Goedkope HF Multiband Groundplane maken

Alles over antennes en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA0BAK
Berichten: 974
Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:09
Roepletters: PA0BAK
Locatie: Eiland Tholen, Zeeland
Contacteer:

Goedkope HF Multiband Groundplane maken

#1 Bericht door PA0BAK »

In mijn stoffige bovenkamer borrelt een idee, maar eerst een kleine uitleg.
Wanneer we een multiband dipool maken, dan kunnen we gewoon een aantal halve golf dipolen parallel aansluiten, en dat werkt goed.
Doen we dit met een Groundplane, dan komen we in de enorme hoogtes, of niet............

Wat ik (mogelijk) wil proberen is een verticale paal maken van afvoerpijp (grijs PVC), 5 meter hoog.
Deze wordt dan verankerd aan een stuk steigerpijp dat in de grond in geboord/geslagen/gegraven.
Door het hoge grondwater niveau heb ik geen radialen nodig, maar eventueel kunnen er natuurlijk draden in de grond worden gestopt als radialen.
Op de afvoerpijp van 5 meter kunnen dan stukken draad van een kwart golflengte gemaakt worden, voor de banden 20m t/m 10m.
Voor de banden 30m, 40m en 80m (160m ?) nemen we langere stukken draad, die als een soort inverted-V van de top verder naar beneden gaan en gelijk ook als tuidraad kunnen dienen.
Natuurlijk moeten deze dan wel verlengd worden met een stuk tuidraad o.i.d.

Het meest stralende gedeelte van een antenne is daar waar de meeste stroom loopt en dat is in dit geval altijd in het verticale deel.

Mijn vraag: is er iemand die dit al en keer heeft uitgeprobeerd?
zo ja, wat waren de resultaten?
zo nee, dan ga ik dit misschien met een velddag uitproberen, snoer is niet zo duur, 5 stukken afvoerpijp van 1m met 4 koppelstukken is te transporteren.

Graag aanvullingen en/of opmerkingen.
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.

Gebruikersavatar
PF1JM
Berichten: 641
Lid geworden op: 19 sep 2005, 19:16
Locatie: Apeldoorn JO32af

Re: Goedkope HF Multiband Groundplane maken

#2 Bericht door PF1JM »

Al eens naar de DX Commander gekeken?
Maatje groter dan wat je wil proberen, maar wel het principe van meerdere kwartgolfstralers parallel
Smile.... Tomorrow will be worse!

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6252
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Goedkope HF Multiband Groundplane maken

#3 Bericht door PA3DAT »

pa0bak schreef:Op de afvoerpijp van 5 meter kunnen dan stukken draad van een kwart golflengte gemaakt worden, voor de banden 20m t/m 10m.
Het lijkt op mijn hengeltje, die 5 meter boven de camper uitsteekt. Rechtstreeks aangesloten op een SO239
chassisdeel, met de (metalen) camper als tegencapaciteit. Werkt perfect op 10/12/15/17/20 meter.
Alleen, ik heb er 4 stekkertjes in zitten: wil ik op 10m werken, dan koppel ik de rest van de antenne
af door een stekkertje (amp'tjes) los te trekken.

Jij wilt meerdere monoband-verticals tegelijkertijd langs die pijp leggen en ze allemaal aansluiten op
één voedingspunt? Dus een soort "kattesnor", maar dan verticaal?

Daar is in 2014 al eens over geschreven: http://www.zendamateur.com/viewtopic.php?f=5&t=13317
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
PA0BAK
Berichten: 974
Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:09
Roepletters: PA0BAK
Locatie: Eiland Tholen, Zeeland
Contacteer:

Re: Goedkope HF Multiband Groundplane maken

#4 Bericht door PA0BAK »

PA3DAT schreef:Dus een soort "kattesnor", maar dan verticaal?
Juist, zo'n dikke 30 jaar geleden heb ik zoiets gemaakt van gaspijp als straler en daar van PVC pijp een horizontaal kruis bovenop gezet, met draden en touw, om stralers voor 15m 3n 10m te hebben.
Maar dat kreng was loodzwaar :shock:
PA3DAT schreef: Daar is in 2014 al eens over geschreven: http://www.zendamateur.com/viewtopic.php?f=5&t=13317
Dat kende ik (nog) niet.
Helaas is de link naar de PDF niet goed meer, na al die jaren, en ik mis een stuk over 30m, 40m en 80m.

Deze winter ga ik (weer) op HF beginnen, na bijna 20 jaar zonder antenne en apparatuur gezeten te hebben.......
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.

Gebruikersavatar
ON7RA
Berichten: 353
Lid geworden op: 09 mar 2011, 14:30
Roepletters: ON7RA
Locatie: Tielt (Aarsele)

Re: Goedkope HF Multiband Groundplane maken

#5 Bericht door ON7RA »

@ PA0BAK
Waarom geen glasvezel mast van 10 of 12 meter in plaats van pvc buizen? Anders een Googelen op Simpele HF vertical PA5MW! Ik zelf heb eens iets gelijkaardigs gemaakt met een 5/8 GP 27MC onderaan de spoel verwijderd en de straler op maat gemaakt voor 30m en dan 4 draden parallel voor de lagere banden. Je zou de mast kunnen tuien en boven in een 40-80 dipool kunnen hangen?
Bijlagen
pa5mw.jpg
73 Renaat :D ON7RA :D

Gebruikersavatar
PA0BAK
Berichten: 974
Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:09
Roepletters: PA0BAK
Locatie: Eiland Tholen, Zeeland
Contacteer:

Re: Goedkope HF Multiband Groundplane maken

#6 Bericht door PA0BAK »

Er zijn vele wegen mogelijk, maar de antenne moet snel verwijderbaar/verplaatsbaar zijn.
Daarnaast ook in mijn auto passen, maar ik ben nog aan het testen.
Momenteel heb ik een halve FB-13 als GP opgesteld, eens kijken of ik daarmee uit de voeten kan (voorlopig).
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.

Plaats reactie