weer een plug-in voor!.

P.S. ik denk soms al even na over een 1,5 meter JOTA met RTL-USB sticks en zelfbouw GP antennes.
Ook leuk te doen als de 1,5 mtr restrictie wordt opgeheven...
Bijlagen
01-laag.jpg
02-hoog.jpg
03-goed.jpg

PE1RIK
Berichten: 181
Lid geworden op: 26 sep 2010, 16:25

Re: SDR-Sharp software en USB receiver (dongle)

#284 Bericht door PE1RIK »

Ook staat ergens dat je -100 als waarde kan gebruiken om echte dB waardes af te lezen, maar ik betwijfel of dat zo werkt..
Het zou fijn zijn als dat zo werkt, maar helaas... dB is een leuke waarde maar heeft altijd een referentie nodig. Wat wij vaak bedoelen is dBm: dB's ten opzicht van 1mW. Maar een SDR heeft die referentie niet: Dan moet het gehele systeem, dus inclusief antenne's, kabels etc. gecalibreerd worden.
Wat er in SDR software eigenlijk altijd weergegeven wordt is dBFS, dB ten opzichte van de Full Scale.

Een signaal kan dus -38dB zijn, maar dan is de waarde 38dB lager dan het volle bereik van de schaal. En volle schaal is dan, bij de 8-bit RTL-stick, als alle bitjes op 1 staan. 255 dus. Meer referentie heb je niet. GQRX geeft dat mooi weer, boven in het scherm:
Screenshot_2020-05-24_17-06-28.png
De callgevers van 't Harde en Apeldoorn zijn mooi simultaan zichtbaar. Net als wat rommel van de P2000 mast (vermoed ik)

PD0JDG
Berichten: 496
Lid geworden op: 18 okt 2011, 00:27
Roepletters: PD0JDG
Locatie: Parijs

Re: SDR-Sharp software en USB receiver (dongle)

#285 Bericht door PD0JDG »

Met de rtl_433 en de RTL USB radio kun je onder Windows IOT-apparatuur decoderen. Maar dan gebruikt RTL_433 de radio exclusief en kun je SDR# niet tegelijkertijd gebruiken. Een tweede PC, radio en antenne kan uitkomst bieden. Maar het kan ook anders!

rtl_tcp is een server toepassing die het mogelijk maakt SDR# via het het Internet Protocol (TCP/IP) met de RTL USB radio te laten communiceren. Dat kan op afstand met SDR# op de ene PC en rtl_tcp op een andere PC. Maar dat kan ook op een PC die zowel server is en SDR# draait. Daarvoor gebruikt TCP/IP een "lokaal" IP adres: 127.0.0.1. Net zoals SDR# kan rtl_433 met rtl_tcp communiceren.

Echter rtl_tcp kan maar met een client tegelijkertijd werken. Om rtl_tcp met twee clients te werken kunnen we een multiplexer gebruiken: rtl_tcp_muxer. In dit geval zijn de clients rtl_433 en SDR#. Let wel er is echter maar een client die de radio kan besturen. In het voorbeeld is dat rtl_433.

Om dit voor elkaar te krijgen kun je de programmatuur van Internet halen.
rtl_tcp http://osmocom.org/attachments/download ... ebInfo.zip
rtl_433 https://bintray.com/chzu/dist/rtl_433/2 ... 9b1b#files
rtl-tcp-muxer https://sourceforge.net/projects/rtl-tc ... ltiplexer/

Dan kun je als volgt de programma's opstarten van de opdracht regel:
rtl_tcp -a 127.0.0.1:1234
rtl_tcp_muxer 127.0.0.1 1234 127.0.0.1 2222 127.0.0.1 2223
rtl_433 -d rtl_tcp:127.0.0.1:2222 -s 250000
En als laatste SDR#:
kies Source: RTL-SDR (TCP), tandwieltje (instellingen) Host: 127.0.0.0, Port: 2223, Sample Rate: 0.25 MSPS

En dan kun je zowel de IOT apparatuur als de waterval zien.
RTLmux.png

Plaats reactie