Vraag pl259 connector

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
tienne57
Berichten: 76
Lid geworden op: 24 sep 2015, 09:40
Roepletters: on7ui
Locatie: Oudenburg Belgie

Vraag pl259 connector

#1 Bericht door tienne57 »

Beste leden,

Vorig jaar heb ik een handvol pl259 connectoren gekocht die met compressie gemonteerd worden.Een systeem zoals
de bnc connectoren. Tussen de afscherming en mantel komt een busje met flens en op de kabel een rubberen bus die
na vastdraaien alles klemt. Handig en gemakkelijk te monteren.
Helaas ben ik vergeten waar ik deze besteld heb. Ik heb al uren het net afgezocht bij iedere winkel die maar in gedachte
komt maar helaas, ik vind het niet meer terug.
Dus hier de vraag , weet iemand soms een shop waar deze connectoren te krijgen zijn?

Bedankt,
Etienne

pg3n
Berichten: 87
Lid geworden op: 26 mar 2011, 08:27
Locatie: Cuijk

Re: Vraag pl259 connector

#2 Bericht door pg3n »

Ik vermoed dat je deze bedoelt:
https://www.ebay.co.uk/itm/5x-PL259-Plu ... SwaAlcbqzq

Ondanks dat men claimt dat deze pluggen waterdicht zijn, zijn ze dat NIET, alleen tapen met vulcaniserende tape kan dit verhelpen.

PA0LMD
Berichten: 2260
Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:29
Roepletters: PA0LMD
Locatie: Oldebroek
Contacteer:

Re: Vraag pl259 connector

#3 Bericht door PA0LMD »

Gewoon in NL bij Hamshop bijvoorbeeld ( Coaxshop)
Meten is (z)weten

tienne57
Berichten: 76
Lid geworden op: 24 sep 2015, 09:40
Roepletters: on7ui
Locatie: Oudenburg Belgie

Re: Vraag pl259 connector

#4 Bericht door tienne57 »

Bedankt Leo,
deze zijn het. Nota genomen van de shop voor een volgende keer.

@pg3n
Deze had ik ook al gezien maar het prijsverschil is te groot. 4.20€ in NL tegen meer dan 15€ in GB.

Dat waterdicht zijn twijfel ik ook aan .Alles voor buiten dicht ik eerst af met electrotape en dan een flinke laag
zelvulcaniserend. Onlangs nog een koppelstuk losgemaakt na 8 jaar buiten.Kwam eruit als nieuw.

Etienne / ON7UI

pe1cmo
Berichten: 2069
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: Vraag pl259 connector

#5 Bericht door pe1cmo »

EA7/PE1CMO
Ayamonte España

PH1X
Berichten: 65
Lid geworden op: 10 jun 2018, 21:14
Roepletters: PH1X
Locatie: L’voorde

Re: Vraag pl259 connector

#6 Bericht door PH1X »

tienne57 schreef:Bedankt Leo,


@pg3n
Deze had ik ook al gezien maar het prijsverschil is te groot. 4.20€ in NL tegen meer dan 15€ in GB.




Etienne / ON7UI
Die eBay advertentie betreft 5 stuks.

PA0CMU
Berichten: 628
Lid geworden op: 31 dec 2005, 15:18
Roepletters: PA0CMU
Locatie: Breda

Re: Vraag pl259 connector

#7 Bericht door PA0CMU »

Geen onaardige versie van deze connector maar pas op!
Als je hem wil toepassen om een Fritzel antenne te voeden waar zo'n kleinere balun aan zit, dan krijg je de connector niet vastgedraaid. Oorzaak daarvan is het feit dat de kunststof bus van de balunbehuizing die om het chassisdeel in de balun zit te hoog is.
Carel
BQC-762 | CTC-1941 | NTC-076

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6250
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Vraag pl259 connector

#8 Bericht door PA3DAT »

Daar heb ik toen maar een stukje van afgezaagd! :D

Zo eentje bedoel je:

Afbeelding
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

PA0CMU
Berichten: 628
Lid geworden op: 31 dec 2005, 15:18
Roepletters: PA0CMU
Locatie: Breda

Re: Vraag pl259 connector

#9 Bericht door PA0CMU »

Die ja! Ik heb er ook een stukje afgezaagd toen we bovenop het dak bij Tivoli Sterrenwacht stonden en ontdekte dat het niet ging lukken.
Carel
BQC-762 | CTC-1941 | NTC-076

Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1394
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

Re: Vraag pl259 connector

#10 Bericht door PC1L »

tienne57 schreef:Dat waterdicht zijn twijfel ik ook aan .Alles voor buiten dicht ik eerst af met electrotape en dan een flinke laag zelvulcaniserend. Onlangs nog een koppelstuk losgemaakt na 8 jaar buiten.Kwam eruit als nieuw.
Etienne / ON7UI
Net gezien .. wat late reactie, flauw om nu nog te reageren, je weet echter nooit : die connectors heb ik zelf veelvuldig buiten gebruikt en er indertijd bij elke connector twee rubber afdichtringen, die ik toen makkelijk kon krijgen, aan toegevoegd ( een tussen de grote schroef en het huis en een tussen de connector en het chassisdeel, result goed waterdicht. Handig indien je om een of andere reden zaken moet uitwisselen, en het ziet er netjes uit.

Wat ook zeer goed werkt en waterdicht is het gebruik van een coaxkabelmof ( https://www.grootaers.nl/?page=zoeken&s=kabelmof ) waarin makkelijk twee kabels met :) coax connectors in passen. Gewoon alles erin leggen en dan aandraaien, klaar.

