Enkele examen vragen mbt grondgolf & gebruikersbepalingen

Alles over zend(ontvang)ers en toebehoren.
Bericht
Auteur
PE9B Egbert
Berichten: 24
Lid geworden op: 14 dec 2019, 15:09
Roepletters: PE9B

Enkele examen vragen mbt grondgolf & gebruikersbepalingen

#1 Bericht door PE9B Egbert »

Tijdens een aantal oefenexamens ben ik weer wat vragen tegengekomen die ik (weer) niet heb kunnen terugvinden in het Veron cursusboek voor het F-examen. Graag jullie hulp.

1) Er is een vraag over het bereik van de grondgolf bij een 100W zender in de 10-meterband. Geen idee hoe ik dat zou moeten berekenen. Mogelijke antwoorden zijn: 2km, 20km(=juiste antwoord), 200km en 2000km.

2) Een radiozendamateur zendt een signaal uit met een BW=2200kHz. Kennelijk mag dit alleen in amateurbanden vanaf 430Mhz. Ik zie dit niet terug in de (samenvatting) Gebruikersbepalingen amateur frequentiegebruik van het Agentschap Telecom.

3) Een amateurzender werkt in klasse F3E met een BW=16kHz. Hij mag daarmee niet werken op 145,999MHz en wel op: 144,016MHz, 145,160MHz en 145,500Mhz. Waar komt al deze wijsheid vandaan? Ik ben helemaal los.

4) Een andere vraag betrof een gangbare waarde van een condensator voor de kortegolf. Deze vraag heb ik niet meer heel scherp maar de vraag was niet meer dan dit. Er was een keuzelijst met 4 waardes en daar moest ik het mee doen. Geen idee wat ik hiermee aanmoet

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2493
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Enkele examen vragen mbt grondgolf gebruikersbepalingen

#2 Bericht door PA3DJS »

Grondgolfbereik HF en hoger.
De "grondgolf" is de som van drie componenten:
-Oppervlakte golf (die dominant is bij middengolf en lange golf propagatie, mits polarisatie verticaal is).
-Direct zicht golf
-gereflecteerde golf op aarde.

De oppervlakte golf "kleeft" aan de aarde en komt daardoor voorbij de radiohorizon. Deze component is voor > 5 MHz niet meer van belang voor propagatie over grond/zoet water.

Direct zicht en gereflecteerde golf op de aarde zijn dominant voor HF en hoger. Je hoeft daar voor het F-examen niet aan te kunnen rekenen.

Wat wel handig is om gevoel voor de radiohorizon te hebben.

Voor radiogolven in HF gebied en hoger kun je rekenen met een horizonafstand in orde van

RH=4120*Sqrt(hoogte), resultaat in m, hoogte in m invullen, gecorrigeerd voor 4/3 aardstraal.

Als je antenne zo'n 30m hoog staat, is de radiohorizon zo'n 23 km. Afhankeleliljk van storing en de hoogte antenne tegenstation kun je verder komen, maar ook minder ver. Het beste is om te onthouden dat het grondgolfbereik voor HF en hoger zo'n 20 km is. De antwoorden liggen doorgaans ver uit elkaar, waardoor je degene kiest die het dichtste bij 20 km zit.

Uitzenden met een bandbreedte van 2200 kHz (dat is 2.2 MHz).
De meeste amateurbanden zijn minder dan 2.2 MHz breed. Dus als je zou uitzenden met een bandbreedte van 2200 KHz, dan komt een deel van je signaal buiten de aan ons toegewezen frequenties. Aanbevolen bandbreedtes van emissie staan in zogenaamde bandplannen.

Met smalband FM op de rand van het toegelaten spectrum zitten.
Als je bandbreedte 16 kHz is, zit er tot 8 kHz beneden, en tot 8 kHz boven je draaggolffrequentie ook energie.

Ga jij op 145.999 MHz zitten, heb je ook nog frequentiecomponenten op 146.007 MHz, en dan zit je buiten aan ons toegewezen spectrum.

In werkelijkheid zit er ook nog wet energie buiten de bandbreedte, waardoor het niet verstandig is om bijv met F3E 16 kHz op 144.008 MHz te gaan zitten. Je straalt dan toch nog wat energie uit beneden 144 MHz, en dan zit je buiten de band.

