Keuzes keuzes ... Yaesu FT991a vs ICOM 7300

Alles over zend(ontvang)ers en toebehoren.
Bericht
Auteur
PD0Y
Berichten: 223
Lid geworden op: 08 feb 2009, 09:07
Roepletters: PD0Y
Locatie: Purmerend
Contacteer:

Keuzes keuzes ... Yaesu FT991a vs ICOM 7300

#1 Bericht door PD0Y »

Nou, ik denk dat ik afstap van het losse frontjes-verhaal en ga kiezen tussen de twee bovengenoemde radio's.

Het is natuurlijk allemaal heel erg persoonlijk, maar ik zou graag van gebruikers een VOOR/TEGEN horen.
Dus heb je een van deze radio's of misschien wel beide?
En heb je er inmiddels ervaring mee of erger je aan dingen van de desbetreffende radio, dan hoor ik dat graag.

Ik kijk nu allerlei video's en brochures. Dus ik doe mijn best om een keuze te maken.
Maar ik hoor graag van ervaren gebruikers wat zij er in de praktijk van vinden.

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6252
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Keuzes keuzes ... Yaesu FT991a vs ICOM 7300

#2 Bericht door PA3DAT »

Ik ben helemaal gek van mijn 7300's. Twee jaar geleden een nieuwe gekocht,
kort geleden na verkoop van mijn FT-847, gebruikt een tweede 7300 gekocht.
Zo kan ik gelijktijdig op HF en op 6m/4m actief zijn.

Ik was wel een Yaesu-fan, ik had 2 x een 817, een 847, 857 (in de camper) en
ik contestte met een FT1000 Mark V. Maar die heb ik 2 jaar geleden ingeruild
voor de IC-7300. Geen moment spijt van gehad!

Klein minpuntje: rumoerige ventilator. Je hoort 'm niet, totdat je de zender
inschakelt. Dan geeft de ventilator ook gas! Beide 7300's hebben inmiddels
een nieuwe en stillere Noctua ventilator van pakweg 2 tientjes.

Als jij 4m niet belangrijk vindt maar 2m en 70cm wél dan kun je misschien
beter voor een 991 gaan. Moeilijke keuze, sterkte! :D

Het zijn beide goede transceivers. Ik vind het Icom-display mooier en voor mijn
gevoel werkt de Icom wat makkelijker, meer intuïtief qua menu's en dergelijke.
Ik heb 2 vrienden met beide een 991, maar ik zou niet willen ruilen.
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

PA2S
Berichten: 402
Lid geworden op: 07 mei 2017, 22:17
Roepletters: PA2S

Re: Keuzes keuzes ... Yaesu FT991a vs ICOM 7300

#3 Bericht door PA2S »

Het is nogal een appels en peren vergelijking. De 991 heeft VHF en UHF, de 7300 niet.

De enige band die de 991 mist is 4 meter, maar als je niet voor je F registratie gaat, is dat niet van belang. Bovendien is die band buiten het Es seizoen net zo druk als 3 cm.

Probeer eerst eens voor jezelf helder te krijgen wat je wilt. Als je dat op een rijtje hebt gezet, komt de rest vanzelf.

Je zou ook eens kunnen kijken op eham.net, daar vind je een berg reviews en er zitten zeker waardevolle tussen met opmerkingen over dingen waar je anders misschien helemaal niet aan zou denken. Helpt ook om je wensenlijstje te maken.

Nu is het een beetje vragen of iemand appels of peren lekker vindt en als er genoeg liefhebbers zijn van appels, zou je een appel kopen, om er misschien later achter te komen dat peren toch beter bij je wensen aansloten.

Ik heb kort geleden een gebruikte IC 7100 op de kop getikt, mijn belangrijkste doel was om een soort all round ding te hebben, dat makkelijk mee kan naar mijn 2e QTH. Een nieuwe 991A overwogen, maar was een stuk duurder en het is de 7100 geworden, geen spijt van, maar ik vermoed dat de 991A het beter doet. Goed HF front end en smal roofing filter, geen idee of de DSP filters zo lekker werken als bij de ICOM transceivers.

Suc6 met de keuzestress.

73, Henk

Gebruikersavatar
PG7VG
Berichten: 349
Lid geworden op: 25 mar 2015, 10:41

Re: Keuzes keuzes ... Yaesu FT991a vs ICOM 7300

#4 Bericht door PG7VG »

De 7300 staat hier op het bureau, wordt 99% gebruikt voor digimodes. (Best wel jammer vind ikzelf)
Dit werkt fijn en was met de door mij gebruikte sw allemaal eenvoudig te configureren.
Wat ik enkel mis is een tweede antenne aansluiting. Maar dat is geen onoverkomelijk probleem.
VHF en uhf doe ik met een ander toestel, de 991 zou dit direct kunnen.

