Bezit van een radio

Voor als het echt nergens anders thuis hoort.
Bericht
Auteur
FB64 PD9RD
Berichten: 84
Lid geworden op: 20 mar 2020, 16:38
Roepletters: PD9RD

Bezit van een radio

#1 Bericht door FB64 PD9RD »

Ik meen gelezen te hebben dat je zonder licentie geen radio geheel of gedeeltelijk aangesloten mag hebben. Betekend dit dat je wel een radio mag hebben, maar deze mag niet geheel of gedeeltelijk aangesloten zijn. En betekend dit dat ik er wel één zou mogen kopen maar moet stallen tot ik een licentie heb. Is dit correct?
Kenwood TS 990 / Yaesu FT950 / DX Commander / HyEnd EFHW 40/20/10 / Zelfbouw 20m EF Vertical / Fritzel FB13

on4avt
Berichten: 1501
Lid geworden op: 12 jan 2011, 13:48

Re: Bezit van een radio

#2 Bericht door on4avt »

Als je die niet mag gebruiken? Waarom wil je er dan eén hebben? Een ontvanger mag wel, dus dat kan je wel aankopen.

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6252
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Bezit van een radio

#3 Bericht door PA3DAT »

Omdat hij in de loop van dit jaar examen gaat doen en vast wil luisteren!
Ik zou niet eerst een ontvanger gaan kopen. En zoveel keus is daar ook niet meer in.
Tja, SDR...

Volgens mij mag je 'm wel bezitten, maar niet gebruiksklaar hebben. Dus in ieder geval geen microfoon eraan.
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

FB64 PD9RD
Berichten: 84
Lid geworden op: 20 mar 2020, 16:38
Roepletters: PD9RD

Re: Bezit van een radio

#4 Bericht door FB64 PD9RD »

Ze worden 2de hands aangeboden op o.a. marktplaats en online winkels, om die reden dacht ik dat het bezit toegestaan is maar het gebruik niet, als je geen licentie hebt.
Kenwood TS 990 / Yaesu FT950 / DX Commander / HyEnd EFHW 40/20/10 / Zelfbouw 20m EF Vertical / Fritzel FB13

FB64 PD9RD
Berichten: 84
Lid geworden op: 20 mar 2020, 16:38
Roepletters: PD9RD

Re: Bezit van een radio

#5 Bericht door FB64 PD9RD »

Onder "geheel of gedeeltelijk" zou ik verstaan randapparatuur die gebruik mogelijk maakt, dus een voeding en / of antenne. De Nederlandse wetgeving laat altijd ruimte om te twijfelen :wink:
PA3DAT schreef:Omdat hij in de loop van dit jaar examen gaat doen en vast wil luisteren!
Ik zou niet eerst een ontvanger gaan kopen. En zoveel keus is daar ook niet meer in.
Tja, SDR...

Volgens mij mag je 'm wel bezitten, maar niet gebruiksklaar hebben. Dus in ieder geval geen microfoon eraan.
Kenwood TS 990 / Yaesu FT950 / DX Commander / HyEnd EFHW 40/20/10 / Zelfbouw 20m EF Vertical / Fritzel FB13

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2051
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Bezit van een radio

#6 Bericht door PA1AIS »

Ik heb regelmatig beroepsmatig overleg met de heren van A.T. en het ze eens gevraagd.

Op de kast aangesloten hebben staan zonder microfoon is gebruiksklaar.
Een praktijkregel is dat het zeker een 1/2 moet duren voordat je het toestel uberhaupt tot werking krijgt.
Dus in een lade leggen met losse microfoon en een voeding aansluiting en antenne stekker op tafel is zo nog steeds goed als gebruiksklaar.
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

Gebruikersavatar
PG7VG
Berichten: 349
Lid geworden op: 25 mar 2015, 10:41

Re: Bezit van een radio

#7 Bericht door PG7VG »

Ik interpreteer het als dat je wel een transceiver mag bezitten/voorhanden hebben, mits deze niet kan zenden.
Hoe je dat technisch voorelkaar moet maken zal bij ieder toestel wel anders zijn.

In de praktijk haal je de microfoon los en als de set is aangesloten op een PC zorg je dat de instellingen voor de PTT niet correct zijn. En verder denk je heel goed na voordat je een knopje bedien. :D

Als je geen overlast veroorzaakt zal niemand gaan optreden, of het helemaal correct is naar de letter van de wet.....??

Edit, aan het bericht hierboven te zien is het niet naar de letter vd wet.
73, Peter.

