hy end fed antenne plaatsing

Alles over antennes en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
on3tls
Berichten: 46
Lid geworden op: 28 nov 2019, 16:40

hy end fed antenne plaatsing

#1 Bericht door on3tls »

Beste leden ,
ik heb mijn eerste vraag voor jullie , ik heb het forum al eens doorlopen met het onderwerp hy end fed maar vind zoveel resultaten
dat ik niet weet wat eerst te lezen , dus mijn excuses als dit al eens besproken is maar ik weet ook nog niet 100 procent correct hoe een forum werkt .
Ik ben een beginnende ON3 amateur die geslaagd is voor het examen maar nog wacht op de vergunning .
In de toekomst wil ik zelf antennes ( dipool om te beginnen ) proberen te maken maar mijn eerste antenne voor HF word deze kant en klare .
HyEndFed 5 Band Black Clamp MK3 van de bekende site .
Maar ik heb enkele vragen over de volgende antenne :
Ik weet ondertussen dat bij dit soort antennes de coax deel uitmaakt ( mee straalt ) van de antenne met gekende problemen tot gevolg .
Ik heb ook geleerd dat je best een mantelstroomfilter ertussen plaatst om dit te voorkomen en die koop ik erbij .
(1.5-55 MHz Line Isolator All Band - Coax Dual Core ) ook van deze site .
En ook best tegen capaciteit
nu mijn vragen :

1 : Waar plaats je deze filter ; klopt mijn info.... +- 4 meter van het voedingspunt ( voedingspunt komt op een alu buis van 9 meter hoog ) ?
2 : Als je een mantelstroomfilter plaatst heb je dan ook nog een tegen capaciteit nodig ?
3 : Omgekeerd nu ; als je tegen capaciteit hebt , heb je dan nog een mantelstroomfilter nodig ( straalt de coax dan nog mee )
4 : Klopt het dat de tegen capaciteit 1/10de van de laagste golflengte moet zijn ( dus in dit geval 80 meter band = 8 meter koperdraad ) ?
5 : Kan mijn tegen capaciteit dan ook eventueel mijn inox buis van 9 meter lengte zijn ( voedingspunt is toch geïsoleerd van de buis ) gewoon verbonden met een koperkabeltje?
6: Het voedingspunt komt op 9 meter en het einde ook op 9 meter . straalt de antenne genoeg af voor DX verkeer dan , want normaal moet de antenne op een halve golflengte hoogte hangen ?
( uiteraard beetje moeilijk voor 80 meter = 40 meter hoog :-) )
7 : De ene zegt perfect horizontaal hangen , de andere zegt nee schuin 35 graden , veel beter voor DX ?

excuseer me voor zoveel vragen in 1 forumgesprek maar ik heb al zoveel op internet tegenstrijdige informatie gevonden dat ik totaal de bomen niet meer door het bos zie .
Hopelijk kunnen de profs de juiste info geven aan deze beginnende amateur .

PA0CMU
Berichten: 628
Lid geworden op: 31 dec 2005, 15:18
Roepletters: PA0CMU
Locatie: Breda

Re: hy end fed antenne plaatsing

#2 Bericht door PA0CMU »

Hallo Christoph,

Welkom op dit forum. Wellicht ben je de Duitse taal enigszins vaardig en kan je dit eens bestuderen.
http://www.dc4ku.darc.de/HyEndFed-Anten ... sperre.pdf
Carel
BQC-762 | CTC-1941 | NTC-076

PA3FAT
Berichten: 1300
Lid geworden op: 05 jun 2006, 21:10
Roepletters: PA3FAT
Locatie: Valkenswaard

Re: hy end fed antenne plaatsing

#3 Bericht door PA3FAT »

https://www.hyendcompany.nl/tech_info#main

De techniek staat op je aankoop website er gewoon bij.
-------------------------------------------------------
FB23 voor HF, 9 El Tonna voor 2m, 13 El Flexa voor 70cm en 23 El Tonna voor 23cm.
Qrv op 145.700 (Ehv)

on3tls
Berichten: 46
Lid geworden op: 28 nov 2019, 16:40

Re: hy end fed antenne plaatsing

#4 Bericht door on3tls »

Hallo PA0CMU , nee spijtig genoeg deze taal niet machtig ik had dit ook al eens gevonden op internet en vertaald via Google maar het is me nog niet 100 percent duidelijk , wel bedankt om me te antwoorden .

on3tls
Berichten: 46
Lid geworden op: 28 nov 2019, 16:40

Re: hy end fed antenne plaatsing

#5 Bericht door on3tls »

Hey PA3FAT , dit was ik inderdaad al eens tegen gekomen maar lost niet alle vragen op daarom vraag ik het aan mensen die er meer van kennen zoals jullie
;-)

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2377
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: hy end fed antenne plaatsing

#6 Bericht door PA0FRI »

