Open standaarden als ODS

Voor als het echt nergens anders thuis hoort.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
PA3CQN
Berichten: 789
Lid geworden op: 10 dec 2014, 21:59
Roepletters: PA3CQN
Locatie: Groningen
Contacteer:

Open standaarden als ODS

#1 Bericht door PA3CQN »

ODS .. daar kan ik niks mee. Waarom niet xml of json ?
En waarom een database in een spreadsheet?
_______________________________________________
Na jaren afwezig toch maar weer eens rondkijken.
UV-B5, RTL stick, SDRPlay2, miniwhip, magloop, X300
http://www.pa3cqn.nl
_______________________________________________

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Overzicht onbemande stations NL

#2 Bericht door PA0ETE »

PA3CQN schreef:ODS .. daar kan ik niks mee. Waarom niet xml of json ?
En waarom een database in een spreadsheet?
Ahum, ik wil niet vervelend doen, maar ods is een xml-document :-) XML gecombineerd met zip-compressie om precies te zijn.

https://en.wikipedia.org/wiki/OpenDocum ... ifications

De overheid heeft hiertoe een paar jaar geleden besloten, omdat het raar was dat de overheid alles in een proprietary norm opslaat van één bedrijf. Bovendien zou die voorkeur ook kunnen wijzen op een aanbeveling van de overheid voor zo'n bedrijf.

De OpenDocument-standaarden komen voort uit OpenOffice, waarvan tegenwoordig de vork LibreOffice een stuk populairder is. In feite is het daarmee ook een initiatief uit het bedrijfsleven, maar het is wel open.

Duitsland was overigens eerder dan Nederland met het invoeren hiervan. Met name een paar steden in Duitsland lopen met dit soort dingen nogal voorop.

PA3CQN
Berichten: 789
Lid geworden op: 10 dec 2014, 21:59
Roepletters: PA3CQN
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Overzicht onbemande stations NL

#3 Bericht door PA3CQN »

PA0ETE schreef: Ahum, ik wil niet vervelend doen, maar ods is een xml-document :-) XML gecombineerd met zip-compressie om precies te zijn.
Dat klopt. Dus ter verduidelijking: ik bedoel uiteraard een xml-database. Daarom staat er ook xml of json. Maar dat had je vast wel begrepen.
_______________________________________________
Na jaren afwezig toch maar weer eens rondkijken.
UV-B5, RTL stick, SDRPlay2, miniwhip, magloop, X300
http://www.pa3cqn.nl
_______________________________________________

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Overzicht onbemande stations NL

#4 Bericht door PA0ETE »

Sorry voor het misverstand! Dat had ik niet begrepen hoor. Ik ken json maar heel matig, en ik wist niet direct dat het een database betrof.

Het was alleen mijn bedoeling om te helpen, niet om vervelend te doen, maar je schrijft dat je je afvraagt waarom geen xml (of json). Dan denk ik 'het is wel xml'.

Ik denk overigens dat het is omdat de meeste mensen geen ervaring hebben met een database, en niet goed met de software ervoor om kunnen gaan en wel met een spreadsheet.

Gebruikersavatar
PA0BAK
Berichten: 975
Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:09
Roepletters: PA0BAK
Locatie: Eiland Tholen, Zeeland
Contacteer:

Re: Overzicht onbemande stations NL

#5 Bericht door PA0BAK »

PA3CQN schreef:ODS .. daar kan ik niks mee. Waarom niet xml of json ?
En waarom een database in een spreadsheet?
PA0ETE schreef: Ahum, ik wil niet vervelend doen, maar ods is een xml-document :-) XML gecombineerd met zip-compressie om precies te zijn.

https://en.wikipedia.org/wiki/OpenDocum ... ifications

De overheid heeft hiertoe een paar jaar geleden besloten, omdat het raar was dat de overheid alles in een proprietary norm opslaat van één bedrijf. Bovendien zou die voorkeur ook kunnen wijzen op een aanbeveling van de overheid voor zo'n bedrijf.

De OpenDocument-standaarden komen voort uit OpenOffice, waarvan tegenwoordig de vork LibreOffice een stuk populairder is. In feite is het daarmee ook een initiatief uit het bedrijfsleven, maar het is wel open.
Bijna goed :D
Met proprietary software zit je vast aan één leverancier (vendor lock in).
Met een OpenStandaard zirt je niet vast aan één leverancier en heb je de mogelijkheid om over 200 jaar software te maken die het weer leesbaar maakt.
OpenDocument standaarden worden door een niet commerciële instantie beheert, waar namens Nederland Logius in zit.
Zie ook http://www.dwarsligger.org/OpenStandaarden
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Overzicht onbemande stations NL

#6 Bericht door PA0ETE »

Ze zijn oorspronkelijk wel bedacht voor de (ook open) software OpenOffice. Dat was een initiatief van Sun, tegenwoordig Oracle.

