Gaat dit werken zo ?

Alles over antennes en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
pc9t
Berichten: 354
Lid geworden op: 24 mar 2010, 19:47
Roepletters: PC9T
Locatie: Lage Zwaluwe

Gaat dit werken zo ?

#1 Bericht door pc9t »

Nu de wintermaanden zich weer zachtjes aandienen en we weer binnenactiviteiten moeten gaan doen, heb ik het G5RV experiment weer eens uit de schuur gehaald.

Maar het is de fullsize versie en die kan ik nu niet echt heel fraai wegspannen, dus mijn vraag is of deze opstelling al bij voorbaat gedoemd is om te mislukken.

Er is nog een illegale mogelijkheid en dat is naar een lantaarnpaal weg te spannen die in een soort van brandgang staat, maar ik wil geen gezeik met de gemeente omdat mijn mast ietsie pietsie hoger staat dan het vergunningsvrij mag, snijpunt zit op een kleine 3 meter en zelfs al de mast helemaal is ingeschoven is hij nog te hoog, echter staat dit al een 12 jaar zo zonder gezeik met gemeente, dus dan ben ik ben dat dat stukje draad me misschien wel eens de nek kan kosten. Zou wel een mooie optie geweest zijn.

De lengte van de schoorsteen tot de achtertuin is 20 meter, andere opties zijn een 40 meter dipool maar omdat de balun in het midden nergens aanhangt krijg je meer een V vorm, ander optie is de verkorte G5RV maar dan is de dipool denk ik een betere optie omdat ik al 6 tot 20 in de hexbeam heb zitten.

Of een verkorte endfed om zo toch ook iets op 80 meter te kunnen doen. Of op mijn overkapping een loop neerzetten.

Ik hoor graag
289F5E53-669D-4F4A-8214-0537E94F611F.jpeg
C90C4E58-9836-41B7-989E-1C653813CF75.jpeg
7C179EC1-5CE2-44BE-993F-2773AD90AF8A.jpeg
5BEF6478-982F-4959-AD9D-434635475F23.jpeg
A4867D8A-37CE-4D8A-9B80-DC84B36093A0.jpeg
Flexradio 6400 / Flexradio Maestro / Flexradio tuner genius / Anytone AT-D878UVII PLUS / Spe Expert 1K/FA / Hexbeam by SP6CYN / Homemade G5RV / Kelemen 40 meter dipool / Heil proset met HC5 / Heil PR781

Gebruikersavatar
pa0ejh
Berichten: 1889
Lid geworden op: 05 mei 2008, 13:23
Roepletters: PA0EJH
Locatie: Brunssum

Re: Gaat dit werken zo ?

#2 Bericht door pa0ejh »

Op de 2e Foto lijkt mij de hoek tussen de draden te klein, maar kan het zo niet goed beoordelen, hoek moet groter dan 90º zijn.....
73's Egbert PAØEJH. Licensed since 1971.
En meer dan 50 Jaar radio-actief

pe5t
Berichten: 1551
Lid geworden op: 20 apr 2010, 08:35

Re: Gaat dit werken zo ?

#3 Bericht door pe5t »

Als ik jou was zou ik de lantaarnpaal gebruiken als ophangpunt. Gebruik het dunst mogelijke draad, niemand die het ziet. Zo had ik het ook in een vorig QTH.

Gebruikersavatar
pc9t
Berichten: 354
Lid geworden op: 24 mar 2010, 19:47
Roepletters: PC9T
Locatie: Lage Zwaluwe

Re: Gaat dit werken zo ?

#4 Bericht door pc9t »

Die hoek is geen 90 graden haalt denk ik net 45 graden , 90 graden dan moet hij naar die lantaarnpaal maar dat is denk ik kat op het spek binden.

Krijg de boel wel getuned met de interne tuner maar dat zegt nog niks.

Ben ook benieuwd naar de ervaringen van de verkorte highend fed , die is maar iets van 15,5 meter en is bruikbaar op 80 meter, maar het is allemaal snel gekocht maar om het daarna zo in de kast te leggen omdat het enorm tegenvalt is ook zowat.
Flexradio 6400 / Flexradio Maestro / Flexradio tuner genius / Anytone AT-D878UVII PLUS / Spe Expert 1K/FA / Hexbeam by SP6CYN / Homemade G5RV / Kelemen 40 meter dipool / Heil proset met HC5 / Heil PR781

Gebruikersavatar
pc9t
Berichten: 354
Lid geworden op: 24 mar 2010, 19:47
Roepletters: PC9T
Locatie: Lage Zwaluwe

Re: Gaat dit werken zo ?

