slechte SWR

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
PA3FAT
Berichten: 1300
Lid geworden op: 05 jun 2006, 21:10
Roepletters: PA3FAT
Locatie: Valkenswaard

Re: slechte SWR

#16 Bericht door PA3FAT »

antennes zitten aan juiste ingang aangesloten. Je hebt er 2 zie ik. Misschien per abuis verwisseld?
-------------------------------------------------------
FB23 voor HF, 9 El Tonna voor 2m, 13 El Flexa voor 70cm en 23 El Tonna voor 23cm.
Qrv op 145.700 (Ehv)

Gebruikersavatar
PH2X
Berichten: 260
Lid geworden op: 28 aug 2019, 10:04
Roepletters: PH2X
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: slechte SWR

#17 Bericht door PH2X »

PA3FAT schreef:antennes zitten aan juiste ingang aangesloten. Je hebt er 2 zie ik. Misschien per abuis verwisseld?
Ik snap dat je dit vraagt, maar nee, dat is niet het geval.
Ik heb net de dipool laten zakken. Deze hangt nog wel, maar zeer laag.
Ik heb ook net de kabel van line isolator naar de 991A vervangen en geen verschil.
Morgen met dummyload proberen, als die afgeleverd wordt...
Tussen kunnen en doen zit een wereld van verschil

Gebruikersavatar
PH2X
Berichten: 260
Lid geworden op: 28 aug 2019, 10:04
Roepletters: PH2X
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: slechte SWR

#18 Bericht door PH2X »

pe5t schreef:Om je een indruk te geven van beinvloeding (de basis van de werking van de yagi):
Ik heb hier voor 80 meter twee verticals gehad op een afstand van 10,5 meter als zgn. "phased pair".
Voor het bepalen van het voedingsnetwerk moest ik de onderlinge koppeling meten.
Beide antennes hadden op de resonatiefrequentie (X=0) een Z van 40 Ohm. Naar aarde kortsluiten van de een deed de Z van de ander meer dan halveren naar 18 Ohm en omgekeerd.

Oké! Dank voor de uitleg.
De dipool hangt nu laag. Ik heb deze laten zakken.
Maar als de dipool zoveel invloed kan hebben op de aangesloten hyendred, dan kan een dakgoot/dakrand van zink dat toch ook?
Hm, daar hangt hij toch wel een stuk boven.
Morgen dummyload proberen.

J
Tussen kunnen en doen zit een wereld van verschil

Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1394
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

Re: slechte SWR

#19 Bericht door PC1L »

PE5HV schreef:wat is de SWR als je een dummy load aan de FT-991 koppelt?
dit om vast te stellen of mogelijk de set of tuner het probleem heeft.


PD5X schreef:
pe5t schreef:Om je een indruk te geven van beinvloeding (de basis van de werking van de yagi):
Ik heb hier voor 80 meter twee verticals gehad op een afstand van 10,5 meter als zgn. "phased pair".
Voor het bepalen van het voedingsnetwerk moest ik de onderlinge koppeling meten.
Beide antennes hadden op de resonatiefrequentie (X=0) een Z van 40 Ohm. Naar aarde kortsluiten van de een deed de Z van de ander meer dan halveren naar 18 Ohm en omgekeerd.

Oké! Dank voor de uitleg.
De dipool hangt nu laag. Ik heb deze laten zakken.
Maar als de dipool zoveel invloed kan hebben op de aangesloten hyendred, dan kan een dakgoot/dakrand van zink dat toch ook?
Hm, daar hangt hij toch wel een stuk boven.
Morgen dummyload proberen.

J
Jazeker, i.pv. al die toeren met je antennes, beter eerst even aan de bron meten. Als deze set regelt op die frequenties kan het zijn dat het wat 'onaangepast' nukkig gedrag :lol: van het setje oplevert, heb dat al eerder gezien ! Het gedrag ontstaat dan net boven ( of zo je wilt : onder ) een bepaalde misaanpassing .. helaas :? Hopenlijk is dat niet het geval met jouw 991 !

Daarom is het eigenlijk veel beter :idea: om meerdere weerstanden ( resisitief bv 25 50 75 100 ohm ) even op de output aan te sluiten, dan weet je echt zeker. Als het bij 50 ohm net goed gaat en bij 75 ohm ( SWR 1:1,5 ) net niet meer ( bv => SWR 1:2,5 ) .. etc. etc. En met een 'echt' ruisbrugje meet je alle antennes straks, je ziet ook exact de ongewenste koppellingen onderling dan :) .. Je ziet meteen alle factoren : XZ ( => Z ! ) Xl XC Bepaalde waarden voor XL, XC zullen uitsluitsel geven.

Mocht het aan het setje liggen en je wil het liever niet zelf bijstellen, even terug naar de leverancier ermee. Die regelen dat zo bij.

