Vraag over: eindgevoede antennes hyendfed

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
pe1rea
Berichten: 1744
Lid geworden op: 27 dec 2008, 10:18
Roepletters: PE1REA
Locatie: Ergens op het water PF8124 of PA4299

Re: Vraag over: eindgevoede antennes hyendfed

#61 Bericht door pe1rea »

Daarom, mits je daar mogelijkheid voor hebt, met open lijn naar je tuner.
Daar heb je de keuze tussen een echtte symmetrische tuner of een asymmetrische met een balun.
Ik heb die balun in mijn oude asymmetrische handtuner gemikt, de enige coax zit dus tussen tuner en set.

Al het andere, tuner - coax - niet aangepaste antenne, is feitelijk de achterdeur uit.
73 Jinny .--. . .---- .-. . .- PE1REA
Email, put VRZA dot NL behind the call
Mail from: yahoo, hotmail, aol and msn goes unread /dev/null
This message is NOT scanned by any Anti Virus software :-)

Gebruikersavatar
PH2X
Berichten: 260
Lid geworden op: 28 aug 2019, 10:04
Roepletters: PH2X
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Vraag over: eindgevoede antennes hyendfed

#62 Bericht door PH2X »

PA3DAT schreef:
PD5X schreef: Maar de situatie is nu zo dat ik geen antenne heb en dus geen ontvangst heb (die dipool zonder balun vind ik geen echte antenne).
Ik wil zenders ontvangen, uren gekluisterd aan de radio zitten en luisteren. De taal leren, vergelegen stations ontvangen. Dat vind ik de romantiek van onze hobby.
Jammer jammer...
Die dipool, ook (of zelfs) zónder balun, is nou juist een échte antenne! Stel je maakt 'm voor 20m, dus 2 x 5m. Of 2 x 10m, voor de 40m-band.
Die dipool doet het minstens zo goed als een endfed, en waarschijnlijk met minder storing!

Waarom denken nieuwe amateurs toch altijd dat een échte antenne uit de winkel komt? :(

Omdat het een ontdekkingsreis is voor mij, zoals ik al eerder schreef.
En omdat ik geen goede ontvangst heb op de eigengemaakte dipool.
Verder zei ik niet dat ik denk dat een antenne die uit de winkel komt beter is, maar dat het me op dit moment aan tijd ontbreekt om te experimenteren.
Eigen baas, twee kinderen, vrouw, cursus, huiswerk.
En omdat ik veel advies krijg waarbij men het niet altijd met elkaar eens is. Dat is af en toe verwarrend voor mij.
Laat ik het zo zeggen: ik weet nog niks en leer graag van diegenen die ervaring hebben.
Tussen kunnen en doen zit een wereld van verschil

Gebruikersavatar
pe1rea
Berichten: 1744
Lid geworden op: 27 dec 2008, 10:18
Roepletters: PE1REA
Locatie: Ergens op het water PF8124 of PA4299

Re: Vraag over: eindgevoede antennes hyendfed

#63 Bericht door pe1rea »

Vrij simpel, de antenne techniek.
Een symmetrische antenne werkt in de regel het beste.
Dus een vrij hangende dipool.
Alleen, door er een coax aan te hangen verknal je de symmetrie.
Dat valt op te lossen door er een balun onder te hangen.
Echter, de dipool is in principe een afgestemde antenne met een eigen impedantie van ongeveer 70 Ohm.
Door de antenne op verschillende banden te gebruiken is ie dus niet overal die 70 Ohm maar kan de impedantie rustig oplopen tot misschien wel 1000 Ohm als extreem voorbeeld.
De balun knoopt de coax die 50 Ohm is aan die dipool.
Je kunt nu zelf wel bedenken welke impedantiesprongen er gemaakt worden.

Voor je zelfbouw dipool is er dan eigenlijk maar een echtte oplossing, openlijn.
Dat is ook symmetrisch en door daar een tuner aan te hangen kan je het zaakje weer richting de 50 Ohm voor je zender brengen.
Werkt stukken beter dan een brok coax.