Wat ik begrepen heb is de bediening van de 7300 wat logischer, lijkt mij een groot pluspunt.
73, Peter.

on4avt
Berichten: 1501
Lid geworden op: 12 jan 2011, 13:48

Re: Keuzes keuzes ... Yaesu FT991a vs ICOM 7300

#5 Bericht door on4avt »

Ik wil geen spelbreker zijn,maar ik ben helemaal gek geworden van de ic 7300.Zo gek dat ik die heb verkocht na 2 jaar.
Er loopt hier een draadje op het forum erover.
Ik ben/was de enige bezitter die er helemaal niet mee overweg kon.
Deed 90 % digi ermee, ging weken goed, en dan ging het helemaal niet meer.
Wilde niet meer verbinden met de pc etc.
Na dagen prutsen met instellingen kwam het weer goed om na een tijd weer hetzelfde te herbeginnen.
Ik heb een FT 891 die ik voor alles gebruik zonder problemen.
Ook een ic 7100 gebruik ik zonder problemen.
Maar zoals geschreven, ik ben/ was de enige.
Nu is het weer leuk zonder stres van: doet ie het of doet ie het niet? :D
10 de pc heropstarten omdat alles blijft hangen. Ben daar nu vanaf.
Dat is wat ik ermee had. Is niet mijn ding dus.
Met de ft 991 heb ik geen ervaring.
Alle trx tegenwoordig hebben virtuele drivers voor de compoort.
Willy

Gebruikersavatar
Thijzer
Berichten: 1392
Lid geworden op: 25 feb 2011, 10:25

Re: Keuzes keuzes ... Yaesu FT991a vs ICOM 7300

#6 Bericht door Thijzer »

De 7300 heb ik nu een tijdje en het is een fan-tas-tisch apparaat! Bediening is subliem maar met name het waterval display maakt het werken op de HF banden enorm fijn. Je ziet in 1 oogopslag waar iets te doen is en dat met grote nauwkeurigheid. Van de 991 weet ik het niet maar wat ik er zo over op internet lees, is het geen feest.

Ik zit zelf met smart te wachten op de IC-705, het QRP broertje van de 7300/9700 die vertraagd wordt door de corona effecten.

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Keuzes keuzes ... Yaesu FT991a vs ICOM 7300

#7 Bericht door pc1mb »

Ik heb de FT991A, sinds kort. Als enige moderne referentie naast de oudere en knutsel bakken. Heb daarvoor een IC7000 gehad; hetzelfde concept maar ouder en een maatje kleiner. Zelfs contests mee gedaan. De 991A voelt minder kwetsbaar, minder warmte problemen enz. Stoer ding, handig handvat voor velddagen.

Heb de 7300 ook wel eens bekeken en beluisterd.
Niet helemaal vergelijkbaar. Als N amateur heb je veel meer aan de FT991A omdat die 2m en 70cm heeft, waar de 7300 alleen 4m tegenover zet. Als je al een goeie aparte set hebt voor VHF en hoger is dat natuurlijk niet belangrijk.

Je kunt wel zeggen dat de Yaesu iets traditioneler van opbouw is. De ICOM is meer SDR, hoewel ze beide geen traditionele detector hebben. Verder is gebruik van touchscreen verder doorgevoerd in de ICOM. De Icom is net even vooruitstrevender. Dat heeft plussen en minnen, en heel sterk met persoonlijke voorkeur te maken. Echt ontdekken wat je zelf wilt dus. Tussen deze twee is geen goed of slecht. Beide hebben de geniale alles in één usb aansluiting bijvoorbeeld, en een beperkte ingebouwde ATU.

7300:
+ mooier waterval display (maarja, dat doe je op de PC toch?)
+ touchscreen beter benut. Menu's als een mobieltje, met grote iconen. Daar moet je van houden, ík vind het handiger.
+ 4m, als je voor F gaat en meer wilt 'pionieren'
- Scherp DSP geluid. Voor mij een nare klank om lang naar te luisteren. Had de 7000 ook. Is heel persoonlijk denk ik.