Open is in bijna alle gevallen beter, en al zou je dat niet verwachten, bijna altijd ook voor de maker ervan. Hoe meer mensen de standaard (die jij in dat geval bedacht hebt) gebruiken, hoe meer mensen dus het idee dat in elk geval voor jouw eigen toepassing de beste is, overnemen. In de meeste gevallen heb je daar meer aan dan aan royalties van een veel minder grote groep. En sowieso zijn open standaarden goed voor de economie als geheel.

Maar goed, we dwalen af :-) (Ik kan de topics als daar voorstanders voor zijn wel opsplitsen :-) )

Gebruikersavatar
PA0BAK
Berichten: 975
Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:09
Roepletters: PA0BAK
Locatie: Eiland Tholen, Zeeland
Contacteer:

Re: Overzicht onbemande stations NL

#7 Bericht door PA0BAK »

Nog een laatste aanvulling:
Volgens Wikipedia

Code: Selecteer alles

De OpenDocument-indeling (ODF), oftewel het OASIS Open Document Format for Office Applications, is een open standaard voor het bewaren en/of uitwisselen van tekstbestanden, rekenbladen, grafieken en presentaties.
De OpenDocument-standaard werd ontwikkeld door het OASIS-consortium, vanuit de XML-gebaseerde bestandsindeling van onder meer OpenOffice en LibreOffice.
OpenDocument is sinds 11 november 2006 een officieel door de ISO gepubliceerde standaard.
<KNIP>
De belangrijkste bestandsextensies voor documenten (.od?) en bijhorende sjablonen (.ot?) (t van template):
    .odb voor databank
    .odc voor grafiek, .otc voor grafieksjabloon (c van chart)
    .odf voor formule en wiskundige vergelijking, .otf voor formulesjabloon (f van formula)
    .odg voor (vector)tekening, .otg voor tekeningsjabloon (g van graphic)
    .oth voor webpaginasjabloon (h van html)
    .odi voor afbeelding, .oti voor afbeeldingssjabloon (i van image)
    .odm voor hoofddocument (m van master)
    .odp voor presentatie, .otp voor presentatiesjabloon (p van presentation)
    .ods voor rekenblad, .ots voor rekenbladsjabloon (s van spreadsheet)
    .odt voor tekst, .ott voor tekstsjabloon
Ter info:
Microsoft ondersteunt het sinds office versie 2007, wanneer de updates geïnstalleerd zijn.
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Overzicht onbemande stations NL

#8 Bericht door PA0ETE »

Ik ken ze vooral van OpenOffice, later ben ik LibreOffice gaan gebruiken.

In mijn bedrijf worden de standaarden praktisch sinds de invoering gebruikt vanwege weerzin tegen bedrijven als Microsoft, die o.a. begon toen Microsoft een (inmiddels vergeten) eigen weblogservice opzette, en net als tegenwoordig vrij gebruikelijk was en passant een aantal copyrights inpikte als je daar gebruik van maakte. In die tijd vormde de handel in meterialen met copyright nog 20 tot 30% van mijn omzet.

Ik heb een heel gevarieerd standpunt hierover. Ik ben fanatiek voorstander van open standaarden, maar ik deel meestal niet de mening van andere voorvechters hiervan op het gebied van de auteursrechten. Ik sta namelijk op het standpunt dat het vrijgeven/opheffen van de meeste copyrights vooral de grote partijen in de kaart speelt.

Een goed voorbeeld hiervan is hoe het bij de kranten gaat. Een auteur (een kleine zelfstandige, annex freelancer of ZZP-er) heeft volgens de wet auteursrecht op zijn materiaal. Voor iedere (her)publicatie mag hij een bedrag vragen. Tot een jaar of 10 geleden werd voor een herpublicatie 60 tot 100% van het oorspronkelijke bedrag gevraagd. Ik ben een veelschrijver, en ik kreeg meestal het vole bedrag bij een aantal bladen, deels van dezelfde uitgever. Omdat die mij publicatie garandeerde in meerdere bladen, zakte ik met mijn bedrag dat ik immers vrij zeker drie maal kreeg voor eenmaal schrijven.

