aluminium buigen

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
nanko
Berichten: 503
Lid geworden op: 10 okt 2012, 21:42
Roepletters: PA0V
Locatie: JO33JH

Re: aluminium buigen

#16 Bericht door nanko »

Je kunt aluminium solderen inderdaad, maar alleen bij de verkoper op beurzen en braderieën gaat het probleemloos
Ik heb een setje liggen, en ik kan echt wel solderen, maar het werd lang niet zo mooi.

PA1ZP
Berichten: 1316
Lid geworden op: 06 jun 2008, 19:04
Locatie: Oss

Re: aluminium buigen

#17 Bericht door PA1ZP »

Hi Wim

Ik denk niet dat buigen zo zal gaan.
Ik ben bang dat het aluminium zal gaan scheuren.
Ik buig en wals al jaren van alles aan materiaal , maar juist aluminium gedraagt zich vaak erg onvoorspelbaar.
Zeker als het ook nog eens oude aluminium betreft.

Beter is het om nieuwe buis te pakken in de diameter die de originele ook is en die te buigen, neem dan wel de zachtste kwaliteit buis.

73 Jos
73 de PA1ZP

Jos uit Oss

Een goede antenne hoeft niet duur te zijn, een dure antenne hoeft niet goed te zijn.

Zelf gebouwd klinkt leuker als zelf gekocht.

Gebruikersavatar
PA4WK
Berichten: 1215
Lid geworden op: 23 jan 2008, 02:37
Roepletters: PA4WK
Locatie: Vianen

Re: aluminium buigen

#18 Bericht door PA4WK »

Hallo Jos,
dat is nou juist het probleem, de maten die Fritzel gebruikt zijn geen standaard maten
Ham radio, the only fail safe communication system in the world!

Gebruikersavatar
PA3JVA
Berichten: 243
Lid geworden op: 01 apr 2017, 18:54
Roepletters: PA3JVA
Locatie: Heerhugowaard

Re: aluminium buigen

#19 Bericht door PA3JVA »

Of Fritzel standaard maten gebruikt of niet kan ik niet met zekerheid zeggen maar het lijkt mij sterk dat ze speciaal voor hun antennes alu op maat laten maken. In de bouwmarkt zul je het niet vinden maar bij een groothandel of speciaalzaak wellicht wel.
Ik kon voor mijn Hustler 4BTV nog buismateriaal krijgen, en dat zijn geen mm maten. De onderste alu buis was krom en moest vervangen worden.

Dat heb ik destijds bij Motorenco in Beverwijk gehaald. gewoon de hal in lopen, in het rek snuffelen en passen.
Motorenco zal vast niet de enige zijn in Nederland.

Verder ben ik wel benieuwd hoe het werkt als het eenmaal gelukt is. Ik speelde ook al met de gedachte om dit eens met een FB33 te proberen.

Joop

Gebruikersavatar
PA4WK
Berichten: 1215
Lid geworden op: 23 jan 2008, 02:37
Roepletters: PA4WK
Locatie: Vianen

Re: aluminium buigen

#20 Bericht door PA4WK »

Ik zal straks eens even kijken wat de maat precies is
Wat ik me heb laten vertellen is het verschil tussen een FB23 en een MFB 23 0,5 dB
Ham radio, the only fail safe communication system in the world!

Radioot
Berichten: 1037
Lid geworden op: 09 aug 2009, 04:47

Re: aluminium buigen

#21 Bericht door Radioot »

Het is een slecht plan.

Zie https://ovp24.org/wp/wp-content/uploads ... _beams.pdf

De gain, f/b en bruikbare bandbreedte worden slechter.
DK1DKE zegt maak of neem een hex (of spider) beam.

Gebruikersavatar
PD2R
Berichten: 2426
Lid geworden op: 24 mei 2007, 11:08
Locatie: Krabbendijke
Contacteer:

Re: aluminium buigen

#22 Bericht door PD2R »

Een Hexbeam en een Spiderbeam zijn twee aanzienlijk verschillende antenne en op het gebied van grote niet met elkaar te vergelijken.

