Vraag over: eindgevoede antennes hyendfed

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PH2X
Berichten: 260
Lid geworden op: 28 aug 2019, 10:04
Roepletters: PH2X
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Vraag over: eindgevoede antennes hyendfed

#1 Bericht door PH2X »

Advies gevraagd.

Ik wil een hyendfed-antenne aanschaffen, maar twijfel tussen deze twee:

A. multiband 40/20/10 (11,85 m. lang)
B. multiband 80/40/20/10 extra kort (15,5 m. lang)


A zal geheel vrij kunnen hangen
B zal voor een klein deel boven een schuin dak komen te hangen. (middels fiberstokken probeer ik nog wat afstand tot dit dak te creëren)
Overigens: bij B staat op de website van Hyendfed: 'voor de 80m en 40m apart afstemmen op uw centerfrequentie' <-- wat bedoelen ze daarmee?

- Zal ik met B meer last geven met harmonischen dan bij A?

Met mijn huidige N-vergunning mag ik nog niet uitkomen op de 80-meterband, maar ontvangen lijkt me ook leuk (vandaar de twijfel keuze B)
Daarnaast ben ik bezig met F, dus in de toekomst kan ik mogelijk wel op de 80-m uitkomen.

Wat ik ook zou kunnen doen:
Voor optie A gaan en later een antenne voor de 80-meterband maken.

Ik heb nu (n.a.v. adviezen) een zelfgemaakte dipool hangen, maar ben daar nog niet zo tevreden over.
Gek genoeg ontvangt deze prima op de LW en MW.

dank!
En de beste wensen allemaal.
Jaap
Tussen kunnen en doen zit een wereld van verschil

PA3FAT
Berichten: 1300
Lid geworden op: 05 jun 2006, 21:10
Roepletters: PA3FAT
Locatie: Valkenswaard

Re: Vraag over: eindgevoede antennes hyendfed

#2 Bericht door PA3FAT »

kijk voor het kosten aspect ook eens bij hfkits.nlmisschien dat dit de keuze ook wat eenvoudiger maakt.

Heb zelf een 40-10 Hyendfed hangen. Had een zelfbouw, maar ben die aan het reviseren met diverse nieuwe rvs onderdelen. Werking hetzelfde verder !

Aangezien alles elkaar beïnvloedt, is het lastig aan te geven of je door variant B te kiezen problemen gaat krijgen. Vermoedelijk zeker voor 40/80m zal je antenne te laag hangen en dus veelal omhoog stralen. Op zich prima voor lokaal/europees verkeer. Wil je echt dx op deze banden dan is echt de hoogte in of verticaal de enige optie. Uitzonderingen op de regel zijn er altijd (mazzel zeg maar).

Harmonischen agv je keuze tussen A en B snap ik niet heel goed. Een antenne maakt zover mij bekend geen harmonischen dat doet je zender.

Dus kijk of zelfbouw en het probeer effect kan vereenvoudigen.
Vwb kwaliteit bouw zijn de Hyendfed spullen top. Heb er zelf een terwijl ik zelfbouw had dus ik zeg niets ten nadele van de leverancier.

Op dit forum is ook een erg lange thread over EndFed en zelfbouw. PA3HHO zijn blog is ook interessant om eens te lezen :https://pa3hho.wordpress.com/
-------------------------------------------------------
FB23 voor HF, 9 El Tonna voor 2m, 13 El Flexa voor 70cm en 23 El Tonna voor 23cm.
Qrv op 145.700 (Ehv)

Gebruikersavatar
ON7RA
Berichten: 353
Lid geworden op: 09 mar 2011, 14:30
Roepletters: ON7RA
Locatie: Tielt (Aarsele)

Re: Vraag over: eindgevoede antennes hyendfed

#3 Bericht door ON7RA »