Met vraag vier kan ik echt helemaal niets.

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6252
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Enkele examen vragen mbt grondgolf & gebruikersbepalinge

#3 Bericht door PA3DAT »

He, Charm stelt eindelijk eens wat makkelijke vragen, zonder al die moeilijke formules!
Die vragen 1 t/m 3 had ik ook nog kunnen beantwoorden :D

Succes Charm, wanneer is het examen?
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

PE9B Egbert
Berichten: 24
Lid geworden op: 14 dec 2019, 15:09
Roepletters: PE9B

Re: Enkele examen vragen mbt grondgolf & gebruikersbepalinge

#4 Bericht door PE9B Egbert »

@PA3DJS, erg bedankt weer voor je snelle reactie. Ik zat duidelijk op het verkeerde spoor. En ik had nog geen moeite gedaan om de tabel Frequentiegebruik uit mijn hoofd te leren. Ik vrees dat ik er toch wat aandacht aan moet besteden. Mag ik nog even een korte vraag stellen? De SWR wordt toch altijd als een waarde >=1 gepresenteerd? Zo staat het in mijn cursusboek en toch kwam ik een vraag tegen met als antwoord 0.7 als juiste waarde terwijl ik de reciproke waarde (1.4) had aangevinkt.

Hoi Aloys, 4 maart mag ik mijn kunsten laten zien en dat is al snel. Ik heb goede hoop dat het me in één keer gaat lukken en anders doen we het gewoon nog een keer. Er hangt weinig van af. Mijn trots zou hooguit gekrenkt kunnen worden en met een extra biertje kom ik daar wel weer over heen :lol:

Gebruikersavatar
PA0BAK
Berichten: 974
Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:09
Roepletters: PA0BAK
Locatie: Eiland Tholen, Zeeland
Contacteer:

Re: Enkele examen vragen mbt grondgolf & gebruikersbepalinge

#5 Bericht door PA0BAK »

Charm schreef:4 maart mag ik mijn kunsten laten zien en dat is al snel. Ik heb goede hoop dat het me in één keer gaat lukken en anders doen we het gewoon nog een keer. Er hangt weinig van af. Mijn trots zou hooguit gekrenkt kunnen worden en met een extra biertje kom ik daar wel weer over heen :lol:
Je doet er duidelijk een hoop moeite voor, je verdient hiervoor m.i. een positieve uitslag!
Succes alvast .........
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2493
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Enkele examen vragen mbt grondgolf & gebruikersbepalinge

#6 Bericht door PA3DJS »

QSL!
SWR is altijd een getal > 1. Een weerstand van 50 Ohm als belasting op een 50 Ohm kabel geeft een SWR=1 in die kabel. 100 Ohm (aan diezelfde 50 Ohm kabel) geeft een SWR = 100/50 = 2, maar let op:

25 Ohm (aan diezelfde 50 Ohm kabel) geeft SWR = 50/25 = 2.

Als je aan een SWR meter voor een 50 Ohm systeemimpedantie een stuk 75 Ohm kabel hangt dat met 75 Ohm is afgesloten geldt:

SWR in 75 Ohm kabel = 75/75 = 1

SWR indicatie op de SWR meter = 75/50 = 1.5

Gert_PA2LO
Berichten: 321
Lid geworden op: 09 jan 2019, 19:43
Roepletters: PA2LO

Re: Enkele examen vragen mbt grondgolf & gebruikersbepalinge

#7 Bericht door Gert_PA2LO »

4 maart mag ik mijn kunsten laten zien en dat is al snel.
Ik hoop dat je 6 maart in je agenda hebt staan: het examen is dit keer op een vrijdag in plaats van een woensdag.
Zie: https://www.radio-examen.nl/examendata

Succes in Nieuwegein!

PA2LW
Berichten: 14
Lid geworden op: 22 nov 2019, 14:26
Roepletters: PA2LW
Locatie: Kampen

Re: Enkele examen vragen mbt grondgolf & gebruikersbepalinge

#8 Bericht door PA2LW »

Ik begon ook al te twijfelen. 6 maart staat inderdaad bij mij in de brief.

