Keuzes keuzes ... Yaesu FT991a vs ICOM 7300

Alles over zend(ontvang)ers en toebehoren.
Bericht
Auteur
Yannick PE2YSB
Berichten: 793
Lid geworden op: 23 feb 2006, 20:08
Roepletters: PE2YSB

Re: Keuzes keuzes ... Yaesu FT991a vs ICOM 7300

#61 Bericht door Yannick PE2YSB »

F0NVA schreef:Het is ondertussen duidelijk dat Icom op dit forum tot de eer der altaren verheven is. Kritiek wordt dan ook beschouwd als een soort van blasfemie :mrgreen:
Ik denk dat veel mensen de 7300 gewoon een erg leuke radio vinden. Dat hoor je op de banden ook, je hoort vaak mensen zeggen een 7300 te hebben.
PE2YSB - IC7300, TS120V, FT-817ND, FT-60 wat zelfgebouwde zendertjes.

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Keuzes keuzes ... Yaesu FT991a vs ICOM 7300

#62 Bericht door pc1mb »

PD7HB schreef: Ik begrijp dat hitte probleem echt niet, wat is hitte? Draai de hete kraan open in de keuken en de uitloop temperatuur is rond de 60 graden, steek je handen er onder en je weet niet hoe snel je ze terug moet trekken. De IC-7000 wordt nooit zo "heet" dat je hem niet meer kan vastpakken, OK hij wordt warm maar dat is geen enkel probleem en daar hebben de ingenieurs echt over nagedacht de ventilator gaat sneller draaien en zorgt voor voldoende afvoer van de warmte.
Binnenin het kastje wordt het wel iets warmer dan de buitenkant, soms zodanig dat ie vermogen moet gaan terugregelen. Zeker in digimodes zie je het temperatuur balkje wel oplopen. Kan allemaal lang goed gaan, maar er zijn ook al genoeg eindtrappen overleden. Beter gekoelde halfgeleiders leven nu eenmaal langer. En dat kleine fannetje wat het allemaal op moet lossen wil best geluid maken. Ik snap dat de jouwe het nog doen en dat je er tevreden mee bent, maar er zijn echt sets die minder last hebben daarvan, ook in dezelfde formfactor.

Gewoon iets om in de gaten te houden en verder niet te zwaar aan te tillen, zeker als het geluid van het fannetje je niet stoort.
Mensen die het een enorm probleem vinden die overdrijven, het is gewoon een klein aandachtspuntje, meer niet.

Yannick PE2YSB
Berichten: 793
Lid geworden op: 23 feb 2006, 20:08
Roepletters: PE2YSB

Re: Keuzes keuzes ... Yaesu FT991a vs ICOM 7300

#63 Bericht door Yannick PE2YSB »

De ft991A heeft toch ook in een van de eerdere reeksen een temperatuur probleem gehad met de eindtrap?
PE2YSB - IC7300, TS120V, FT-817ND, FT-60 wat zelfgebouwde zendertjes.

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Keuzes keuzes ... Yaesu FT991a vs ICOM 7300

#64 Bericht door pc1mb »

Klopt dat was de ft991 zonder A. Ook zo'n "gebeurt wel eens" ding net als met de ic7000, wat een beetje overdreven wordt.
Zonder A kon ie ook nog geen permanente waterval weergeven trouwens, en zo zijn er nog een paar dingetjes. Yaesu schijnt ze wel te updaten trouwens als je ze opstuurt, naar A dus. Wat dat kost weet ik niet.

Men zegt dat de 991 op de markt gebracht is toen ie nog niet helemaal af was. Slordig. De A is echter niets mis mee, daar zijn de kinderziektes uit. Blijft stil en koel in tegenstelling tot de 7000. Echt een generatie beter.

Gebruikersavatar
ex-F0NVA
Berichten: 147
Lid geworden op: 24 jun 2019, 18:44
Roepletters: F0NVA
Locatie: Over de Schreve

Re: Keuzes keuzes ... Yaesu FT991a vs ICOM 7300

#65 Bericht door ex-F0NVA »

pc1mb schreef:De A is echter niets mis mee, daar zijn de kinderziektes uit. Blijft stil en koel in tegenstelling tot de 7000. Echt een generatie beter.
Merci :) Ik begon mij bijna heel diep te schamen omdat ik een Yaesu FT-991A gebruik 8)
À bois noueux, hache affilée.

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Keuzes keuzes ... Yaesu FT991a vs ICOM 7300

#66 Bericht door pc1mb »

Haha. Nergens voor nodig.
Gister in de schemer, bij gebrek aan permanente opstelling op de nieuwe QTH, nog even een draadraampje a la cobweb voor 10m de lucht in gestoken op een legerpaaltje aan het hek.