Je hoeft geen Duits te kennen om de belangrijkste conclusie van de Duitse amateur volgens de afbeeldingen te begrijpen.
De meeste endfed antennes zijn ontworpen zonder mantelstroomfilter. Als je dat aanbrengt in het voedingspunt plus een stuk draad als tegencapaciteit,
dan verandert de resonantie op een aantal banden.
Met idee van de Duitser: een mantelstroomfilter tussen het voedingspunt en een stuk coaxkabel,
is dat in veel mindere mate en hoeft men meestal niets aan de lengte van de straler te doen.
Overigens als hij de antennestroom meet terwijl hij de stroomtang vasthoudt,
dan verandert de resonantie van de antenne en is de gemeten stroom niet correct, maar dat verandert niets aan zijn conclusie!
Bijlagen
Endfed mantelstroomfilter.gif
Endfed mantelstroomfilter.gif (7.34 KiB) 6471 keer bekeken
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

Gebruikersavatar
pe1rdp
Berichten: 694
Lid geworden op: 22 dec 2006, 23:46
Roepletters: pe1rdp
Locatie: Veldhoven
Contacteer:

Re: hy end fed antenne plaatsing

#7 Bericht door pe1rdp »

Hi Christoph,

Welkom in de magische wereld van zendamateurisme. Het is een schitterend mooie hobby maar pas op! Eenmaal besmet door het radiovirus en je komt er nooit meer vanaf ;-)

De Hyendfed antennes zijn prima antennes, zowel electrisch als mechanisch. Ik heb nu enkele exemplaren voor diverse doeleinden en ze hebben me nog nooit teleurgesteld.
Het mantelstroomfilter is bij een hyendfed met 1:49 transformator niet nodig, dit staat al op pagina van de makers beschreven. Maar ook ik was eigenwijs en heb er toch een filter tussen zitten. Echter ik merk totaal geen verschil. Niet in ontvangst (die rustiger zou worden) en LFD, het produceren van QRM op oapparatuur zoals computerspeakers, toetsenborden, UTP kabels, etc.
Omdat de draad over mijn shack gaat, had ik daar last van. Een filter hielp niets (eerst de bron aanpakken) en daarom heb ik de kabels van de apparatuur waar storing op werd veroorzaakt, van ferriet voorzien. En dat hielp prima.

Een hyendfed heeft een schroefje aan het voedingspunt waar je een radiaal op kunt bevestigen. Hieraan heb ik een stuk draad van 4 meter bevestigd en toen was het werkgebied van de endfed op 40m wat verbeterd en valt nu beter in het begin van de band. Op de andere banden kon ik geen verschil meten, ook niet met andere lengtes draad.
En, 1/10 golflengte is maat die je vaak ziet.
De bekende merken van zendamateur omni's voor 2/7/23 (Comet en Diamond) hebben dan ook radialen van deze lengte aan hun antennes. Maar de professionele merken (Kathrein en Procom) hebben deze radialen weer niet. Blijkbaar kan het ook prima zonder.
Dus: gewoon experimenteren maar het geld van het filter kun je je besparen als je een Hyendfed kiest met een 1:49 transformator.

DX: Ik las veel verhalen over de endfed. Van lovend tot totaal negatief. Daarom heb ik enkele experimenten gedaan om het verschil met een reguliere monoband dipool te meten.
Ik heb dipolen voor 20m en 80m gemaakt. Deze op dezelfde hoogte en richting gemonteerd dan de endfed. Op beide antennes een WSPR zender met hetzelfde uitgangsvermogen aangesloten en deze enkele malen 24h laten runnen. Op WSPRnet.org kun je de resultaten meteen zien en downloaden. Het resultaat naar excel exporteren en de conclusie: over het algemeen kon ik geen verschil merken. De endfed leek wat lagere opstraalhoek te hebben en ietjes beter voor DX. Maar het verschil was zeer minimaal.
73 Arno - PE1RDP - Veldhoven - JO21QK
http://www.qsl.net/pe1rdp/
https://www.twitter.com/pe1rdp/

on3tls
Berichten: 46
Lid geworden op: 28 nov 2019, 16:40

Re: hy end fed antenne plaatsing

#8 Bericht door on3tls »

hey PA0FRI , dank voor de link en de uitleg .
pe1rdp , inderdaad die kriebel blijft er voor altijd zitten , als ik een antenne op een gebouw zie wil ik weten voor wat hij dient :-)
hartelijk dank voor de nodige uitleg al , word ik al wat wijzer uit , echter vraag ik me nog af of je de antenne volledig horizontaal hangt , het voedingspunt
komt bij mij op 10 meter , is het dan best dat het einde ook op 10 meter komt of maakt dit niet veel uit . Wat zijn uw ervaringen hierin ?

