Eindgevoede balkon antenne

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Bertt
Berichten: 90
Lid geworden op: 25 sep 2016, 10:56
Roepletters: pc4n

Eindgevoede balkon antenne

#1 Bericht door Bertt »

Goede middag,
Ik heb hier op mijn balkon een aluminium leuning rond 65 mm, lengte ca 11 meter.
Vraag me af of het zal werken als ik ca. 10 cm daarboven een endfed antenne zal spannen.
De leuning zal best wel invloed hebben maar zal er mee te werken zijn?
Het vermogen wat ik gebruik is meestal niet meer dan 5 - 20 Watt.
Misschien is er hier iemand die daar wat ervaring mee heeft voordat ik er mee ga experimenteren.

Groet, Bert

Gebruikersavatar
PA4WK
Berichten: 1215
Lid geworden op: 23 jan 2008, 02:37
Roepletters: PA4WK
Locatie: Vianen

Re: Eindgevoede balkon antenne

#2 Bericht door PA4WK »

Hallo Bert,
ik zou daar maar niet teveel van verwachten, maar ja beter een slechte antenne dan helemaal niets.
Kun je geen (bijna) onzichtbaar draadje schuin naar beneden spannen?
73 Wim
Ham radio, the only fail safe communication system in the world!

Gebruikersavatar
Bertt
Berichten: 90
Lid geworden op: 25 sep 2016, 10:56
Roepletters: pc4n

Re: Eindgevoede balkon antenne

#3 Bericht door Bertt »

Nee niet naar beneden heb nu een experimenteer draadje hoger hangen en dat werkt wel een beetje, zeker voor ontvangst.
Maar de gedachte er achter is dat er nog weleens van die tortelduiven op de leuning landen dat de draad ze afschrikt en ik die gelijk als antenne kan gebruiken.

Gebruikersavatar
PA4WK
Berichten: 1215
Lid geworden op: 23 jan 2008, 02:37
Roepletters: PA4WK
Locatie: Vianen

Re: Eindgevoede balkon antenne

#4 Bericht door PA4WK »

Ja, alles wat geleid kun je als antenne gebruiken maar of je duiven verschrikker ook echt zal werken?
Kijk het is heel moeilijk om een antenne te maken die totaal niet werkt dus trail and error.
Met naar beneden bedoel ik dus een End-Fed met z'n aansluit doosje aan het balkonhek vast maken en dan schuin naar beneden naar een boom, lantarenpaal of ander vast punt spannen, let er op dat bomen bewegen, dus niet te strak spannen.
73 Wim
Ham radio, the only fail safe communication system in the world!

on4avt
Berichten: 1501
Lid geworden op: 12 jan 2011, 13:48

Re: Eindgevoede balkon antenne

#5 Bericht door on4avt »

Je kan aan het uiteinde in de boom een gewicht hangen of een elastiek,die de bewegingen opvangt!

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2493
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Eindgevoede balkon antenne

#6 Bericht door PA3DJS »

Ik ga me wat minder diplomatiek uitdrukken dan Wim: Gaat niet werken voor TX, zonde van de inspanning.

Je kunt beter vanaf dat balkonhek met een draad naar boven gaan, en vervolgens horizontaal laten lopen (of een T). Door een paar keer lekker breed te zigzaggen, kun je ook nog wat extra draadlengte krijgen. Onder aan de draad een goede tuner, en dan je set in. Eventueel per band zelf een aanpassing bouwen, en dan het laatste restje SWR met een tuner binnen doen.

Oh ja nog wel wat ferriet om de coax en de DC voeding van de tuner.

Als je bij leuke (natuurlijke) ophangpunten kunt komen (zonder dat je gelijk bellers aan de deur krijgt of brieven in je bus), heeft dat echt de voorkeur.

Over tortelduiven, die zijn toch best grappig, en worden er meestal niet heel veel. Als je verwilderde postduiven krijgt (stadsduiven), dan loopt het wel snel uit de hand als ze iets eten vinden. Beetje OT, duif smaakt overigens veel beter dan kip.

pe5t
Berichten: 1551
Lid geworden op: 20 apr 2010, 08:35

Re: Eindgevoede balkon antenne

#7 Bericht door pe5t »

Of die leuning zelf als antenne aanstoten, mits die een beetje geisoleerd is bevestigd (b.v. op een betonnen balustrade)

Gebruikersavatar
PA4WK
Berichten: 1215
Lid geworden op: 23 jan 2008, 02:37
Roepletters: PA4WK
Locatie: Vianen

Re: Eindgevoede balkon antenne

#8 Bericht door PA4WK »

pe5t schreef:Of die leuning zelf als antenne aanstoten, mits die een beetje geisoleerd is bevestigd (b.v. op een betonnen balustrade)
Nee dat gaat hem ook niet worden, beton geleid te veel, zeker als het regent of zo.
Gewoon draadje over het balkonhek en beneden ergens vast maken.
Er is kevlar versterkt antenne draad te koop in de kleur zwart van 2 mm dik, valt bijna niet op.
groet Wim
Ham radio, the only fail safe communication system in the world!