Zonder überhaupt aan instellingen te sleutelen heerlijk rustige ontvangst op de 991A. Minimale QRM (binnen de ring van Amsterdam!) en de hele 40m band vol met SSB geouwehoer uit heel Europa. Zo vol had ik op m'n vorige QTH met de 7000 alleen tijdens contests gehoord, en dit was duidelijk géén contest verkeer. De hogere banden waren wat stiller, inmiddels dicht denk ik. 20m had nog een handvol signaaltjes diep in de ruis maar dat was het wel. 80m was bijna zo druk als 40m, ook daar was heel Europa te horen.

Helaas geen 7300 voorhanden om één op één mee te wisselen, maar met name op 40m een heel groot verschil met de "oldtimer" 101zd die ernaast staat. Van enkele signalen tot volle band. Dat verschil was tussen 101zd en ic7000 lang niet zo sterk. Natuurlijk geen eerlijke test met een compleet verkeerde antenne voor die band eraan, maar wel even leuk.

In elk geval is het niet zo dat je de 991A zomaar kan wegzetten als achterhaald omdat het geen volledige SDR is. Ook in IF DSP land heeft de tijd duidelijk niet stilgestaan.

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6268
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Keuzes keuzes ... Yaesu FT991a vs ICOM 7300

#67 Bericht door PA3DAT »

Elke ontvanger geeft een rustige ontvangst op de lagere banden met een (te) kleine antenne. Daarom gebruiken sommigen een loop voor de ontvangst op de lagere banden.
Met bijv. een draad van 20 tot 40m lengte wordt de ontvangst een stuk minder rustig!

Zegt dus eigenlijk niet zoveel. Maar dat de 991A een goed apparaat is, dat zal ik niet bestrijden. Ik had, tot volle tevredenheid, een FT-817, 847, 857 en een FT1000mp Mark V.
Meerdere vrienden hebben een FT-991a en zijn heel tevreden. Zelf wilde ik graag ook op 4m, dus werd het een IC-7300.
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Keuzes keuzes ... Yaesu FT991a vs ICOM 7300

#68 Bericht door pc1mb »

Da's wat kort door de bocht misschien; ik heb helaas genoeg ervaring met te kleine antennes om te kunnen zeggen dat de ic7000 op een vergelijkbare antenne in elk geval een stuk vervelender luisterde. Sterker nog ik heb nooit een fullsize antenne gehád voor de lage banden. Rechtstreeks 1 op 1 vergelijken kan niet meer, maar ik heb nog wel de ft101zd als referentie, die ik toen ook al had. Wel een goed argument voor een aparte RX antenne trouwens.

Maar nogmaals dat kan heel persoonlijk zijn; dat voor mij bepaalde klankkleuren die zich vooral in ruis en storing manifesteren, vermoeiend zijn om naar te luisteren. Sommige andere amateurs lijkt dat niet te deren, die luisteren úren naar klanken waarvan bij mij in de eerste tien seconden de weinige haren al overeind gaan staan.

Destijds natuurlijk ook een externe speaker geprobeerd, maar dat hielp maar weinig. Uiteindelijk eindigde de 7000 als digimode doosje met het AF volume meestal dicht...

Overigens merk ik, in dezelfde serie antenne experimenten, wel heel veel nut van een goed mantelstroomfilter in het buiten houden van QRM. Echt een enorm verschil. Inderdaad juist bij een te kleine antenne, die daar van zichzelf minder last van heeft. Maar mede door z'n misaanpassing wél heel gevoelig is voor oppikken van QRM via de voedingslijn. Echt wel een dingetje om op te letten. Een willekeurig bosje coax is lang niet zo effectief als een goed doordacht filter.

Gebruikersavatar
Thijzer
Berichten: 1394
Lid geworden op: 25 feb 2011, 10:25

Re: Keuzes keuzes ... Yaesu FT991a vs ICOM 7300

#69 Bericht door Thijzer »

De FT-991 is een stuk groter dan de IC-7000 en mijn ervaring is dat een groter formaat in de regel betekent dat er "meer in zit". Het is niet alleen het frontje dat groter is, de performance is ook groter. En de FT-991 is volgens mij van recentere datum en maakt gebruik van nieuwere componenten en technieken.

De magnetic loop is rustiger qua ontvangst omdat deze smalbandig is, niet vanwege de afmetingen.

Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1398
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

Re: Keuzes keuzes ... Yaesu FT991a vs ICOM 7300 vraagje erac

#70 Bericht door PC1L »

vraagje erachteraan :mrgreen:

Ben een beetje a h experimenteren met een recente 991 ( A ) .. de rariteiten met de ant tuner zijn er niet meer waardoor de problemen met de eindtrap uitblijven. Die trouwens ook verbeterd is. Ook het feit dat het geen full DSP ( niet nodig bij het reguliere satellieten werk ) betreft draagt er mede toe bij dat het setje geen straalkachel geworden is. En het IF DSP komt hier nu dan wel van pas. Full DSP : echter de ontwikkelingen zijn in volle gang waardoor full DSP geen enkel probleem meer zal geven ( IC-7300 ), daar niet van, dit terzijde.

