Jouw naam op de maan tijdens JOTA-JOTI 2019!

Alles wat betrekking heeft op jeugdactiviteiten, waaronder Scouting/JOTA/JOTI, etc
Plaats reactie
Bericht
Auteur
pe1rxj
Berichten: 48
Lid geworden op: 24 dec 2005, 12:52

Jouw naam op de maan tijdens JOTA-JOTI 2019!

#1 Bericht door pe1rxj »

Jouw naam op de maan tijdens JOTA-JOTI 2019!

Hallo allemaal,

Het is alweer hoog tijd om aan voorbereidingen te denken als je daadwerkelijk moonbounce wil proberen met laag vermogen.
Hoe gaat het ook alweer?
We kunnen zenden met een normale set op 70 cm (met SSB, 20W is voldoende) en een PC.
We hebben wel een wat langere yagi antenne nodig (vanaf 21 elementen)(zelfbouw gaat goed)
De ontvangst wordt voor ons geregeld in Dwingelooo met de grote radiotelescoop die daar door CAMRAS vrijwilligers wordt bemand. Het daar ontvangen zwakke signaal, gereflecteerd van de maan, wordt over internet als broadcast voor iedereen bereikbaar gemaakt.
Je hebt nog een computer met het programma WSJT nodig om de extreem zwakke piepjes terug te decoderen.
Wat je dan ziet verschijnen komt dus ECHT van de maan (jouw naam, een bericht, etc.) Een andere scouting groep kan daar ook op antwoorden, dan wordt het helemaal mooi.

Er is een live trainingsweekend gepland op vrijdagavond en zaterdag avond 6 en 7 september (velddagen)
Dan is de maan (en Dwingeloo) aanwezig tussen 19h00 en 24h00.

Het eigenlijke gebeuren is natruurlijk tijdens de JOTA-JOTI zelf en vooral vrijdag nacht en zaterdag ochtend zijn dan favoriet.
De tabellen met maanstanden worden weer bij gevoegd, voor beide events, de training en het echte werk.
let op dat tijdens de trainingsdagen de maan erg laag blijft (15 graden), terwijl tijdens JOTA ze juist erg hoog komt (60 graden).

Alle details zijn als van ouds te vinden op https://www.camras.nl/gebruik/jota-joti/

groeten
Frans
PE1RXJ
Bijlagen
okt.pdf
(411.95 KiB) 305 keer gedownload
sept.pdf
(217.59 KiB) 303 keer gedownload

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6249
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Jouw naam op de maan tijdens JOTA-JOTI 2019!

#2 Bericht door PA3DAT »

En wie gaan het dit jaar proberen?

We zijn er natuurlijk weer erg laat mee, maar begin september ben ik vertrokken naar Engeland en net afgelopen week
teruggekeerd. Dus nu nog het EME voorbereiden voor de Jota...
We deden voor het eerst mee in 2017, verslag en foto's: https://www.aloys.nl/jota-2017-zenden-naar-de-maan.html
In 2018 is het er niet van gekomen...

Antenne
De 27-elements antenne is er nog, die zit zó weer in elkaar. En we hebben dit jaar wat meer vermogen (75W uit een
IC-9700). Nu de rest nog weer even uitzoeken, frequenties etc.

Tijden
Het lijkt mij dat de meest gunstige tijd voor ons is de vroege zaterdagochtend tussen pakweg 05.00 en 07.30 LT en
de zondagochtend tussen 06.00 uur en 08.30 uur LT.

Vanwege obstakels, gebouwen, bos en dergelijke moeten we het hebben van een azimut (windrichting) tussen 160 en
220 graden. En dan moeten we nog oppassen dat we niet op één lijn zitten met Dwingelo, want in 2017 straalden we
rechtstreeks in op de schotel :shock: (Die zit 40km recht achter ons!)

Calls
Onze call dit jaar, vanwege mijn 40-jarig Jota-jubileum, is PA40DAT/J

Vragen
Vraag: zijn de door mij genoemde tijden de beste tijden?
Vraag: welke Jota-stations doen er nog meer mee in Nederland?
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

pe1rxj
Berichten: 48
Lid geworden op: 24 dec 2005, 12:52

Re: Jouw naam op de maan tijdens JOTA-JOTI 2019!

#3 Bericht door pe1rxj »

Hallo Allemaal,

Pas deze week heb ik de vrijwilligers in Dwingeloo op een rij gekregen.
de actieve moonbounce tijden worden als volgt:

Vrijdag avond vanaf de opening, maar dan staat de maan nog erg laag. Tijden: 22h00 tot 02h00
Zaterdag ochtend van 08h30 tot 12h30 (maan gaat onder)
Zaterdag avond van 23h00 tot 01h00.

Ikzelf ben als demo station actief vanuit Aalst-Waalre, als PE2AAB/J

groeten en succes,
Frans
PE1RXJ

Thom PA9T
Berichten: 410
Lid geworden op: 19 dec 2005, 16:37
Roepletters: PA9T
Locatie: Oudewater

Re: Jouw naam op de maan tijdens JOTA-JOTI 2019!