Gebruikersavatar
Thijzer
Berichten: 1392
Lid geworden op: 25 feb 2011, 10:25

Re: Vraag pl259 connector

#11 Bericht door Thijzer »

Ik gebruik deze connectoren liever dan die met schroefdraad erin waar je de coax in moet wurmen. Het voordeel van deze - weliswaar grotere - connectoren is dat je alles netjes in elkaar kunt zetten en dan pas in elkaar draait.

Wil je deze tóch waterdicht maken, gebruik dan MS Polymeer kit voordat je de laatste schroefwartel erin draait. De kit komt er links en rechts wel wat uit, maar dat is prima. Na 24 uur is de kit uitgehard en kun je de rest eventueel afsnijden. Gebruik wel zwarte kit, de witte is niet UV-bestendig.

De connector is daarmee aan de kabelzijde waterdicht maar de PL-verbinding is NIET waterdicht, vandaar ook die huls aan de balun. Je zult de verbinding dus waterdicht moeten maken met good-ol' zelfvulkaniserende tape.

Ik bestel de connectoren per 20 stuks in China via Ebay, volgens mij dezelfde prijs als in het begin van dit draadje.

tienne57
Berichten: 76
Lid geworden op: 24 sep 2015, 09:40
Roepletters: on7ui
Locatie: Oudenburg Belgie

Re: Vraag pl259 connector

#12 Bericht door tienne57 »

Thijzer schreef:Ik bestel de connectoren per 20 stuks in China via Ebay, volgens mij dezelfde prijs als in het begin van dit draadje.
Gelukkig voor jouw zijn dat het goede conectoren. Ik heb er vroeger ook eens besteld via ali en ze waren rampzalig slecht.
Op het plaatje kan je dat echter niet zien.

Vooreerst waren ze een flink stuk lichter. Voelden aan als een soort blik.
De binnenisolatie was een soort schuimplastiek. Bij het solderen van de middenpen begon die direct te zwemmen.
Het gat van de spanmoer was te klein.Een rg58 kon er niet door. Moesten opgeboord worden.
De wartelmoer was heel dun met heel veel speling op de schroefdraad. Bij het aanspannen trok je de schroefdraad
zelfs door met de hand.
Veel meer kon er niet mis zijn aan een connector.Compleet onbruikbaar.

Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1394
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

Re: Vraag pl259 connector

#13 Bericht door PC1L »

tienne57 schreef:
Thijzer schreef:Ik bestel de connectoren per 20 stuks in China via Ebay, volgens mij dezelfde prijs als in het begin van dit draadje.
Gelukkig voor jouw zijn dat het goede conectoren. Ik heb er vroeger ook eens besteld via ali en ze waren rampzalig slecht.
Op het plaatje kan je dat echter niet zien.

Vooreerst waren ze een flink stuk lichter. Voelden aan als een soort blik.
De binnenisolatie was een soort schuimplastiek. Bij het solderen van de middenpen begon die direct te zwemmen.
Het gat van de spanmoer was te klein.Een rg58 kon er niet door. Moesten opgeboord worden.
De wartelmoer was heel dun met heel veel speling op de schroefdraad. Bij het aanspannen trok je de schroefdraad
zelfs door met de hand.
Veel meer kon er niet mis zijn aan een connector.Compleet onbruikbaar.
Ik geloof je zonder meer. Dat is niet mis. Maar wil wel even laten weten dat ik die spullen op coaxiaal gebied, die ik er gehaald heb, bijzonder degelijk en precies waren gemaakt, gewoon mooi om te zien, vakwerk. En de HF metingen bevestigden het. Helemaal niet de horror, zoals soms beschreven erover. Integendeel.

Je moet naar de aanbieder kijken, er zijn bijzonder grote verschillen in kwaliteit !

Gebruikersavatar
Thijzer
Berichten: 1392
Lid geworden op: 25 feb 2011, 10:25

Re: Vraag pl259 connector

#14 Bericht door Thijzer »

Ja, je kunt natuurlijk pech hebben maar in dat geval meld ik me direct bij Ebay en krijg ik m'n centjes terug. Maar de connectoren zijn tot nu toe allemaal uitstekend van kwaliteit geweest.

Gebruikersavatar
ON7RA
Berichten: 353
Lid geworden op: 09 mar 2011, 14:30
Roepletters: ON7RA
Locatie: Tielt (Aarsele)

Re: Vraag pl259 connector

#15 Bericht door ON7RA »

Die link die PG3N hier plaatst van (m0mat_radio) daar heb ik mijn twijfels over!

MPN: Does Not Apply
Country/Region of Manufacture: Unknown
Manufacturer warranty: 1 year
Custom Bundle: No
Connector A: PL-259 Male Termination Type: Clamp
Brand: TetraCom Type: Connector
EAN: Does not apply

Even Googelen op TetraCom, brengt verschillende bedrijven naar voor die vooral met beveiliging en of computers te maken hebben? En vooral niets met connectoren, als je Googeld op TetraCom Connectoren kom je enkel op de Ebay shop van m0mat!
Die man verkoopt volgens mij, connectoren die verdomd veel lijken op wat je bij Ali en of andere Chinese sites kan vinden!
Teracom connectors ben ik echter wel tegen gekomen, die zien er dan ook heel anders uit, allemaal verzilvert, en dat merk je ook aan de prijs!!!
De connectoren die deze man verkoopt koopje bij Ali voor 1.98€
73 Renaat :D ON7RA :D

Plaats reactie