Bellen schaadt cellen

Alles wat betrekking heeft op ElektroMagnetische Compatibiliteit
Bericht
Auteur

Gebruikersavatar
PA2EFR
Berichten: 1455
Lid geworden op: 04 jan 2008, 00:13
Roepletters: PA2EFR
Locatie: JO33HE: Haren Gn.
Contacteer:

Re: Bellen schaadt cellen

#77 Bericht door PA2EFR »

Ik wil nog even verwijzen naar regel 8 van de forumregels:
Ten achtste mensen die stelselmatig reageren met oneliners, of voornamelijk werk of links van andere sites hier komen knippen en plakken en verder weinig eigen inbreng leveren zijn niet gewenst.
Het verheldert de discussie niet namelijk.

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Bellen schaadt cellen

#78 Bericht door PE2AAB »

Ofcom (de Britse Agentschap Telecom) heeft diverse metingen gedaan op 5G gebied. Op de vraag of 5G gevaarlijk is klinkt een luide NEE.

Bron: OFCOM Article of lees het artikel dat verwijst naar deze rapporten op LINK

Alle metingen vonden plaats op de Sub 6 GHz banden. 5G hoog is nog niet gealloceerd
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2049
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Bellen schaadt cellen

#79 Bericht door PA1AIS »

Wie betaald, bepaald. Zo is het nu en zo is het altijd geweest.
De 1e vraag die je je zelf altijd moet stellen is wie er belang bij heeft en vooral welk belang.

Er zijn over 3, 4 (en 5g) vele rapporten gemaakt, die vrijwel allemaal een conclusie hebben die de financier wenst.
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

nanko
Berichten: 503
Lid geworden op: 10 okt 2012, 21:42
Roepletters: PA0V
Locatie: JO33JH

Re: Bellen schaadt cellen

#80 Bericht door nanko »

Dus we kunnen net zo goed stoppen met onderzoeken ?

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2493
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Bellen schaadt cellen

#81 Bericht door PA3DJS »

@Nanko,
Nee, niet stoppen met onderzoek, maar op grond van huidig theoretisch en statistisch onderzoek zijn deze EM velden niet schadelijk, mits de (ICNIRP) limieten aangehouden worden.

Bij zeer hoge veldsterkten zullen er best negatieve effecten zijn, maar voordat die de kans krijgen om op te treden ben je zeer waarschijnlijk al drooggekookt /-gebakken door het warmte-effect.

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3347
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: Bellen schaadt cellen

#82 Bericht door Juul - PE0GJG »

Ik heb het als eens eerder geschreven, m'n collega's a/b van de Norderney werkten 24/7 in de nabijheid van een 10 Kw MG zender en een horizontale antenne bovendeks.
Van die collega's zijn er wel een paar gestorven aan kanker en 1 is er impotent geworden.
Volgens de artsen van een collega die ooit behandeld is in het ziekenhuis ( Anthonie van Leeuwenhoek) waren de aantallen die gestorven waren"niet genoeg" om er enige conclusie aan te verbinden.
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

Gebruikersavatar
pe1rdp
Berichten: 694
Lid geworden op: 22 dec 2006, 23:46
Roepletters: pe1rdp
Locatie: Veldhoven
Contacteer:

Re: Bellen schaadt cellen

#83 Bericht door pe1rdp »

PA1AIS schreef:Wie betaald, bepaald. Zo is het nu en zo is het altijd geweest.
De 1e vraag die je je zelf altijd moet stellen is wie er belang bij heeft en vooral welk belang.