991A:
+ 2m en 70cm
+ Rustigere ontvangst met prettiger klank (ja dat is persoonlijk)
+ Mooier front. Het oog wil ook wat. Subjectief natuurlijk.
- Lang menu. Dat is toch niet meer helemaal van deze tijd. Logisch gegroepeerd, dat wel. Je leert er snel de weg in, en de meest gebruikte dingen heb je het menu niet voor nodig, maar toch.

Beide sets hebben natuurlijk te weinig knoppen voor serieus contest werk. Daarvoor kun je met dat budget beter een oudere grotere set kopen.

Ik had de bediening van de FT véél sneller door dan van de IC7000 destijds. Daar had ik eigenlijk constant het boek naast liggen en dat is met de 991A echt niet nodig. De 7300 ken ik niet goed genoeg om dat te kunnen zeggen.

Gebruikersavatar
PD2R
Berichten: 2426
Lid geworden op: 24 mei 2007, 11:08
Locatie: Krabbendijke
Contacteer:

Re: Keuzes keuzes ... Yaesu FT991a vs ICOM 7300

#8 Bericht door PD2R »

pc1mb schreef:Beide sets hebben natuurlijk te weinig knoppen voor serieus contest werk. Daarvoor kun je met dat budget beter een oudere grotere set kopen..
Ik heb 7300 en heb daarvoor mijn K3 verkocht. Hoewel ik best schik had van de K3 vond ik de SSB RX audio nooit geweldig en ook het uiterlijk en het gevoel van de knoppen stond mij eigenlijk altijd tegen.
Ook was ik er inmiddels wel achter dan een bandscope met waterfall toch eigenlijk wel heel erg praktisch is. Aangezien ik altijd loop te klooien met het aansluiten van transceivers aan PC’s, wilde ik geen bandscope op de PC maar gewoon alles in de radio. De P3 Panadapter van Elecraft vond ik te duur.
Met de 7300 was dat probleem dus opgelost. Toegegeven, de scope is wat klein maar voldoet eigenlijk prima. Het aansluiten op de PC gaat ook kinderlijk eenvoudig met slechts 1 USB kabeltje.

Dat de transceivers te weinig knoppen hebben voor het serieuze contest werk, ben ik niet helemaal met Marcel eens. Bij PI4DX heb ik regelmatig met een FTdx 9000 gewerkt en die heeft knoppen te over. Toch was het geregeld zoeken naar de juiste. Dat gezegd hebbende, tijdens het contesten gebruik ik de knoppen op de radio eigenlijk niet eens zo veel meer. Veel kun je namelijk met de PC bedienen. Het wisselen van band, mode en bijvoorbeeld bedienen van de RIT kun je gewoon met het N1MM logprogramma doen. En als ik dan toch iets op de radio moet bedienen dan gaat dat op de 7300 eigenlijk heel eenvoudig en intuïtief ook al is er vaak een handeling meer nodig dan bij een TRX met dedicated knoppen.

Is alles dan geweldig? Nee. De TRX heeft maar 1 antenne aansluiting en dus ook geen aparte RX antenne aansluiting. Dat is overigens wel op te lossen maar toch. Ook kan hij niet zo goed overweg met hele sterke signalen. Normaal gezien heb je daar totaal geen last van, gewoon de attenuator gebruiken of de RF Gain iets terug draaien. Mensen die denken dat dat ten koste gaat van de selectiviteit hebben geen idee hoe een ontvanger werkt. Daar komt bij dat niet alleen de 7300 in dergelijk gevallen opknapt van wat attenuation, hetzelfde geld eigenlijk voor alle transceivers. In OZ waar we tijdens onze jaarlijkse HAM radio trip vaak met twee transceivers dicht bij elkaar werken, dan merk je dat de 7300 dat toch niet zo leuk vindt en is het soms wat meer behelpen. Maar goed, dat is maar één week in het jaar.
Voor het mooie zou ik toch eigenlijk ook wel graag een 2e ontvanger willen hebben. De 7610 heeft dat allemaal wel maar die is mij (vooralsnog) veel te duur.

Voorlopig dik tevreden met 7300. Voor 2 en 70 heb ik nog een FT857 en bovendien ben ik meer een HF man. Voor mij is de vraag 7300 of 991 een no brainer maar dat is natuurlijk heel persoonlijk. Ben je op zoek naar een alles in één TRX, de zogenaamde “shack in a box”, dan is de 991 natuurlijk de beste van de twee. Kortom, zoals al eerder aangegeven, it’s up to you!

