Om dit probleem in het kort te omschrijven: spammers, zijnde NIET afkomstig van ons uiteraard, en mail verwerkings gedrag maken dat mail geblokkeerd wordt.
Lange omschrijving:
Probleem 1.
Het tekort aan IPv4 adressen maakt dat vrijwel niemand meer een complete C-klasse ofwel /24 (256 ip adressen) kan krijgen. Hierdoor gebeurd het dat wanneer je als serieuze organisate een (niet eens goedkope) server optuigt en deze in een datacentre onderbrengt dan krijg je een (of meerdere) ip adres(sen) toegewezen die uit een "random" pool komen. In dezelfde C-klasse kunnen dus wel 250 verschillende klanten zitten! Lees meer over IP networking hier: https://en.wikipedia.org/wiki/Classful_network
Wat er in de praktijk gebeurd is dat er mensen een server huren, een ip krijgen die in dezelfde /24 leeft als zendamateur.com (en andere diensten overigens) en deze
- verkeerd inrichten waardoor spammers er misbruik van kunnen maken
domweg het ding alleen tijdelijk huren om spam te versturen en daarna met de noorderzon vertrekken.
Dit lost echter het probleem niet (meer) op
Probleem 2.
Recent zijn er ISP's die een nieuw product in de arm hebben genomen met een grovere policy, danwel hebben die providers er zelf voor gekozen om deze policies te hanteren. KPN en Ziggo waren de eerste waarmee we geconfronteerd werden met hun "belachelijke" besluit. Deze providers kijken naar ALLE ip adressen uit dezelfde range en besluiten na een x aantal spam berichten van welk ip adres dan ook om de hele /24 af te sluiten, waaronder zendamateur.com. Ziggo is tot nu toe redelijk geweest en heeft een blokkade na verzoek direct weer open gesteld maar KPN is tot nu, wat niemand mag verbazen, een van de meest eigenwijze snuiters geweest. het heeft aanzienlijk veel moeite gekost, incl. communicatie via bekenden die daar intern zitten! om de boel weer op orde te krijgen.
Wat deze ISP's waarschijnlijk willen is de ISP waar onze server staat afdwingen van de spammers af te komen en denken bij zichzelf: als we nu hun klanten laten zeuren, dan komt het vanzelf goed.
Helaas is dit niet hoe het werk gezien de wetgeving omtrend zomaar mail afkappen nu eenmaal anders in elkaar steekt, maw, je komt pas achter spam als het te laat is. Op dit moment zijn we gelukkig niet door KPN of Ziggo geblokkeerd.
Degene die nu echter roet in het eten aan het gooien is is micro$oft. Uiteraard is de discussie met deze organisatie al lang gestart maar zoals het een grote organisatie betaamd zijn ze niet geinteresseerd in de kleine visjes, alleen in hun eigen belang. Jammer. Dit houd voor nu in ieder geval in dat een ieder met een live, hotmail, of whatever m$ adres geen mail binnenkrijgt. Ik stel jullie dan ook voor om allemaal een klacht in te dienen indien je hier last van hebt bij onze grote vrienden uit redmond.
Probleem 3.
Tot slot is daar nog google. Dit is natuurlijk al helemaal een vreemde eend in de bijt gezien zij als doel hebben om alles en iedereen te profilen en daar hoort bij zoveel mogelijk informatie, en daarmee hun diensten, op te slokken. Bij google is geen process om je van een blacklist af te laten halen, er zijn geen mensen bereikbaar om daarover te spreken laat staan er iets aan te doen. Alles is een algoritme en de enige voorziening die ze kennen is voor bulk mailers. Je moet dan minstens 100k berichten versturen en dan krijg je "hulp" ervoor te zorgen dat je niet zomaar op een blacklist komt. Daar komen wij natuurlijk niet voor in aanmerking! Bij google is het zelfs zo ernstig gesteld dat wanneer te veel mensen een mailtje verstuurd vanaf dezelfde server in "spam" slepen, klikken of markeren (hoe dat dan ook werkt, ik heb het zelf niet) dan wordt vervolgens de mail structureel bij alle andere geadresseerden ook als spam aangemerkt, zelfs als ze afkomstig zijn van een ander domein op het zelfde IP!
Ik zou iedereen dan ook willen vragen om niet zomaar mail, als deze in de spam box is beland, te lezen vanuit deze folder en het als een klein ongemak te zien maar actief de mail ook weer naar de inbox te verplaatsen, ook al delete je hem later. Op deze manier leert het algoritme dat we wel degelijk gewenste mail verzenden. Ik snap ook dat je de zoveelste mail met een thread update wel eens zat kunt zijn en rucksichtloss in de spam folder dondert of delete zonder te lezen maar daar zijn we ook niet bij gebaat. Lezen hoeft niet, maar openen en deleten werkt dan al beter en... schrijf je dan even uit voor die thread
Wij danken jullie alvast voor de medewerking en het begrip. Zodra Microsoft het licht ook weer gezien heeft laat ik dat natuurlijk zsm weten.
-P