Vraag over: eindgevoede antennes hyendfed

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2493
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Vraag over: eindgevoede antennes hyendfed

#76 Bericht door PA3DJS »

PA3DAT schreef:
PE1KVL schreef: Als ik het goed heb begrepen zal de ruis ook voornamelijk komen door het feit dat ze binnen liggen.
En natuurlijk in de aard van het beestje, de endfed: een asymmetrische antenne...
En dat is dus een van de misverstanden als het gaat om halve golf (+ veelvoud) resonante eindgevoede antennes. Zoals reeds aangegeven (bijv PA1AIS), de halve golf eindgevoed is een eindgevoede dipool. De retourstroom (de mantelstroom als de coaxmantel de retour is) is factoren lager dan de dipoolstroom waardoor het stralingsdiagram nagenoeg gelijk is aan dat van een dipool.

Je moet die mantelstroom wel een beetje ruimtelijk binnen de perken houden, en niet langs de bedrading laten lopen van die leuke LED verlichting van ome Alie, of die cheapo lader van de AC tion.

Gebruikersavatar
ON7RA
Berichten: 353
Lid geworden op: 09 mar 2011, 14:30
Roepletters: ON7RA
Locatie: Tielt (Aarsele)

Re: Vraag over: eindgevoede antennes hyendfed

#77 Bericht door ON7RA »

https://www.youtube.com/watch?v=0uWaC448zrs
Even het lampje laten oplichten :D
73 Renaat :D ON7RA :D

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6251
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Vraag over: eindgevoede antennes hyendfed

#78 Bericht door PA3DAT »

@Wim (PA3DJS), waarom noem je een endfed, een enkele eind- (of begin-)gevoede draad, een dipool?
Dan kun je een langdraad (meer dan een hele golflengte) of een kwartgolf vertical toch óók een dipool noemen?
Dan zijn álle antennes dipolen.

Ik zie een endfed als een monopool, hij heeft immers maar één aansluitpunt?
Wikipedia:
Een dipool (van het Grieks di = twee en pólos = as, spil, pool) is een object met twee polen, twee uiteinden
met tegengestelde polariteit. Dit in tegenstelling tot een monopool (monos, een).
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

on4avt
Berichten: 1501
Lid geworden op: 12 jan 2011, 13:48

Re: Vraag over: eindgevoede antennes hyendfed

#79 Bericht door on4avt »

PA3DJS schreef:
PA3DAT schreef:
PE1KVL schreef: Als ik het goed heb begrepen zal de ruis ook voornamelijk komen door het feit dat ze binnen liggen.
En natuurlijk in de aard van het beestje, de endfed: een asymmetrische antenne...
En dat is dus een van de misverstanden als het gaat om halve golf (+ veelvoud) resonante eindgevoede antennes. Zoals reeds aangegeven (bijv PA1AIS), de halve golf eindgevoed is een eindgevoede dipool. De retourstroom (de mantelstroom als de coaxmantel de retour is) is factoren lager dan de dipoolstroom waardoor het stralingsdiagram nagenoeg gelijk is aan dat van een dipool.

Je moet die mantelstroom wel een beetje ruimtelijk binnen de perken houden, en niet langs de bedrading laten lopen van die leuke LED verlichting van ome Alie, of die cheapo lader van de AC tion.
Wat kan men toch overdrijven en doordraven over dingen die totaal naast de kwestie zijn.
Is dat nu echt zo moeilijk om te begrijpen,wat een antenne is?

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2493
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Vraag over: eindgevoede antennes hyendfed

#80 Bericht door PA3DJS »

PA3DAT schreef:@Wim (PA3DJS), waarom noem je een endfed, een enkele eind- (of begin-)gevoede draad, een dipool?
Dan kun je een langdraad (meer dan een hele golflengte) of een kwartgolf vertical toch óók een dipool noemen?
Dan zijn álle antennes dipolen.

Ik zie een endfed als een monopool, hij heeft immers maar één aansluitpunt?
Wikipedia:
Een dipool (van het Grieks di = twee en pólos = as, spil, pool) is een object met twee polen, twee uiteinden
met tegengestelde polariteit. Dit in tegenstelling tot een monopool (monos, een).
V.w.b. fysiek voorkomen mee eens, maar v.w.b. elektrisch gedrag niet.