Veel plezier en succes met je keuze! Het hebben van de zaak is betekend vaak het einde van het vermaak :mrgreen:
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

PD0Y
Berichten: 223
Lid geworden op: 08 feb 2009, 09:07
Roepletters: PD0Y
Locatie: Purmerend
Contacteer:

Re: Keuzes keuzes ... Yaesu FT991a vs ICOM 7300

#9 Bericht door PD0Y »

Ik wil jullie allemaal bedanken voor de uitgebreide reacties!!!!
Ik denk dat ik er wel uit ben. Maar er even een paar nachten over slapen.
Super!

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6252
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Keuzes keuzes ... Yaesu FT991a vs ICOM 7300

#10 Bericht door PA3DAT »

We horen graag wat het geworden is! :D

Even aanhakend...

Een vriend van mij heeft (buiten de PACC-contest met een groep) jarenlang NIETS
aan de hobby gedaan. Hij heeft bovendien nog een paar andere hobby's.

Nu hij vanwege de corona-crisis langere tijd vanuit huis werkt, wil ie toch weer een
HF-transceiver aanschaffen. Hij zit nu te dubben tussen een IC-7300 en een Yaesu
FTDX-3000.

Zou de FTDX-3000 mogelijk een alternatief zijn voor de IC-7300?
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Keuzes keuzes ... Yaesu FT991a vs ICOM 7300

#11 Bericht door pc1mb »

Ftdx 3000 of ftdx101 (70MHz!) lijken me prima alternatieven ja. Mooie radio's om te zien ook.

@PD2R Heb je helemaal gelijk in, dat heel veel tegenwoordig met de computer bediend wordt vergat ik even te noemen. In die zin is het bedieningspaneel natuurlijk niet zo spannend meer. Zelf ben ik nog wel een ouderwetse knoppendraaier hoor...

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6252
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Keuzes keuzes ... Yaesu FT991a vs ICOM 7300

#12 Bericht door PA3DAT »

De FTDX-101 is geen alternatief, die is pakweg € 2000 duurder!
Daar heb je 3 stuks IC-7300 voor... :mrgreen:

Of je koopt een IC-7300 én een IC-9700. Dan heb je echt alle banden van
160m t/m 23cm en je bent nog steeds goedkoper uit dan met een FTDX-101!

Het ging me om de keuze van een IC-7300 of een Yaesu FTDX-3000.
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Keuzes keuzes ... Yaesu FT991a vs ICOM 7300

#13 Bericht door pc1mb »

Sorry, droomde even weg :wink:

Yannick PE2YSB
Berichten: 793
Lid geworden op: 23 feb 2006, 20:08
Roepletters: PE2YSB

Re: Keuzes keuzes ... Yaesu FT991a vs ICOM 7300

#14 Bericht door Yannick PE2YSB »

Vorige week heb ik zelf min of meer de zelfde afweging gemaakt.
Na mijn studie (2013) had de hobby een beetje stil gelegen. Inmiddels jaren later een eigen huis, vaker thuis ivm een baby en dus vorige zomer de hobby weer opgepakt.

Ik had reeds een FT-817 in 2007 gekocht, en een TS-120V, in 2006 gekocht.
QRP vind ik erg leuk en HF DX. De afgelopen maanden toch tot de conclusie gekomen dat ik ook wel een 100 Watt set wilde hebben en toch iets meer met het DX stukje van de hobby te kunnen, want ze combineren soms wat lastig. Ook omdat mijn antenne situatie wat beperkt is.


In eerste instantie keek ik naar de FT-857, FT-450, FT-891 en TS-480SAT. Omdat deze onder de psychologische 1000 euro prijs zaten.

De FT-857 stond op het lijstje omdat ik al een FT-817 heb, en in het verleden bij ESRAC (PI4TUE) veel met een FT-857 gecontest heb, echter na wat rondkijken was de conclusie al snel dat het eigenlijk wel een oud beestje aan het worden is en de ontwikkeling natuurlijk niet stil gestaan heeft.

Uit dat lijstje had ik niet echt iets waarvan ik dacht: "die moet ik hebben!". Daarom de zoektocht toch maar wat vergroot en de IC-7300 en de FT991a toegevoegd aan het lijstje, maar eigenlijk stond er al een * naast de IC 7300 in mijn excel vergelijking.

