Bezit van een radio

Voor als het echt nergens anders thuis hoort.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6253
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Bezit van een radio

#16 Bericht door PA3DAT »

Precies René! :D

@PA3ECZ: en daarvoor moet je dan ook nog meerdere berichten quoten/citeren?
Hoe kun je een topic nou meer verzieken? Met een T te weinig in het woord watt of door mega-quotes die nergens op slaan?

On topic maar weer, dit moest ik even kwijt. :?
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

PA3ECZ
Berichten: 682
Lid geworden op: 07 aug 2016, 11:08
Roepletters: PA3ECZ

Re: Bezit van een radio

#17 Bericht door PA3ECZ »

Rene - pg3r schreef:
PA3ECZ schreef: Het vermogen wordt weergegeven in Watt's, dus met 2 t's. :wink:
Nee, in watt. Met een kleine letter. En als je het dan persé als meervoud wilt schrijven is het watts, niet watt's.

https://onzetaal.nl/taaladvies/mhz/
Ja, het is allemaal wat...hi.

Gebruikersavatar
PG7VG
Berichten: 349
Lid geworden op: 25 mar 2015, 10:41

Re: Bezit van een radio

#18 Bericht door PG7VG »

pa3kc schreef:.........lekker gaan hobbyen.

Veel radio plezier! :)
Ik denk dat hiermee (bijna) alle van belang zijnde is samengevat. En natuurlijk niet gaan kl*t*n dmv zenden. Al ben ik er zeker van dat TS hier zeker geen intenties voor heeft. Integendeel zelfs.
73, Peter.

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Bezit van een radio

#19 Bericht door PE2AAB »

Ik weet nog dat mijn eerste set een VHF buizenmobilofoon met losse VFO voor TX en RX was. Als antenne een homebrew HB9CV.
Deze set heb ik te leen gekregen van Henk, PA3GUO (toen PE1MJR). Ben begonnen met luisteren naar 2m repeater en de satelliet 'Dove' op 145.825 welke regelmatig voorbijkwam en de boodschap 'Hi, this is Dove in space' uitsprak in een early Apple Mac. voice :-) Leuk om naar te luisteren.

Om ervoor te zorgen dat het een 'ontvanger' was en dus legaal in mij bezit hebben we samen de eindtrap verwijderd. dat was relatief makkelijk in dat oude ding. Toe ik mijn machtiging had behaald was het bij Henk nog wel even zoeken op zolder naar dat ding haha.

Heden ten dage; volg je de letter van de wet dan mag het niet maar om nu eerst een ontvanger aan te schaffen en vervolgens een zender. Het is en blijft een risico als je het niet doet uiteraard maar ook mij lijken de intenties van TS goed dus niet te zwaar aan tillen. Zal ook het AT niet doen.

P.S. Henk, als je dit leest; het apparaat heb ik nog. Je mag hem weer terug hebben (Dat wil hij zeker niet :D. Ding is mega)
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6253
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Bezit van een radio

#20 Bericht door PA3DAT »

Ergo, het mag waarschijnlijk niet, maar iemand die een zender puur gebruikt als ontvanger
veroorzaakt geen storing, geen klachten en zal dus ook niet (kunnen) worden "opgespoord"
door het Agentschap Telecom.

Ik denk dat er legio mensen zijn met zendapparatuur in huis die ze niet mogen gebruiken.
Eén van mijn buren, militair en radio/communicatie-docent bij Defensie, heeft nú een call.
Maar hij speelde al meer dan een jaar daarvoor met Baofeng-porto's, voor ontvangst.

