Eindgevoede balkon antenne

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Bertt
Berichten: 90
Lid geworden op: 25 sep 2016, 10:56
Roepletters: pc4n

Re: Eindgevoede balkon antenne

#31 Bericht door Bertt »

Dipool heb ik ook geprobeerd maar werkt niet best i.v.m. te veel beton en staal erom heen. Ben nu aan de gang met een draadje (is hier beter weg te spannen is dan een dipool) met een 49:1 transformator en probeer verschillende draadlengtes uit nu op het moment ca. 9,80 meter lang voor de 10 en 20 meterband.
Zit ook te denken aan een Icom AH-4.

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2494
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Eindgevoede balkon antenne

#32 Bericht door PA3DJS »

Bret schreef:Dipool heb ik ook geprobeerd maar werkt niet best i.v.m. te veel beton en staal erom heen. Ben nu aan de gang met een draadje (is hier beter weg te spannen is dan een dipool) met een 49:1 transformator en probeer verschillende draadlengtes uit nu op het moment ca. 9,80 meter lang voor de 10 en 20 meterband.
Zit ook te denken aan een Icom AH-4.
Waar knoop je de massa van de coax aan?

Als je 10 m draad wegspant, en voedt ten opzichte van iets groots geleidends, zou ik die 1:49 ferriettrafo maar weglaten. Voor 20m is jouw draad een kwartgolf, en dus laagohmig.

Voor 10m zou je die trafo wel kunnen gebruiken.

Gebruikersavatar
Bertt
Berichten: 90
Lid geworden op: 25 sep 2016, 10:56
Roepletters: pc4n

Re: Eindgevoede balkon antenne

#33 Bericht door Bertt »

De ca. 10 meter draad werkt bij mij als een halvegolf op 20 meterband en een helegolf op 10 meterband.
Geen verdere massa behalve dan de 10 meter coax naar de tranciever.

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2494
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Eindgevoede balkon antenne

#34 Bericht door PA3DJS »

Bret schreef:De ca. 10 meter draad werkt bij mij als een halvegolf op 20 meterband en een helegolf op 10 meterband.
Geen verdere massa behalve dan de 10 meter coax naar de tranciever.
Sorry, ik was even in de war. 10m draad is natuurlijk een halve golf voor 20m. Ik had blijkbaar 40m band in mijn hoofd.

10m draad is voor 20 en 10 "gewoon" hoogohmig, Dus stuk ferriet met draad eromheen gewoon laten zitten.

PA3HHO
Berichten: 914
Lid geworden op: 27 nov 2010, 10:17
Roepletters: PA3HHO
Locatie: Druten

Re: Eindgevoede balkon antenne

#35 Bericht door PA3HHO »

Een magnetic loop gaat prima vanaf het balkon. Nadeel is dat je 'm steeds opnieuw moet afstemmen bij wijziging van frequentie. Je zou, als het een tijdelijke opstelling is, ook vanaf je balkon een hengel(tje) horizontaaal kunnen monteren, stuk draad er langs (7m ofzo) en dan aan een 1:9 unun met het balkonhek als massa. Zie je niks van in het donker. Dat gaat prima werken op 20, 15 en 10. Misschien met een spoel ook nog wel op 40m.
IC-7300 | IC-7100 | 80/40/20 EFHW | Fritzel MFB-13 | Diamond V-2000 | Bezoek PA3HHO HWEF blog |

Gebruikersavatar
Bertt
Berichten: 90
Lid geworden op: 25 sep 2016, 10:56
Roepletters: pc4n

Re: Eindgevoede balkon antenne

#36 Bericht door Bertt »

Heb nog een z.g. "gb sloper" liggen ik denk dat het ook een 1:9 unun is, die ga ik zeker eens een keer proberen.
Een magnetic loop ligt wat moeilijker om uit te proberen i.v. m. de aanschafkosten, heb weleens ergens gelezen dat die dingen straling en instraling bij buren kunnen veroorzaken.