Gebruikersavatar
PH2X
Berichten: 260
Lid geworden op: 28 aug 2019, 10:04
Roepletters: PH2X
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: slechte SWR

#20 Bericht door PH2X »

Jazeker, i.pv. al die toeren met je antennes, beter eerst even aan de bron meten. Als deze set regelt op die frequenties kan het zijn dat het wat 'onaangepast' nukkig gedrag :lol: van het setje oplevert, heb dat al eerder gezien ! Het gedrag ontstaat dan net boven ( of zo je wilt : onder ) een bepaalde misaanpassing .. helaas :? Hopenlijk is dat niet het geval met jouw 991 !

Daarom is het eigenlijk veel beter :idea: om meerdere weerstanden ( resisitief bv 25 50 75 100 ohm ) even op de output aan te sluiten, dan weet je echt zeker. Als het bij 50 ohm net goed gaat en bij 75 ohm ( SWR 1:1,5 ) net niet meer ( bv => SWR 1:2,5 ) .. etc. etc. En met een 'echt' ruisbrugje meet je alle antennes straks, je ziet ook exact de ongewenste koppellingen onderling dan :) .. Je ziet meteen alle factoren : XZ ( => Z ! ) Xl XC Bepaalde waarden voor XL, XC zullen uitsluitsel geven.

Mocht het aan het setje liggen en je wil het liever niet zelf bijstellen, even terug naar de leverancier ermee. Die regelen dat zo bij.[/quote]


Oké, dummyload is aangekomen en geplaatst.
Ik heb er ook een klein filmpje van gemaakt, maar dat kan ik niet in dit bericht plaatsen.
Dus, als ik het goed heb, ook met een dummyload (50 Ohm) is de SWR te hoog.
Tenzij ik verkeerd kijk.
Bijlagen
IMG_6336.JPG
IMG_6327.JPG
Tussen kunnen en doen zit een wereld van verschil

Gebruikersavatar
PD2R
Berichten: 2426
Lid geworden op: 24 mei 2007, 11:08
Locatie: Krabbendijke
Contacteer:

Re: slechte SWR

#21 Bericht door PD2R »

Ik ben niet bekend met de FT911 maar klopt het dat de tuner nog ingeschakeld staat? Dat is natuurlijk niet de bedoeling wanneer er een dummy load achter hangt. Let er ook op dat je slechts laag vermogen gebruikt met een dergelijke dummy load, zeker als je langer aan het meten bent dan enkele seconden. Deze zijn geloof ik max 15W continue.
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

Gebruikersavatar
PH2X
Berichten: 260
Lid geworden op: 28 aug 2019, 10:04
Roepletters: PH2X
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: slechte SWR

#22 Bericht door PH2X »

PD2R schreef:Ik ben niet bekend met de FT911 maar klopt het dat de tuner nog ingeschakeld staat? Dat is natuurlijk niet de bedoeling wanneer er een dummy load achter hangt. Let er ook op dat je slechts laag vermogen gebruikt met een dergelijke dummy load, zeker als je langer aan het meten bent dan enkele seconden. Deze zijn geloof ik max 15W continue.
Hi PD2R, wat je ziet op de foto is tijdens het tunen met dummyload.
Dat is toch oké.

Dit filmpje op YouTube lijkt erg op wat er bij mij gebeurt:
https://youtu.be/qHqtnYtiiSc

Met antenne danwel dummyload: SWR is veel te hoog.
Tussen kunnen en doen zit een wereld van verschil

Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1394
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

Re: slechte SWR

#23 Bericht door PC1L »

PD5X schreef:
PD2R schreef:Ik ben niet bekend met de FT911 maar klopt het dat de tuner nog ingeschakeld staat? Dat is natuurlijk niet de bedoeling wanneer er een dummy load achter hangt. Let er ook op dat je slechts laag vermogen gebruikt met een dergelijke dummy load, zeker als je langer aan het meten bent dan enkele seconden. Deze zijn geloof ik max 15W continue.
Hi PD2R, wat je ziet op de foto is tijdens het tunen met dummyload.
Dat is toch oké.

Dit filmpje op YouTube lijkt erg op wat er bij mij gebeurt:
https://youtu.be/qHqtnYtiiSc

Met antenne danwel dummyload: SWR is veel te hoog.
1-geen enkel probleem om met low power de meting te doen : mag geen enkel verschil uitmaken in de SWR results ! Geen discussie daarover.
2-inderdaad, de aangegeven waarden zijn te hoog, niet correcte aanwijzing, indien dummy is OK .. wat is de SWR ( set ) indien je niet tuned ?
3- leen even ergens een externe SWR meter, als je die niet hebt, kijk wat die doet. Punt is wel dat je vanaf die meter pas start met meting reflectie aangaande bepaling SWR !
Laatst gewijzigd door PC1L op 21 mar 2020, 18:50, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
PH2X
Berichten: 260
Lid geworden op: 28 aug 2019, 10:04
Roepletters: PH2X
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: slechte SWR

#24 Bericht door PH2X »

1-geen enkel probleem om met low power de meting te doen : mag geen enkel verschil uitmaken in de SWR results !
2-inderdaad, de aangegeven waarden zijn te hoog. Niet correct !
Oké, dus ermee naar de dealer?
Ik ga niet zelf afregelen.