Als je kijkt naar de stroomverdeling in een stuk draad van halve golflengte lang dat je aan het eind (of begin) voedt, dan is die stroomverdeling nagenoeg gelijk aan die van een middengevoede dipool. De meeste lading slingert van het ene eind (pool) naar het andere eind (pool) van de draad heen en weer. In het voedingspunt wordt maar een beetje lading uitgewisseld (vandaar de lage retourstroom bij dunne draad antennes).

In mijn eindgevoede antenne documentje (link staat ergens in deze draad), noem ik hem daarom bewust zowel monopool als eindgevoede dipool.

Heb je een stuk draad van een kwartgolflengte lang, dan is de stroomverdeling nagenoeg gelijk aan de van de helft van een halve golf dipool. Vandaar dat dit zich elektrisch gedraagt als een monopool (helft van dipool in dit geval). De andere helft zit als het ware in de grond (als je hem voedt ten opzichte van aarde).

Bert_1
Berichten: 743
Lid geworden op: 07 jul 2013, 09:11
Roepletters: PE1KVL

Re: Vraag over: eindgevoede antennes hyendfed

#81 Bericht door Bert_1 »

PA3DAT schreef:
PE1KVL schreef: Als ik het goed heb begrepen zal de ruis ook voornamelijk komen door het feit dat ze binnen liggen.
En natuurlijk in de aard van het beestje, de endfed: een asymmetrische antenne...
Bij verkeerd gebruik ja. Een endfed is gewoon veel gemakkelijker op verschillende manieren te gebruiken terwijl dipolen draken zijn om fatsoenlijk op te stellen.
Bert

Bert_1
Berichten: 743
Lid geworden op: 07 jul 2013, 09:11
Roepletters: PE1KVL

Re: Vraag over: eindgevoede antennes hyendfed

#82 Bericht door Bert_1 »

Yannick schreef:Waarschijnlijk wel ja, maar de tegencapaciteit ook naar buiten hangen is weer funest voor mijn SWR.... Dan liggen de antenne en de tegencapaciteit bijna parallel op een paar cm van elkaar het eerste stuk....
Je kunt het wel buiten hangen maar dan niet vlak bij het huis, dan pikt het nog steeds van alles op. Het voedingspunt van de endfed moet eigenlijk gewoon ergens in de tuin, zover mogelijk verwijderd van alles, worden geplaatst.
Bert

Yannick PE2YSB
Berichten: 793
Lid geworden op: 23 feb 2006, 20:08
Roepletters: PE2YSB

Re: Vraag over: eindgevoede antennes hyendfed

#83 Bericht door Yannick PE2YSB »

PE1KVL schreef:
Yannick schreef:Waarschijnlijk wel ja, maar de tegencapaciteit ook naar buiten hangen is weer funest voor mijn SWR.... Dan liggen de antenne en de tegencapaciteit bijna parallel op een paar cm van elkaar het eerste stuk....
Je kunt het wel buiten hangen maar dan niet vlak bij het huis, dan pikt het nog steeds van alles op. Het voedingspunt van de endfed moet eigenlijk gewoon ergens in de tuin, zover mogelijk verwijderd van alles, worden geplaatst.
Mee eens, maar dan was ik die 12 meter lange draad nergens kwijt geraakt :)
Het is leuk om mee te experimenteren, voor op vakantie, of wanneer je mogelijkheden beperkt zijn. Ik zou mijn opstelling niet aanraden aan de originele vraagsteller.
PE2YSB - IC7300, TS120V, FT-817ND, FT-60 wat zelfgebouwde zendertjes.

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2049
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Vraag over: eindgevoede antennes hyendfed

#84 Bericht door PA1AIS »

PA3DAT schreef:@Wim (PA3DJS), waarom noem je een endfed, een enkele eind- (of begin-)gevoede draad, een dipool?
Dan kun je een langdraad (meer dan een hele golflengte) of een kwartgolf vertical toch óók een dipool noemen?
Dan zijn álle antennes dipolen.

Ik zie een endfed als een monopool, hij heeft immers maar één aansluitpunt?
Wikipedia:
Een dipool (van het Grieks di = twee en pólos = as, spil, pool) is een object met twee polen, twee uiteinden
met tegengestelde polariteit. Dit in tegenstelling tot een monopool (monos, een).