PE9B Egbert
Berichten: 24
Lid geworden op: 14 dec 2019, 15:09
Roepletters: PE9B

Re: Enkele examen vragen mbt grondgolf & gebruikersbepalinge

#9 Bericht door PE9B Egbert »

Jullie hebben helemaal gelijk, het is inderdaad 6 maart! Ik had er helemaal overheen gelezen. Dank! ik heb nog wat extra tijd ;-)

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6252
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Enkele examen vragen mbt grondgolf & gebruikersbepalinge

#10 Bericht door PA3DAT »

Heel veel succes Charm, ik vind het heel leuk dat je dit gaat doen. Wie weet maken we nog
eens een verbinding, misschien wel van camper tot camper! :D
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5109
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: Enkele examen vragen mbt grondgolf & gebruikersbepalinge

#11 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Suc6 Charm. Met zo'n instelling moet het gaan lukken.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

PE9B Egbert
Berichten: 24
Lid geworden op: 14 dec 2019, 15:09
Roepletters: PE9B

Re: Enkele examen vragen mbt grondgolf & gebruikersbepalinge

#12 Bericht door PE9B Egbert »

Dank voor jullie leuke reacties. Ik ga enthousiast verder met de voorbereidingen.

PE9B Egbert
Berichten: 24
Lid geworden op: 14 dec 2019, 15:09
Roepletters: PE9B

Re: Enkele examen vragen mbt grondgolf & gebruikersbepalinge

#13 Bericht door PE9B Egbert »

Bijna bij elke (proef)examen loop ik aan tegen een vraag die niet of nauwelijks/anders in het Veron cursusboek voorkomt. Deze keer betrof het een vraag over de plaats van het anti-alias filter; zie beide afbeeldingen. De plaats van het anti-aliasfilter is Module 1 en ik had Module 2 gekozen. Na wat speurwerk kwam ik erachter dat Module 2 de ADC moest voorstellen en Module 3 de DAC. Op basis hiervan is het logisch waarom het Module 1 moest zijn. Ook werd mij nu pas duidelijk dat de brede pijl aan de uitgang van Module 2 en de ingang van Module 3 een digitale bitstroom moet voorstellen. Je moet het maar weten. Als je het Veron plaatje als uitgangspunt zou nemen, zou het filter in module 0 moeten zitten ;-) Kortom, het is verdraaid nuttig om veel proefexamens te doen om dit soort discrepanties tijdig te detecteren.
Bijlagen
Examenvraag
Examenvraag
Uit het Veron cursusboek
Uit het Veron cursusboek

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2493
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Enkele examen vragen mbt grondgolf & gebruikersbepalinge

#14 Bericht door PA3DJS »

In jouw eerste plaatje is module 1 het anti-aliasing filter en module 2 de ADC (analog digitaal converter). Vervolgens ga je de processor in.

Het anti-aliasing filter is een LPF waarvan de doorlaatband theoretisch onder de halve sample frequentie dient te liggen. In de praktijk ligt hij er verder onder.

Dus als je een ADC hebt die op 2 MHz loopt, zou het anti-aliasing filter alles doorlaten tot bijv 600 kHz.

De bemonsteraar maakt deel uit van de ADC en wordt dan niet afzonderlijk benoemd. Ik vermoed dat daar de verwarring vandaan komt. Ik neem aan dat je weet waarom vóór de ADC een filter moet zitten.

PE9B Egbert
Berichten: 24
Lid geworden op: 14 dec 2019, 15:09
Roepletters: PE9B

Re: Enkele examen vragen mbt grondgolf & gebruikersbepalinge

#15 Bericht door PE9B Egbert »

Dank, ja ik weet waarom het filter voor de ADC moet zitten. De verwarring was deels de bemonsteraar en vooral de onbekendheid met de speciale betekenis van die brede pijlen die de bitstroom moeten voorstellen. Als ik dat had geweten had ik de rest kunnen afleiden.
Het zou overigens mooi zijn wanneer de opstellers van de examens en de auteurs van het cursusmateriaal één taal gaan spreken.

Plaats reactie