Er zijn vele theorieën over antennes, maar wat ik je aanraad is om eens de Rothammel te kopen.
Zeer leerzaam.
73 Jinny .--. . .---- .-. . .- PE1REA
Email, put VRZA dot NL behind the call
Mail from: yahoo, hotmail, aol and msn goes unread /dev/null
This message is NOT scanned by any Anti Virus software :-)

Gebruikersavatar
PA2RU
Berichten: 1823
Lid geworden op: 14 apr 2007, 18:15
Roepletters: PA2RU
Locatie: Emmen
Contacteer:

Re: Vraag over: eindgevoede antennes hyendfed

#64 Bericht door PA2RU »

pe1rea schreef: Er zijn vele theorieën over antennes, maar wat ik je aanraad is om eens de Rothammel te kopen.
Zeer leerzaam.
Heel goed advies , want er is al teveel onzin geschreven over antennetechniek , ook in deze draad.
Het ARRL antenneboek kan ook , enige kanttekening in dat boek is dat de maatvoering in inches worden vermeld : je moet dus omrekenen naar metrisch.
pe1rea schreef: Dat is ook symmetrisch en door daar een tuner aan te hangen kan je het zaakje weer richting de 50 Ohm voor je zender brengen.
Werkt stukken beter dan een brok coax.
Ik ben van mening dat coax gevoede antenne's in afstemming moeten zijn , dus geen gebruik van tuners...
Dergelijke antenne's die dat niet zijn geven verlies over de gebruikte coax ( ongeacht welk type! ) met een tuner trek je dat wel bij maar die verliezen houd je toch , na de tuner verandert er feitelijk niks.
73 René PA2RU

Gebruikersavatar
PH2X
Berichten: 260
Lid geworden op: 28 aug 2019, 10:04
Roepletters: PH2X
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Vraag over: eindgevoede antennes hyendfed

#65 Bericht door PH2X »

pe1rea schreef:
Er zijn vele theorieën over antennes, maar wat ik je aanraad is om eens de Rothammel te kopen.
Zeer leerzaam.
PA2RU schreef: Heel goed advies , want er is al teveel onzin geschreven over antennetechniek , ook in deze draad.
Het ARRL antenneboek kan ook , enige kanttekening in dat boek is dat de maatvoering in inches worden vermeld : je moet dus omrekenen naar metrisch.
Als er maar plaatjes in staan. :)
Dank. Ik las al, een 'must have'.
Tussen kunnen en doen zit een wereld van verschil

Gebruikersavatar
PA2RU
Berichten: 1823
Lid geworden op: 14 apr 2007, 18:15
Roepletters: PA2RU
Locatie: Emmen
Contacteer:

Re: Vraag over: eindgevoede antennes hyendfed

#66 Bericht door PA2RU »

De Rothammel word niet voor niks de antennebijbel genoemd.
Zou eigenlijk in elke shack aanwezig moeten zijn :mrgreen:
Ook op de site van PA0FRI vind je veel nuttige en bruikbare info :!: :idea:
Laatst gewijzigd door PA2RU op 11 jan 2020, 12:40, 1 keer totaal gewijzigd.
73 René PA2RU

Gebruikersavatar
PA4WK
Berichten: 1215
Lid geworden op: 23 jan 2008, 02:37
Roepletters: PA4WK
Locatie: Vianen

Re: Vraag over: eindgevoede antennes hyendfed

#67 Bericht door PA4WK »

Rothammel antenne boek
Voor €61,50 heb je een naslagwerk van ruim 1500 pagina's dik met 1607 illustraties en 268 tabellen.waar je de rest van je leven plezier van hebt.
Te koop bij het VERON service bureau https://webshop.veron.nl/product/rotham ... 3e-editie/
Lijkt mij een hele goede investering in je hobby, en verrijking van je kennis.
Groet Wim PA4WK
Ham radio, the only fail safe communication system in the world!

Gebruikersavatar
pe1rea
Berichten: 1744
Lid geworden op: 27 dec 2008, 10:18
Roepletters: PE1REA
Locatie: Ergens op het water PF8124 of PA4299

Re: Vraag over: eindgevoede antennes hyendfed

#68 Bericht door pe1rea »