Ik had in 1980 mijn TR-2300 ook al een tijdje in huis vóór ik de machtiging had. Ik woonde
toen 8-hoog, met een homemade J-antenne op pakweg 30m hoogte. Ik piepte met 1 Watt
de repeater Bentheim open, vanuit Zwolle! :D

Oh, eh, oeps... dát mocht natuurlijk niet :oops: :oops:
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
ON7RA
Berichten: 353
Lid geworden op: 09 mar 2011, 14:30
Roepletters: ON7RA
Locatie: Tielt (Aarsele)

Re: Bezit van een radio

#21 Bericht door ON7RA »

Als het nu Nederlandse en of Belgische wetgeving betreft, het wordt altijd zodanig geformuleerd, dat geen enkel normaal mens begrijpt wat er nu juist geschreven staat. Iedereen interpreteert de tekst dan op zijn manier, omdat alles dubbelzinnig is?
Vroeger was het hier in België zo, en nu nog dacht ik, dat je zonder vergunning (licentie) op geen enkele wijze zendapparatuur in huis mocht hebben. Dan is er denk ik sprake geweest om een certificaat aan te vragen, om als weduwe weduwnaar of familielid toch de spullen van de overleden amateur op een wettelijke manier in huis te hebben, tot die eventueel verkocht, of op een andere wettelijke manier bij een andere amateur terecht komen.
Of dit certificaat er nu werkelijk is weet ik niet.
Nu hebben wij in België ook een bedieningscertificaat, die het toelaat om een zender te bedienen! Dit wil zeggen, dat je met dat certificaat enkel een zender mag bedienen, maar geen zendapparatuur in huis mag hebben! Om zendapparatuur in huis te mogen hebben heeft men een vergunning (licentie) nodig, komt daar automatisch een bedieningscertificaat bij! Bedieningscertificaat 5 jaar geldig, kost 25.31€ Stationsvergunning kost, 50.86€

Kom ik er net achter, dat ik mijn bedieningscertificaat samen met mijn vergunning van 2019 in de kliko heb gegooid!!! :shock: :shock: :shock:

Heb gelijk een nieuw certificaat aangevraagd bij het bipt!!! :oops:

Wettelijk mag je volgens mij geen zendapparatuur in huis hebben zonder vergunning (licentie)? Maar zoals eerder gezegd koop een transceiver hang er een antenne aan en gebruik hem als receiver, probeer niet in verleiding te raken om toch te gaan !!!zenden!!!
Wat niet weet niet deert.
Succes met de studie, en hopelijk voor you zo snel mogelijk een callsign!
73 Renaat :D ON7RA :D

pe1rxq
Berichten: 361
Lid geworden op: 01 mei 2005, 20:54

Re: Bezit van een radio

#22 Bericht door pe1rxq »

Mijn eerste set was een T813 zonder eindtrap. Dat is het voordeel van de modulaire opzet, die module kon er gewoon uitgehaald worden.

Maar even terug naar het 'Als het AT langs komt en vind een microfoon in de la geval'.
Waarom zou het AT zomaar bij iemand langs komen? Dat doen ze niet als er geen goede reden voor is.
Dus:
- Als het AT een goede reden heeft om bij je langs te komen
- En je hebt de de microfoon dichtbij in de la liggen.
- Dan ga je nat.

Ben je braaf aan het studeren en gebruik je de set voor ontvangst EN je hebt geen andere activiteiten waardoor het AT bij je langs wil komen....
Dan zou ik zeggen: leg de microfoon uit de buurt omdat het hoort, en niemand hoeft zich zorgen te maken.

on4avt
Berichten: 1501
Lid geworden op: 12 jan 2011, 13:48

Re: Bezit van een radio

#23 Bericht door on4avt »

PA3ECZ schreef:
on4avt schreef:
pa3kc schreef:
FB64 schreef:Ik meen gelezen te hebben dat je zonder licentie geen radio geheel of gedeeltelijk aangesloten mag hebben. Betekend dit dat je wel een radio mag hebben, maar deze mag niet geheel of gedeeltelijk aangesloten zijn. En betekend dit dat ik er wel één zou mogen kopen maar moet stallen tot ik een licentie heb. Is dit correct?
Volgens de letter van de wet....

Maar als je de set aansluit en de microfoon niet in dezelfde ruimte hebt en niet gaat zenden is het geen probleem.

Leg de mike dan op zolder/schuur etc. of zo ver weg van dat je het niet makkelijk kan aansluiten en absoluut niet gaan zenden of zelfs tunen er mee. Gebruik een externe hand tuner voor ontvangst.