Er zijn over 3, 4 (en 5g) vele rapporten gemaakt, die vrijwel allemaal een conclusie hebben die de financier wenst.
Op pseudo-wetenschappelijke sites, zoals https://www.stopumts.nl/ zie ik ook alleen verwijzingen naar artikels die RF in een negatief daglicht proberen te stellen.
73 Arno - PE1RDP - Veldhoven - JO21QK
http://www.qsl.net/pe1rdp/
https://www.twitter.com/pe1rdp/

Gebruikersavatar
pe1rdp
Berichten: 694
Lid geworden op: 22 dec 2006, 23:46
Roepletters: pe1rdp
Locatie: Veldhoven
Contacteer:

Re: Bellen schaadt cellen

#84 Bericht door pe1rdp »

Juul - PE0GJG schreef:Ik heb het als eens eerder geschreven, m'n collega's a/b van de Norderney werkten 24/7 in de nabijheid van een 10 Kw MG zender en een horizontale antenne bovendeks.
Van die collega's zijn er wel een paar gestorven aan kanker en 1 is er impotent geworden.
Volgens de artsen van een collega die ooit behandeld is in het ziekenhuis ( Anthonie van Leeuwenhoek) waren de aantallen die gestorven waren"niet genoeg" om er enige conclusie aan te verbinden.
Dat is inderdaad een probleem met een gedegen onderzoek. Waar vind je op deze aarde nog een referentiegroep die de afgelopen 30 jaar niet met RF in aanraking is geweest?
En het is niet 100% te bewijzen dat gras inderdaad groen is. Zolang gras eventueel ook rood of blauw kan zijn, is de kleur van gras niet echt te bewijzen.
Er zijn meer dan 10.000 gedegen onderzoeken geweest de afgelopen eeuw naar radiogolven, maar geen enkel onderzoek liet gevaar voor de mens zien. Alleen opwarming. Vandaar dat er normen zijn opgesteld. Het is nu dus voor 99.99% zeker dat radio niet gevaarlijk is maar 99,99% is geen 100% voor de wetenschap. Vandaar de opmerking: "mogelijk kankerverwekkend"
73 Arno - PE1RDP - Veldhoven - JO21QK
http://www.qsl.net/pe1rdp/
https://www.twitter.com/pe1rdp/

Gebruikersavatar
PA0BAK
Berichten: 974
Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:09
Roepletters: PA0BAK
Locatie: Eiland Tholen, Zeeland
Contacteer:

Re: Bellen schaadt cellen

#85 Bericht door PA0BAK »

PA1AIS schreef:Wie betaald, bepaald. Zo is het nu en zo is het altijd geweest.
De 1e vraag die je je zelf altijd moet stellen is wie er belang bij heeft en vooral welk belang.
Wij van WC-eend adviseren WC-eend.
Ze kunnen zo de reclame in, zowel de voor- als tegenstanders :evil:
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2049
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Bellen schaadt cellen

#86 Bericht door PA1AIS »

nanko schreef:Dus we kunnen net zo goed stoppen met onderzoeken ?
Zolang er onderzoeken gedaan worden met als achterliggend doel economisch belang of juist het schaden er van, zijn onderzoeken nooit objectief.
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

PA3CWN
Berichten: 51
Lid geworden op: 16 jun 2020, 17:32

Re: Bellen schaadt cellen

#87 Bericht door PA3CWN »

N.a.v. het topic over de vernieling van zendmasten plaats ik hier mijn bericht omdat het beter aansluit qua topic.

In onderstaande wil ik het e.e.a. uiteen zetten over veldsterktes welke voor ons als radiozendamateurs gelden volgens wettelijke bepalingen.

Daarnaast wil ik ook aantonen dat de zgn Alu hoedjes brigade niet ten onrechte een angst voor straling heeft,maar dat men hier zeker zelf een eigen keus in heeft !!!

Ik ben me ervan bewust dat elektromagnetische golven datgene is wat er feitelijk bedoeld wordt als we het over veldsterktes hebben, maar gebruik toch het woord straling.

Ik doe dit bewust omdat het woord straling een ‘eng’ begrip is, maar voor de doorsnee burger feitelijk DE bewoording is voor elektromagnetische velden.

Met behulp van informatie van internet, Calculators die op internet te vinden zijn en een recepten website wil ik proberen om het woord straling in een ander daglicht te zetten
En aan het einde een conclusie te maken.
De opmerking die ik hierbij plaats is dat het puur theoretisch is en in de praktijk waardes anders kunnen uitvallen door bijvoorbeeld reflecties en daardoor kan verschillen van de theorie.

