Antenneswitch met dummyload. Bestaat dit?

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
pe0alx
Berichten: 21
Lid geworden op: 07 aug 2019, 05:28
Roepletters: pe0alx
Locatie: JO21EU
Contacteer:

Antenneswitch met dummyload. Bestaat dit?

#1 Bericht door pe0alx »

Goedenavond allen, ik vraag me iets af...

In de shack heb ik twee transceivers staan en op dak één 2 meter/70 cm rondstraler. Een van de zenders is een Kenwood TR7730. Deze is in gebruik voor mijn APRS-project waarbij ik met een Raspberry Pi en een PK232, plus een eigen geschreven python script, packets ontvang en af en toe een status packet uitstuur. De andere zender is voor HF, 2 meter en 70 cm en is mijn primaire transceiver. Dit is een Yaesu 857D. Daarop zit voor de HF een ATAS 120A aangesloten.

De 2/70 rondstraler is nu aangesloten op de Kenwood. Een mogelijkheid is om de ATAS te voorzien van de radialen voor de 50m, 2m en 70cm (optioneel product van Yaesu,), maar de meeste verhalen op internet zijn negatief over de werking ervan. Je hebt dan ook een duplexer nodig.

Dan is een betere optie m.i. om de rondstraler te delen tussen beide transceivers via een antenneswitch. Nu ben ik van nature wel lui. Als ik dan kies voor een mechanische switch, bestaan die dan ook met dummyload? Het liefst wil ik namelijk dat je de antenne kunt doorschakelen naar de Yaesu, maar dat ik mijn APRS-script gewoon kan laten doorlopen. De Kenwood zal niks ontvangen (en dat geeft niet), maar ik wil niet dat 'ie stuk gaat als hij op gezette tijden een packet uitzendt d.m.v. het script, terwijl er geen antenne aan de uitgang hangt. Bestaan er dus switches die de van de antenne losgekoppelde transceiver verbinden met een ingebouwde of losse dummyload?

73,
Alexander PD0ALX
Icom 7300 met LDG Z100 antenna tuner en MFJ kunstmatige aarde. Yaesu 857D. Yaesu 8900R.

PD2JM
Berichten: 101
Lid geworden op: 16 okt 2011, 19:06

Re: Antenneswitch met dummyload. Bestaat dit?

#2 Bericht door PD2JM »

Zoiets: https://www.classicinternational.eu/ant ... mfj-1703b/ ... maar dan voor 2m en 70cm

Meestal heb je wel een probleem met hot-switchen en dat is een beetje lastig bij een script die aftrapt wanneer die dat zelf wil.

Gebruikersavatar
Thijzer
Berichten: 1392
Lid geworden op: 25 feb 2011, 10:25

Re: Antenneswitch met dummyload. Bestaat dit?

#3 Bericht door Thijzer »

Is een circulator daar niet voor bedoeld? Dat als de antenne er niet aanhangt dat het signaal automatisch naar de aan de circulator aangesloten dummyload gaat?
Volgens mij zijn die in hülle und fülle beschikbaar gekomen bij het ontmantelen (en verpatsen) van het ATF-2 netwerk.

pe0alx
Berichten: 21
Lid geworden op: 07 aug 2019, 05:28
Roepletters: pe0alx
Locatie: JO21EU
Contacteer:

Re: Antenneswitch met dummyload. Bestaat dit?

#4 Bericht door pe0alx »

Het script doet dit wel op vaste tijdstippen, dus daar is wel omheen te werken...

En dat heet dus een circulator? Ga ik daar eens op googelen.

Dank!

Groet,
Alexander PD0ALX
Icom 7300 met LDG Z100 antenna tuner en MFJ kunstmatige aarde. Yaesu 857D. Yaesu 8900R.

nanko
Berichten: 503
Lid geworden op: 10 okt 2012, 21:42
Roepletters: PA0V
Locatie: JO33JH

Re: Antenneswitch met dummyload. Bestaat dit?

#5 Bericht door nanko »

Ik denk dat ik nog een stukofwat circulators heb liggen, 144 en 432 MHz.
Als je belangsteling hebt wil ik een dezer dagen wel even graven.

Nanko PA0V

pe1hzg
Berichten: 908
Lid geworden op: 09 nov 2006, 10:23
Locatie: Eindhoven

Re: Antenneswitch met dummyload. Bestaat dit?

#6 Bericht door pe1hzg »

Een antenneswitch is om twee of meer antennes te schakelen op een transceiver.

Het is niet zo fijn om twee of meer transceivers te delen met een antenne.
De vraag is wat de demping is van de switch. Als je een zender hebt van 10W (40dBm) en de switch dempt 40dB dan komt er 0dBm / 1mW op de antennepoort van de andere transceiver. De vraag is of de switch dan echt 40dB haalt.

Als daar iets mee misgaat moet je er rekening mee houden dat je bij Leo PINdiodes en ingangstorren moet laten vervangen.

Ik zou het zo niet maken, of er nog eens over denken.

pa1bvm
Berichten: 3324
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: Antenneswitch met dummyload. Bestaat dit?

#7 Bericht door pa1bvm »

het is ook niet fijn om twee antennes op dezelfde band te gebruiken met twee aparte aangesloten transceivers ..
Het is maar de vraag of de ingangs trap van de ontvanger heel blijft als er dicht in de buurt een fiks signaal komt ..

lastig dus ..

PA2DOL Dolf
Berichten: 22
Lid geworden op: 07 apr 2018, 21:41
Roepletters: PA2DOL

Re: Antenneswitch met dummyload. Bestaat dit?