Als je dit ook kan laten zien aan het AT mochten ze ooit op de stoep staan bij je dan zit het wel goed, en al helemaal als je kan laten zien dat je aan het leren bent voor de N of F!

De mannen/vrouwen van het AT die misschien bij je langskomen zijn zelf ook allemaal zendamateur met registratie en die zien graag nieuwe mensen uiteindelijk op de band zoals wij :)

En dan heb je onder "ons" ook azijnpissers en puristen die de hobby juist vergallen en anderen juist wegjagen die zendamateur willen worden door te zeggen dat dit niet mag.

Die moet je gewoon negeren en lekker gaan hobbyen.

Veel radio plezier! :)
Dus je zegt eigenlijk: Neem het niet zo nauw met de regels? Als je micro op zolder ligt ? Hoeveel kans heb je dat de controle binnenvalt?Net als in België met de on3 stations . Die mogen een tx van 100 wat hebben, maar er maar 15 wat van gebruiken. Ik denk dat de merendeel daar zich niks van aantrekken.Als de TS een purist is en alles serieus neemt, mag hij van mij een tx aanschaffen, al is het een flex radio.Zijn voornemens zijn goed. maar zal hij de verleiding weerstaan? En wat ben je met een tx als je er geen antenne kan aanhangen om te weten of hij goed ontvangt???Maar als de wet het toelaat geen probleem. Is er dan op dit forum iemand die de juiste wet kan toelichten?
Het vermogen wordt weergegeven in Watt's, dus met 2 t's. :wink:
Ja , dat is een rechtzetting waard. Ik maak die fout nog, heb er eens een mail over gekregen. Ik zal erop letten.

FB64 PD9RD
Berichten: 84
Lid geworden op: 20 mar 2020, 16:38
Roepletters: PD9RD

Re: Bezit van een radio

#24 Bericht door FB64 PD9RD »

Ik geloof dat ik de spreekwoordelijk knuppel in het hoenderhok heb gegooid. Maar dank voor de tips!

Persoonlijk vindt ik de aanschaf van een ontvanger en na het behalen van de licentie een zender, een relatief kostbaar traject. Mijn doel zou zijn om door te luisteren ervaring op te doen over de manier waarop er met elkaar wordt gesproken, en wat er precies gebeurd op de frequenties waar je met een N licentie mag zenden. "luister stage lopen" noem ik het maar voor het gemak.

Ik weet ook niet of licentiehouders zendapparatuur verkopen aan niet licentiehouders, maar ik kan mij voorstellen dat dit gebeurt, wat dan weer niet een overtreding of zelfs een misdrijf is. Hoe dan ook, de letters van de wet zijn op meerdere manier in te vullen. Dat blijkt .. :D
Kenwood TS 990 / Yaesu FT950 / DX Commander / HyEnd EFHW 40/20/10 / Zelfbouw 20m EF Vertical / Fritzel FB13

PD0JDG
Berichten: 496
Lid geworden op: 18 okt 2011, 00:27
Roepletters: PD0JDG
Locatie: Parijs

Re: Bezit van een radio

#25 Bericht door PD0JDG »

Zonder antenne zul je waarschijnlijk weinig stage kunnen lopen. Dus je zou kunnen beginnen met het bouwen van een antenne. Die kun je zowel voor zender als ontvanger gebruiken. Genoeg literatuur om te beginnen. En als je je antenne gebouwd hebt is er vast wel iemand die je een ontvanger wil lenen, als je je licentie nog niet hebt. ;)

FB64 PD9RD
Berichten: 84
Lid geworden op: 20 mar 2020, 16:38
Roepletters: PD9RD

Re: Bezit van een radio

#26 Bericht door FB64 PD9RD »

PD0JDG schreef:Zonder antenne zul je waarschijnlijk weinig stage kunnen lopen. Dus je zou kunnen beginnen met het bouwen van een antenne. Die kun je zowel voor zender als ontvanger gebruiken. Genoeg literatuur om te beginnen. En als je je antenne gebouwd hebt is er vast wel iemand die je een ontvanger wil lenen, als je je licentie nog niet hebt. ;)
Dat is inderdaad een goed idee, dank je!
Kenwood TS 990 / Yaesu FT950 / DX Commander / HyEnd EFHW 40/20/10 / Zelfbouw 20m EF Vertical / Fritzel FB13