VHF en UHF waren voor de FT991a een pluspunt, echter doe ik daar eigenlijk niets mee, behalve eens een ronde mee luisteren via de repeater, maar dat kan ook prima op de ft-817 of de portofoon. Ik wil (voorlopig) ook geen antennes op mijn dak plaatsen en iets anders dan een simpele vertical voor VHF-UHF is niet echt een optie. Dus ik verwacht ook niet heel veel meer te gaan doen op VHF en UHF de komende jaren. Ander pluspunt is dat hij wat draagbaarder is en ik het ook leuk vind om portable te werken of in de tuin te zitten.

Internet/youtube staat vol met vergelijkingsfilmpjes van deze twee transceivers. Beide hebben een grote groep fans en over beide zijn ook goede dingen te vinden.

De ICOM vind ik een wat mooiere look hebben, ziet er wat steviger uit. Daarnaast is het scherm wat mooier en de waterfall beduidend mooier dan van de yeasu. Van de FT-817 ben ik gewend om veel met menu's te moeten doen. Dat vind ik niet erg, maar ik ontdek gewoon dat ik minder van de mogelijkheden echt gebruik omdat het langer zoeken is, en je toch af en toe per ongeluk de instellingen door de war haalt en net in het verkeerde menu zit.
Het feit dat de IC7300 meer via knoppen kan doen, en net wat makkelijkere menu structuren heeft volgens de reviews waren wat dat betreft een plus. Over de prestaties van de set hoor je over het algemeen niets dan lof.

In het verleden heb ik bij ESRAC ook regelmatig op HF gewerkt met een ICOM-756, dat heb ik altijd een fijne radio gevonden, leuk mee gewerkt. Dus opzich was mijn ervaring met ICOM ook goed. De Kenwood HF transceiver (weet zo niet meer welke het was) die bij ESRAC stond heb ik altijd wat minder intuïtief gevonden. Kenwood associeer ik wat meer met: 'heel veel knopjes'

Mijn gevoel, op basis van mijn ervaring met andere yeasu en icom transceivers en de reviews online was dat ik (buiten het VHF/UHF punt) met de ICOM net een iets betere radio had dan de Yeasu. Vooral wat betreft de scoop en het bedieningsgemak. Daarnaast was hij ook net iets goedkoper.

Sinds afgelopen donderdag heb ik dus een IC-7300, mijn vrouw en zoon zien mij de komende tijd wat minder, ik zit op zolder, behalve af en toe in de tuin om een nieuw draadje te spannen of een antenne een beetje bij te knippen. De ontvangst op HF is fantastisch, ondanks dat ik midden in te stad woon en ik nu voornamelijk op een 1/4 golf vertical (vishengel) heb gewerkt. Ik ontvang veel en veel meer stations dan op de FT-817. Bij de 817 had ik een hogere ruisvloer, met de IC7300 heb ik amper ruis, geluid is mooi, hoor ook stations van veel verder. De handleiding heb ik nog niet open gedaan, ben gewoon gelijk gaan spelen om te kijken of hij echt intuïtief is. Het antwoord is: Ja.
De scoop werkt erg fijn, het aanpassen van filters gaat in een fluitje van een cent. Gisteren zat ik te luisteren naar een station uit Brazilië dat zachtjes binnenkwam. Vervolgens kwam er een Italiaan vol vermogen een paar kHz hoger overheen. Met een fluitje van een cent had ik de filters anders staan, was de Italiaan weg uit mijn koptelefoon en had ik het station uit Brazilië weer helder.

Gisteren anderhalf uur mee gedaan aan de ARI DX contest, gewoon het ene na het andere station gewerkt. (Dat ben ik niet gewend met QRP en beperkte antennes).

Hij is iets minder portable, maar dat geeft eigenlijk ook niet. Ik neem de FT-817 wel mee naar buiten en op vakantie.
PE2YSB - IC7300, TS120V, FT-817ND, FT-60 wat zelfgebouwde zendertjes.

Frankyboy
Berichten: 240
Lid geworden op: 18 aug 2013, 20:04

Re: Keuzes keuzes ... Yaesu FT991a vs ICOM 7300

#15 Bericht door Frankyboy »

Iedereen heeft een persoonlijke smaak.
Dat maakt de keuze voor jou niet makkelijker.

Is het niet beter om even te wachten tot de Corona tijd voorbij is en dan een amateur te zoeken die er eentje heeft.
Ga er samen met een bakkie koffie eens een uurtje mee werken. (er zijn vast amateurs die dat leuk vinden)

Dan kun je zelf een beter vergelijk maken. Technisch kun je perfect op papier en met ervaringen van anderen de boel vergelijken.
Er mee werken is toch echt persoonlijk.

Plaats reactie