Experimenten 70 MHz (4-meter band)

Bespreek hier je DX-ervaringen of maak bijvoorbeeld een QSO-afspraak.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Experimenten 70 MHz (4-meter band)

#46 Bericht door PA0ETE »

Niet langer wachten dan een paar weken :-)

Voor inspiratie:
https://www.qsl.net/dk7zb/6m/Vertical.htm

http://shorties.be/pa00news/uncategoriz ... antenne-2/

Ik heb beide gebouwd, de eerste in de 50 MHz-versie de tweede voor 70 MHz, zoals in het artikel.

Ik heb later van de tweede antenne ook nog een tweebandenversie gemaakt voor mijn tweebandenporto die op 4m en 2m werkt. Twee meter werkt met twee draadjes die langs de 70 MHz-straler getaped zijn. Ze worden dan iets korter dan een full-size dipool voor 2m.

Dit trucje gaat niet met alle banden. Het werkt niet goed bij banden waar de derde (of andere oneven) harmonische van één band in de buurt van de twede band ligt (bijv. 50 MHz en 144 MHz combinaren gaat waarschijnlijk niet goed omdat 3x 50 =150 MHz te dicht bij 144 ligt. Op de kortegolf kun je bijv. 7 MHz en 21 MHz om die reden niet op deze manier combineren.)

Yannick PE2YSB
Berichten: 793
Lid geworden op: 23 feb 2006, 20:08
Roepletters: PE2YSB

Re: Experimenten 70 MHz (4-meter band)

#47 Bericht door Yannick PE2YSB »

Werkt dat goed zonder ground?
Opzich zou het een prima optie zijn. Mijn shack is op zolder onder 2 mooie velux dakramen, daar kan zo een antenne door naar buiten.
Ik zat verder te denken aan misschien een moxon antenne op zonder te hangen. Die zou dan naar het westen gericht hangen (vanuit Groningen) moet alleen nog even uitzoeken of er geen aluminiumfolie in mijn dakisolatie zit, want dan gaat het feest niet op. Maar gezien de prestaties van een magnetische loop in huis denk ik dat het wel zou moeten werken.
PE2YSB - IC7300, TS120V, FT-817ND, FT-60 wat zelfgebouwde zendertjes.

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6248
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Experimenten 70 MHz (4-meter band)

#48 Bericht door PA3DAT »

Een hengeltje uit je dakraam steken! Zie http://www.zendamateur.com/viewtopic.php?f=5&t=19832

Hé, en toen werd ik opeens wel gehoord en waren er meer monitor-stations. (Nog) geen verbinding helaas...

Toen ik er even niet was gaf G3MXH, rond 16,37 lokale tijd, CQ. Dat is die rode druppel.
Hij was -18dB bij mij.
20200504-4m.jpg
En het bijbehorende logje. Voor mij de meeste activiteit in maanden! :D
PA7MM in Friesland is er in de tussentijd nog bij gekomen.
Zo maar even 5 landen!
20200504-4mlog.jpg
20200504-4mlog.jpg (72.55 KiB) 5247 keer bekeken
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Experimenten 70 MHz (4-meter band)

#49 Bericht door PA0ETE »

Yannick schreef:Werkt dat goed zonder ground?
Opzich zou het een prima optie zijn. Mijn shack is op zolder onder 2 mooie velux dakramen, daar kan zo een antenne door naar buiten.
Ik zat verder te denken aan misschien een moxon antenne op zonder te hangen. Die zou dan naar het westen gericht hangen (vanuit Groningen) moet alleen nog even uitzoeken of er geen aluminiumfolie in mijn dakisolatie zit, want dan gaat het feest niet op. Maar gezien de prestaties van een magnetische loop in huis denk ik dat het wel zou moeten werken.
Bij een eindgevoede halve golf het je niet veel tegencapaciteit nodig. Je moet voor mooi wel ergens voor de kabel naar binnen gaat een mantelfilter hebben, anders kom er wellicht teveel HF mee naar binnen. Volgens mij heb ik dat er niet in zitten. Gewoon het pi-filter en dan naar beneden. Let wel op dat er voor meer power (>5 of 10W) een trimcondensator in zit die ietsje meer plaatafstand heeft. Doe je dat niet dan gaat het knetteren :-) De impedantie op het uiteinde is hoog (uit mijn hoofd iets van 800 of 1000 ohm) dus die condensator krijgt wel wat voor zijn kiezen. De andere trimmer (die met de grootste capaciteit)kan gewoon een beetje een fatsoenlijk folieding zijn.

