PI2EHV

Allerlei informatie en nieuwtjes over de diverse repeaters.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: PI2EHV

#31 Bericht door PE2AAB »

Dit is niet 'makkelijk' mogelijk. De audiofiles worden getransporteerd vanaf de repeater locatie waar we toegangs-technisch een dingetje hebben (COVID-19) dus het locatiebezoek laat nog even op zich wachten helaas.
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

PD0JDG
Berichten: 496
Lid geworden op: 18 okt 2011, 00:27
Roepletters: PD0JDG
Locatie: Parijs

Re: PI2EHV

#32 Bericht door PD0JDG »

Dat begrijp ik helemaal. Ik bedoelde het eigenlijk meer als aanvulling op:
PE5HV schreef:misschien een idee dat zoveel mogelijk OM's een signaalrapportage op 431.700 MHz hiervan geven aan PE2AAB (via persoonlijk bericht o.i.d), zodat je al een globale uitpeiling krijgt?

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: PI2EHV

#33 Bericht door PE2AAB »

PE5HV schreef:misschien een idee dat zoveel mogelijk OM's een signaalrapportage op 431.700 MHz hiervan geven aan PE2AAB (via persoonlijk bericht o.i.d), zodat je al een globale uitpeiling krijgt?
Het vreemde is Harry, er zijn een paar amateurs die relatief dichtbij wonen met prima antenne opstellingen, die niets horen. Het probleem lijkt dus heel lokaal. Met de 817 op jacht denk ik ;-)
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

PE5HV
Berichten: 354
Lid geworden op: 02 sep 2006, 22:52
Roepletters: PE5HV
Locatie: JO21

Re: PI2EHV

#34 Bericht door PE5HV »

Ik bedoelde natuurlijk 431,700 MHz. Dat het zeer lokaal is, is natuurlijk ook een bevinding.

Kan het Agentschap Telecom hier niet in stelling gebracht worden?
73
Harry
PE5HV / NL6594

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: PI2EHV

#35 Bericht door PE2AAB »

PE5HV schreef:Ik bedoelde natuurlijk 431,700 MHz. Dat het zeer lokaal is, is natuurlijk ook een bevinding.

Kan het Agentschap Telecom hier niet in stelling gebracht worden?
Ja wellicht, maar die vragen eerst om zelf onderzoek te doen. Precies daar vangen we mee aan. Als we er niet uit mochten komen is AT inderdaad de volgende stap.
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: PI2EHV

#36 Bericht door PE2AAB »

We hebben inmiddels ''RAW footage'' in WAV formaat. Deze gaan we analyseren.
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: PI2EHV

#37 Bericht door PE2AAB »

We zijn weer een stapje verder gekomen.

Het ruwe signaal hebben we nader bekeken. Rob, PE1ITR heeft de file door een computerprogramma 'gehaald' en daar hebben we een CTCSS component zichtbaar gemaakt. De repeater heeft een toonslot van 71,9 Hz maar blijkt al te reageren vanaf 69 Hz t/m 74 Hz. Je kunt zeggen 'een crappy CTCSS decoder'.

Maar goed; ook al verander je de toon; de betreffende carrier blijft staan en verstoort de reguliere signalen op de ingang.

Screenshots van het audio fragment:
WhatsApp Image 2020-05-12 at 09.44.23.jpeg
WhatsApp Image 2020-05-12 at 09.46.57.jpeg
Het fragment:

[De extensie wav is uitgeschakeld en kan niet langer worden weergegeven.]

'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: PI2EHV

#38 Bericht door PE2AAB »

Krijgen we peilhulp uit onverwachte hoek? :D

De PH-LAB is rondjes om onze repeater aan het vliegen
WhatsApp Image 2020-05-12 at 11.21.03.jpeg
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

PD2NLX
Berichten: 89
Lid geworden op: 11 dec 2006, 01:10
Roepletters: PD2NLX
Locatie: Zierikzee
Contacteer:

Re: PI2EHV

#39 Bericht door PD2NLX »

PE2AAB schreef:Het geluid/signaal dat de ingang verstoort komt met vlagen sterker op en is soms on-gemoduleerd. Dit merk je aan het feit dat de carrier er wél is (je hoort dit aan mensen die over de repeater werken; ze nemen allemaal een fluittoon mee in hun signaal als het zwakker is).

Op het moment dat er wel modulatie is hoor je dat duidelijk. Het lijkt bijvoorbeeld een draadloze headset op 70cm waarvan de bron af en toe aan gaat. Denk aan een TV ofzo. Soms zet men die headset dan uit maar blijft het zendertje aan staan (werkt dan op een adapter waarschijnlijk).