Omdat ik voor CAT functie diverse connectie methoden kan gebruiken ( COM poort - 9 polig ) of USB - printerkabel, de vraag welke link ik zou kunnen gebruiken voor SCU-17 downloads ? Zonder conflicten dus .. met : zie hieronder.

En wel op dezelde PC als waar ook al een 857D draait met een USB-COM adapt. Kabel RT Sytems. Dan zou gpredict de rest moeten doen.

De Yaesu site geeft een heleboel linken maar welke zal ik uitzoeken ?

Dank voor eventueel antwoord,

Leo PC1L.

PA0LMD
Berichten: 2272
Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:29
Roepletters: PA0LMD
Locatie: Oldebroek
Contacteer:

Re: Keuzes keuzes ... Yaesu FT991a vs ICOM 7300

#71 Bericht door PA0LMD »

pc1mb schreef:Klopt dat was de ft991 zonder A. Ook zo'n "gebeurt wel eens" ding net als met de ic7000, wat een beetje overdreven wordt.
Zonder A kon ie ook nog geen permanente waterval weergeven trouwens, en zo zijn er nog een paar dingetjes. Yaesu schijnt ze wel te updaten trouwens als je ze opstuurt, naar A dus. Wat dat kost weet ik niet.

Men zegt dat de 991 op de markt gebracht is toen ie nog niet helemaal af was. Slordig. De A is echter niets mis mee, daar zijn de kinderziektes uit. Blijft stil en koel in tegenstelling tot de 7000. Echt een generatie beter.
Beetje laat, maar : De FT-991 heeft nooit een warmte probleem gehad. Wel gebeurde het regelmatig dat er een PA mosfet defect raakte, gek genoeg altijd op dezelfde positie op de PA print. Dit heeft geleid tot een door Yaesu aangegeven modificatie procedure. De meeste, zo niet alle , sets zullen inmiddels wel gemodificeerd zijn want het probleem doet zich niet meer voor.
Meten is (z)weten

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Keuzes keuzes ... Yaesu FT991a vs ICOM 7300

#72 Bericht door pc1mb »

Leo PC1L, twee USB moet gewoon kunnen. De COM poort is een fossiel, die zit er alleen maar op voor koppeling met oude CAT interfaces van randapparatuur. In principe gebruik je aan de PC altijd USB.

Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1398
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

Re: Keuzes keuzes ... Yaesu FT991a vs ICOM 7300

#73 Bericht door PC1L »

.. maar je bedoelt toch niet dat ik een kabel met twee USB stekkers moet inzetten, en dan zonder SCU-17 ?

.. heb hier een kabel gebruikt tussen een lap topje en een 991 met twee USB connectors .. wat dus ook de bedoeling was, maar zonder SCU-17 was er met geen mogelijkheid enige verbinding te bewerkstelligen, dus inmiddels die software installeerd, om conflicten te voorkomen heb ik twee ( hamlib ) batchfiles met verschillende poort geconfigureerd het loopt nu niet in de war, alles soepel. Want ook in gpredict had ik de zaak gescheiden gehouden, op een enkel radio control scherm, dus voor een en dezelfde satelliet waardoor ik toch cmds vanaf de PC kan geven zonder conflicten :lol: .. wat een benoeming van zaken, maar ja.

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Keuzes keuzes ... Yaesu FT991a vs ICOM 7300

#74 Bericht door pc1mb »

PC1L schreef:.. maar je bedoelt toch niet dat ik een kabel met twee USB stekkers moet inzetten, en dan zonder SCU-17 ?
Dan snap ik niet helemaal wat je op elkaar aan wil sluiten.
Maar het lijkt me dat je de SCU-17 helemaal niet meer nodig hebt met een 991A. Alles wat in de SCU-17 zit, zit ook in de set zelf...

Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1398
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

Re: Keuzes keuzes ... Yaesu FT991a vs ICOM 7300

#75 Bericht door PC1L »

pc1mb schreef:
PC1L schreef:.. maar je bedoelt toch niet dat ik een kabel met twee USB stekkers moet inzetten, en dan zonder SCU-17 ?
Dan snap ik niet helemaal wat je op elkaar aan wil sluiten.
Maar het lijkt me dat je de SCU-17 helemaal niet meer nodig hebt met een 991A. Alles wat in de SCU-17 zit, zit ook in de set zelf...
Hi pc1mb .. Precies ! Had dat ook begrepen. Maar pas na download / install SCU-17 werkte het .. en zeer goed, met een USB kabel ( printer uitvoering ) :lol: ..

Weet je waar het op lijkt ? Dat het systeem perse een virtuele COM poort wenst te zien. Alvorens iets te gaan doen. Weet niet of er nog anderen zijn hier die met een 991 zoiets meemaakten ?

Plaats reactie