CB: koop geen elektronica bij webwinkels buiten de EU

Voor als het echt nergens anders thuis hoort.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
pa3kc
Berichten: 1318
Lid geworden op: 29 mar 2011, 21:48
Roepletters: pa3kc
Locatie: Eindhoven

CB: koop geen elektronica bij webwinkels buiten de EU

#1 Bericht door pa3kc »

De Consumentenbond adviseert mensen om geen apparaten die op stroom werken aan te schaffen bij webwinkels buiten Europa.

Volgens de bond zijn er onverantwoorde risico’s op onder andere brandgevaar.

De Consumentenbond raadt consumenten aan om bij internetshoppen elektronica van een Europese winkel van een Europese fabrikant te kopen. De bond adviseert alleen elektronica te kopen waarbij op de verpakking staat door wie het geproduceerd is en te letten op keurmerken zoals die van het Duitse GS, TV-Rheinland of de Britse standaard BS. Ook is het advies geen elektronica zonder CE-merk aan te schaffen.


Bron: https://tweakers.net/nieuws/163784/cons ... en-eu.html

deg1er
Berichten: 83
Lid geworden op: 20 sep 2018, 15:45
Roepletters: pa2mk
Locatie: rhoon

Re: CB: koop geen elektronica bij webwinkels buiten de EU

#2 Bericht door deg1er »

nu ook de mensen vertellen van het verschil
ce of ce china export :cry:

Gebruikersavatar
PA2RU
Berichten: 1823
Lid geworden op: 14 apr 2007, 18:15
Roepletters: PA2RU
Locatie: Emmen
Contacteer:

Re: CB: koop geen elektronica bij webwinkels buiten de EU

#3 Bericht door PA2RU »

Druppel op een gloeiende plaat : mensen willen tegenwoordig het goedkoopste van het goedkoopste :(
73 René PA2RU

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6253
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: CB: koop geen elektronica bij webwinkels buiten de EU

#4 Bericht door PA3DAT »

Toch zit er wel wat in. Ik had van die goedkope aanstekerpluggen met een dubbel USB-stopcontact.
Drie stuks in een aansteker-verdeeldoos in het dashboard. Die liet ik permanent aanstaan, in de camper.
Want als je er geen telefoon mee oplaadt is het sluipverbruik minimaal (en ik heb zonnepanelen).

Op een bepaald moment, ik was toevallig even in de auto, rook ik een brandlucht. Kwam er rook uit
zo'n stekker! Dat hád dus brand in mijn camper kunnen veroorzaken... :(

Sindsdien ben ik iets minder enthousiast van die goedkope Chinese electronica!
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
PA3HMP
Berichten: 2298
Lid geworden op: 06 jul 2011, 15:03
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Re: CB: koop geen elektronica bij webwinkels buiten de EU

#5 Bericht door PA3HMP »

ach mijn computer begon te roken, een verloopsteker fikte uit, van een duur europees merk, die zelfde troep komt ook uit China, de consumentenbond snapt er niet veel val, ook die europeese rommel daarvan wordt gezegd dat het aan de CE eisen voldoet maar er is totaal geen keuring van die meuk.

Vaak is het enige wat je doet met spul rechtstreeks uit China halen is de winst weghalen bij de importeur en verkoper, vandaar dat de prijs rechtstreeks vanuit China vaak 4 keer zo goedkoop is dan als het hier in de winkel ligt.

Gebruikersavatar
radioshack
Berichten: 349
Lid geworden op: 24 sep 2012, 15:05
Roepletters: PE2CJ
Locatie: JO22xe
Contacteer:

Re: CB: koop geen elektronica bij webwinkels buiten de EU

#6 Bericht door radioshack »

pa3kc schreef:De Consumentenbond adviseert mensen om geen apparaten die op stroom werken aan te schaffen bij webwinkels buiten Europa.

Volgens de bond zijn er onverantwoorde risico’s op onder andere brandgevaar.

De Consumentenbond raadt consumenten aan om bij internetshoppen elektronica van een Europese winkel van een Europese fabrikant te kopen. De bond adviseert alleen elektronica te kopen waarbij op de verpakking staat door wie het geproduceerd is en te letten op keurmerken zoals die van het Duitse GS, TV-Rheinland of de Britse standaard BS. Ook is het advies geen elektronica zonder CE-merk aan te schaffen.