PA2RU schreef:
pe1rea schreef: Er zijn vele theorieën over antennes, maar wat ik je aanraad is om eens de Rothammel te kopen.
Zeer leerzaam.
Heel goed advies , want er is al teveel onzin geschreven over antennetechniek , ook in deze draad.
Het ARRL antenneboek kan ook , enige kanttekening in dat boek is dat de maatvoering in inches worden vermeld : je moet dus omrekenen naar metrisch.
pe1rea schreef: Dat is ook symmetrisch en door daar een tuner aan te hangen kan je het zaakje weer richting de 50 Ohm voor je zender brengen.
Werkt stukken beter dan een brok coax.
Ik ben van mening dat coax gevoede antenne's in afstemming moeten zijn , dus geen gebruik van tuners...
Dergelijke antenne's die dat niet zijn geven verlies over de gebruikte coax ( ongeacht welk type! ) met een tuner trek je dat wel bij maar die verliezen houd je toch , na de tuner verandert er feitelijk niks.
Eensch, dat is de enige manier om een coax verliesvrij te gebruiken.
Ik heb wel ooit een oude 11 meter halvegolf met coax gebruikt, onder de plug een T stuk en met een kortsluitstub de antenne voor 20 meter in resonantie gebracht.
Werkte ook aardig..
73 Jinny .--. . .---- .-. . .- PE1REA
Email, put VRZA dot NL behind the call
Mail from: yahoo, hotmail, aol and msn goes unread /dev/null
This message is NOT scanned by any Anti Virus software :-)

Bert_1
Berichten: 743
Lid geworden op: 07 jul 2013, 09:11
Roepletters: PE1KVL

Re: Vraag over: eindgevoede antennes hyendfed

#69 Bericht door Bert_1 »

ARRL is engels, Rothammel is duits (voorzover ik weet). Nu lijkt duits veel op nederlands natuurlijk maar het viel mij nog tegen om daar makkelijk doorheen te lezen, engels vind ik een stuk makkelijker.
Bert

Gebruikersavatar
pe1rea
Berichten: 1744
Lid geworden op: 27 dec 2008, 10:18
Roepletters: PE1REA
Locatie: Ergens op het water PF8124 of PA4299

Re: Vraag over: eindgevoede antennes hyendfed

#70 Bericht door pe1rea »

Omdat we in een Engelstalige wereld leven.
Maar dat Duits is best doorheen te komen hoor...
73 Jinny .--. . .---- .-. . .- PE1REA
Email, put VRZA dot NL behind the call
Mail from: yahoo, hotmail, aol and msn goes unread /dev/null
This message is NOT scanned by any Anti Virus software :-)

Yannick PE2YSB
Berichten: 793
Lid geworden op: 23 feb 2006, 20:08
Roepletters: PE2YSB

Re: Vraag over: eindgevoede antennes hyendfed

#71 Bericht door Yannick PE2YSB »

Ik heb de vorige 5 pagina's niet helemaal gelezen, maar ik zag dat de antennes van hfkits ook genoemd worden.

Toevallig heb ik er zelf afgelopen zomer 2 aangeschaft en daar ben ik best tevreden over. Dus even mijn ervaringen delen.

Ik heb een 20m dipool en de 40/20/10m end fed antenne gekocht.
Mijn afwegingen voor deze antennes:
-Ze passen in mijn postzegeltuin van 12m diep
-Ik hoef niet met radialen etc te gaan graven
-Ze zijn redelijk onopvallend
-Ze zijn eenvoudig te plaatsen
-Ze zijn eenvoudig op te ruimen als ik QRT ga (ze hangen niet permanent bij mij)
-Ze zijn goedkoop.

Beide antennes hang ik op vanuit het slaapkamerraam op de eerste etage, naar de schutting aan het eind van de tuin, ze hangen dus een beetje schuin. Hoogste punt op 5m boven de grond, laagste op 1.5m.
Verder werk ik uitsluitend QRP

De 20m dipool:
Doet het prima, goede SWR, ontvangt rustig. Het voedingspunt zweeft gewoon boven de grond, tussen de twee radialen. De coax hangt er een meter of wat onder, die gaat via het zelfde raam naar binnen.
Op 20m werkt dit beter dan de endfed. Hij ontvangt vooral rustiger, heb minder storing uit de omgeving.


De endfed 40/20/10m
Op 20m ook goede SWR, 10m wat minder, maar nog steeds oke. 40m heb ik hem nog niet goed op maat gemaakt, maar op zich is hij al wel bruikbaar.
Hij heeft de tegencapaciteit wel echt nodig, ik heb er een paar meter ijzerdraad hangen, deze liggen binnen op de grond.... Het werkt, maar is niet ideaal.
Hij ontvangt minder rustig dan de dipool, de ruisvloer is een stuk hoger.
Op 10m heb ik er nog geen QSO's mee gemaakt.

Voor het bedrag dat ik er voor betaald heb ben ik wel tevreden, hij gaat ook gewoon mee op vakantie volgende zomer en om te ontvangen op andere banden werkt het ook wel prima.

