pcb layout

Alles over zelfbouwprojecten.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
on3dag
Berichten: 158
Lid geworden op: 30 nov 2014, 16:49
Roepletters: on3dag

pcb layout

#1 Bericht door on3dag »

Reeds geruime tijd heb ik een cnc1610 machientje van chinese makelij. Op zich niets mis mee. Normaal teken ik het schema met Eagle en zet het dan om met Ulp en vandaaruit naar de GRBL program om mijn machine te sturen.
Maar nu zou ik het anders willen aanpakken, nl: Ik heb reeds een printlayout en had die graag omgezet ( geconverteerd) met een programma die ik dan via het GRBL program mijn cnc 1610 machine kan sturen.
Weet iemand welk een programma ik hiervoor het best gebruik?
Op voorhand dank aan één ieder die mij verder kan helpen.
Mvg,
Dirk, on3dag

pe1cmo
Berichten: 2069
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: pcb layout

#2 Bericht door pe1cmo »

Je bedoeld een vel papier met in het zwart de print banen, bijvoorbeeld uit een tijdschrift ??

Geen idee, zo iets nog niet gezien. Maar mocht je wat anders bedoelen, geef wat meer duidelijkheid, misschien zijn er anderen met een converterings programma.
Ik heb navraag gedaan bij een goede vriend die mogelijk wat weet.
EA7/PE1CMO
Ayamonte España

on3dag
Berichten: 158
Lid geworden op: 30 nov 2014, 16:49
Roepletters: on3dag

Re: pcb layout

#3 Bericht door on3dag »

Goede morgen,
Ja inderdaad, een printlayout op papier of zelfs in een bestaand programma, indien op papier ,wordt dan eerst ingescand opgeslagen in een BMP of DXF bestand en dan aangeboden aan een programma die het omzet naar de G-code voor de sturing van de machine. Dus m.a.w. het is het programma die de printlayout overzet naar de G-code die ik zoek. Ik had zo'n programma nl: f-164 engrave maar als er gefreesd wordt dan zijn de afmetingen voor de IC voeten niet meer juist.
Mvg,
Dirk

pe1cmo
Berichten: 2069
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: pcb layout

#4 Bericht door pe1cmo »

Reactie van iemand:
Je kunt in sprint layout een plaatje in de achtergrond zetten en dan de print erover heen tekenen, gewone import vanaf plaatje is mij niet bekend
EA7/PE1CMO
Ayamonte España

PA2LW
Berichten: 14
Lid geworden op: 22 nov 2019, 14:26
Roepletters: PA2LW
Locatie: Kampen

Re: pcb layout

#5 Bericht door PA2LW »

Ik heb zelf weinig ervaring met het aansturen van CNC's maar zelf gebruik ik inkscape wanneer ik een afbeelding om wil zetten naar een vector based bestand. Misschien dat je hier eens naar kan kijken?

Gebruikersavatar
PA0KLS
Berichten: 189
Lid geworden op: 30 apr 2005, 21:26
Roepletters: PA0KLS
Locatie: Valkenswaard

Re: pcb layout

#6 Bericht door PA0KLS »

Ja, je hebt natuurlijk altijd het probleem van de grootte. Daarom zou je eerst eens moeten kijken wat een IC-voetje van een bepaalde grootte als bitmap (bmp) via je vertaalslagen doet als je het gaat uitfraisen. Daarna weet je inhoeverre je het bitmap-plaatje eerst moet vergroten of verkleinen, zodat het daarna wel op de door jou gewenste grootte wordt geproduceerd.

O, je kunt natuurlijk ook het IC-voetje dat je nu al hebt gemaakt, nauwkeurig opmeten en dan terug rekenen in hoeverre je je beginplaatje moet vergroten/verkleinen. Dat is altijd een probleem: wat er op gedrukte pagina's staat is altijd groter of kleiner dan het origineel....... En als je meteen ontwerpt, bijvoorbeeld in "Paint" (zo doe ik dat altijd), dan moet je op voorhand weten hoeveel pixels een inch, of een centimeter voorstelt.

Plaats reactie