We hebben allereerst de nodige info nodig omtrent de geldende normen:
https://www.agentschaptelecom.nl/docume ... ndamateurs
Uit de PDF van deze site kunnen we op pagina 17 de EMC normen en de ICNIRP blootstellingslimieten lezen.

Alle apparatuur dient ‘bestand’ te zijn tegen een veldsterkte van ten hoogste 5,4 V/m
Wordt de veldsterkte hoger EN gaat de apparatuur boven 5,4 V/m in ‘storing’ dan valt kort door de bocht gesteld, de fabrikant niets te verwijten.

De maximale veldsterkte die wij als radiozendamateurs mogen produceren bij het publiek bedraagt 28 V/m. voor frequenties van 10 – 400 Mhz Het zendsignaal mag dus geen sterker veld in de directe nabijheid van het publiek bezitten dan deze 28 V/m.
Deze norm blijkt een strenge norm te zijn.

3G, 4G gebruiken frequenties in het 2100 Mhz gebied en hier geldt een norm van 61 V/m voor het publiek.

Bij het zoeken naar het maximale zendvermogen welke een mobiele telefoon mag leveren kwam ik niet verder dan een paar websites waarop 1 a 2 Watt genoemd werden.
Maar de beste benadering vond ik hier; https://wetten.overheid.nl/BWBR0036378/2016-12-28
In de Bijlage subcategorie 2 m.b.t. Dect
DECT werkt op 1880 Mhz en hier is een maximaal vermogen van 250 mW erp toegestaan.


Met deze info wil ik nu de theoretische veldsterktes berekenen en aantonen hoe het er ‘voor’ staat met veldsterktes in ons dagelijks leven.

Ik gebruik hiervoor de calculator op deze website; https://daycounter.com/Calculators/Maxi ... ator.phtml
( Amerikanen gebruiken i.p.v. de komma een punt ! )

Gemakshalve ga ik ervan uit dat we open dipolen gebruiken, zodat we de waarde voor Antenne gain op 2,15 laten staan, maar zonodig ook de waardes behorend bij een isotope straler noemen.

We starten met ons maximaal ter beschikking staande zendvermogen van 400 Watt ofwel 400000 mW en een dipool op een hoogte van 10m in de mast.
De veldsterkte die we produceren is ietsje meer dan 14 V/m direct onder de antenne aan de mastvoet.
Stel dat je buren zich 10m verderop bevinden, dan hebben we Pythagoras nodig en wordt de afstand tot de antenne de wortel uit (10 kwadraat + 10 kwadraat ) en daarmee de wortel uit 200 = 14,14 m.
Bij je buren is de veldsterkte nu 9,92 V/m. Zou je nu diezelfde dipool antenne op 20m hoogte hebben hangen, dan levert Pythagoras een afstand tot de buren van 22,36 meter en een bijbehorende veldsterkte van 6,27 V/m
Deze veldsterktes zijn in ieder geval ruim onder de strengste norm voor het publiek, maar apparatuur met de EMC norm van 5,4 V/m is nog steeds niet helemaal gevrijwaard van eventuele storing door ons zendsignaal.
De afstand van antenne tot apparatuur dient minimaal 26 meter te zijn om aan binnen de norm van 5,4 V/m te vallen.
Pythagoras levert daarvoor op de grond vanaf de mastvoet een afstand van 24 meter tot je buren als de antenne op 10m hoogte hangt.
Met de antenne op 20m hoogte is de afstand vanaf de mastvoet naar je buren 16,6 meter.

We duimen dus maar dat apparatuur bij de buren die binnen deze straal wonen goede apparatuur gebruiken die iets meer kunnen ‘weerstaan’ dan 5,4 V/m
Het toont echter wel aan dat des te hoger de antenne, des te geringer de veldsterkte op de grond wordt.