Jaap, de 10/20/40 (11.5m) versie is met verlengspoel voor 40m werkt goed, iets minder op 40! De verkorte 80m versie zal zeer smalbandig zijn op 40 & 80m daarom moet je deze afstemmen ofwel in het cw of in ssb gedeelte. Ikzelf heb zowel de 10/20/40 versie met spoel als de 10/15/20/40 zonder spoel, beide homemade, en de 4 band versie is iets beter op 40 tegen over de 3 band versie, de reden zal je wel duidelijk zijn, bij de 4 band versie gebruikt men 20 meter draad. Bij mij hing de 10/15/20/40 vanaf de schoorsteen op 9m hoogte , naar achter in de tuin op 6m hoogte en dan naar links in de tuin op 4m hoogte. Een goed mantelstroomfilter is gewenst, en ontvangen op 80 zal ook wel lukken met een van beide 40m versies!
Bijlagen
endfed.png
endfed.png (3.56 KiB) 7864 keer bekeken
73 Renaat :D ON7RA :D

Gebruikersavatar
PH2X
Berichten: 260
Lid geworden op: 28 aug 2019, 10:04
Roepletters: PH2X
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Vraag over: eindgevoede antennes hyendfed

#4 Bericht door PH2X »

ON7RA schreef:Jaap, de 10/20/40 (11.5m) versie is met verlengspoel voor 40m werkt goed, iets minder op 40! De verkorte 80m versie zal zeer smalbandig zijn op 40 & 80m daarom moet je deze afstemmen ofwel in het cw of in ssb gedeelte. Ikzelf heb zowel de 10/20/40 versie met spoel als de 10/15/20/40 zonder spoel, beide homemade, en de 4 band versie is iets beter op 40 tegen over de 3 band versie, de reden zal je wel duidelijk zijn, bij de 4 band versie gebruikt men 20 meter draad. Bij mij hing de 10/15/20/40 vanaf de schoorsteen op 9m hoogte , naar achter in de tuin op 6m hoogte en dan naar links in de tuin op 4m hoogte. Een goed mantelstroomfilter is gewenst, en ontvangen op 80 zal ook wel lukken met een van beide 40m versies!

Ah, dat is waar, die verkorte zal smalbandig zijn.
Ik neig nu naar de 3-bander.
Hoogte: op 15 meter.
Goed dat je dat manterstroomfilter noemt. Ik kwam dat al ergens tegen op dit forum.
Verschillende meningen over gelezen. Praktijk zal het uitwijzen, denk ik.
Dank!
Tussen kunnen en doen zit een wereld van verschil

Gebruikersavatar
PH2X
Berichten: 260
Lid geworden op: 28 aug 2019, 10:04
Roepletters: PH2X
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Vraag over: eindgevoede antennes hyendfed

#5 Bericht door PH2X »

ON7RA schreef:Jaap, de 10/20/40 (11.5m) versie is met verlengspoel voor 40m werkt goed, iets minder op 40! De verkorte 80m versie zal zeer smalbandig zijn op 40 & 80m daarom moet je deze afstemmen ofwel in het cw of in ssb gedeelte. Ikzelf heb zowel de 10/20/40 versie met spoel als de 10/15/20/40 zonder spoel, beide homemade, en de 4 band versie is iets beter op 40 tegen over de 3 band versie, de reden zal je wel duidelijk zijn, bij de 4 band versie gebruikt men 20 meter draad. Bij mij hing de 10/15/20/40 vanaf de schoorsteen op 9m hoogte , naar achter in de tuin op 6m hoogte en dan naar links in de tuin op 4m hoogte. Een goed mantelstroomfilter is gewenst, en ontvangen op 80 zal ook wel lukken met een van beide 40m versies!

Wat betreft een mantelstroomfilter: wat is een goed mantelstroomfilter? Als ik dan toch bezig ben...