Met WSPR heb ik ook een paar korte vergelijkingen gedaan op 20m. Opzich zie ik niet veel verschil tussen de antennes in hoe andere stations mij ontvangen, wel ontvang ik zelf een stuk meer op de dipool.

Mijn volgende experiment wordt ook een G5RV Junior, mijn vrouw wil graag een pergola in de tuin zetten, dus denk dat ik me maar even moet bemoeien met de plaatsing, dan komt die op een goede plek te staan voor mij om er vervolgens een mastje van een paar meter tegenaan te zetten.
PE2YSB - IC7300, TS120V, FT-817ND, FT-60 wat zelfgebouwde zendertjes.

Gebruikersavatar
pe1rea
Berichten: 1744
Lid geworden op: 27 dec 2008, 10:18
Roepletters: PE1REA
Locatie: Ergens op het water PF8124 of PA4299

Re: Vraag over: eindgevoede antennes hyendfed

#72 Bericht door pe1rea »

PA1AIS schreef:
pe1rea schreef:
Op onze boot ga ik ook werken met een lange stok met de tuner er pal onder.
Ground genoeg...
Boot...

Ik heb van alles geprobeerd aan boord. Van enkele draad tegen ground met tuner, inverted-V met lintkabel bovenin de mast.
Uiteindelijk heb ik nu vaak een Deltaloop met voedingspunt onderin, midden of hoek. Dat bevalt het beste.

De eindgevoede straler beviel slecht, erg onrustig. Ook geprobeerd als Fuchs antenne met tuner. Stemt leuk af, maar erg onrustig.
Beetje topickaap, maar goed, wij hebben een motorboot, dus geen mogelijkheid om een deltaloop knap op te hangen.
De straler recht omhoog is de enige mogelijkheid die we hebben aan boord.
Plan, autotuner pal onder de straler van een meter of 8 lang.
Straler bestaat uit een uitschuifbare alu ramenwasstok die wegneembaar aan de railing gemonteerd wordt.
Eigenlijke straler is een draad die door de bewuste stok omhoog wordt gehouden.
We zullen op rustige plekken liggen zonder manmade noice.
73 Jinny .--. . .---- .-. . .- PE1REA
Email, put VRZA dot NL behind the call
Mail from: yahoo, hotmail, aol and msn goes unread /dev/null
This message is NOT scanned by any Anti Virus software :-)

Bert_1
Berichten: 743
Lid geworden op: 07 jul 2013, 09:11
Roepletters: PE1KVL

Re: Vraag over: eindgevoede antennes hyendfed

#73 Bericht door Bert_1 »

Yannick schreef: De endfed 40/20/10m
Op 20m ook goede SWR, 10m wat minder, maar nog steeds oke. 40m heb ik hem nog niet goed op maat gemaakt, maar op zich is hij al wel bruikbaar.
Hij heeft de tegencapaciteit wel echt nodig, ik heb er een paar meter ijzerdraad hangen, deze liggen binnen op de grond.... Het werkt, maar is niet ideaal.
Hij ontvangt minder rustig dan de dipool, de ruisvloer is een stuk hoger.
Als ik het goed heb begrepen zal de ruis ook voornamelijk komen door het feit dat ze binnen liggen. Je moet deze juist ver weg van alle storingsbronnen (binnen dus) houden. Ik heb ook een endfed (met weinig ruis, nu ongeveer s2 a s3 op 40m) maar heb de coax naar buiten gebracht naar de voet van de mast en daar dus ook de tegencapaciteit gemaakt.
Bert

Yannick PE2YSB
Berichten: 793
Lid geworden op: 23 feb 2006, 20:08
Roepletters: PE2YSB

Re: Vraag over: eindgevoede antennes hyendfed

#74 Bericht door Yannick PE2YSB »

Waarschijnlijk wel ja, maar de tegencapaciteit ook naar buiten hangen is weer funest voor mijn SWR.... Dan liggen de antenne en de tegencapaciteit bijna parallel op een paar cm van elkaar het eerste stuk....
PE2YSB - IC7300, TS120V, FT-817ND, FT-60 wat zelfgebouwde zendertjes.

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6252
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Vraag over: eindgevoede antennes hyendfed

#75 Bericht door PA3DAT »

PE1KVL schreef: Als ik het goed heb begrepen zal de ruis ook voornamelijk komen door het feit dat ze binnen liggen.
En natuurlijk in de aard van het beestje, de endfed: een asymmetrische antenne...
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Plaats reactie