Yannick PE2YSB
Berichten: 793
Lid geworden op: 23 feb 2006, 20:08
Roepletters: PE2YSB

Re: Experimenten 70 MHz (4-meter band)

#50 Bericht door Yannick PE2YSB »

PA3DAT schreef:Een hengeltje uit je dakraam steken! Zie http://www.zendamateur.com/viewtopic.php?f=5&t=19832

Hé, en toen werd ik opeens wel gehoord en waren er meer monitor-stations. (Nog) geen verbinding helaas...

Toen ik er even niet was gaf G3MXH, rond 16,37 lokale tijd, CQ. Dat is die rode druppel.
Hij was -18dB bij mij.
20200504-4m.jpg
En het bijbehorende logje. Voor mij de meeste activiteit in maanden! :D
PA7MM in Friesland is er in de tussentijd nog bij gekomen.
Zo maar even 5 landen!
20200504-4mlog.jpg
Van hengels ben ik ook fan sinds er een als 20m vertical heb staan.
Ik heb alleen wel de goedkoopste die ik kon vinden besteld (6m voor 15 euro) en die is niet echt stevig. het dunne luidsprekerdraadje dat er nu in hangt en een PL chassisdeel zijn zwaar genoeg om het puntje te laten hangen. Ik weet dus niet of ik er een dipool in kan hangen. Maar misschien kan ik wel iets met stukken PVC buis. De dipool hoeft voor 4 M natuurlijk ook geen 6 meter hoog van de grond.
PE2YSB - IC7300, TS120V, FT-817ND, FT-60 wat zelfgebouwde zendertjes.

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6248
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Experimenten 70 MHz (4-meter band)

#51 Bericht door PA3DAT »

Dat chassisdeel zit dan toch onderaan, bij die vertical? Dat heeft toch geen invloed op het topje?

Ik heb ook nog een goedkope hengel uit de viswinkel, 10m lang, ooit gekocht voor € 35. De bovenste
3 a 4m heb ik nooit gebruikt, dan houd je een stevige basis over van ruim 6m. Die topdelen, daar kun
je niet veel mee...
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Yannick PE2YSB
Berichten: 793
Lid geworden op: 23 feb 2006, 20:08
Roepletters: PE2YSB

Re: Experimenten 70 MHz (4-meter band)

#52 Bericht door Yannick PE2YSB »

Klopt chassisdeel hangt onderaan, maar dat heb ik in de huidige opzet nergens aan vast gezet. Ik heb het stralende element er aan gesoldeerd en het andere uiteinde boven in de hengel. De radialen zitten er ook aan vast gesoldeerd. Alles hangt dus aan het puntje van de hengel momenteel.
Dit is het eerste experiment, wellicht maak ik er in de toekomst iets mooiers van :)
PE2YSB - IC7300, TS120V, FT-817ND, FT-60 wat zelfgebouwde zendertjes.

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6248
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Experimenten 70 MHz (4-meter band)

#53 Bericht door PA3DAT »

Draadje onderweg een paar keer vasttapen, dan wordt de top ontlast. Succes met je antenneknutsels!

(We zitten wat dat betreft in het verkeerde topic... :oops: )
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

-Verwijderd account

Re: Experimenten 70 MHz (4-meter band)

#54 Bericht door -Verwijderd account »

PA3DAT schreef:(We zitten wat dat betreft in het verkeerde topic... :oops: )
Dan zal de beheerder het vast wel in het juiste topic plaatsen, als dat nodig blijkt te zijn.

Maar wat antenneknutsels betreft, wat te denken van de kaasplankantenne?
Door verder naar beneden te scrollen zie je een aantal fraaie foto's, ook van de opstelling buiten :D

Yannick PE2YSB
Berichten: 793
Lid geworden op: 23 feb 2006, 20:08
Roepletters: PE2YSB

Re: Experimenten 70 MHz (4-meter band)

#55 Bericht door Yannick PE2YSB »

Welke kant straalt de kaasplank af wanneer je hem horizontaal plaatst? En richt je de V dan als een V omhoog, of juist inverted? Of wellicht in het horizontale vlak?
PE2YSB - IC7300, TS120V, FT-817ND, FT-60 wat zelfgebouwde zendertjes.