#5 Bericht door pc9t »

Ik heb wel nog visdraad liggen van mijn karpertijd, maar dan nog gaat de draad over gemeentegrond is denk ik een kleine 9 a 10 meter.

Dacht als je zoiets doet doe het dan zodat het touw zichtbaar is.

Denk dat de draad ook zo kapot gesneden wordt door de hangjeugd die daar in die gang staan te blowen , want daar mag je niets van zeggen of ze proberen gelijk je erfafscheiding in de fik te steken.
Flexradio 6400 / Flexradio Maestro / Flexradio tuner genius / Anytone AT-D878UVII PLUS / Spe Expert 1K/FA / Hexbeam by SP6CYN / Homemade G5RV / Kelemen 40 meter dipool / Heil proset met HC5 / Heil PR781

Gebruikersavatar
pa0ejh
Berichten: 1889
Lid geworden op: 05 mei 2008, 13:23
Roepletters: PA0EJH
Locatie: Brunssum

Re: Gaat dit werken zo ?

#6 Bericht door pa0ejh »

Zelf gebruik een Eigenbouw EndFed voor 80 en 40mtr, die is 23m lang, dus met een verlengspoel en dat werkt goed op 40m, daar is het een halvegolf lang.

Voor 80m doet de verlengspoel mee en nog ca. 5mtr draad achter de spoel, die draad maakt een hoek van 120º en het werkt goed, wel een beperkte bandbreedte van ca. 60Khz voor een lage SWR.
73's Egbert PAØEJH. Licensed since 1971.
En meer dan 50 Jaar radio-actief

pa4o
Berichten: 797
Lid geworden op: 30 apr 2005, 17:09
Roepletters: PA4O
Locatie: Winsum (Gr)

Re: Gaat dit werken zo ?

#7 Bericht door pa4o »

Had hier ook eerst een draadje aan de lantaarnpaal totdat er zo figuur van een BOA hier kwam en die zei dat ik de draadje eraf moest halen. Iemand van gemeente had dat gezien. Daarna een lange paal met vishengel er naast gezet. Ophang punt is nu een stuk hoger hi.

Peter

Gebruikersavatar
pc9t
Berichten: 354
Lid geworden op: 24 mar 2010, 19:47
Roepletters: PC9T
Locatie: Lage Zwaluwe

Re: Gaat dit werken zo ?

#8 Bericht door pc9t »

Heb je die paal langs die lantaarnpaal gezet dan en dan krijg je geen commentaar ?

Dat hoef ik hier niet te proberen met die jeugd dan ben ik paal en al kwijt.

Maar zou te gek voor worden zijn als een draadje naar de lantaarnpaal niet mag en een paal er direct naast wel.
Flexradio 6400 / Flexradio Maestro / Flexradio tuner genius / Anytone AT-D878UVII PLUS / Spe Expert 1K/FA / Hexbeam by SP6CYN / Homemade G5RV / Kelemen 40 meter dipool / Heil proset met HC5 / Heil PR781

pa4o
Berichten: 797
Lid geworden op: 30 apr 2005, 17:09
Roepletters: PA4O
Locatie: Winsum (Gr)

Re: Gaat dit werken zo ?

#9 Bericht door pa4o »

Lantaarnpaal staat ook nog op mijn eigen grond ook nog. De paal staat iets van een 2,5 a 3m ervan af ook op mijn eigen grond.
Zei wel tegen de BOA dat ik er dan een paal er neer ging zetten. Moest ik weten, hij had opdracht gekregen dat de dunne draadje van de lantaarnpaal moest hi. Kon er wel tegen in gaan maar trok toch aan kortste eind.

Peter

ONSWL-Rke
Berichten: 7
Lid geworden op: 01 feb 2019, 10:30

Re: Gaat dit werken zo ?