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2494
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Eindgevoede balkon antenne

#37 Bericht door PA3DJS »

Als je afgaat op: "ik heb eens gelezen dat...", kun je geen enkele antenne meer gebruiken en is het einde hobby. Ik heb met al mijn antennes weleens inspraak gehad op apparatuur. Het is een kwestie van afstand tot apparatuur en vermogen.

Het produceren van EM energie gaat gepaard met elektrische en magnetische velden. Hoe dichter bij de antenne en hoe meer vermogen, hoe sterker de velden zijn, en daarmee hoe groter de kans op inspraak. Jouw draad op het balkon idee is daarin niet beter dan een getunde loop.

Pas als je je draad (bijvoorbeeld met een vishengel) verder van je balkon af kunt krijgen, gaat de kans op inspraak afnemen.

Eindgevoede antennes geven nog weleens problemen die je met een dipool of een loop niet hebt, vanwege dat een eindgevoede antenne een klein beetje tegencapaciteit nodig heeft. Als er niets beschikbaar is, is de kabelmantel de tegencapaciteit, dit geeft soms problemen. Vandaar dat bij gebruik van eindgevoede antennes je vaker mantelstroomfilters tegenkomt.

Gebruikersavatar
Bertt
Berichten: 90
Lid geworden op: 25 sep 2016, 10:56
Roepletters: pc4n

Re: Eindgevoede balkon antenne

#38 Bericht door Bertt »

Heb meerdere endfed gemaakt en ook geaard en tegencapaciteit toegepast maar hielp mij niet om storing op beeldscherm en tranciever te voorkomen maar met een zelf gemaakt mantelstroomfilter geen last meer.
Een endfed en mantelstroom filter is zelf wel te maken om mee te experimenteren maar een magnetic loop word wat lastiger dus die zal ik zelf aan moeten schaffen en moet daarom op ervaring van anderen afgaan.

peytr
Berichten: 53
Lid geworden op: 23 dec 2005, 10:29
Locatie: capelle aan den ijssel

Re: Eindgevoede balkon antenne

#39 Bericht door peytr »

Ik ben tegewoordig een gelukkiger mens met een perceeltje van 30 meter lang en een mastje er midden in.

Tot voor enkele jaren werkte ik echter vanuit een appartement. Ik gebruikte verschillende experimentele antennes, altijd met een SG230. Vooral een naar buiten gestoken hengeltje met een (hangend) draadje er aan, al dan niet gecombineerd met een spoeltje en het hek als tegencapaciteit werkten geweldig, voor zo'n beperkte locatie. Zou ik weer in zo'n situatie belanden dan zou dat zeker mijn eerste keus zijn. Zou ik binnen het balkon willen blijven (of bijna binnen, denk daar ook over na) dan zou ik voor een verkorte dipool kiezen, wederom op een SG 230 oid. Zoveel mogelijk draad in de lucht, balans (ook wel prettig wanneer je buren 5 meter verderop het electronisch orgel bespelen) en ultiem gebruiksgemak. Die Smart tuner kocht ik destijds speciaal voor dat doel en leveren enorm gebruiksgemak en een behoorlijk breed aanpassingsgebied.

Wanneer je tevreden bent met monoband oplossingen heb je t nog eenvoudiger. Denk aan minidipooltjes, stukken PVC pijp die je vol wikkelt en van eindcapaciteiten voorziet. Altijd minder dan een full size maar soms geven ze verassende resultaten. Wel een heel gepiel om ze resonant te krijgen en dan nog is de impedantie zo laag dat er een tunertje aan te pas moet komen. Dat kan dan vaak wel met een ingebouwd tunertje, zeker wanneer de coax niet eindeloos lang is.
Met vriendelijke groet,

Peter - PA3GQD
G-QRP 10271

Gebruikersavatar
Bertt
Berichten: 90
Lid geworden op: 25 sep 2016, 10:56
Roepletters: pc4n

Re: Eindgevoede balkon antenne

#40 Bericht door Bertt »

Bedankt voor de reacties,,

Een SG 230 o.i.d. lijkt me ook wel wat en kan een draad van 14 meter wel kwijt.
Maar vraag me af of je daar ook mee de 60 meterband kan gebruiken,
Ik kom op omschrijvingen tegen dat je voor de 60 meterband een draadlengte van 40 meter nodig heeft,
vraag me af hoe dit nu precies zit of iemand daar ervaring mee heeft?

