Eindgevoede balkon antenne

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5125
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: Eindgevoede balkon antenne

#16 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Mijn balkon is ruim 6 meter breed. Hier heb ik een dipool van 2 x 7,5 meter zigzaggend weg gespannen en vervolgens een open lijn naar de symmetrischetuner.
Inderdaad, als het balkon vochtig is geworden dan moet ik opnieuw tunen.

Op deze manier vanavond op 30M met Italië kunnen werken. K2, 5 watt cw.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Eindgevoede balkon antenne

#17 Bericht door PA0ETE »

Ik heb voor een repeaterlocatie een keer een simulatie laten maken van een verticale straler die heel dicht bij de mast opgesteld was. De straler was een stuk dunner dan de mast. Het gekke was, zolang de mast niet op de betreffende frequentie in resonantie kwam werkte het gewoon goed. Hij bleef op een klein dipje na zelfs vrij redelijk rondstralend. Je had wel iets verlies, maar dat viel alleszins mee. Wel veranderden zowel de resonantiefrequentie van straler (uiteraard) en de impedantie, en die laatste veranderde ook fors. Maar met een antennetuner trek je dat wel recht. Ik vind een afstand van 10 cm echter wel heel klein. Maar de afstand in mijn simulatie was ook niet groot. 8 a 10 cm vanaf de mast en de frequentie voor de zender was 145,6875. Je moet alleen niet de pech hebben dat het balkonhek op de gebruikte frequentie een resonantiepunt heeft. Het resultaat is dan vrij onvoorspelbaar, maar het kan goed dat in zo'n geval de uitstraling heel slecht is.

Met een magnetische loop moet je in een woonomgeving oppassen voor een te hoge stralingsbelasting. Op de lage banden kan de straling van zo'n antenne met 5 of 10W al ruim boven het toelaatbare maximum komen. Dat is bij een magnetische loop anders dan bij de meeste andere antennes. Die hoge veldsterkte reikt op die lage banden ook tot in de huizen van je buren.

Gebruikersavatar
Thijzer
Berichten: 1394
Lid geworden op: 25 feb 2011, 10:25

Re: Eindgevoede balkon antenne

#18 Bericht door Thijzer »

De balustrade als antenne gebruiken werd al geopperd en weer neergesabeld maar niet geschoten is altijd mis. De lengte van 11m in combinatie met de hoogte kon nog wel eens verrassend werken. De bevestiging aan de betonconstructie is niet geisoleerd maar zo goed geleidt beton nou ook weer niet als het nat is.

Je kunt het proberen met de aanpassing van een endfed. Die hang je onderaan aan de balustrade en dan een goed stuk coax richting de shack.

Ben benieuwd!

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2525
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Eindgevoede balkon antenne

#19 Bericht door PA3DJS »

@PA0ETE:
10 cm tussen antenne en groot metalen object op 14 MHz, vertaalt zich naar 1 cm tussen antenne en groot metalen object op 2m. Jouw situatie komt op 14 MHz neer op 0.8..1 m tussen metaal en antenne.

Helemaal eens m.b.t. veldsterkte in combinatie met de lage HF banden. Je hebt het bij iedere elektrisch kleine antenne (dus ook dipolen en monopolen).

@Thijser:
Je zet elektrisch gezien de wereld letterlijk op zijn kop. De hoogste spanning komt nu op de coaxmantel, vanwege dat die het kleinste oppervlak heeft. Als ik wat met de balustrade zou doen op HF, dan wordt het mijn massa/tegencapaciteit.


Algemeen
Wil je de balustrade niet gebruiken, dan zou ik ook PA3GNZ's oplossing gaan (gebalanceerd met een goed tuner, of aanpassing/balun per band). Zo'n dikke commerciele loop kan natuurlijk ook, maar neemt wel een aardige hap uit je inkomsten, en valt best op.

Als je het zelf (of een partner) acceptabel vindt, kun je ook een stuk gaas als antenne nemen, gevoed ten opzichte van de balustrade via een (remote) tuner.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Eindgevoede balkon antenne

#20 Bericht door PA0ETE »

PA3DJS schreef:Als je het zelf (of een partner) acceptabel vindt, kun je ook een stuk gaas als antenne nemen, gevoed ten opzichte van de balustrade via een (remote) tuner.
Daar had ik zelf niet bij stilgestaan. Dat is inderdaad een heel erg goed idee.

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6268
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Eindgevoede balkon antenne

#21 Bericht door PA3DAT »

Hoe groot, op welke afstand van de balustrade en hoe zou je dat dan moeten bevestigen? :?:
Bij gaas als antenne voor HF kan ik me zo weinig voorstellen.
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Eindgevoede balkon antenne

#22 Bericht door PA0ETE »

Zo'n antenne is waarschijnlijk van nature heel breedbandig. Maar dit hangt volledig af van de configuratie.

Als je een straler dikker maakt, maar ook als je hem een groter oppervlak geeft, dan neemt de bandbreedte flink toe. Een resonerende straler wordt wanneer je dat doet ook korter in lengte voordat hij resoneert.

