Motorola portofoon ontvangt “niet”

Alles over zend(ontvang)ers en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
struijs
Berichten: 8
Lid geworden op: 29 nov 2019, 23:28
Roepletters: pd0pwh

Motorola portofoon ontvangt “niet”

#1 Bericht door struijs »

Even voorstellen. Heel heel lang geleden mijn D-licentie gehaald. En nu de hobby weer opgepikt. In de kast staat in de originele doos nog een TR-751 2m set. Nu die band zo’n beetje dood is ben ik door Motorola portofoons en mobilofoons enthousiast geworden over 70cm. Vroeger was dat als D amateur een no go. Nu als N mag je veel meer.

Nu mijn probleem. Ik heb een GP680 door iemand laten flashen naar een GP380. Nu leek dat allemaal goed te zijn gegaan. Alleen wat blijkt, hij ontvangt niet meer. Zenden doet hij prima, maar ontvangst geeft alleen ruis.

Mijn idee is dat de ontvanger er helemaal naast staat. Ik heb de originele tuner file nog van dat ding. Maar die terugschrijven hielp ook niks.

Zijn er hier Motorola experts die me wijzer kunnen maken?

‘73 PD0PWH

Peter

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6252
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Motorola portofoon ontvangt “niet”

#2 Bericht door PA3DAT »

Hoi Peter, welkom terug bij de hobby!

Geen antwoord op je vraag, maar voor € 22,70 incl. verzendkosten koop je tegenwoordig in China een hele leuke dualband-portofoon!
(Package Contents 1 x Portable UV5R Radio 1 x Antenna 1 x Li-ion battery pack 1 x LI-ion EU charger 1 x Belt clip 1 x The sling 1 x User's manual)
Het is maar een tip, wellicht dat je daarvan (nog) niet op de hoogte was.
Laatst gewijzigd door PA3DAT op 30 nov 2019, 19:10, 1 keer totaal gewijzigd.
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

pa1bvm
Berichten: 3324
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: Motorola portofoon ontvangt “niet”

#3 Bericht door pa1bvm »

ja maar ... twee meter is toch niet dood .... ik maak net twee SSB QSO's ..ze klonken toch echt levend hoor ...
Ik gebruik hier een 17 elements Yagi .. misschien is dat het verschil tussen leven en dood op de band ?? :)
succes met de hobby en tot werkens ..

struijs
Berichten: 8
Lid geworden op: 29 nov 2019, 23:28
Roepletters: pd0pwh

Re: Motorola portofoon ontvangt “niet”

#4 Bericht door struijs »

Ja ik ken ze. Maar als je ooit hebt gehoord hoe hard en duidelijk verstaanbaar die Motorola’s zijn. Ik heb een kist vol liggen met van die boafengs. Wat een zooi is dat.... Maar, je hebt gelijk, het is leuk spul om eens mee te spelen.
De Motorola’s kosten als enkelbander niet veel meer op ebay. Maar dan moeten ze wel ontvangen natuurlijk....

Dank iig voor je reactie.

P.


PA3DAT schreef:Hoi Peter, welkom terug bij de hobby!

Geen antwoord op je vraag, maar voor € 22,70 incl. verzendkosten koop je tegenwoordig in China een hele leuke dualband-portofoon!
(Package Contents 1 x Portable UV5R Radio 1 x Antenna 1 x Li-ion battery pack 1 x LI-ion EU charger 1 x Belt clip 1 x The sling 1 x User's manual)
Het is maar een tip, wellicht dat je daarvan (nog) niet op de hoogte was.

struijs
Berichten: 8
Lid geworden op: 29 nov 2019, 23:28
Roepletters: pd0pwh

Re: Motorola portofoon ontvangt “niet”

#5 Bericht door struijs »

pa1bvm schreef:ja maar ... twee meter is toch niet dood .... ik maak net twee SSB QSO's ..ze klonken toch echt levend hoor ...
Ik gebruik hier een 17 elements Yagi .. misschien is dat het verschil tussen leven en dood op de band ?? :)
succes met de hobby en tot werkens ..

Ok, ok. Ik beken. Mijn leven was vroeger een drukke repeater in 070. Dus sorry, in mijn beleving is het dood op 2FM. Ik zal de 2m set eens aansluiten op de dualband spriet hier op het dak. Misschien moet m’n neus wat verder kijken dan het old fashion FM.

Groet, P.

pa1bvm
Berichten: 3324
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: Motorola portofoon ontvangt “niet”

#6 Bericht door pa1bvm »

misschien is de digitale mode FT-8 iets voor je ??

je audio signaal uit de set naar de geluidskaart van je PC
een programma laden ( WSJT-X ( gratis)
je set op 144.174 zetten .. in de mode ssb
en kijken wie je allemaal hoort ..

WSJT-X kan heel zwakke signaaltjes ontvangen( decoderen) .. dus echt diep uit de ruis halen ..

via google is veel info op te halen ..

Plaats reactie