PD1JAP
Berichten: 199
Lid geworden op: 18 sep 2015, 20:26
Roepletters: PD1JAP
Locatie: JO30AV

Re: Bezit van een radio

#8 Bericht door PD1JAP »

De term niet gebruiksklaar is opgenomen voor handelaren. IN de originele verpakking is niet gebruiksklaar, alle andere toestanden zijn gebruiksklaar.
Wie spelfouten vind mag ze houden.

on4avt
Berichten: 1501
Lid geworden op: 12 jan 2011, 13:48

Re: Bezit van een radio

#9 Bericht door on4avt »

Dus, een luister post ,of een sdr ontvanger is een oplossing.laatste is toch niet zo duur denk ik.
We mochten het vroeger ook niet.
Ik had een 2 m ontvanger, maar nooit een hf ontvanger omdat ik die te duur vond.

pa1bvm
Berichten: 3324
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: Bezit van een radio

#10 Bericht door pa1bvm »

het is natuurlijk wel leuk om zelf dan een radio te bouwen .
een simpel ding voor 80 - 40-20 meter …


of een transceiver die niet kan zenden ..
die dus " onklaar" gemaakt is ..
maar dat " past " wellicht niet in de wetgeving
..niet direct toegankelijk ..hmmm

nou ja sdr sticky .. met een pc dan maar ...

Gebruikersavatar
pa3kc
Berichten: 1318
Lid geworden op: 29 mar 2011, 21:48
Roepletters: pa3kc
Locatie: Eindhoven

Re: Bezit van een radio

#11 Bericht door pa3kc »

FB64 schreef:Ik meen gelezen te hebben dat je zonder licentie geen radio geheel of gedeeltelijk aangesloten mag hebben. Betekend dit dat je wel een radio mag hebben, maar deze mag niet geheel of gedeeltelijk aangesloten zijn. En betekend dit dat ik er wel één zou mogen kopen maar moet stallen tot ik een licentie heb. Is dit correct?
Volgens de letter van de wet....

Maar als je de set aansluit en de microfoon niet in dezelfde ruimte hebt en niet gaat zenden is het geen probleem.

Leg de mike dan op zolder/schuur etc. of zo ver weg van dat je het niet makkelijk kan aansluiten en absoluut niet gaan zenden of zelfs tunen er mee. Gebruik een externe hand tuner voor ontvangst.

Als je dit ook kan laten zien aan het AT mochten ze ooit op de stoep staan bij je dan zit het wel goed, en al helemaal als je kan laten zien dat je aan het leren bent voor de N of F!

De mannen/vrouwen van het AT die misschien bij je langskomen zijn zelf ook allemaal zendamateur met registratie en die zien graag nieuwe mensen uiteindelijk op de band zoals wij :)

En dan heb je onder "ons" ook azijnpissers en puristen die de hobby juist vergallen en anderen juist wegjagen die zendamateur willen worden door te zeggen dat dit niet mag.

Die moet je gewoon negeren en lekker gaan hobbyen.

Veel radio plezier! :)

Gebruikersavatar
Rene - pg3r
Berichten: 846
Lid geworden op: 18 okt 2009, 15:17
Roepletters: pg3r
Locatie: Rotterdam

Re: Bezit van een radio

#12 Bericht door Rene - pg3r »

PD1JAP schreef:De term niet gebruiksklaar is opgenomen voor handelaren.
Hoe kom je daarbij? Artikel 10.15 van de telecomwet:

Het aanleggen, het geheel of gedeeltelijk aangelegd aanwezig hebben, of het gebruik van radioapparaten is slechts toegestaan indien voor het gebruik ervan aan de houder van die radioapparaten op grond van hoofdstuk 3 een vergunning voor het gebruik van frequentieruimte is verleend.

on4avt
Berichten: 1501
Lid geworden op: 12 jan 2011, 13:48

Re: Bezit van een radio

#13 Bericht door on4avt »

pa3kc schreef:
FB64 schreef:Ik meen gelezen te hebben dat je zonder licentie geen radio geheel of gedeeltelijk aangesloten mag hebben. Betekend dit dat je wel een radio mag hebben, maar deze mag niet geheel of gedeeltelijk aangesloten zijn. En betekend dit dat ik er wel één zou mogen kopen maar moet stallen tot ik een licentie heb. Is dit correct?
Volgens de letter van de wet....

Maar als je de set aansluit en de microfoon niet in dezelfde ruimte hebt en niet gaat zenden is het geen probleem.

Leg de mike dan op zolder/schuur etc. of zo ver weg van dat je het niet makkelijk kan aansluiten en absoluut niet gaan zenden of zelfs tunen er mee. Gebruik een externe hand tuner voor ontvangst.