Gebruikersavatar
pe1rdp
Berichten: 694
Lid geworden op: 22 dec 2006, 23:46
Roepletters: pe1rdp
Locatie: Veldhoven
Contacteer:

Re: hy end fed antenne plaatsing

#9 Bericht door pe1rdp »

Ik heb hier 2x een hyendfed permanent gemonteerd. Eentje (voor de warc banden) hangt helemaal horizontaal. De andere endfed (voor 10,15,20,40,80) is als een sloper gemonteerd. Hoogste voedingspunt op 10m en dan naar beneden op ongeveer 2m. Qua werking merk ik geen verschil.
73 Arno - PE1RDP - Veldhoven - JO21QK
http://www.qsl.net/pe1rdp/
https://www.twitter.com/pe1rdp/

PA3HHO
Berichten: 914
Lid geworden op: 27 nov 2010, 10:17
Roepletters: PA3HHO
Locatie: Druten

Re: hy end fed antenne plaatsing

#10 Bericht door PA3HHO »

Christoph ON3 schreef:1 : Waar plaats je deze filter ; klopt mijn info.... +- 4 meter van het voedingspunt ( voedingspunt komt op een alu buis van 9 meter hoog ) ?
Minimaal ja, ong. 0.05 tot 0.1 golflengte van de laagste frequentie. In de praktijk heeft het heel weinig nodig.
Christoph ON3 schreef:2 : Als je een mantelstroomfilter plaatst heb je dan ook nog een tegen capaciteit nodig ?
Ja een (klein) beetje maar de matel van de coax kabel fungeert dan als tegencapaciteit.
Christoph ON3 schreef:3 : Omgekeerd nu ; als je tegen capaciteit hebt , heb je dan nog een mantelstroomfilter nodig ( straalt de coax dan nog mee )
Het kan nooit kwaad volgens mij. Na het mantelstroomfilter zou de coas niet meer moeten stralen (nee).
Christoph ON3 schreef:4 : Klopt het dat de tegen capaciteit 1/10de van de laagste golflengte moet zijn
Ja, in de praktijk mag het wel wat minder zijn.
Christoph ON3 schreef:5 : Kan mijn tegen capaciteit dan ook eventueel mijn inox buis van 9 meter lengte zijn
Ja, prima! Probeer ook eens of je verschil merkt mét en zonder de buis als massa. Leuk experimentje!
Christoph ON3 schreef:6: Het voedingspunt komt op 9 meter en het einde ook op 9 meter . straalt de antenne genoeg af voor DX verkeer dan
Neen, voor 80m/40m niet, op die banden is het een zgn. "cloud burner", geschikt voor lokale verbindingen en Europa. Is helemaal niet erg want zoals je terecht opmerkt zijn er niet veel stations die hun draad voor 80m op 40m hoogte hebben hangen. Mijn draad voor 80/40/20 gaat van ong. 14m hoogte naar 6 meter hoogte en hangt in Oost-West richting. Noord Zuid zou dus het beste moeten gaan op 20 en ik denk dat dat ook wel zo is. Toch werk ik op 20m ook fluitend USA, Canada etc. Ook op 80m en 40m heb ik USA/Canada etc. gewerkt dus als je geduld hebt dan lukt dat jou vast ook.
Christoph ON3 schreef:7 : De ene zegt perfect horizontaal hangen , de andere zegt nee schuin 35 graden , veel beter voor DX ?
Er is voor beiden wat te zeggen. Schuin hangen geeft een wat andere straling; stations uit de richting haaks op de draad zullen iets minder te horen zijn maar stations uit de richting van de draad hoor je iets beter. Het zijn nuance verschillen. Bij gelijke hoogte is er wel "richteffect" haaks op de draad. Wanneer je een antenne kunt draaien (beam) is dat fijn, maar bij zo'n draad gaat dat niet en zul je net zien dat jouw DX station "uit de wind" zit HI. Wanneer je de draad wat laat "slopen" (schuin afspannen) hoor je wat meer in de richting van de draad (bij een recht op gehangen dipool zit daar een dip).

Ik hoop dat dit een beetje geholpen heeft. Ik ben geen Elmer, maar die zitten hier zeker. Ik zou proberen die ene 9m paal nog iets hoger te krijgen en dan inderdaad schuin naar beneden afspannen. Probeer het gewoon allebei, één van de aspecten van de radiohobby is experimenteren. Misschien ken je de digitale mode WSPR; wanneer je je computer kunt koppelen aan de transceiver kun je met heel weinig vermogen om de zoveel tijd een signaal uitzenden en via een internationale website kun je zien, op een kaart, wie jou allemaal gehoord heeft. Misschien ontdek je op die manier wel iets meer over de richting waarin de antenne straalt bij een bepaalde manier van ophangen.
IC-7300 | IC-7100 | 80/40/20 EFHW | Fritzel MFB-13 | Diamond V-2000 | Bezoek PA3HHO HWEF blog |

on3tls
Berichten: 46
Lid geworden op: 28 nov 2019, 16:40

Re: hy end fed antenne plaatsing

#11 Bericht door on3tls »

PA3HHO
hartelijk dank voor de gegeven antwoorden :) , nee wspr kende ik nog niet maar ik ga dit even uitzoeken .
Lijkt me zeer interessant .
Inderdaad daar gaat de hobby eigenlijk om he , experimenteren , maar nu heb ik wel een idee ongeveer hoe het ''moet'' en kan ik hier van
afwijken om uit te zoeken of ik verbeteringen krijg of niet .
73

Plaats reactie