Een extreem voorbeeld hiervan is een discone-antenne. In feite is dat een GP.

De radialen van een GP hebben in feite alleen een minimale lengte. Je mag ze zonder extreme gevolgen langer maken. Je kunt ook een aardoppervlak nemen of het dak van een auto. Dat wil zeggen, als ze langer dan een bepaald minimum zijn, dan werken ze over een groter frequentiegebied.

Voor de straler geldt wel dat die moet resoneren.

De straler van een GP kun je wel steeds dikker maken. Om hem op dezelfde frequentie te laten werken, moet hij dan wel steeds korter worden. De bandbreedte neemt toe naarmate zo'n straler dikker wordt.

Je kunt daarin dus steeds verder gaan. Telkens wordt de straler dikker en korter, en wordt de bandbreedte groter.

Bij een discone is die straler eerst platgeslagen tot hij een pannenkoek was, en vervolgens hebben ze daar ook nog eens stukken uit gelaten omdat hij met losse sprietjes ook nog werkt.

De lengte van de antenne is de dikte van die uit sprietjes bestaande ¨schijf¨, en de dikte van de straler de diameter van de schijf.

Dit is dus de reden dat de horizontale sprieten van de straler van een discone, toch een verticale polarisatie opleveren.

En natuurlijk ook waarom je een discone over zo'n groot frequentiegebied kunt gebruiken.

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2525
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Eindgevoede balkon antenne

#23 Bericht door PA3DJS »

PA3DAT schreef:Hoe groot, op welke afstand van de balustrade en hoe zou je dat dan moeten bevestigen? :?:
Bij gaas als antenne voor HF kan ik me zo weinig voorstellen.
Een draad op een balcon kan je zig-zaggen totdat hij 0.25 lambda is. Hij wordt flink laagohmig, maar daar rekent de tuner wel mee af. Voor de dubbele frequentie (halve golf) wordt een zig-zag halve golf wel erg hoogohmig, en dat vindt menig tuner niet leuk.

Een andere benadering is een straler die (helaas) korter is dan 0.25 lambda op de laagste frequentie, en dat proberen aan te passen.

Het ohmse deel van de impedantie (Re(Z) ) is dan flink lager dan 50 Ohm. Helaas is het capacitieve deel (Im(Z) ) erg hoog. Als je dit gaat aanpassen (evt met tuner) krijg je een fors hoge spanning.

Door de straler flink veel oppervlak te geven, verandert Re(Z) niet al te veel, maar het capacitieve deel (Im(Z)) wordt aanzienlijk kleiner. Zo'n stuk gaas heeft veel capaciteit naar de omgeving (grotere capaciteit is kleinere reacantie). De spanning die je aanpassing/tuner dan voor de kiezen krijgt, is dan een stuk lager.

Afmetingen? Gewoon voor HF zoveel als je boven de balustrade kwijt kunt, onderkant zo'n 1/3 van de totale hoogte van de balustrade afhouden. dus als 1.5 m hebt tussen balustrade en beton balcon er boven, kun je met 1 m breed gaas aan de gang (op zijn kant). Houdt er wel rekening mee dat er ook fors wat spanning op de balustrade komt te staan ten opzichte van het beton. Je zult dus wel wat CM onderdrukking moeten toepassen van zowel coax als voedingskabel voor een eventuele remote tuner.

In geval van een symmetrische opstelling met dipool, kun je ook gaas gebruiken (in plaats van een dunne draad). 0.5 m breed gaas maakt het voor je tuner een stuk makkelijker in vergelijking met een dunne draad. Ik gebruik meestal gaas met vierkante mazen. Daar kun je aan trekken zonder dat het vervormd. Oh ja, werken met gaas zonder handschoenen, wonden/wondjes gegarandeerd.

Komt zo'n stuk gaas in kwart golfresonantie, dan kom je in de situaties terecht zoals John heeft geschetst: Dik maakt breedbandig. Denk aan de biconical dipole voor bijv EMC metingen.

PD4AN
Berichten: 10
Lid geworden op: 05 jun 2019, 11:55
Roepletters: PD4AN

Re: Eindgevoede balkon antenne

#24 Bericht door PD4AN »

Waarom gooi je niet gewoon als je radio gaat spelen een endfed van je balkon, een topdeeltje of een stok/balkje om de boel iets van je balkon te houden.

Dat enkele zwarte draadje zullen je onderburen echt geen last van hebben, zeker niet als ie alleen naar beneden hangt.
Heb er hier zelf goede ervaringen mee, en ik woon maar 3 hoog.

De wens om binnen het balkon te blijven zal toch vrij lastig gaan worden gok ik.

Gebruikersavatar
PA3FQS
Berichten: 135
Lid geworden op: 14 aug 2010, 10:59

Re: Eindgevoede balkon antenne

#25 Bericht door PA3FQS »

Of een uitschuif hengeltje naar buiten steken met een draadje er aan.
Na gebruik hengeltje binnenhalen;klaar.