Het geheel hangt buiten (waar anders) en zal aan weersinvloeden onderhevig zijn.
Ik zie dat een mantelstroomfilter op een bepaalde afstand tussen antenne en radio moet komen.
Dat betekent dat het filter buiten zal komen te hangen.
Afstand antenne tot mijn radio heb ik zo kort mogelijk gehouden: een meter of 7 maximaal zal dit worden.
Tussen kunnen en doen zit een wereld van verschil

Gebruikersavatar
Hans PE1KWH
Berichten: 281
Lid geworden op: 30 jul 2009, 19:32

Re: Vraag over: eindgevoede antennes hyendfed

#6 Bericht door Hans PE1KWH »

Zo ingewikkeld is dat filter niet. Je kunt volstaan met een rijtje ringkernen om de coax op 1/10 golflengte afstand voor de laagste frequentie die je gaat gebruiken.
Het 1/10 deel werkt dan als tegen capaciteit die de EndFed hard nodig heeft.
Bij https://www.dx-wire.de/ferriteringkerne ... ensperren/ vindt je wat je kunt gebruiken en hoeveel kernen er om je coax moeten voor jouw frequenties.

Gebruikersavatar
ON7RA
Berichten: 353
Lid geworden op: 09 mar 2011, 14:30
Roepletters: ON7RA
Locatie: Tielt (Aarsele)

Re: Vraag over: eindgevoede antennes hyendfed

#7 Bericht door ON7RA »

73 Renaat :D ON7RA :D

Geen belang
Berichten: 169
Lid geworden op: 30 okt 2017, 14:44

Re: Vraag over: eindgevoede antennes hyendfed

#8 Bericht door Geen belang »

Een EndFed bestaat niet, sorry.
Er is altijd een tegenpool en vaak is dat de coax waardoor je RFi in de shack krijgt.

Je kan beter een G5RV-junior ophangen, dat gaat veel beter werken en heeft ook ongeveer die afmetingen.

Voor ontvangst gelden de regels van lengte maar heel beperkt, zeker op HF.
Je gaat met een 40m antenne prima 80m kunnen ontvangen, zal weinig problemen geven.

Zenden is een ander verhaal, dan moet je de golflengte bij benadering in de antenne kunnen proppen voor afstraling.

Ikzelf gebruik een G5RV met een deftige tuner (is nodig!) en dat knalt op alle banden maar je moet rekening houden dat een G5RV niet afstraalt onder de laagste band ven het ontwerp.

Dus:

G5RV Max = 160m - 6m
G5RV = 80m - 6m
G5RV junior = 40m - 6m

Ontvangen op lagere banden gaat prima.

Met die antenne knal je alle "EndFed" eruit en hij kost veel minder.

Als je een Icom7300 hebt dan kan je die in Emergency-mode (50W max en 1:10!) zetten en kan de tuner die op alle banden tunen, probleemloos!

Hoe dan ook, EndFed bestaat niet, wat ze ook voor onzin verkopen.
Ja ik kan zeuren, ja ik zit vaak mis, ja ik leer bij....maar ik kan niet tegen papegaaien die niks kennen!

Bas - ON5HB.

Gebruikersavatar
PA2RU
Berichten: 1823
Lid geworden op: 14 apr 2007, 18:15
Roepletters: PA2RU
Locatie: Emmen
Contacteer:

Re: Vraag over: eindgevoede antennes hyendfed

#9 Bericht door PA2RU »

Bas...de beste wensen voor het nieuwe jaar...
Maar zoals wel vaker praat je weer eens poep.
73 René PA2RU

Geen belang
Berichten: 169
Lid geworden op: 30 okt 2017, 14:44

Re: Vraag over: eindgevoede antennes hyendfed

#10 Bericht door Geen belang »

Ga je alweer zeuren Rene.

Leer eens antennes. Een EndFed bestaat niet.
Lees eens het ARRL Antenne boek, ga je veel van kunnen leren.

Altijd leuk hoe veel Nederlanders klagen over condities terwijl de mannen met echte antennes gewoon hoorbaar blijven.