Gebruikersavatar
Bertt
Berichten: 90
Lid geworden op: 25 sep 2016, 10:56
Roepletters: pc4n

Re: Eindgevoede balkon antenne

#9 Bericht door Bertt »

Bomen heb ik hier niet en alles is hier erg open dus een draad naar beneden spannen gaat altijd erg opvallen dat doe ik niet.
Maar die antenne ophangen op verschillende manieren op het balkon dat gaat wel lukken, mijn vraag is alleen of het zal werken als ik een draad ca. 10 cm boven de leuning spant.
En zoals ik al lees heeft het geen kans van slagen.
Als de resultaten tegenvallen kan ik nog kijken voor een magnetic loop maar dat is dan wel een investering zeker t.o.v.
van wat ik nu gebruikt een 1:49 Trafo met 15 euro aan onderdelen.

Toon pd0dfm
Berichten: 123
Lid geworden op: 08 dec 2016, 19:12
Roepletters: pd0dfm

Re: Eindgevoede balkon antenne

#10 Bericht door Toon pd0dfm »

Op de uitspraak, beter een slechte antenne dan geen, kan ik alleen maar zeggen, klopt helemaal.
Maar ik weet niet op welke etage je zit en welke hoogte.
Zit je op de bovenste verdieping heb je een groot voordeel.
Dan heb je geen bovenburen meer die tegen een antenne moeten aankijken.
Ik heb zelf een HY-Gain gehad die voor 11 meter was bestemd, nouja, een beetje schuiven met de stukken buis en je zit zo op de 10-meterband.
Een halve golf op 10 meter en een kwart op 20 meter.
Dat werkte gewoon goed, mooie verbindingen mee gemaakt.

Greetzz,,... PDØDFM.
Met vallen en opstaan kom je er ook, het duurt alleen wat langer.

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Eindgevoede balkon antenne

#11 Bericht door PE2AAB »

Ik heb eens ooit een Zinken regenpijp gebruikt. Zeker niet optimaal maar wel PSK QSO’s door Europa.
Wellicht is dat een optie? En anders iets verticaals? Je hebt van die korte HF antennes. (PKW Bazooka) Ook niet optimaal maar het is iets.
AA57C040-7EED-49D3-B652-2B508573FD84.jpeg
AA57C040-7EED-49D3-B652-2B508573FD84.jpeg (39.41 KiB) 5972 keer bekeken
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
Bertt
Berichten: 90
Lid geworden op: 25 sep 2016, 10:56
Roepletters: pc4n

Re: Eindgevoede balkon antenne

#12 Bericht door Bertt »

Ik zit 4 hoog en er zitten nog een paar lagen boven.
Zet weleens een Diamond X-50 neer op een driepoot en werkt goed op 2 meter.
Maar op HF is een vertikaal al gauw te kort want wil niet dat hij tot bij de bovenburen komt.

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Eindgevoede balkon antenne

#13 Bericht door PE2AAB »

En mag je niet iets met een tegelvoet bijvoorbeeld helemaal op het dak plaatsen? Kabel door de leidingschacht oid. naar beneden toe?
Wellicht kun je eens een foto plaatsen van de situatie? Kunnen we meedenken.
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
Bertt
Berichten: 90
Lid geworden op: 25 sep 2016, 10:56
Roepletters: pc4n

Re: Eindgevoede balkon antenne

#14 Bericht door Bertt »

Bedankt voor alle reactie,
Mijn vraag was of een 10 cm boven de balkonleuning gespannen draad mee te werken zal zijn.
En verder wil ik met antennes binnen mijn balkon blijven en als iemand nog suggesties heeft
wat behalve een langdraad of dipool goed zal werken dan hoor ik dat graag.

Gebruikersavatar
PD0JSB
Berichten: 400
Lid geworden op: 11 jun 2011, 09:52
Roepletters: PD0JSB
Locatie: Breda

Re: Eindgevoede balkon antenne

#15 Bericht door PD0JSB »

Ik zit op een eerste woonlaag van een apartement, best wel de meest slechte woonsituatie voor een amateur ,en heb goede resultaten gehad met een MFJ 1788, HORIZONTAAL geplaatst, verticaal viel het toch tegen , horizontaal gedraagt de loop zich als een verticale antenne , de antenneis bruikbaar tussen 7 en 21 mhz , de resultaten waren vergelijkbaar met een endfed 10-20-40, beste resultaten op 20 meter, de prijs is hoog te noemen , en bij frequentie wisselen is het iedere keer afstemmen , dat gaat wel vervelen kan ik je vertellen , ( nu heb ik een endfed, 80-40-20-15-10 hangen, horizontaal weg gespannen 6 meter hoog, en boven water 7,5 meter ,van balcon naar boom , de draad is NIET te zien , de resultaten liegen er niet om ik ben tevreden met de resultaten beste resultaten nu op 40 meter, en echt geen "rondjes rond de kerk ")
Icom 7600. Yaesu FT817, Yaesu FT847, Yaesu vr6,Diamond x50n,, hyendfed 10-(15)-20-40-80

ik soldeer beter dan ik schrijf !

Plaats reactie