Gebruikersavatar
pa3kc
Berichten: 1318
Lid geworden op: 29 mar 2011, 21:48
Roepletters: pa3kc
Locatie: Eindhoven

Re: Eindgevoede balkon antenne

#26 Bericht door pa3kc »

Wij hebben jaren geleden ook in een appartementen complex gewoond en toen hadden wij ook maar een balkon van 6 meter breed.

Het is en blijft een serieuze uitdaging om dan wat fatsoenlijks qua antennes te doen.

Het beste wat werkte was een MFJ loop op het balkon voor het HF werk maar echt super was het niet.

Gebruikersavatar
Bertt
Berichten: 90
Lid geworden op: 25 sep 2016, 10:56
Roepletters: pc4n

Re: Eindgevoede balkon antenne

#27 Bericht door Bertt »

Een draad buiten het balkon hangen kan ook maar wil wel een vaste opstelling hebben en niet steeds weer een draad naar binnen halen.
Magnetic loop heb ik ook wel aan gedacht een MFJ of Inac maar het is me nog onduidelijk hoe het met de straling en storing zit.
Omdat ik op een hoek zit is het ook mogelijk om een draad te spannen vanaf het balkon naar de galerij maar dan komt de draad op ongeveer 35 cm van de muur maar vraag me af of die afstand voldoende is?

on4avt
Berichten: 1502
Lid geworden op: 12 jan 2011, 13:48

Re: Eindgevoede balkon antenne

#28 Bericht door on4avt »


Gebruikersavatar
PA3HGT
Berichten: 193
Lid geworden op: 19 nov 2009, 21:01
Roepletters: PA3HGT
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Eindgevoede balkon antenne

#29 Bericht door PA3HGT »

Bret schreef:Goede middag,
Ik heb hier op mijn balkon een aluminium leuning rond 65 mm, lengte ca 11 meter.
Vraag me af of het zal werken als ik ca. 10 cm daarboven een endfed antenne zal spannen.
De leuning zal best wel invloed hebben maar zal er mee te werken zijn?
Het vermogen wat ik gebruik is meestal niet meer dan 5 - 20 Watt.
Misschien is er hier iemand die daar wat ervaring mee heeft voordat ik er mee ga experimenteren.

Groet, Bert
Hi Bert,

Heb ongeveer dezelfde situatie als jij maar dan met een nog kleiner balkon.
Ik heb ook een loop overwogen zoals de Mazzoni baby maar dan kwam ik met de capaciteit die boven is gemonteerd in de problemen.
De Mazzoni Stealth is een hele mooie loop die ik in gedachten had alleen er is een mogelijk nadeel aan. Ding heeft een vlak grondvlak nodig om neer te zetten en geen bevestiging op een pijp zoals we gewend zijn.
Dat zou ook optioneel moeten worden aangeboden maar die suggestie werd gewoon genegeerd bij Mazzoni.
Het grote voordeel bij die antenne is dat er een mogelijkheid is om automatisch mee te laten afstemmen met de transceiver.
Andere loop antenne's hebben die auto-afstemming niet. Ik heb ook AMA Kaferlein bekeken bij Wimo maar die mist de auto afstemming ook.

Wat ik nu heb is een lange 11-meter spriet (Turbo 5000 van Sirio , 1,96 mtr lang) met een SGC SG230 en dat is ook een manier. Werk ik 40-10 meter mee en als ik geluk heb ook soms 80 als het wat slechter weer is ;-) De draad tussen tuner en voet antenne zal ook mee worden genomen in de afstemming van de tuner.
De spriet heb ik ook licht gekanteld onder een hoek van ongeveer 30 graden naar buiten zodat het de balkon van de bovenburen niet raakt.
Ik heb ook een paar sprieten van 275 cm lang die ik zeer provisorisch aan de verlengspoel van de mijn 11 mtr mobiele antenne heb bevestigd en dan is 80 mtr in reach ;-) maar dan heb ik dat de buren er tegenaan kijken.
Afstemmen gaat als de brandweer maar ja het is totaal niet ideaal.
Bijlagen
IMG_2431.JPG
Doe niet iets wat ik ook niet zou doen ! en ... je hebt geen domme vragen wel domme antwoorden. :wink:

http://www.pa3hgt.nl

PC1RZ
Berichten: 73
Lid geworden op: 29 jan 2016, 10:12
Roepletters: PC1RZ

Re: Eindgevoede balkon antenne

#30 Bericht door PC1RZ »

Zelf heb ik een balkon van 7.5 m, en heb een dipool voor 20m de vorm van een nietje opgehangen, heb met stijgerpijp een constructie die 50cm buiten t balkon uitsteekt gemaakt, waar de dipool aan hangt. Hangt richting west, werk ook regelmatig usa en Brazilië. De andere kant op gaat goed tot Rusland maar geen Japan, China, Australië. Daarvoor moet ik t van velddagen hebben.

Met een balkon van 11m kan je op die manier ws ook wel een MFJ 17754 20/40 dipool kwijt.
(Wil ik zelf ook nog eens proberen, zo iets te maken met van die traps er in)
73, Rick

Plaats reactie