#8 Bericht door PA2DOL Dolf »

Een z.g.n. transfer relais met 4 poorten is de oplossing. Zijn meestal uitgevoerd met N of SMA chassisdelen. De overspraakdemping is al gauw 70 dB. Welke dummy je wil gebruiken kan je zelf uitkiezen.

pe1br
Berichten: 614
Lid geworden op: 06 mar 2007, 00:23
Locatie: Enschede

Re: Antenneswitch met dummyload. Bestaat dit?

#9 Bericht door pe1br »

PA2DOL Dolf schreef:Een z.g.n. transfer relais met 4 poorten is de oplossing. Zijn meestal uitgevoerd met N of SMA chassisdelen. De overspraakdemping is al gauw 70 dB. Welke dummy je wil gebruiken kan je zelf uitkiezen.
Ik gebruik ook al een hele tijd een transfer relais om te schakelen tussen mijn ATV zender en mijn TS2000 (SSB en FM) op 23cm.
Bij mij hangen er 2 antennes aan (horizontaal en verticaal) maar een antenne en een dummyload kan natuurlijk ook prima.
Afbeelding
Je kunt zelfs een constructie bedenken op de PTT uitgang van je APRS tranciever waarbij het relais automatisch kort omschakelt als je APRS op zenden gaat, op dat moment hoor je je tegenstation even niet maar als je op de dummy gaat zenden is de kans groot dat je de ingang van de andere tranciever toch dicht druk dus je hoort sowieso al niets.
Als je het helemaal mooi wilt maken kun je ook van beide trancievers de PTT gebruiken en FM voorrang geven op APRS.

Tijdens het zoeken naar een afbeelding kwam ik er ook 1 tegen in schakelaar uitvoering:
Afbeelding

nanko
Berichten: 503
Lid geworden op: 10 okt 2012, 21:42
Roepletters: PA0V
Locatie: JO33JH

Re: Antenneswitch met dummyload. Bestaat dit?

#10 Bericht door nanko »

Wat is er mis met een circulator?
Niet dat ik persé van mijn circulators af wil, maar het lijkt mij
de elegantste oplossing.

Gebruikersavatar
pa0ejh
Berichten: 1889
Lid geworden op: 05 mei 2008, 13:23
Roepletters: PA0EJH
Locatie: Brunssum

Re: Antenneswitch met dummyload. Bestaat dit?

#11 Bericht door pa0ejh »

Ik ken maar 1 toepassing van een Circulator, en dat is tussen de Zender en de Antenne.
Circulator.png
Circulator.png (1.99 KiB) 5538 keer bekeken
De zender aan poort A van de circulator, de Antenne aan poort B en aan poort C hangt een Dummyload, als er iets mis gaat met de Antenne of antenne kabel, zal de gereflecteerde energie van poort B naar poort C worden geleid, en in de Dummyload in warmte worden omgezet.
Ook moet de Circulator voor het gebruikte Freq. gebied geschikt zijn, en heeft afregeling nodig, je kunt niet een willekeurige Circulator van de plank pakken...
Wanner je een Z/O aan poort A hangt kun je alleen zenden, je ontvanger hoort niets want je ontvangen signaal wordt naar poort C geleid.

In een repeater kan de circulator ook gebruikt worden, tussen Duplexer en de Antenne, zend kant van de Duplexer aan poort A, ontvang kant aan poort C en de Antenne aan poort B
hiermee wordt de isolatie tussen zender en ontvanger nog met 30~40dB vergroot...... Minpunt is, als de SWR van de antenne oploopt, zal er energie naar de ontvangerkant lopen....

Er bestaan ook nog 2 poort circulators, daar zit al een Dummyload ingebouwd, meestal maar voor laag vermogen..

Mocht jij nog een andere toepassing weten, don hoor ik die graag.
73's Egbert PAØEJH. Licensed since 1971.
En meer dan 50 Jaar radio-actief

pa1bvm
Berichten: 3324
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: Antenneswitch met dummyload. Bestaat dit?

#12 Bericht door pa1bvm »

je kan ook de antenne vervangen door een eindtrap ...

nanko
Berichten: 503
Lid geworden op: 10 okt 2012, 21:42
Roepletters: PA0V
Locatie: JO33JH

Re: Antenneswitch met dummyload. Bestaat dit?

#13 Bericht door nanko »

Of helemaal niks, en als ik het goed begrijp is dat wat ts wil.

pe1br
Berichten: 614
Lid geworden op: 06 mar 2007, 00:23
Locatie: Enschede

Re: Antenneswitch met dummyload. Bestaat dit?

#14 Bericht door pe1br »

nanko schreef:Wat is er mis met een circulator?
Niet dat ik persé van mijn circulators af wil, maar het lijkt mij
de elegantste oplossing.
Hoe wil je die circulator gebruiken om 2 trancievers op 1 antenne aan te sluiten dan ?
Dat is de vraag aan het begin van dit topic.

Gebruikersavatar
PA3HMP
Berichten: 2298
Lid geworden op: 06 jul 2011, 15:03
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Re: Antenneswitch met dummyload. Bestaat dit?

#15 Bericht door PA3HMP »

een goede antenne schakelaar sluit de kant die niet gebruikt wordt kort naar massa, schroef maar eens een Daiwa schakelaar open, in principe is de trx die niet gebruikt wordt dan beschermd, zo gebruik ik het al jaren, twee trx op een schakelaar die daarna door een lpf gaat en naar een 4 standen schakelaar voor de verschillende antennes.

Plaats reactie