Edit: ik zie dat je nog een vraag hebt.
Ja, als ik dus niet tune. Ik vind dat nog iets lastigs bij de 991. Hoe lees ik dat goed af.
Goed dat je dat vraagt, mijn gebrek aan kennis.

Jaap
Laatst gewijzigd door PH2X op 21 mar 2020, 18:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Tussen kunnen en doen zit een wereld van verschil

Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1394
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

Re: slechte SWR

#25 Bericht door PC1L »

PD5X schreef:
1-geen enkel probleem om met low power de meting te doen : mag geen enkel verschil uitmaken in de SWR results !
2-inderdaad, de aangegeven waarden zijn te hoog. Niet correct !
Oké, dus ermee naar de dealer?
Ik ga niet zelf afregelen.

Jaap
Dealer even bellen en vragen wat hij vindt, kan interessant zijn, baat het niet schaadt het niet ! Sommige rare dingetjes in Yaesu TRX zijn niet te verhelpen, al het nodige gezien op dat gebied, soms kan je er mee leren leven ( werken ), maar hopenlijk is dit iets wat daar niet onder valt. Suc6 termee in ieder geval, misschien is het een kleingheidje.

Tune : als je met ingeschakelde SWR en zonder tune op dummy kunt zenden, zie je of het dan wel goed is. Maar zover ken ik de 991 niet om te beschrijven hoe dat te doen.

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2051
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: slechte SWR

#26 Bericht door PA1AIS »

@PD5X

Los van je set, op welke frequentie resoneren je antennes dan wel?
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

Gebruikersavatar
PH2X
Berichten: 260
Lid geworden op: 28 aug 2019, 10:04
Roepletters: PH2X
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: slechte SWR

#27 Bericht door PH2X »

PA1AIS schreef:@PD5X

Los van je set, op welke frequentie resoneren je antennes dan wel?
Ik ontvang het best op de 20-meterband. 40-meterband stuk minder, maar de hyendfed zou ik daarvoor iets moeten aanpassen staat bij de beschrijving, ik ontvang ook stations op de 80-meterband, minder, maar redelijk verstaanbaar. Maar de SWR is gewoon te hoog. Met antenne of met dummyload.
Tussen kunnen en doen zit een wereld van verschil

Gebruikersavatar
ON5RKN
Berichten: 576
Lid geworden op: 26 dec 2010, 11:59

Re: slechte SWR

#28 Bericht door ON5RKN »

Heb je de coax alleen al getest?

Dus load op de coax en dan VSWR controleren, misschien een connector verkeerd gemonteerd of een fout in je coax
dit kun je dan weer vinden via een DTF (distance to fault) meeting.

Pas Als je zeker bent dat coax oke is kun je verdere stappen ondernemen...

succes.

Gebruikersavatar
PH2X
Berichten: 260
Lid geworden op: 28 aug 2019, 10:04
Roepletters: PH2X
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: slechte SWR

#29 Bericht door PH2X »

ON5RKN schreef:Heb je de coax alleen al getest?

Dus load op de coax en dan VSWR controleren, misschien een connector verkeerd gemonteerd of een fout in je coax
dit kun je dan weer vinden via een DTF (distance to fault) meeting.

Pas Als je zeker bent dat coax oke is kun je verdere stappen ondernemen...

succes.
Zal ik ook testen, morgen als ik het dak op kan.
Maar ik heb twee verschillende coaxkabels aangesloten gehad. Beide te hoge SWR.
Afgezien daarvan, de dummyload direct op de 991 aangesloten geeft ook een te hoge SWR. Dat zegt toch al genoeg?
Tussen kunnen en doen zit een wereld van verschil

PA3FAT
Berichten: 1300
Lid geworden op: 05 jun 2006, 21:10
Roepletters: PA3FAT
Locatie: Valkenswaard

Re: slechte SWR

#30 Bericht door PA3FAT »

Heeft de set iets van een totale reset mogelijkheid.

Is maar een idee.

Hyendfed is best op 20m, 40m is het al minder, 80 is het nog minder. Hier is dat ook zo. Niet schokkend.
Tunen van de end fed gaat het op 40m niet oplossen voor ontvangst.

Als de set nieuw is: retour ermee. Zeker als je afzonderlijke coax per antenne hebt. Of je moet alle connectoren er verkeer op hebben zitten.
-------------------------------------------------------
FB23 voor HF, 9 El Tonna voor 2m, 13 El Flexa voor 70cm en 23 El Tonna voor 23cm.
Qrv op 145.700 (Ehv)

Plaats reactie