Wie (her)kent dit geluid?
pi2ehv.ampr.org.202005091700.wav

Als ik naar de Wav file luister, hoor ik een kleine echo en zelf een licht feedback geluid.
Dus zou het niet de repeater zelf kunnen zijn?
Wat voor repeater controller gebruiken jullie? een computer / Raspberry PI? want dat verklaard dan die echo.

dan zou ik het eerder in de antenne gaan zoeken. dat deze stuk is (Passive InterModulatie)

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: PI2EHV

#40 Bericht door PE2AAB »

Hoi Martijn,

De controller is inderdaad gebaseerd op een PC board. (zelfbouw PC overigens)

PIM hebben we ook nog aan gedacht maar kan helaas pas gecontroleerd worden als we on-site gaan. Dat is wegen crisis lastig op dit moment vandaar checken we eerst extern. Het vermoeden dat het van 'buitenaf' komt is er omdat je onder elk station dat over de repeater werkt een 'fluit' zit die lijkt op een dubbel signaal (station op de ingang met een andere carrier)

Maar goede tip! We gaan zeker ook de antenne checken.
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

PD2NLX
Berichten: 89
Lid geworden op: 11 dec 2006, 01:10
Roepletters: PD2NLX
Locatie: Zierikzee
Contacteer:

Re: PI2EHV

#41 Bericht door PD2NLX »

Ahh ok Rick.
helemaal duidelijk.

succes met zoeken. altijd lastig dit soort storingen!

73!

pe1rxq
Berichten: 361
Lid geworden op: 01 mei 2005, 20:54

Re: PI2EHV

#42 Bericht door pe1rxq »

De repeater zelf (of in ieder geval de zender) kunnen we redelijk uitsluiten.
Bij het maken van de laatste paar opnames (de 'raw' opnames) moest de repeater uitgeschakeld worden, de zender was dus op dat moment niet actief.
Als het dus in de repeater zit, zit het in de ontvanger.

pe1rxq
Berichten: 361
Lid geworden op: 01 mei 2005, 20:54

Re: PI2EHV

#43 Bericht door pe1rxq »

Ondanks dat we nog steeds last van storing hebben wordt er ook nog aan andere dingen gewerkt...
PI2EHV accepteerd nu ook FreeDV mode 6000. Dit is een experimentele mode voor FM. (pure FM, dus zonder pre/de-emphasis net zoals b.v. 9k6 packet)
Deze mode maakt gebruik van codec2 op 3200bps. Stuur je dit naar de repeater, dan komt het er analoog weer uit (met 71.9Hz CTCSS).
De repeater is echter ook in staat om data te versturen, b.v. positie en status updates. Dit wordt met mode 6000 gedaan echter zonder de CTCSS zodat de analoge gebruikers er geen last van hebben. Dit deden we ook al met het baken.
Mocht je de komende tijd dus data op de uitgang horen: zet dan je CTCSS squelch aan.

Er moet nog wat getuned worden, ontvangen werkt al goed, het verstuurde signaal is nog niet ideaal.

Gebruikersavatar
pe1itr
Berichten: 99
Lid geworden op: 17 dec 2005, 00:57
Roepletters: PE1ITR
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: PI2EHV

#44 Bericht door pe1itr »

Jeroen, Ik heb natuurlijk meteen FreeDV Mode 6000 geinstalleerd om eens te proberen of ik wat voice of data over de repeater krijg. Deze versie: https://github.com/JeroenVreeken/codec2
Echter bij dit interne testje loop ik -alleen bij mode 6000- tegen de volgende foutmelding aan:

./src/freedv_tx 6000 ../raw/hts1a.raw hts1a_fdmdv.raw
./src/freedv_rx 6000 hts1a_fdmdv.raw itrtest.raw
Floating point exception (core dumped)

Bij de andere modes gaat het goed en klinkt het gedecodeerde bestand bij afspelen weer goed.
Weet jij wat er aan de hand zou kunnen zijn?

73 Rob PE1ITR

pe1rxq
Berichten: 361
Lid geworden op: 01 mei 2005, 20:54

Re: PI2EHV

#45 Bericht door pe1rxq »

Oeps, bij de laatste api wijzigingen was de speech sample rate weg gevallen (en daardoor kreeg je een deling door 0).
Het is gefixed, als je nog een keer een pull doet van de laatste versie zou het weer moeten werken.

Plaats reactie