Toen de markt vervolgens overspoeld raakte met freelancers die in dezelfde vijver visten, besloten met name de kranten nog slechts eenmaal voor de publicatie te betalen. Mijn bedrag mocht ik echter niet verhogen. Bij collega's zag je dat een krant opdracht voor een artikel gaf in een regionale of lokale versie van een krant, het bedrag is deels gebaseerd op het aantal exemplaren dat gedrukt wordt. Vervolgens wordt het artikel zonder extra betaling in een aantal andere edities of zelfs landelijk overgenomen. Als je protesteert dan krijg je ineens bijna geen opdrachten meer van ze.

De markt raakte overigens overspoeld doordat het slecht gaat met kranten. Daardoor werden in de afgelopen jaren nagenoeg alle journalisten die eerder in vaste dienst waren freelancers.

Ik heb daar zelf overigens relatief weinig last van. Ik subsidieerde mijn werk als journalist altijd al deels doordat ik ook andere bedrijfsactiviteiten heb. Als een klein tijdschrift geen geld had voor een artikel waar ik een halfjaar aan werkte, dan vroeg ik mijn reguliere tarief, en betaalde het overige werk uit eigen zak via andere activiteiten die ik deed. Voor mensen die hiervan moeten leven is dit vrij dramatisch. En de situatie voor persfotografen is vaak nog erger, doordat tegenwoordig telefoons ook heel bruikbare foto's opleveren, en er zijn altijd eerder mensen met een mobieltje bij iets wat er gebeurt dan dat er een persfotograaf bij kan komen. Veel persfotografen werkten in Nederland altijd al als freelancer (o.a. omdat ze dikwijls voor meerdere kranten moesten werken om rendabel te zijn).

Het meest kwalijke gevolg van dit alles is een verschraling in de afgelopen twintig jaar van het aanbod. Er bestaat nog maar één zelfstandige plaatselijke krant in Nederland, bijna alle lokale titels zijn opgegaan als katern van hooguit twee pagina's in landelijke kranten als het AD. Er wordt hierdoor bijvoorbeeld zowat niet meer serieus gepubliceerd over de lokale en provinciale politiek. Dat in een tijd dat er juist in de gemeenteraden veel (overigens welwillende) amaterus zijn verschenen (amateurs in de betekenis van mensen met weinig ervaring).

Gebruikersavatar
PA0BAK
Berichten: 975
Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:09
Roepletters: PA0BAK
Locatie: Eiland Tholen, Zeeland
Contacteer:

Re: Overzicht onbemande stations NL

#9 Bericht door PA0BAK »

PA0ETE schreef:Ik heb een heel gevarieerd standpunt hierover.
Ik ben fanatiek voorstander van open standaarden, maar ik deel meestal niet de mening van andere voorvechters hiervan op het gebied van de auteursrechten.
Ik sta namelijk op het standpunt dat het vrijgeven/opheffen van de meeste copyrights vooral de grote partijen in de kaart speelt.
Ook ik ben een fanatiek voorstander van OpenStandaarden, maar om een meer technische reden.
Het gaat mij om de uitwisseling van informatie, met een OpenStandaard kan dat naar iedere computer, ongeacht het besturingssysteem.
Één dwarsligger is Apple, die ondersteunt b.v. de Open Document Formaten niet standaard.
Sterker, in sommige gevallen gebruikt Apple een eigen formaat, dat alleen met een MAC of een Ipad (en Iphone) te gebruiken is.

Een OpenStandaard mag door iedereen geïmplanteerd worden in zijn software, daar mogen geen rechten van anderen op bestaan.
Verder moet een OpenStandaard beheerd worden door een non-profit organisatie en moeten veranderingen en aanpassingen geschieden op democratische wijze.
Dat is dan ook de reden, dat het DOCX (en andere *x formaten van Microsoft) in de EU nooit een OpenStandaard kunnen zijn, omdat Microsoft er een veto over wil houden.

De Nederlandse overheid heeft zichzelf verplicht om informatie alleen uit te wisselen in OpenStandaarden.
Dit geldt ook voor lagere overheden, samenwerkings-verbanden, gemeenschappelijke-regelingen en gesubsidieerde instellingen als b.v. onderwijs.
Een instelling die b.v. een DOC, of een DOCx bestand publiceert of verstuurt zonder daarbij dezelfde informatie in een OpenStandaard te leveren is dus in overtreding.
Op dit moment is er geen represaille mogelijkheid, maar ook die wet is in de maak en ligt bij de eerste kamer.
Nu moeten alle nieuwe websites van overheden voor 100% voldoen aan deze eis, in september 2020 geldt dit ook voor oudere websites van overheden.