Hoe heet wil je de soep eten?
De straler vertegenwoordigd 2 tegengestelde fase helften in 1 straler, di-pool. Omdat de faseverdeling exact is als een center gevoede 1/2 golf.

centerfed zou een betere benaming zijn voor dipool. De vraag is natuurloujk of de benaming dipool slaat op de fysieke delen van een 1/2 golfstrasler, of dat het slaat op de golf verdeling op de straler?
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

Gebruikersavatar
PH2X
Berichten: 260
Lid geworden op: 28 aug 2019, 10:04
Roepletters: PH2X
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Vraag over: eindgevoede antennes hyendfed

#85 Bericht door PH2X »

pe1rea schreef:Daarom, mits je daar mogelijkheid voor hebt, met open lijn naar je tuner.
Daar heb je de keuze tussen een echtte symmetrische tuner of een asymmetrische met een balun.
Ik heb die balun in mijn oude asymmetrische handtuner gemikt, de enige coax zit dus tussen tuner en set.

Al het andere, tuner - coax - niet aangepaste antenne, is feitelijk de achterdeur uit.
Helaas is de situatie zo dat ik de openlijn niet direct op naar mijn shack kan leiden. De antenne hangt straks op het hoogst mogelijke punt. Dan vanuit het midden de openlijn ca. 4,5 meter naar beneden. Dan hangt het laagste punt lager dan mijn shack. Er zal dus een verbinding middels een coax naar mijn shack moeten komen. De een adviseert geen balun, de ander wel een balun. Ik zal beide kunnen proberen. Als ik een balun maak, is een 1:1 is toch prima bij de G5RV jr?
Tussen kunnen en doen zit een wereld van verschil

Gebruikersavatar
pe1rea
Berichten: 1744
Lid geworden op: 27 dec 2008, 10:18
Roepletters: PE1REA
Locatie: Ergens op het water PF8124 of PA4299

Re: Vraag over: eindgevoede antennes hyendfed

#86 Bericht door pe1rea »

Die een op een is prima.
Open lijn heeft de vage eigenschap dat het altijd werkt, ook als je vanuit dat laagste punt weer omhoog ga naar je radiohut.
De grootste moeilijkheid is de twee geleiders in huis te krijgen.
Ik heb daarvoor 4 pijpjes door de muur geboord waar de geleiders van beide openlijn gevoede antennes de radiohoek enterden.
Van eventuele WAF had en heb ik geen last, twee vrouwen samen regelen dat onderling.. :mrgreen:
73 Jinny .--. . .---- .-. . .- PE1REA
Email, put VRZA dot NL behind the call
Mail from: yahoo, hotmail, aol and msn goes unread /dev/null
This message is NOT scanned by any Anti Virus software :-)

Gebruikersavatar
PH2X
Berichten: 260
Lid geworden op: 28 aug 2019, 10:04
Roepletters: PH2X
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Vraag over: eindgevoede antennes hyendfed

#87 Bericht door PH2X »

pe1rea schreef:Die een op een is prima.
Open lijn heeft de vage eigenschap dat het altijd werkt, ook als je vanuit dat laagste punt weer omhoog ga naar je radiohut.
De grootste moeilijkheid is de twee geleiders in huis te krijgen.
Ik heb daarvoor 4 pijpjes door de muur geboord waar de geleiders van beide openlijn gevoede antennes de radiohoek enterden.
Van eventuele WAF had en heb ik geen last, twee vrouwen samen regelen dat onderling.. :mrgreen:
Ik heb nu een coax (aan de zelfgemaakte dipool - die zonder balun -) die via een bovenraam naar binnen komt. Dat bovenraam staat dus continu open, op een kier. Daar wil ik nog een betere oplossing voor vinden.