Nu wordt er een mast gepland en de buurt is in rep en roer. Gemeente wil een vergunning afgeven voor maar liefst 40m hoogte !
Die zendamateur heeft mazzel, maar de buren ook, want de buurman dient zelfs tot een hoogte te klimmen van 14 meter met zijn apparaat, voordat zijn apparaatje de waarde van 5,4 V/m zal overschrijden. De buren zullen dus nooit en te nimmer een veldsterkte waarde ervaren die 5,4 V/m bedraagt. De waarde direct onder mastvoet bedraagt nog slechts 3,5 V/m

Indien een UMTS mast met een zendvermogen van 400 W zou werken , dus de veldsterkte van het UMTS signaal nooit een alarmerende waarde zal bereiken.

Wanneer we echter een DECT telefoon aan ons oor houden, komen we ineens heel andere waardes qua veldsterkte tegen.
Ervan uitgaande dat de de telefoon op een afstand wordt gehouden van 5 cm levert al een veldsterkte op van 70 V/m. ( De antennegain van de dect telefoon is op 2.15 gehouden, bij een isotope straler ;waarde 0, zou de veldsterkte 54,77 V/m bedragen )
Houden we de telefoon stijf tegen ons oor zodat de antenne slechts 1 cm verwijderd is van ons lichaam, we een waarde zien van 350,78 V/m !!!! (Als we de antennegain op 0 stellen, dus een isotope straler dan is de de waarde 273,86 V/m)

De blootstellingslimiet is echter 58 a 61 V/m (1800→58 , 2000 → 61) volgens de ICNIRP !?

Nu maak ik een sprongetje naar het receptenboek; http://home.kpn.nl/jgfmkuipers/Magnetro ... 0tips.html
Een magnetron voor thuisgebruik werkt op een frequentie van 2,45 Ghz.
Mijn eigen magnetron heeft aan de zijkant een geplastificeerd kartonnetje, waarachter de
klystron, dan wel het golfpijp uiteinde zich bevind , dus zeg maar de antenne.
Vanaf dit punt tot het midden van de magnetronschaal is de afstand 20 cm.

Het receptenboek vertelt mij dat in de laagste stand op 100W ik in 4-5 minuten deeg kan laten rijzen. Of ik kan er gerechten mee warm houden of boter zacht laten worden.

Op 20 cm bedraagt de veldsterkte exact diezelfde waarde van 350,78 V/m of 273.86 indien de antennegain op 0 wordt gesteld !!!

Lekker bellen in de winter met een DECT levert je dus zeker warme oren op.

Conclusie; Alhoewel theoretisch, geeft het bovenstaande een indicatie wat er in de echte wereld gaande is qua veldsterktes.
Maken de Alu hoedjes zich terecht zorgen ?
Uit bovenstaande blijkt dat de hoge mast NIET het gevaar is, maar WEL de telefoon aan het eigen oor.
De eventuele plaatsing van G5 antennes op bijv. een bushokje zullen uitgevoerd worden voor low power steunzendertjes. Als de power van zo’n steunzender 250mW zou zijn en een dipooltje gebruikt zou worden, dit op 1m afstand een veldsterkte van 3,5 V/m oplevert.

De verdere beoordeling laat ik aan de lezer over, maar bovenstaande laat wel zien dat afstand tot een antenne de grootste veiligheidsfactor is. En het met door radiozendamateurs geproduceerde veldsterktes in relatie tot wat DECT telefoons kunnen produceren reuze mee valt.
En dus in zoverre gesteld kan worden dat Alu hoedjes beter toegepast kunnen worden bij het gebruik van de EIGEN telefoon i.p.v. gerechtelijke processen aan te spannen tegen de komst van een 40m hoge mast.
Ofwel; de angst voor een sterke straling is aanwezig, maar heeft men zelf de keus om de telefoon NIET te gebruiken.
En niet geheel onbelangrijk in dezen, het gegeven dat men zelf de verantwoordelijkheid dient en ook kan nemen i.p.v. de verantwoordelijkheid af te schuiven door een hetze tegen wat juist blijkt; 'veilige masten' !
De 1,5m samenleving is voor deze groep een uitkomst, omdat een beller op 1,5 m afstand nog maar een veldsterkte oplevert van 2,34 V/m.