Als je dit ook kan laten zien aan het AT mochten ze ooit op de stoep staan bij je dan zit het wel goed, en al helemaal als je kan laten zien dat je aan het leren bent voor de N of F!

De mannen/vrouwen van het AT die misschien bij je langskomen zijn zelf ook allemaal zendamateur met registratie en die zien graag nieuwe mensen uiteindelijk op de band zoals wij :)

En dan heb je onder "ons" ook azijnpissers en puristen die de hobby juist vergallen en anderen juist wegjagen die zendamateur willen worden door te zeggen dat dit niet mag.

Die moet je gewoon negeren en lekker gaan hobbyen.

Veel radio plezier! :)
Dus je zegt eigenlijk: Neem het niet zo nauw met de regels? Als je micro op zolder ligt ? Hoeveel kans heb je dat de controle binnenvalt?Net als in België met de on3 stations . Die mogen een tx van 100 wat hebben, maar er maar 15 wat van gebruiken. Ik denk dat de merendeel daar zich niks van aantrekken.Als de TS een purist is en alles serieus neemt, mag hij van mij een tx aanschaffen, al is het een flex radio.Zijn voornemens zijn goed. maar zal hij de verleiding weerstaan? En wat ben je met een tx als je er geen antenne kan aanhangen om te weten of hij goed ontvangt???Maar als de wet het toelaat geen probleem. Is er dan op dit forum iemand die de juiste wet kan toelichten?

PA3ECZ
Berichten: 682
Lid geworden op: 07 aug 2016, 11:08
Roepletters: PA3ECZ

Re: Bezit van een radio

#14 Bericht door PA3ECZ »

on4avt schreef:
pa3kc schreef:
FB64 schreef:Ik meen gelezen te hebben dat je zonder licentie geen radio geheel of gedeeltelijk aangesloten mag hebben. Betekend dit dat je wel een radio mag hebben, maar deze mag niet geheel of gedeeltelijk aangesloten zijn. En betekend dit dat ik er wel één zou mogen kopen maar moet stallen tot ik een licentie heb. Is dit correct?
Volgens de letter van de wet....

Maar als je de set aansluit en de microfoon niet in dezelfde ruimte hebt en niet gaat zenden is het geen probleem.

Leg de mike dan op zolder/schuur etc. of zo ver weg van dat je het niet makkelijk kan aansluiten en absoluut niet gaan zenden of zelfs tunen er mee. Gebruik een externe hand tuner voor ontvangst.

Als je dit ook kan laten zien aan het AT mochten ze ooit op de stoep staan bij je dan zit het wel goed, en al helemaal als je kan laten zien dat je aan het leren bent voor de N of F!

De mannen/vrouwen van het AT die misschien bij je langskomen zijn zelf ook allemaal zendamateur met registratie en die zien graag nieuwe mensen uiteindelijk op de band zoals wij :)

En dan heb je onder "ons" ook azijnpissers en puristen die de hobby juist vergallen en anderen juist wegjagen die zendamateur willen worden door te zeggen dat dit niet mag.

Die moet je gewoon negeren en lekker gaan hobbyen.

Veel radio plezier! :)
Dus je zegt eigenlijk: Neem het niet zo nauw met de regels? Als je micro op zolder ligt ? Hoeveel kans heb je dat de controle binnenvalt?Net als in België met de on3 stations . Die mogen een tx van 100 wat hebben, maar er maar 15 wat van gebruiken. Ik denk dat de merendeel daar zich niks van aantrekken.Als de TS een purist is en alles serieus neemt, mag hij van mij een tx aanschaffen, al is het een flex radio.Zijn voornemens zijn goed. maar zal hij de verleiding weerstaan? En wat ben je met een tx als je er geen antenne kan aanhangen om te weten of hij goed ontvangt???Maar als de wet het toelaat geen probleem. Is er dan op dit forum iemand die de juiste wet kan toelichten?
Het vermogen wordt weergegeven in Watt's, dus met 2 t's. :wink:

Gebruikersavatar
Rene - pg3r
Berichten: 846
Lid geworden op: 18 okt 2009, 15:17
Roepletters: pg3r
Locatie: Rotterdam

Re: Bezit van een radio

#15 Bericht door Rene - pg3r »

PA3ECZ schreef: Het vermogen wordt weergegeven in Watt's, dus met 2 t's. :wink:
Nee, in watt. Met een kleine letter. En als je het dan persé als meervoud wilt schrijven is het watts, niet watt's.

https://onzetaal.nl/taaladvies/mhz/

Plaats reactie