Bekende voorbeelden van OpenStandaarden op de computer die we allemaal gebruiken:
Ascii voor het opslaan en weergeven van letters, cijfers en tekens,
TXT voor platte tekst,
HTML voor websites.
En ook in communicatie protocollen van internet, zoals POP, Imap, SMTP, FTP e.d.
Maar er zijn honderden andere OpenStandaarden in gebruik, waar we niet eens bij stilstaan.

OpenStandaarden besparen (zeker op de lange termijn) een hoop geld, omdat er geen rechten betaalt hoeven te worden en iedereen met mag geruiken en implementeren.
Verwar de term OpenStandaard niet met OpenSource, of OpenData, want dat zijn heel andere begrippen.
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Open standaarden als ODS

#10 Bericht door PA0ETE »

Op het gebied van de communicatie via de ether vallen er nog wel een paar slagen te maken. Zendamateurs zijn hier op een aantal punten bijzonder hypocriet.

Een voorbeeld: D-STAR wordt al vanaf het begin zwaar bekritiseerd. Immers, en ik kan ze niet helemaal ongelijk geven, in D-STAR is een vocoder gebruikt die niet open is.

Een verzachtende omstandigheid is echter dat er nog steeds geen volwaardig open alternatief is. codec2 is voor HF een redelijke vocoder, maar voor VHF- en UHF-gebruik is dat (nog) niet zo.

En dus zijn veel amateurs in plaats van D-STAR DMR gaan gebruiken. Nog steeds hoor je voorstanders van DMR, mensen die met D-STAR werken hierom bekritiseren.

Even wat feiten:

D-STAR is door een amateurvereniging ontwikkeld, en is een geheel open source. Wel is het volgens mij de JARL (de Japanse amateurvereniging) die hierover beslist. Ook heeft Icom in haar apparatuur wat dingen zitten die niet geheel conform de standaard zijn, die in het begin de ontwikkeling van zelfbouwrepeaters korte tijd bemoeilijkt hebben. Inmiddels is meer dan 95% van de repeaters voor D-STAR zelfbouw, en zijn er ook al een hele poos zelfbouw D-STAR-transceivers mogelijk.

DMR is een open standaard die bij het Europese instituut ETSI is vastgelegd. Maar DMR gebruikt om te beginnen een vocoder van dezelfde fabrikant als D-STAR. Ook die is proprietory. Echter, DMR bevat daarnaast een redelijk aantal patenten van Motorola. Een fabrikant van apparatuur voor DMR moet dus altijd met Motorola in gesprek, waarbij Motorola over het algemeen tegenover amateurs niet de vervelendste is moet ik zeggen, maar als je echt succesvol bent moet je Motorola wel hiervoor betalen, en als je spullen voor de commerciële markt maakt moet dat in alle gevallen. Strikt genomen mag je niet eens een zelfbouwapparaat maken voor DMR zonder toestemming van Motorola.

Over System Fusion wil ik het dan nog niet eens hebben. Yaesu maakt essentiële dingen van Fusion überhaupt niet eens bekend.

Over het algemeen is echter D-STAR op dit terrein de meest bekritiseerde, terwijl er juist daarbij de minste aanleiding toe is :-)

Overigens toen amateurs met SSB begonnen te experimenteren waren er jarenlang ook discussies, omdat daarop indertijd nog een patent lag. En dat was bij FM ook het geval (deze patenten zijn inmiddels allang verlopen).

Van AM wordt vaak beweerd dat dat door amateurs is uitgevonden, dat is in de bovengenoemde discussie ook vaak als argument genoemd, maar dat is dus niet waar. Wel is AM nooit gepatenteerd.

PA3CQN
Berichten: 789
Lid geworden op: 10 dec 2014, 21:59
Roepletters: PA3CQN
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Open standaarden als ODS

#11 Bericht door PA3CQN »

Dit gaat een kant op die ik helemaal niet aan wilde stippen. En nu sta ik ook nog als topic starter te boek ..

Waar het mij om ging is dat er twee vormen van database structuur zijn die werkelijk universeel zijn: xml en json als
pure data zonder formatting in celletjes en lettertypen. Beide zijn met een simpele tekst-editor te lezen.
Maar tegelijkertijd ook eenvoudig te integreren in iedere vorm die je wilt, op websites en in eigen programma's.