#4 Bericht door Thom PA9T »

Het klinkt wel erg tof. Wellicht voor een volgend jaar eens peilen bij ons in de groep.

Wat zijn de ervaringen tot nu toe? Wordt er enthousiast op gereageerd door de Scouts? Ik kan me voorstellen dat zo'n mounbounce-verbinding erg ingewikkeld voor ze kan zijn om te begrijpen.

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6249
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Jouw naam op de maan tijdens JOTA-JOTI 2019!

#5 Bericht door PA3DAT »

pe1rxj schreef: Vrijdagavond vanaf de opening, maar dan staat de maan nog erg laag.
Tijden: 22h00 tot 02h00

Zaterdagochtend van 08h30 tot 12h30 (maan gaat onder)
Zaterdagavond van 23h00 tot 01h00.
Lokale Tijd, neem ik aan, of UTC?

Voor ons dan alleen de zaterdagochtend; de andere tijden zit de maan voor
ons verstopt achter "het bos" of een hoog talud.

Wij hebben alleen in de hoek van zuid naar west (180-270 graden) min of meer
vrij zicht. Ook dan moeten we nog tussen jonge bomen door...

Zie https://www.mooncalc.org/#/52.5071,6.11 ... /09:16/1/0

Deze link is wellicht ook voor anderen bruikbaar!
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6249
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Jouw naam op de maan tijdens JOTA-JOTI 2019!

#6 Bericht door PA3DAT »

Frans, ik weet nog steeds niet of genoemde tijden in UTC zijn of Lokale Tijd.
Ik heb je deze vraag ook gemaild, enkele dagen geleden...

En is er via de WebSDR van Camras ook weer een chat mogelijkheid?
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

pe1rxj
Berichten: 48
Lid geworden op: 24 dec 2005, 12:52

Re: Jouw naam op de maan tijdens JOTA-JOTI 2019!

#7 Bericht door pe1rxj »

Hallo allemaal,

Was even druk met andere zaken...
Het antwoord is: de Dwingeloo tijden zijn lokale tijd, dus dat is wat de vrijwilligers in Dwingeloo aanhouden.

let op:
De tabel van de eerste post is aangegeven in UTC. Zo zijn de tabellen dus internationaal geldig.
Het verschil is twee uur.
Ik voeg de tabel er nog een keer extra bij.
veel plezier dit weekend en succes met alle verbindingen.
Frans
PE1RXJ

en tijdens de JOTA - JOTI ben ik als demo station : PE2AAB/J
Bijlagen
okt.pdf
(411.95 KiB) 280 keer gedownload

PD2JM
Berichten: 101
Lid geworden op: 16 okt 2011, 19:06

Re: Jouw naam op de maan tijdens JOTA-JOTI 2019!

#8 Bericht door PD2JM »

Ons PA40DAT/j is het op de zaterdagochtend gelukt om via de websdr van Camras ons zelf weer terug te kunnen horen ... ok, decoderen dan. We hadden het 2 jaar geleden al geprobeerd maar toen is het ons niet gelukt. Vorig jaar door een laptop crash de week voor de JOTA hebben we het ook overgeslagen maar dit jaar moest het dan toch gebeuren.

We zitten voor de schotel van Dwingeloo dichtbij, circa 39km. Zelfs met maar enkele watts oostelijk gericht kwamen we rechtstreeks binnen op de schotel, gingen we zenden op vol vermogen (75 watt) dan was ons signaal op de waterval via de websdr van Camras zeer duidelijk te zien. Na decoderen van het signaal komt er dan uit dat er een vertraging tussen het verzenden en ontvangen van slecht enkele tiende van seconden zat. Daaruit is dan op te maken dat het signaal niet via de maan gaat. Zaterdag was in de waterval ook een klein signaal te ontdekken die precies dezelfde vorm, verloop, onderbrekingen had als ons rechtstreekse signaal. Als gevolg van de beweging van de maan zit er in het signaal een doplershift, logisch maar je moet het wel even bedenken. Met een verschil van circa 800 Hz vonden wij ons retour-signaal van de maan. Op de zaterdagochtend is het ons wel gelukt het signaal te decoderen en vast te stellen dat er een vertraging in zat van circa 3 seconden. Op de zaterdagavond hadden we last van (natte) bomen en struiken waardoor het decoderen vermoedelijk niet is gelukt.

Het bouwen van de antenne was relatief snel gebeurt, als zendamateurs hadden we eerder al het actieve element gebouwd met een SWR van bijna 1 op 1. De andere elementen hebben de scouts zelf gebouwd met behulp van de handleiding van Camras. Voor de materiaalkosten hoef je het ook niet te laten: wat electra-pijp, sokken, zadels, draad voor de elementen en ty-raps. Een vrij zicht naar de maan is zeer aan te raden, het richt ook makkelijk als er geen wolken zijn. Zaterdagochtend was het in Zwolle wel bewolkt maar met een kompas is het voor een scout ook goed te doen om de antenne goed op de maan te richten.