De meningen/ervaringen lopen op het gebied van het wel of niet buigen van aluminium aardig uiteen. Er is denk ik maar één manier om er achter te komen en dat is door het gewoon te proberen. Hopelijk lukt het je om een soortgelijke buis te vinden zodat je in het geval van falen in ieder geval nog een werken antenne hebt.
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

PG0DX
Berichten: 617
Lid geworden op: 18 feb 2007, 14:57
Roepletters: pg0dx
Locatie: Opende
Contacteer:

Re: aluminium buigen

#23 Bericht door PG0DX »

Ik neem ook aan dat fritzel gewoon standaard maten gebruikt.
Wat wel eens voorkomt ....... afhankelijk van het type aluminium heb je "tolerantie".
Mogelijk is deze tolerantie (waarom wil ik tollerantie schrijven hi) ....verantwoordelijk voor de afwijkende wanddikte.

Enfin...
20x2 met een goede pijpenbuiger en zand is te doen...

Groet !

PA1ZP
Berichten: 1316
Lid geworden op: 06 jun 2008, 19:04
Locatie: Oss

Re: aluminium buigen

#24 Bericht door PA1ZP »

Hi

ik heb net een gehele complete spiderbeam bouw beschrijving gedownload en bekeken.
Ook heb ik die spiderbeam helemaal gesimuleerd , toch is dat ding ook te maken met een aluminium 20 mtr dipool en een aluminium boom, ik heb zelfs een 2 elements versie van zo een "spiderbeam" gesimuleerd als straler reflector.
Als er iemand interesse heeft voor deze simulaties in zowel 4NEC2 of MMANA of iemand interesse heeft in de bouwbeschrijving dan stuur me maar een mailtje.

En voor de aluminium van Fritzel, natuurlijk is dat redelijk standaard maatwerk aluminium.
Je kan je eigen maat aluminium bestellen hoor vanaf 1000 meter of zo, en niet echt goedkoop.

73 Jos
73 de PA1ZP

Jos uit Oss

Een goede antenne hoeft niet duur te zijn, een dure antenne hoeft niet goed te zijn.

Zelf gebouwd klinkt leuker als zelf gekocht.

Gebruikersavatar
PD2R
Berichten: 2426
Lid geworden op: 24 mei 2007, 11:08
Locatie: Krabbendijke
Contacteer:

Re: aluminium buigen

#25 Bericht door PD2R »

Jos, de oprechte vraag die bij mij op komt is “waarom?”. Wat een Spiderbeam zo aantrekkelijk maakt is het feit dat hij licht van gewicht is en het feit dat je een 3el hebt voor 20, 3el voor 15 en zelfs 4el voor 10. Allemaal full size, de elementen zijn enkel iets gebogen. Wij gebruiken de Spiderbeam al jaren naar volle tevredenheid als portabele antenne en is al heel wat keren meer naar OZ geweest. Elke keer sta ik weer versteld van het feit dat een dergelijk antenne zonder moeite in een kleine dakkoffer past en dan hebben we nog genoeg ruimte over. Opzetten van de antenne inclusief mast (10 meter) kost ons nog geen uurtje.
Het is, in tegenstelling tot wat veel mensen denken, niet bepaald een compacte antenne. Als je een dergelijke antenne van aluminium zou willen maken, waarom dan niet gewoon een reguliere yagi met rechte elementen?
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

PA3ECZ
Berichten: 682
Lid geworden op: 07 aug 2016, 11:08
Roepletters: PA3ECZ

Re: aluminium buigen

#26 Bericht door PA3ECZ »

PA4WK schreef:Ik zal straks eens even kijken wat de maat precies is
Wat ik me heb laten vertellen is het verschil tussen een FB23 en een MFB 23 0,5 dB
Al iets bekend wat de maat van het aluminiumbuis is ?