Die openlijn van ca 4,5 meter lang moet verticaal hangen. En maakt deel uit van de antenne. Wat zou er gebeuren als ik vanaf dat laagste punt van de openlijn een verbinding maak met weer een openlijn (ipv balun+ coax) en zo naar de shack ga? Gaat dat meewerken en de ontvangst ernstig verslechteren?
Tussen kunnen en doen zit een wereld van verschil

Gebruikersavatar
pe1rea
Berichten: 1744
Lid geworden op: 27 dec 2008, 10:18
Roepletters: PE1REA
Locatie: Ergens op het water PF8124 of PA4299

Re: Vraag over: eindgevoede antennes hyendfed

#88 Bericht door pe1rea »

Het verslechterd zelden.
En dat van die 4,5 meter verticaal is ook maar natte vinger werk.
Gewoon proberen.
Twee draadjes 1,5 qmm gaar gemakkelijker door een bovenlichtje heen zonder schade dan een stukje coax.
73 Jinny .--. . .---- .-. . .- PE1REA
Email, put VRZA dot NL behind the call
Mail from: yahoo, hotmail, aol and msn goes unread /dev/null
This message is NOT scanned by any Anti Virus software :-)

Gebruikersavatar
PH2X
Berichten: 260
Lid geworden op: 28 aug 2019, 10:04
Roepletters: PH2X
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Vraag over: eindgevoede antennes hyendfed

#89 Bericht door PH2X »

pe1rea schreef: Er zijn vele theorieën over antennes, maar wat ik je aanraad is om eens de Rothammel te kopen.
Zeer leerzaam.
Nog even over Rothammel, nu ik weer wat meer tijd heb nu de studie en examen achter de rug zijn.
Er bestaat ook een Engelse vertaling van:

https://rothammel.com/Rothammels-Antenna-Book
Voor diegenen die liever Engels dan Duits lezen.

Dan nog even over mijn dipool:
Ik heb de dipool hangen. Aan de ene kant heb ik drie camouflagenetstokken geplaatst met daaraan de ene kant van de antenne. De andere zijde is aan een schoorsteen gemonteerd. Helaas raakt de draad een loodslabbe, resulterend in storing en een SWR van 1:5 - Dus vandaag ontving ik drie nieuwe camouflagenetstokken. Deze plaats ik binnenkort aan de zijde waar de antenne aan de schoorsteen vastzit. Zo creëer ik wat extra hoogte en hopelijk komt de draad dan ver genoeg los van de loodslabbe te hangen. Enige nadeel: de dipool hangt schuin.
In de handleiding van de G5RV jr staat dat deze horizontaal moet hangen.
Tussen kunnen en doen zit een wereld van verschil

Gebruikersavatar
PH2X
Berichten: 260
Lid geworden op: 28 aug 2019, 10:04
Roepletters: PH2X
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Vraag over: eindgevoede antennes hyendfed

#90 Bericht door PH2X »

Nog een update:

De G5RV jr. van 15,5 meter bleek te lang. Ik kreeg het niet voor elkaar om de antenne los van een loodslabbe te hangen.
Ik heb ook gemerkt dat ik niet meer zo'n held ben op het dak als ik vroeger was.
Als voorlopig alternatief heb ik nu een Hyendfed van bijna 12 meter opgehangen. Deze lengte is veel gunstiger.
Nu zal ik nog een mantelstroomfilter moeten plaatsen, want dat zit nog niet goed. SWR is te hoog.
Maar ik ben al blij dat de antenne hangt, want ik moet telkens heen en weer tussen twee daken switchen.
Waarbij ik me telkens door een smal dakraam naar buiten moet zien te wurmen.
Bijkomend probleem was dat de draad vasthaakte aan een lei en aan een leihaak.

Bij het monteren van glasfibertentstokken zag ik dat een achterbuurvrouw mij stond de filmen/fotograferen.
Waarschijnlijk ga ik nu ergens in een appgroep rond. Beetje stiekem gedoe vind ik.

De G5RV jr. heb ik nog niet definitief opgegeven. Ik wil nog een keer een poging ondernemen deze op te hangen.
Er is nog wat ruimte: ik zou deze wat meer naar de dakrand kunnen hangen. Maar dan nog blijft de afstand tot de loodslabbe m.i. te klein.
Mogelijk dat ik er een vakantieantenne van maak.
Neem ik de apparatuur mee naar Overijssel (vakantiehuisje), plant daar wat fiberstokken op elkaar en hang de G5RV jr. in het midden hoog en de uiteinden laag: ^
Tussen kunnen en doen zit een wereld van verschil

Plaats reactie