Bron: https://tweakers.net/nieuws/163784/cons ... en-eu.html
Ik ben beroepsmatig adviseur voor CE, EMC en machineveiligheid en ik ben het beslist eens met de adviezen. Wekelijk krijg ik een update van de productie die uit de markt gehaald zijn en wat er op de markt verschijnt is schokkend. Radioactief brandhout, tatoeage inkt dat carcinogeen is, kinderspeelgoed met cadmium houdende verf, sieraden met te veel zware metalen en meer. Zelfs led lampen die zoveel EMC storing uitzenden dat er een zendvergunning voor nodig is. De effecten zie en hoor je niet direct, maar de risico's zijn er zeker. De massa is dom en daarom wordt het veel verkocht. We betalen geld aan Brussel en krijgen er veiligheid voor terug. We zien dit helaas niet direct. Maar ik wordt liever niet getatoeëerd met inkt waar ik dood aan kan gaan. Veiligheid advies is als plassen in een donkere broek, het geeft je een warm gevoel en niemand ziet het. 8) Qua elektronica zijn de USB laders berucht. De condensatoren worden vaak weggelaten met veel EMI als gevolg. Ook de condensator tussen de primaire en secundaire kant is dubieus. En als die condensator doorslaat staat er 250 VDC op je USB poort. Veiligheid kost geld. het kan lekker goedkoop, maar dan krijg je de risico's erbij.

Ik koop ook spullen in China via eBay, maar ik kijk ook wel naar de risico's en koop selectief. Ik heb een goedkopie Baofeng UV-5R voor scouting gekocht, maar de lader is wel bijna uitgebrand... Het stonk naar plastic en de bodem van de lader was al weggesmolten... Het kan dus echt mis gaan. Voor de aardigheid heb ik een keer gemeten aan een QYT goedkopie zendontvanger, maar het is duidelijk dat deze niet CE-waardig is. Bij zenden op 2m zendt je ook op 70 cm... (http://amateurtele.com/index.php?artikel=213)

Ik zie dagelijks voornamelijk machines voorbij komen en ook Chinese makelij. Vaak klopt er geen kant van. Chemische samenstellingen van materialen zijn bijna altijd aan de minimale limieten en afscherming is ondeugdelijk. Veel goedkopie machines hebben zo'n afdekkap over de aan en uit schakelaar dat door moet gaan als een noodstop. Een noodstop moet echter altijd een aanvullende veiligheidsvoorziening zijn. Dus als de "noodstop" op het kapje bediend wordt, wordt eigenlijk de reguliere stop bediend. Dus als de normale stop niet meer werkt, werkt de noodstop ook niet meer. Ergo; het is dus geen noodstop en daarmee wordt er niet aan de noodstop norm en machinerichtlijn voldaan.

Maar laat je door mij niet tegenhouden om prut te kopen, vaak gaat het goed. Ik ken echter ook de gevolgen en letsel en daarmee adviseer ik ook om na te denken. De prijs van producten zit niet alleen in marketing, ook in kwaliteit van engineering, materiaal en component kwaliteit.
PA3HMP schreef:ach mijn computer begon te roken, een verloopsteker fikte uit, van een duur europees merk, die zelfde troep komt ook uit China, de consumentenbond snapt er niet veel val, ook die europeese rommel daarvan wordt gezegd dat het aan de CE eisen voldoet maar er is totaal geen keuring van die meuk.

