2-line Sun & Moon

Alles over satelliet en EME.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1394
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

2-line Sun & Moon

#1 Bericht door PC1L »

Wie heeft eventueel 2 line orbital element files voor zon en maan in bezit en is bereid en copietje te zenden hier of waar vindt men deze ? Zijn bedoeld voor de voorkomende sat tracking prg's. Alles afgezocht, niets gevonden tot nu toe. :? Paar jaar geleden was dat zo ongeveer het eerste wat er te vinden was op dat gebied .....

Gebruikersavatar
PE1RXU
Berichten: 201
Lid geworden op: 10 okt 2009, 18:46
Locatie: JO21LO

Re: 2-line Sun & Moon

#2 Bericht door PE1RXU »

Grappig, schijnt een "moeilijk" iets te zijn volgens mr Kelso.

Ik vond wel wat interessante info op: http://www.ne.jp/asahi/hamradio/je9pel/sunpstle.htm
je9pel zijn site bezoek ik regelmatig voor de laatste lijstjes :D
Aan de rand van een afgrond is een stap voorwaarts meestal geen vooruitgang.

73, Alex.

Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1394
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

Re: 2-line Sun & Moon

#3 Bericht door PC1L »

.. nou ja, als het goed is dan heb ik dat ook ergens gelezen, maar met alle respect voor hem, dit ( aangaande TLE ) dat geloven we wel ..... :lol: .. waarom hij dat zo deed weet ik niet .. public relations of iets anders .. commerciele belangen misschien ?

Wat je stuurde :idea: is precies dat wat ik zocht, met dank :) .. kan er leuke dingen mee doen voor afregeldoeleinden ( rotoren ) etc.

Gebruikersavatar
PE1RXU
Berichten: 201
Lid geworden op: 10 okt 2009, 18:46
Locatie: JO21LO

Re: 2-line Sun & Moon

#4 Bericht door PE1RXU »

Zo was ik een tijdje op zoek naar een GoTo montering ( telescoop) om daar bijvoorbeeld een arrow antenne o.i.d. op te monteren. Die bediening kastjes hebben vaan de mogelijkheid om een TLE in te voeren, bijvangst is dat de maan, zon en bijvoorbeeld Jupiter er al standaard in staan :mrgreen:

Maar Jupiter doet meer rond de 20MHz dacht ik, dan heb je geen goto montering nodig.
Aan de rand van een afgrond is een stap voorwaarts meestal geen vooruitgang.

73, Alex.

Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1394
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

Re: 2-line Sun & Moon

#5 Bericht door PC1L »

Wel interessant hoor, Jupiter around 20 MHz, als ik dat vragen mag, welk type signalen handelt dat ?

Gebruikersavatar
PE1RXU
Berichten: 201
Lid geworden op: 10 okt 2009, 18:46
Locatie: JO21LO

Re: 2-line Sun & Moon

#6 Bericht door PE1RXU »

Klikjes, ruis, er is een nasa project voor de "jeugd" daar vind je allerlij info hierover: http://radiojove.org/

Ook op de CAMRAS site staat wat uitleg: https://www.camras.nl/blog/2016/jupiter ... f-radio-2/

Komende zomervakantie ga ik er ook eens voor zitten met draadantennes/ miniwhip en de uBITX/SDR, hoop wel dat Jupiter dan gunstig staat :lol:
Aan de rand van een afgrond is een stap voorwaarts meestal geen vooruitgang.

73, Alex.

Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1394
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

Re: 2-line Sun & Moon

#7 Bericht door PC1L »

:lol: .. ja, wat dat betreft met alle mogelijkheden, ons ten dienste staande, blijven we toch afhankelijk van kosmisch verkeer ..

Het is zeer interessant, ontvangen en bestuderen van dergelijke planeet signalen !

by the way, ik heb die TLE voor de zon al werkende gekregen, en er zijn kleine aanpassingen in files noodzakelijk. Maar de maan is iets moeilijker, ik heb het ook elders in deze site even gevraagd aan PE0SAT, mogelijk dat hij het onder dat topic ziet staan.

Plaats reactie