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Experimenten 70 MHz (4-meter band)

#56 Bericht door pc1mb »

Gewoon als een dipool met "zandloperpatroon".

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6248
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Experimenten 70 MHz (4-meter band)

#57 Bericht door PA3DAT »

Er zijn nu ook wel wat openingen op 2m en 4m, ik werd gehoord op 4m in Ierland
met +2dB, hetzelfde station (EI2FG) hoorde mij op 2m met -3dB, maar er is helaas
weinig activiteit...

Mijn antennes staan naar het westen, ca 285 gr. (NNW ten W :D )
Ik ben ook weer gehoord door Jim Edgar, GM4FVM, die heeft vorig najaar voor mij
aan de Schotse kust een plekje gezocht van waaruit ik kon meedoen aan de grote
VHF-contest (zaterdag 7 september 2019).

De actuele situatie:
70MHz.jpg
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Yannick PE2YSB
Berichten: 793
Lid geworden op: 23 feb 2006, 20:08
Roepletters: PE2YSB

Re: Experimenten 70 MHz (4-meter band)

#58 Bericht door Yannick PE2YSB »

Dipool gemaakt, uit het dakraam gehangen.
Geen balun, gewoon de RG-58 in een kroonsteentje, 2 stukken installatiedraad als antenne. Horizontaal gepolariseerd. SWR van 1:1.3 prima voor de tuner.

50W op FT-8 CQ geroepen.
Antwoord van de gekoppelde rookmelders.....
PE2YSB - IC7300, TS120V, FT-817ND, FT-60 wat zelfgebouwde zendertjes.

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Experimenten 70 MHz (4-meter band)

#59 Bericht door pc1mb »

:lol:

Gefeliciteerd, je hebt het nut van een mantelstroom filter ontdekt !

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6248
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Experimenten 70 MHz (4-meter band)

#60 Bericht door PA3DAT »

Yannick schreef:50W op FT-8 CQ geroepen.
FT-8 is ideaal om te zien waar je gehoord wordt én wat je hoort. De stations die jou horen zijn
vaak/meestal niet QRV, ze monitoren in afwachting van betere condities.

Ik heb 'm NU bijstaan richting zuid, het plaatje is van het afgelopen uur. Ik heb een keer of wat
CQ gegeven in FT8, die ballonnetjes hebben mij gehoord. Niets bijzonders, behalve dat er nu
meer stations een ontvanger aan hebben staan!
4m.jpg
In CW of SSB zal er nu waarschijnlijk nog NIETS te doen zijn.
Vorig jaar heb ik met exact zo'n antennetje als jij, hoogte op een hengel circa 7m, Westelijke
Sahara gewerkt. Vanaf een camping, bij toeval. Ik hoorde ze CQ geven, in CW weliswaar.

Ik ben heel benieuwd wat jij hoort op je dipool! En een mantelstroomfilter kun je eenvoudig
maken door vanaf het kroonsteentje een stukje coax op te rollen en vast te zetten met een
paar tiewrapjes of tape.

Iemand die een tip heeft over het aantal windingen en diameter?

Mijn mantelstroomfilter voor 6m én 4m (van RG213) ziet er zó uit:
https://www.aloys.nl/cms/wp-content/afb ... ntenne.jpg

(Dat rode pijltje slaat op wat anders, ik had slecht contact:
Echter, na een half uurtje en 5 verbindingen was het opeens mis: een SGV (Staande Golf Verhouding)
van 1 op oneindig… Slechter kan niet.
De pijl toont de plaats van het slechte contact, opgelost door te solderen. Rechts de stroombalun van
opgewikkelde coaxkabel.Een meting met mijn VNA (analyser) gaf een kabellengte aan van 19 meter
en 70cm. Conclusie: de VNA ziet aan het eind van de kabel geen antenne meer.
Gelukkig werd de oorzaak snel gevonden: aan de binnenader van de coaxkabel had ik een ‘ampje’
aangeknepen en die maakte soms wel/soms niet contact (zie pijl op de foto). Mijn schuld, voor de
stevigheid had ik een stukje isolatie mee aangeknepen. Even solderen (had ik meteen moeten doen)
en het probleem was opgelost.)
Laatst gewijzigd door PA3DAT op 23 mei 2020, 15:31, 2 keer totaal gewijzigd.
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Plaats reactie