Vaak is het enige wat je doet met spul rechtstreeks uit China halen is de winst weghalen bij de importeur en verkoper, vandaar dat de prijs rechtstreeks vanuit China vaak 4 keer zo goedkoop is dan als het hier in de winkel ligt.
Het is ook een CE-markering en geen CE-keuring. De fabrikant mag het product CE-markeren als het vermoeden van overeenstemming is bereikt. Een preventieve keuring is niet altijd nodig. Bijvoorbeeld wel als het om een "bijlage 4" machine gaat. Ook zijn er productrichtlijnen waarbij een Notified Body een keuring af moet geven. Denk hierbij bijvoorbeeld aan hijsmiddelen voor personen. Dat iets CE-gemarkeerd is, betekent niet dat het altijd veilig is. Als je met een broodrooster onder de douche gaat staan, is dat niet verstandig. Maar als je een gaatje in je hoofd hebt, kan dat tweede gaatje er ook nog wel bij. Het heeft ook te maken met redelijkerwijs voorzienbaar misbruik en bedoeld gebruik. Maar het gaat voor dit draadje wat ver om de hele richtlijn door te nemen. 8) Wat betreft keuring van elektronica zit je al snel vast aan een testhuis voor EMC en laagspanning. Keurende instanties saboteren de primaire veiligheid om te controleren of het gebruik ervan nog verantwoord is. Denk aan het overbruggen van temperatuurschakelaars in koffiezetapparaten. Dus er is wel degelijk keuring van apparatuur. Kijk maar eens hoeveel markeringen er op een stekker of laptop lader staan, CE, UL, Vtick, ROHS, GS en noem maar op.
Laten we het er op houden dat wij van inzicht verschillen. :roll: Mijn ervaring is dat het prijsverschil niet alleen marketing is maar ook daadwerkelijk kwaliteit.

Edit:
Dit is een mooi voorbeeld van Chinese veiligheid. Prima veilig, zo lang je je vingers niet in het water steekt: https://youtu.be/f14nv3uf2ik

Dít is het verschil tussen écht en nep. Hier zit dus de factor vier marge van de prijs in: https://youtu.be/wi-b9k-0KfE

Voor de liefhebber: https://ec.europa.eu/consumers/consumer ... ifications Deze week in de lijst: loodhoudende stoelen, chemische speelgoed poppen, zekeringen die niet uitschakelen, giftige douche zeep (ja, echt) en meer prut. Vooral "onze kinderen" zijn altijd de klos met giftig speelgoed en koordjes aan kleding waar je jezelf aan op kan hangen... Maar wel lekker goedkoop! :lol:
http://www.polytech.nu (Voorheen ook bekend als www.amateurtele.com...)

pa3bya
Berichten: 113
Lid geworden op: 22 dec 2005, 09:48
Locatie: Achterberg (Rhenen)
Contacteer:

Re: CB: koop geen elektronica bij webwinkels buiten de EU

#7 Bericht door pa3bya »

ooit eens flexibele breadboard draadjes gekocht, een jaar later waren ze bruin uitgeslagen en vastgesmolten aan het plastic bakje waarin ze waren opgeborgen.
Beetje te veel weekmakers vermoedelijk (https://waarzitwatin.nl/stoffen/weekmakers).
Bijlagen
s-l1600.jpg

pe1cmo
Berichten: 2069
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: CB: koop geen elektronica bij webwinkels buiten de EU

#8 Bericht door pe1cmo »

Daarbij, als je het hier koopt, heeft de handelaar het voor je in China gekocht, maar vraagt er wel 10x zo veel voor.

Zelfs bij de groothandel kom je dit tegen. Die vaagt voor een bepaald type stekker 1,90 euro terwijl exact dezelfde stekker, zelfde fabrikaat bij Alie 1,50 de 10 kost.
EA7/PE1CMO
Ayamonte España

PA3ECZ
Berichten: 682
Lid geworden op: 07 aug 2016, 11:08
Roepletters: PA3ECZ

Re: CB: koop geen elektronica bij webwinkels buiten de EU

#9 Bericht door PA3ECZ »

pa3bya schreef:ooit eens flexibele breadboard draadjes gekocht, een jaar later waren ze bruin uitgeslagen en vastgesmolten aan het plastic bakje waarin ze waren opgeborgen.
Beetje te veel weekmakers vermoedelijk (https://waarzitwatin.nl/stoffen/weekmakers).

Nu, die testsnoertjes met krokkedille klemmen net zo.

Keer op een radio amateur beurs een zakje vol gekocht, waarvan ik er later achterkwam dat ze niet konden werken, want een gedeelte in het zakje daarvan was het draadje niet goed op de krokkedilleklem gesoldeerd. :shock:

Uiteinde v/h draadje zat geïsoleerd geklemd onder de krokkedilleklem,

Meerdere in dat zakje, ze zijn nadien allemaal in het rond archief beland.
Bijlagen
Meetsnoertjes.JPG

Gebruikersavatar
radioshack
Berichten: 349
Lid geworden op: 24 sep 2012, 15:05
Roepletters: PE2CJ
Locatie: JO22xe
Contacteer:

Re: CB: koop geen elektronica bij webwinkels buiten de EU

#10 Bericht door radioshack »

pe1cmo schreef:Daarbij, als je het hier koopt, heeft de handelaar het voor je in China gekocht, maar vraagt er wel 10x zo veel voor.