Ik heb hier DECT op 1880 Mhz gebruikt, maar 4G/5G ligt qua frequentie redelijk in de buurt, zodat bovenstaande theorie ook voor 4G/5G op gaat
Verrassend of misschien verontrustend is het echter wel dat apparatuur NIET blootgesteld kan/mag worden aan meer dan 5,4 V/m, maar het menselijk lichaam bloot staat door DECT aan een veldsterkte van honderden V/m !!??

Zou die norm niet bijgesteld moeten worden zodat apparatuur eveneens bestand moet zijn tegen een veldsterkte van 61 V/m ! ?

73 CWN

PA3CWN
Berichten: 51
Lid geworden op: 16 jun 2020, 17:32

Re: Bellen schaadt cellen

#88 Bericht door PA3CWN »

Errata op bovenstaand verhaal: Doordat de wetgeving over erp spreekt en ik 250mW gebruikt heb bij een antennegain van 2.15 zijn de waardes van 350,78 V/m niet correct. De waardes van 273,86 V/m komen wel overeen omdat de antennegain van een isotope straler 0 is en de waardes van 273,86 V/m dus corresponderen met erp.

73 CWN

Gebruikersavatar
PE9ZZ
Berichten: 1239
Lid geworden op: 06 nov 2010, 18:00
Roepletters: PE9ZZ
Locatie: Amsterdam (JO22KI)
Contacteer:

Re: Bellen schaadt cellen

#89 Bericht door PE9ZZ »

PA3CWN schreef:Lekker bellen in de winter met een DECT levert je dus zeker warme oren op
Ik denk dat jij een kleinigheidje over het hoofd ziet en dat is het nabijgedrag van een antenne. Je stelt dat een DECT telefoon een zendvermogen heeft van 1/4 W. En stel nu effe dat al het vermogen in mijn oor terechtkomt. Wat nooit kan, maar stel. Dan nog krijg ik geen warme oren. Een kwart watt is gewoon veel te weinig. Nu neem ik effe het nabijgedrag mee en het feit dat slechts een breukdeel van het vermogen wat mijn telefoon uitstraalt daadwerkelijk in mijn oor terechtkomt. Ook omdat de antenne een rondstraler is (niet een isotrope straler want die bestaan niet). Dan is de hoeveelheid hoogfrequente energie die warmte kan genereren dusdanig klein dat een mogelijke temperatuursverhoging van mijn oor komt doordat de telefoon zelf warm wordt en mijn oor z'n eigen warmte niet kwijtkan.

En dan het nabijgedrag. Als je dichter dan een golflengte ofzo bij een straler bent mag je de veldsterkte niet meer kwadratisch met de afstand laten toenemen. En laat dat nou net de afstand zijn van de DECT antenne tot mijn oor. Dus die honderden volt per meter bestaan niet. Jammer...

Tjerk, 9ZZ

PA3CWN
Berichten: 51
Lid geworden op: 16 jun 2020, 17:32

Re: Bellen schaadt cellen

#90 Bericht door PA3CWN »

Bedankt voor je input Tjerk en je hebt gelijk.

Ik was mij helemaal niet bewust van het feit dat er grote verschillen bestaan in het near- en far- field bij antennes
en door jouw verduidelijking heb ik Wiki maar eens geraadpleegd https://en.wikipedia.org/wiki/Near_and_far_field
Wat mij daaruit in zoverre duidelijk wordt is dat er binnen 2 golflengtes vanaf de antenne complexe situaties ontstaan en dat er nog niet echt gesproken kan worden van een EM veld, maar dat het elektrische en magnetische veld a.h.w. nog afzonderlijk bestaan.
Ook dat er nog niet gesproken kan worden van bijv. horizontale polarisatie en dat eigenlijk alle polarisaties binnen dit near field bestaan.

Al met al weer wat geleerd :-) en Jammer is het niet want jij hebt hiermee aangetoond dat een telefoon dicht bij het oor dus toch niet zo gevaarlijk is ;-) De alu hoedjes brigade hoeft zich dus wat dat betreft ook geen zorgen te maken.

Het bovenstaande verhaal gaat nog wel op voor de grotere afstanden vanaf de antenne; dus een hogere mast is beter dan een lage :-)

73 CWN

Plaats reactie