Een tweede punt is dat ik al jaren niet begrijp waarom je een database in een spreadsheet zet. Vreselijk onhandig.
Het enige wat ik kan bedenken is dat de MS-Office varianten voor consumenten nooit Access bevatten.
Dus als je al een open standaard aan wilt houden doe dan tenminste odb !
_______________________________________________
Na jaren afwezig toch maar weer eens rondkijken.
UV-B5, RTL stick, SDRPlay2, miniwhip, magloop, X300
http://www.pa3cqn.nl
_______________________________________________

pe1rxq
Berichten: 361
Lid geworden op: 01 mei 2005, 20:54

Re: Open standaarden als ODS

#12 Bericht door pe1rxq »

Waarom een spreadsheet en geen DB is makkelijk en heeft ook niks met open standaarden te maken: De auteurs van dat soort dingen weten niet beter.
Dat los je alleen maar op door ze met heel veel geduld beter op te leiden.

Waarom men geen json gebruikt is ook makkelijk: Een standaard heeft even nodig om geaccepteerd te worden.
JSON is simpelweg veel te nieuw (pas sinds 2013 de eerste echte standardisatie ondergaan) en is momenteel het modedingetje wat xml tien jaar terug was.
De diverse opendocument standaarden gebruiken xml omdat dat toen al veel stabieler en gebruikelijker was.

En zowel 'json' als 'xml' zijn nog geen database. Daar moet nog iets overheen. Hoe vul je het ding precies, wat staat er in de verschillende velden? Dat is nou net wat opendocument toevoegd. Bijvoorbeeld bij XML hoort nog een schema (en vaak heb je daar ook nog niet veel aan zonder begeleidende tekst). Laat opendocument nou net zo'n schema hebben voor databases. (en nog veel meer)
Je wilt namelijk dat de data op een bruikbare manier wordt geleverd, anders zou men ook alles in ongestructureerde ASCII kunnen dumpen onder het moto 'zoek het maar uit, alle data die je zoekt zit erin, maar we zeggen niet waar en hoe'

Stel in die mooie json brei staat iets dat lijkt op een datum.... Is het werkelijk een datum? of misschien een serie nummer dat lijkt op een datum? En wat stelt die datum dan voor? Verjaardag? Sterfdag?

En het feit dat het nog een keer door zip is gehaald zou ook geen probleem moeten zijn....
Json of xml parsen is blijkbaar geen probleem, maar even het zooitje uitpakken met unzip is blijkbaar wel te moeilijk?

Gebruikersavatar
PA0BAK
Berichten: 975
Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:09
Roepletters: PA0BAK
Locatie: Eiland Tholen, Zeeland
Contacteer:

Re: Open standaarden als ODS

#13 Bericht door PA0BAK »

pe1rxq schreef:Waarom men geen json gebruikt is ook makkelijk: Een standaard heeft even nodig om geaccepteerd te worden.
Maar het is wel een OpenStandaard.
Zie ForumStandaardisatie...........
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Open standaarden als ODS

#14 Bericht door PA0ETE »

pe1rxq schreef:Waarom een spreadsheet en geen DB is makkelijk en heeft ook niks met open standaarden te maken: De auteurs van dat soort dingen weten niet beter.
Dat los je alleen maar op door ze met heel veel geduld beter op te leiden.
Dit doet me een beetje denken aan hoe ARES in de VS reageerde toen New York een paar jaar geleden werd getroffen door een hurricane.

Ze hadden een uiterst effectief packet netwerk en andere digitale netwerken voor de overheid beschikbaar gemaakt, en dat hadden ze al na anderhalve dag helemaal up-and-running.

In plaats van daarvan gebruik te maken had de overheid uitsluitend aan de amateurs gevraagd om ouderwetse FM-verbindingen. De overheid wist niet beter, en ARES had nog een lange weg te gaan om de overheidsfunctionarisen te overtuigen van het grote nut van deze digitale verbindingen.

Wat ze uit het oog verloren was dat na 24 uur de meeste voor de overheid essentiële mobiele netwerken weer operationeel waren. Ze hadden in de eerste uren ook helemaal geen digitale verbindingen nodig om tekst te versturen, maar juist FM-verbindingen om de uitgevallen verbindingen van politie, brandweer en ambulances te vervangen. Het grote voordeel voor ze was niet zozeer dat ze gewend waren aan spraakverbindingen en daarmee wel om konden gaan, dat speelde wel mee, maar wat het belangrijkste was dat was simpelweg dat de FM-verbindingen vrijwel direct beschikbaar waren.

Met heel veel geduld mensen opleiden kun je in een aantal gevallen vervangen door gewoon heel goed direct te luisteren naar wat de mensen echt nodig hebben, in plaats van te veronderstellen dat ze niet weten wat ze nodig hebben :-)

Plaats reactie