Toon pd0dfm
Berichten: 123
Lid geworden op: 08 dec 2016, 19:12
Roepletters: pd0dfm

Re: Bezit van een radio

#27 Bericht door Toon pd0dfm »

Effe heel kort.
Iedereen mag een zender in huis hebben, ongeacht frequentie en vermogen.
Dat is mooi zullen velen denken, echter,... er zit een addertje onder het gras.
Je mag het hebben, maar,,... alleen als het is opgeborgen in een doos en op een veilige plek en niet direct voor gebruik gereed.
Maarja, waarom zou je een zendontvanger kopen om alleen maar te luisteren ?, of je gaat een cursus beginnen voor N of F, dan kan ik het begrijpen.
Wil je alleen luisteren, koop dan een goede ontvanger, bv de R 5000 van Kenwood met de vhf-unit erin, dan heb je alles ineen en een kwalitatief hele goede ontvanger met een heel groot bereik.
Ook al is de R 5000 op leeftijd, het zijn echt goede radio's, ook tweedehands zijn ze prijzig, maar dan heb je ook wat.
Met vallen en opstaan kom je er ook, het duurt alleen wat langer.

Gebruikersavatar
PD7P
Berichten: 999
Lid geworden op: 03 nov 2009, 19:50
Locatie: Breda

Re: Bezit van een radio

#28 Bericht door PD7P »

Mijn idee ook even toevoegen in dit topic... :wink: :wink:
koop een trx(dus zender/ontvanger),plaats m in je ruimte waar je wilt zitten.
Hang er als antenne een draad aan die totaal niet afgestemd is.
Als je dan tóch die micro indrukt heb je kans dat de eindtrap naar z'n grootje gaat...heb je alsnog alleen een ontvanger :mrgreen:
De financiële gevolgen zijn meestal genoeg reden om die actie niet te doen,of je moet geld genoeg hebben....
Succes met de studie.

73 Paul pd7p

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2494
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Bezit van een radio

#29 Bericht door PA3DJS »

Even ter herinnering. Deze vraagstelling is eerder aan de orde gekomen, en heeft geleid tot een vast draadje onder "forumzaken":
http://www.zendamateur.com/viewtopic.php?f=41&t=14795

Ik ben het eens met veel anderen hier:
Zend je niet, dan is de kans nihil dat je AT op bezoek krijgt vanwege dat je ontvangt met een transceiver.

Heb je een piraat naast je, en een mast achter in je tuin (of op je dak) met jouw antennes erin, dan zou AT bij vergissing bij jou aan kunnen bellen.

Gebruikersavatar
ON7RA
Berichten: 353
Lid geworden op: 09 mar 2011, 14:30
Roepletters: ON7RA
Locatie: Tielt (Aarsele)

Re: Bezit van een radio

#30 Bericht door ON7RA »

Toch nog even vermelden, opletten met antennes plaatsen. Ik had voor ik radioamateur werd, een antenne geplaatst voor CB, de antenne stond er een dag of 10 en de buren begonnen te klagen over storing?

Ja, van sedert dat die antenne hier staat hebben wij storing?

Ik heb dan beleeft geantwoord, dat jullie storing hebben kan, maar dat komt niet van mij want aan die antenne bij mij is niets aangesloten! De antenne was er eerder dan de zender. En de zender werd pas aangesloten als de vergunning, die toen der tijd nog nodig was voor de CB in mijn bezit was.

ik wil maar zeggen, soms kan je onverwacht bezoek krijgen, ook al doe je niets verkeert. Als iemand denkt dat hij of zij plots storing heeft omdat ze een antenne zien die daar eerder niet was, ook al heb je maar een ontvanger staan met een degelijke antenne er aan, er kan altijd iemand achterdochtig zijn die de bevoegde instanties op de hoogte brengt!

En ja, ook al mag het niet, er zijn er die radioapparatuur verkopen aan niet vergunde personen, die voor het verkochte spul wel vereist is.
73 Renaat :D ON7RA :D

Plaats reactie