Je kan een stroom niet in 1 pool sturen, gaat nooit en nergens. EndFed bestaat niet.
Ja ik kan zeuren, ja ik zit vaak mis, ja ik leer bij....maar ik kan niet tegen papegaaien die niks kennen!

Bas - ON5HB.

Gebruikersavatar
PE4WJ
Berichten: 225
Lid geworden op: 13 feb 2015, 18:06
Roepletters: PE4WJ

Re: Vraag over: eindgevoede antennes hyendfed

#11 Bericht door PE4WJ »

Een EndFed bestaat niet, sorry.
Eindgevoede antennes bestaan wel degelijk :) Je moet alleen niet vergeten dat een antenne altijd een 2-pool is, dus er moet een mogelijkheid zijn voor de "retourstroom". Dat kan een draadje zijn, of de mantel van de coax. Voor thuisgebruik is dat laatste niet aan te raden want dan pikt de antenne een boel man-made noise op zoals vele "endfed" gebruikers hebben gemerkt en wordt de set hoogfrequent "heet" tijdens zenden (de HF stroom moet immers ergens heen / vandaan komen), voor portabel gebruik (dus over het algemeen op low noise locaties) met QRP werkt dat best prima.
Bij gebruik van een draadje voor de retourstroom kun je nog een common mode choke (ook wel mantelstroomfilter genoemd in de volksmond) te gebruiken zodat je forceert dat alle HF via dat draadje retour gaat de coax in / uit. Een leuk testje kan dan zijn om het draadje eens los te koppelen, en de choke direct aan het voedingspunt, de ontvanger wordt dan een stuk stiller zoals is te verwachten :)
Of als de coax redelijk lang is en er dus een paar meter "over" is die relatief ver van het stoorveld van het huis zit een common mode choke op een paar meter van het voedingspunt, dan gebruik je het eerste deel van de coax (in combinatie met zijn capacitieve koppeling met de rest van de wereld) voor de retourstroom.

In theorie doet een eindgevoede antenne niet onder voor een dipool van dezelfde afmetingen, voor portabel gebruik is een eindgevoede antenne een stuk makkelijker en sneller weg te spannen (en geldt dus ook het "low noise" argument van de dipool zoals hierboven genoemd niet). In de praktijk bij thuisgebruik zal een dipool (zoals een G5RV) minder last hebben van het oppikken van lokale storing die zich manifesteerd als "common mode" signaal op de antenne en dus ontvangstmatig beter werken dan een eindgevoede antenne.

Ik gebruik beide typen antennes, afhankelijk van de situatie en het doel wat ik wil bereiken. Voor DX-en op de hogere banden vanaf huis is dit een eindgevoede verticale draad van een meter of 10, gevoed middels een 1:9 unun en 2 draadjes langs de schutting voor de retourstroom en dan goede verliesarme coax naar de shack. De tuner van de set stemt de boel prima af. Truc is dat de VSWR verliezen laag blijven door verliesarme coax te gebruiken (Aircell 7), met RG58 / RG213 gaat dit niet goed. Voor 40 en 80 meter gebruik ik een inverted-V dipool met open lijn, en die is zoals verwacht lekker "stil". Voor portabel QRP gebruik dan wel weer een eindgevoede draad, die ik ophang afhankelijk van beschikbare bomen :)

73,

Wouter Jan PE4WJ

Geen belang
Berichten: 169
Lid geworden op: 30 okt 2017, 14:44

Re: Vraag over: eindgevoede antennes hyendfed

#12 Bericht door Geen belang »

Wel dat is dus fout.

EndFed betekend letterlijk EindGevoed....of te wel het punt zit daar, aan het einde.
Zodra je gaat verklaren dat er ergens anders een retour is dan is het geen EndFed.

Met andere woorden een EndFed bestaat niet, want het moet een antenne zijn dat je kan voeden ZONDER retour.

Zodra er een retour is dan is het iets anders, bv een Windom.