Zelfs bij de groothandel kom je dit tegen. Die vaagt voor een bepaald type stekker 1,90 euro terwijl exact dezelfde stekker, zelfde fabrikaat bij Alie 1,50 de 10 kost.
Klopt. Voor spullen die onder een productrichtlijn vallen is de importeur fabrikant voor de wet. Dus de dozenschuivers lopen ook risico. Totdat er een ongeluk gebeurd is er "niets aan de hand". Als er een ongeluk gebeurd wordt het pas interessant. De ervaring leert dat het alle kanten op kan gaan als het onder de rechter komt...
http://www.polytech.nu (Voorheen ook bekend als www.amateurtele.com...)

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3348
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: CB: koop geen elektronica bij webwinkels buiten de EU

#11 Bericht door Juul - PE0GJG »

PA3ECZ schreef:
pa3bya schreef:ooit eens flexibele breadboard draadjes gekocht, een jaar later waren ze bruin uitgeslagen en vastgesmolten aan het plastic bakje waarin ze waren opgeborgen.
Beetje te veel weekmakers vermoedelijk (https://waarzitwatin.nl/stoffen/weekmakers).

Nu, die testsnoertjes met krokkedille klemmen net zo.

Keer op een radio amateur beurs een zakje vol gekocht, waarvan ik er later achterkwam dat ze niet konden werken, want een gedeelte in het zakje daarvan was het draadje niet goed op de krokkedilleklem gesoldeerd. :shock:

Uiteinde v/h draadje zat geïsoleerd geklemd onder de krokkedilleklem,

Meerdere in dat zakje, ze zijn nadien allemaal in het rond archief beland.

Inderdaad precies hetzelfde heb ik ook gehad. Maar.................ik heb ze nadien gecontroleerd. Er waren 3 defecte.
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

Gebruikersavatar
PG7VG
Berichten: 349
Lid geworden op: 25 mar 2015, 10:41

Re: CB: koop geen elektronica bij webwinkels buiten de EU

#12 Bericht door PG7VG »

Niemand wilt zijn geld aan rommel uitgeven, of het nu goedkoop is of duur betaald. ?!?

Maar hoe weet je of je bij je leverancier hier in NL (of de EU) niet alsnog de rommel krijgt die uit goedkope China productie komt?
Tuurlijk kun je achteraf je beklag gaan doen, zeker bij een leverancier in de EU. Maar daar zit je ook niet op te wachten.

Hoe bepaal je waar je waar voor je geld krijgt, en geen rommel?
73, Peter.

Gebruikersavatar
PA2EFR
Berichten: 1455
Lid geworden op: 04 jan 2008, 00:13
Roepletters: PA2EFR
Locatie: JO33HE: Haren Gn.
Contacteer:

Re: CB: koop geen elektronica bij webwinkels buiten de EU

#13 Bericht door PA2EFR »

Door weer in Nederland te produceren, tegen een goed loon met een vaste aanstelling.
Bij de Nederlandsche CrocodilleKabeltjesFabriek.
:evil:

Gebruikersavatar
PG7VG
Berichten: 349
Lid geworden op: 25 mar 2015, 10:41

Re: CB: koop geen elektronica bij webwinkels buiten de EU

#14 Bericht door PG7VG »

Misschien komt er door de bijeffecten vh Corona virus de productie weer terug in Europa.
Wie zal het weten?
73, Peter.

Gebruikersavatar
Ton_O_E
Berichten: 1773
Lid geworden op: 20 sep 2007, 19:59
Locatie: Oldenzaal
Contacteer:

Re: CB: koop geen elektronica bij webwinkels buiten de EU

#15 Bericht door Ton_O_E »

Toevallig vandaag mijn 2 voudige 16250 batterij-houder van Alie binnen gekomen.
voor 1,30 euro. En ze hebben er 9 extra bij gedaan, altijd wel één die het doet :D
Voorheen PA3TON

Plaats reactie