Groet, Bert

Gebruikersavatar
ex-F0NVA
Berichten: 147
Lid geworden op: 24 jun 2019, 18:44
Roepletters: F0NVA
Locatie: Over de Schreve

Re: Eindgevoede balkon antenne

#41 Bericht door ex-F0NVA »

Ik heb ook niet veel plaats. Ik gebruik een verkorte HyEndFed 80-40-20-10 van 15,50 m en die stem ik met een MFJ-929 tuner af op 60 m. Het is niet optimaal maar het werkt. Mijn ODX op 60 m is VP8.
À bois noueux, hache affilée.

Gebruikersavatar
pa0ejh
Berichten: 1889
Lid geworden op: 05 mei 2008, 13:23
Roepletters: PA0EJH
Locatie: Brunssum

Re: Eindgevoede balkon antenne

#42 Bericht door pa0ejh »

Een magneticLoop kun je eenvoudig zelf maken, kan al met een velg van een fiets, afstem C kan met grote plaatafstand
en is ook zelf te maken.. zie https://pa0fri.home.xs4all.nl/Ant/Magne ... 20loop.htm
73's Egbert PAØEJH. Licensed since 1971.
En meer dan 50 Jaar radio-actief

Gebruikersavatar
Bertt
Berichten: 90
Lid geworden op: 25 sep 2016, 10:56
Roepletters: pc4n

Re: Eindgevoede balkon antenne

#43 Bericht door Bertt »

Ik gebruik nu ook endfed met ca. 11,50 m draad met een spoel op ca. 9,90 m, voor 10-20-40 meterband.
De 60 meterband kan ik met deze draad gebruiken met een MFJ-969 tuner.
Om zelf een magnetic loop te bouwen heb ik de spullen en ruimte niet meer voor en hoeft voor mij ook niet.
Kan wel een magnetic loop kopen maar ben er nog niet uit, je hoort geluiden van waardeloos tot werkt
redelijk en goed maar resultaten daar hoor ik weinig van.

Groet, Bert

FB64 PD9RD
Berichten: 84
Lid geworden op: 20 mar 2020, 16:38
Roepletters: PD9RD

Re: Eindgevoede balkon antenne

#44 Bericht door FB64 PD9RD »

Deze loop schijnt goed te werken: http://www.sk-tech.sk/om0et/ultralight-mla-ver.4.html

OM0ET heeft ook een flink aantal Youtube vlogs over deze antenne en andere experimenten. https://www.youtube.com/user/330AS012/videos
Bertt schreef:Ik gebruik nu ook endfed met ca. 11,50 m draad met een spoel op ca. 9,90 m, voor 10-20-40 meterband.
De 60 meterband kan ik met deze draad gebruiken met een MFJ-969 tuner.
Om zelf een magnetic loop te bouwen heb ik de spullen en ruimte niet meer voor en hoeft voor mij ook niet.
Kan wel een magnetic loop kopen maar ben er nog niet uit, je hoort geluiden van waardeloos tot werkt
redelijk en goed maar resultaten daar hoor ik weinig van.

Groet, Bert
Kenwood TS 990 / Yaesu FT950 / DX Commander / HyEnd EFHW 40/20/10 / Zelfbouw 20m EF Vertical / Fritzel FB13

Gebruikersavatar
Bertt
Berichten: 90
Lid geworden op: 25 sep 2016, 10:56
Roepletters: pc4n

Re: Eindgevoede balkon antenne

#45 Bericht door Bertt »

Ziet er leuk uit die OM0ET loop en een flink frequentie bereik, alleen niet geschikt voor een vaste opstelling.

Plaats reactie