Een antenne is een ding dat je voed zonder retoursstromen, de "EndFed" is de enige die dat NIET kan = bestaat niet.

Je kan er links of rechts over kletsen, maar aan de voeding van de antenne moet (met matelstroomfilter) nog steeds werken....en dat doet die niet.
Ja ik kan zeuren, ja ik zit vaak mis, ja ik leer bij....maar ik kan niet tegen papegaaien die niks kennen!

Bas - ON5HB.

Gebruikersavatar
PE4WJ
Berichten: 225
Lid geworden op: 13 feb 2015, 18:06
Roepletters: PE4WJ

Re: Vraag over: eindgevoede antennes hyendfed

#13 Bericht door PE4WJ »

Tja... het is maar net wat je beschouwt als het "einde" :)
Je doet je onderschrift in elk geval eer aan, waarvoor hulde hi :)

73,

Wouter Jan PE4WJ

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2493
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Vraag over: eindgevoede antennes hyendfed

#14 Bericht door PA3DJS »

Geen belang schreef:Wel dat is dus fout.

EndFed betekend letterlijk EindGevoed....of te wel het punt zit daar, aan het einde.
Zodra je gaat verklaren dat er ergens anders een retour is dan is het geen EndFed.
Eindgevoed (of end fed) moet je gewoon lezen als: gevoed aan één van de einden van een elektrisch gezien n*(halve golf) lange draad. n = positief geheel getal. Zoek er verder niets meer (of minder) achter.

Een makkelijk te gebruiken eindgevoede antenne is zo ontworpen dat de retourstroom zo laag mogelijk is waardoor je de kabelmantel, of een stukje draad, als tegencapaciteit kunt gebruiken. Als je eraan gaat rekenen (of simuleren) kom je erachter dat nagenoeg alleen de draad bijdraagt aan het stralingsdiagram. De bijdrage van de retourstroom aan het stralingsdiagram is praktisch gezien verwaarloosbaar in geval van dunne draad antennes.

Zo'n eindgevoede antenne is in diverse situaties heel handig: je hebt geen gewicht in het midden zitten (kabel, balun), en in geval van een breedbandaanpassing is hij over meerdere banden bruikbaar.

Het stralingsdiagram op veelvouden van een halve golf fysieke lengte is echter wel heel anders dan dat van een middengevoede draad (gebalanceerde dipool).

Geen belang
Berichten: 169
Lid geworden op: 30 okt 2017, 14:44

Re: Vraag over: eindgevoede antennes hyendfed

#15 Bericht door Geen belang »

Wouter je maakt een heel aantal fouten.

1: VSWR geeft amper verlies, enkel als je enorm slechte coax gebruikt zoals RG58 of RG213, kijk gewoon naar de voortplantingssnelheid en je weet genoeg. Fatsoenlijke coax haalt 80% en meer.

2: Een antenne is geen actief element, dus een antenne die stiller is dan een ander is onzin, de een ontvangt gewoon meer dan de ander. De antenne met meer ontvangst is gewoon gevoeliger.

3: Storing op mantelstromen betekend dat je voedingslijn ontvangt en dus ook afstraalt, dit wil je nooit, dus mantelstroomfilters aan de voeding van de antenne...bij een EndFed is dat meteen einde afstraling.

4: Met een tuner verander je de stroom/voltage/fase en dus is het verlies in de coax net als in kippenladder weg (bij deftige coax!) en heb je er geen last van, je antenne straalt gewoon alles (bijna) verliesvrij af.

5: Een Dipool en ook G5RV zijn symtrisch, dus is de storing miniem.

Wil nog wel een tijdje doormelken als je wilt. Kom eens op 80m...dan kletsen we verder.

BTW, antenne metingen kan je doen met WSPR, dan weet je snel of iets werkt.
Ja ik kan zeuren, ja ik zit vaak mis, ja ik leer bij....maar ik kan niet tegen papegaaien die niks kennen!

Bas - ON5HB.

Plaats reactie