Al met al een geslaagd experiment dat wel even heeft geduurd. Hierbij nogmaals een hartelijk dank aan de crew van Camras die dit toch maar weer even mogelijk maakt, zelfs tot diep in de nacht.

Afbeelding

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6249
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Jouw naam op de maan tijdens JOTA-JOTI 2019!

#9 Bericht door PA3DAT »

Nog even als toevoeging op het verhaal van Joris PD2JM hierboven: een aantal reflecties van ons op de maan zijn
gedecodeerd en aan ons teruggemeld door de crew van Camras zelf én door Rick PE2AAB / Frans PE1RXJ die samen
bij een scoutinggroep in Brabant zaten.

We hebben dus (nog) geen QSO gemaakt, maar ons op de maan gereflecteerde signaal is door anderen ontvangen.
En daar waren we al zeer gelukkig mee! :D

We overwegen nu een H-frame'pje voor volgend jaar en een viertal gestackte 70cm-antennes. Of we willen een
schotel bouwen van ca. 2,5m doorsnede. We zien wel! :mrgreen:

Ook van mij hartelijk dank aan de crew van Camras én aan Frans PE1RXJ voor de ondersteuning!

Aloys PA3DAT, deze jota als PA40DAT/J na 40 Jota's sinds 1980.
Een verslag op mijn blog ga ik direct maken, na het ontbijt: http://www.aloys.nl
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

PA3RIS
Berichten: 829
Lid geworden op: 11 nov 2014, 16:53
Roepletters: PA3RIS
Locatie: Goch Pfalzdorf, Duitsland
Contacteer:

Re: Jouw naam op de maan tijdens JOTA-JOTI 2019!

#10 Bericht door PA3RIS »

Goed gedaan PD2JM! Mooi resultaat en een mooi verslag!

En ook mooi dat het jullie gelukt is Aloys!

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6249
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Jouw naam op de maan tijdens JOTA-JOTI 2019!

#11 Bericht door PA3DAT »

PD2JM schreef:Ons PA40DAT/j is het op de zaterdagochtend gelukt om via de websdr van Camras ons zelf weer terug te kunnen horen ... ok, decoderen dan.
Eh... wij zijn hetzelfde station! :D

Joris PD2JM en ik (en nog een heel rijtje amateurs (o.m. PE5JW, PC9F, PD1ACK, PD2ZES, PD2BDR, PD0PMV, PD2AGZ) doen de Jota bij
de Vaandrig Lengton Groep in Zwolle, onder mijn call. Dat EME deden Joris en ik samen, met mijn IC-9700. Wel alle eer aan Joris die
ontdekte hoe we precies moesten ontvangen in JT65b: ik dacht aanvankelijk dat WSJT-x gewoon alles in de passband zou decoderen,
zoals bij FT8... :oops:

We deden het met 2 laptops: eentje geheel los van de radio's die de webSDR van Camras ontving en dat via Virtual Cable doorspeelde
naar het WSJT-X programma ter decodering. En een tweede laptop, verbonden met de IC-9700, die het zenden voor zijn rekening nam.

Een foto van de zaterdagavond. Op het bovenste scherm zie je onze CQ-uitzendingen in de waterval, mooi duidelijk maar het gevolg
van onze rechtstreekse instraling op de schotel bij Dwingeloo, een kleine 40km ten noorden van ons...
Jota-2019a.jpg
De eerste uitzending een beetje krom, de tweede is rechter, de derde perfect. De IC-9700 moet blijkbaar even "op temperatuur" komen.
Eens kijken wat ik ga doen met de tips (ventilator schakelen zodat ie permanent draait?) Ik denk dat de beste/duurste oplossing is een
externe GPS met de IC-9700 verbinden? Maar goed, dat is een ander onderwerp...

We zijn nu eerst op zoek naar 4 gelijke 70cm-yagi's. Een H-frame maken we wel zelf, een korte constructiemast (3m) met ingebouwde
rotor hebben we al. Weet iemand nog een paar yagi's te koop, en welk merk/type zou het beste zijn? Of zelf maken?

Foto hieronder:
zaterdagochtend, Joris PD2JM is de antenne aan het optimaliseren. De ochtend werd het niets, teveel 'groen' voor onze antenne!
Jota-2019b.jpg
Het mastje was van goedkope militaire kunststof pijpen (tot ruim 7 meter hoog met één tuitje). Die loop je zó op, geen probleem. Om
de mast zit een soort reuzen-karabijnhaak (mag ook een ring zijn) waar de neus van de antenne aan zit én een hijslijntje. Zo konden
we ook de voorkant van de antenne hoger of lager zetten.

Zo, nu eerst maar eens met mijn blog aan de gang: https://www.aloys.nl/jota-2019.html
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Plaats reactie