buistrimmers in LPF voor 2 Meter

Alles over zelfbouwprojecten.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
VRCW
Berichten: 47
Lid geworden op: 22 okt 2017, 08:12

buistrimmers in LPF voor 2 Meter

#1 Bericht door VRCW »

Beste,

Op dit moment ben ik een LPF aan het maken voor 2 meter maar zit met een vraag.

Ik gebruik totaal 4 vaste waarde 500V ATC 100B condensatoren maar om de boel te kunnen fine tunen heb ik 4 kleine keramische buistrimmertjes van ca 6 PF parallel gezet.

Ben er achter gekomen dat aan de spoelen buigen een leuk idee is maar dat ik de boel veel beter krijg door ietsje met de waarde van de condensatoren te "rommelen''.

Mijn doorlaatdemping is op dit moment slechts 0.15 dB en de return loss meer dan -30 dB.
De rimpel in de doorlaatband is praktische helemaal vlak geen geringe prestatie al zeg ik het zelf.

Ik heb het filter zwevend opgebouwd en de drie gebruikte spoelen met 1 stuk verzilverd koperdraad (met een doorsnede van 2 mm gewikkeld) om de verliezen zoveel mogelijk te beperken.

Het filter gemonteerd op (standaard dubbelzijdige) printplaat bleek geen succes te zijn omdat dan de verliezen merkbaar toenamen door het print materiaal en de meerdere soldeerverbindingen.

De 2 meter RF versterker is van het type BLF278 / MRF151G maar aangezien hier makkelijk 250 Watt output mee te behalen valt vraag ik me af of dat voor de keramische buistrimmertjes geen probleem is.

Wie kan me hierover wat meer vertellen of dit wel goed gaat en zijn er dan andere kleine regelbare (qua formaat) "high" power en verliesarme oplossing te bedenken/gebruiken?

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2049
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: buistrimmers in LPF voor 2 Meter

#2 Bericht door PA1AIS »

Ik denk dat de spanning voor een keramische buistrimmer niet het probleem is, maar mogelijk wel de dielektrische verliezen en din ten gevolge temperatuur ontwikkeling.

Al gedacht aan mica postzegeltrimmers? Al dan niet in serie met een kleine vaste C?
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

pa1bvm
Berichten: 3324
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: buistrimmers in LPF voor 2 Meter

#3 Bericht door pa1bvm »

kleine stukjes 50 ohm semi rigid coax

ongeveer een 1pf per cm lengte ..

of als " eerste " filtering een kortgesloten stuk coax van 1/4 golf x verkortingsfactor over de uitgang Zetten

en dan daarna de " echte " LPF ..

omdat ik soms nog " ouderwets " met buizen eindtrappen werk op vhf heb ik altijd een kortgesloten 1/4 golf stub in mijn eindtrap zitten .. dan kan er bij doorslag van serie condensatoren Nooit hoogspanning op mijn antenne lijn komen …

VRCW
Berichten: 47
Lid geworden op: 22 okt 2017, 08:12

Re: buistrimmers in LPF voor 2 Meter

#4 Bericht door VRCW »

Allereerst bedankt voor de tips deze worden zeer op prijs gesteld.

PA1BVM dat van de kortgesloten stub weet ik, de gekozen plaats voor het filter (om het LPF filter te ontlasten??) is voor mij nieuw.

Het nadeel van de oplossing met (vaste) teflon coax/ semi rigid is dat het niet echt flexibel is en dat het met instelbare capaciteiten echt te tunen is.

Het viel me op dat met aan de spoelen wat te buigen het een en ander wel verbeterd maar met de capaciteiten je het echt goed krijgt.

De oplossingen met een RF power meter op b.v. reflected of een SA met TG zijn leuk zoals heel vaak op internet beschreven maar dat haalt het blij lange niet bij een VNA.

Bij een dergelijk apparaat zie je echt elke detail (tot dat je er dol van wordt).

pa1bvm
Berichten: 3324
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: buistrimmers in LPF voor 2 Meter

#5 Bericht door pa1bvm »

coax zoals KTR141 is toch best wel een beetje buigzaam..
je kan er stukjes van 5 mm afknippen ..

tja je kan je ook "teveel" blindstaren ..
success met bouwen ..

nanko
Berichten: 503
Lid geworden op: 10 okt 2012, 21:42
Roepletters: PA0V
Locatie: JO33JH

Re: buistrimmers in LPF voor 2 Meter

#6 Bericht door nanko »

Afbeelding


Deze trimmers heb ik gebruikt, de keramische slaan door bij 750 V, en blijven steenkoud.
Ik heb er wel een paar van, als je ze nergens kunt kopen wil ik wel wat opsturen.

nanko
Berichten: 503
Lid geworden op: 10 okt 2012, 21:42
Roepletters: PA0V
Locatie: JO33JH

Re: buistrimmers in LPF voor 2 Meter

#7 Bericht door nanko »

Trouwens, buigen aan de spoeltjes gaf bij mij grotere verbeteringen dan draaien aan de trimmers.
Alleen jammer dat het filter er daarna optisch niet meer uitziet......

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4526
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: buistrimmers in LPF voor 2 Meter

#8 Bericht door PE1PQX »

nanko schreef:Trouwens, buigen aan de spoeltjes gaf bij mij grotere verbeteringen dan draaien aan de trimmers.
Alleen jammer dat het filter er daarna optisch niet meer uitziet......
Met een dekseltje daarop zie je dat niet meer... :wink:
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

nanko
Berichten: 503
Lid geworden op: 10 okt 2012, 21:42
Roepletters: PA0V
Locatie: JO33JH

Re: buistrimmers in LPF voor 2 Meter

#9 Bericht door nanko »

Das waar, maar je weet hoe dat gaat "men" wil ook onder de deksels kijken, en dan
ga je alsnog met de billen bloot.

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4526
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: buistrimmers in LPF voor 2 Meter

#10 Bericht door PE1PQX »

Als het 'rommelig' oogt, weet je vrijwel zeker dat het om home-brew gaat...
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

VRCW
Berichten: 47
Lid geworden op: 22 okt 2017, 08:12

Re: buistrimmers in LPF voor 2 Meter

#11 Bericht door VRCW »

Nanko bedankt voor je aanbod wordt zeer gewaardeerd.

Het zijn de overbekende Unelco condensatoren geworden dit omdat deze tegen een grotere mechanische belasting (met buigen aan de spoelen) kunnen dan die ATC 100B condensatoren.

Dus als het zelfbouw is dan ziet het er rommelig uit?

Vind het filter al zeg ik het zelf er niet rommelig uit zien, alles is volgens het HF boekje in elkaar gezet en er is zelfs al aan de spoelen gebogen. (wat te weinig uitmaakt om het filter echt goed te krijgen helaas).
Bijlagen
DSC_4032.JPG

Plaats reactie