Gebruikersavatar
PA4WK
Berichten: 1215
Lid geworden op: 23 jan 2008, 02:37
Roepletters: PA4WK
Locatie: Vianen

Re: aluminium buigen

#27 Bericht door PA4WK »

Beste mensen,
allemaal bedankt voor het mee denken maar ik heb besloten (in overleg met de XYL) t.z.t. een nieuwe beam te kopen die wel op het dak past, dat zal waarschijnlijk de ZX Yagi mini 2000 gaan worden, deze 3 elements 3 banden beam heeft elementen van 5m. en een boom lengte van 2m. en dat is precies wat ik kwijt kan. Daarbij is hij ook nieuw nog redelijk betaalbaar.
De FB23 is nog in zeer goede staat en het risico dat het mis gaat met buigen is vrij groot en dan heb ik niets meer.
Daar zijn dat soort antennes net ff te duur voor.
73 Wim
Ham radio, the only fail safe communication system in the world!

Gebruikersavatar
pa3dq
Berichten: 245
Lid geworden op: 01 nov 2013, 23:20
Locatie: Grunn

Re: aluminium buigen

#28 Bericht door pa3dq »

Hallo,
Misschien niet meer nodig maar alsnog voor den liefhebber alu buigen
eerst gloeien dwz op gloeitemp brengen met bv een soldeer brandertje
moeilijk tezien maar net beneden smelt temp maak je het teheet dan gaat het naar druppel vorm over
dus heet stoken en direct afkoelen in water net als bv koper gloeien
als je het goed doet zacht als boter
mocht het te zwak zijn dan weer gaan harden op temp brengen en langzaam af laten koelen
even gogelen voor de juiste temp
suc6 73 gl GJ
eenvoud is de kunst van het ware

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2377
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: aluminium buigen

#29 Bericht door PA0FRI »

PA4WK schreef:Beste mensen, allemaal bedankt voor het mee denken maar ik heb besloten (in overleg met de XYL) t.z.t. een nieuwe beam te kopen die wel op het dak past, dat zal waarschijnlijk de ZX Yagi mini 2000 gaan worden.
De elementen zitten wel erg dicht op elkaar om maximaal effectief te zijn.
Als het mijn antenne was, zou ik de reflector verwijderen en de straler op die plaats zetten.
De afstand director straler is dan gunstig voor 15 m en vermoedelijk zal de SWR op alle banden verbeteren.
Met korte antennes kan men beter kiezen voor een verbeterde voorwaartse versterking dan een goede voor-achter verhouding.
Een combinatie van straler director geeft iets meer versterking dan de combinatie straler reflector.
Maar misschien kunnen software virtuozen door middel van antenneprogramma’s daar klaarheid in brengen.
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

Gebruikersavatar
PA4WK
Berichten: 1215
Lid geworden op: 23 jan 2008, 02:37
Roepletters: PA4WK
Locatie: Vianen

Re: aluminium buigen

#30 Bericht door PA4WK »

Hallo Frits,
klopt helemaal, er zal zeker het een en ander te verbeteren zijn maar net als elke antenne die op welke wijze dan ook verkort wordt is ook dit een compromis antenne. De boom lengte zou idd nog wel wat langer kunnen maar de element lengte van 5m. past mooi op mijn dak. Als de opgegeven waarden kloppen van deze antenne doet hij het gegeven zijn afmetingen niet slecht denk ik.
Ik heb diverse reviews gelezen en men is over het algemeen tevreden over deze antenne, daarbij komt, ook niet onbelangrijk, dat hij ook nog redelijk betaalbaar is, hoewel het wel veel geld blijft voor wat aluminium op het dak.
Maar goed als het een beetje mee zit doe ik er de rest van mijn leven mee.
73 Wim
Ham radio, the only fail safe communication system in the world!

Plaats reactie