#10 Bericht door ONSWL-Rke »

Waarom zou dit niet werken, of kunnen werken? Proberen is weten en niet op een andermans ervaring afgaan want wat bij U werkt kan bij een ander wel werken en omgekeerd.

TRIAL and ERROR!

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6250
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Gaat dit werken zo ?

#11 Bericht door PA3DAT »

Volledig eens: wat bij jou niet werkt kan bij een ander wel werken, en omgekeerd. En de effecten van een
niet ideaal opgehangen antenne zijn per geval verschillend. En misschien werkt het voor 70% vergeleken
met een ideaal opgehangen antenne: beter dan geen antenne, toch?

Ik had een vertical voor 20m, maar ik wilde ook op 40m. Dus heb ik er een spoel ingezet, op 1/3 van de
top. Gewoon stukje pvc-pijp, geïsoleerde antennedraad erop wikkelen en meten. Beetje eraf, weer meten,
tot de combinatie een swr van 1:1 had.

Inmiddels alle continenten (ook Antarctica!) gewerkt op 40m met deze slechts 5m lange vertical. En toen
ik cq gaf in FT8 met 60W, twee weken geleden, kwamen ze voor me terug uit Nieuw-Zeeland, werkelijk
waar! :D
Overigens krijg ik vaker goede rapporten met FT8 en deze antenne. In juni gaf ik op meerdere dagen achter
elkaar elke ochtend rond een uur of 10 even 5 x cq op 40m en dan kijken op internet waar je gehoord wordt.
En elke keer een rapport uit Nieuw-Zeeland van ZL2YL, tussen -5 en -10dB. Zij heeft continu een ontvanger
aan op 40m. Vorige week werkte ze een paar Japanners op 40m en ging qrt voordat ik haar kon aanroepen...

Dus: gewoon proberen!
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
PA1SVM
Berichten: 206
Lid geworden op: 05 apr 2009, 14:57
Locatie: Doorn

Re: Gaat dit werken zo ?

#12 Bericht door PA1SVM »

Mocht je in het bezit zijn van een goede tuner:

2x 10m of 2x13,5 meter en dan voeden met openlijn. Dan heb je 80, 60, 40 en 30m.

Ik heb op mijn eigen huis een inverted V van 2x 13,5m gevoed met 450 Ohm ladderline. De uiteinden hangen naar beneden. In jouw geval kan je de uiteinden ook horizontaal over t dak en an de andere kant horizontaal boven de tuin laten hangen. Werkt prima.
Mijn ervaring met endfeds is dat ik RFI veroorzaak in mijn eigen huis en die van de buren.
Een andere optie is een gesloten loop van 42m gevoed met openlijn.....scheelt veel QRM maar dan heb je geen 80m waarschijnlijk.

Wat meer uitleg over maten en kippenladder:
http://www.zendamateur.com/viewtopic.ph ... 73#p181859

73, Sven

Gebruikersavatar
pc9t
Berichten: 354
Lid geworden op: 24 mar 2010, 19:47
Roepletters: PC9T
Locatie: Lage Zwaluwe

Re: Gaat dit werken zo ?

#13 Bericht door pc9t »

Sven, nee alleen de interne tuner van de Flex 6500.

Mijn Flex staat ergens anders dan waar de pc staat die ik gebruik om de flex te besturen, dus dan wordt een losse tuner een probleem.

Dus die optie vervalt voorlopig nog, tot ik weer een kamer beschikbaar krijg in het huis, zodra 1 van de kinderen een eigen woning gaan betrekken :lol:

Tot die tijd blijft dit een probleem om een losse tuner te gebruiken.

Dan is er nog de oplossing met de CG3000 tuner , alleen is zit ik daar weer met de aansturing om te tunen denk dat de afstand van achter in de tuin tot de PC een 20 tot 25 meter is.

Misschien wil ik wel iets te veel en moet ik de 80 meter voorlopig laten varen.

Af zijn er nog andere opties die een oplossing kunnen zijn, zal toch niet de enigste zijn.

En gezien de leeftijd en highfearness ga ik het dak niet meer op, anders had ik van de ene schoorsteen naar de andere kunnen gaan dat scheelt al weer een 5 a 6 meter.

En zou ik nog beugels tegen de schuur kunnen maken om daar dan het laatste stuk naar toe te laten lopen.

Die lantaarnpaal was echt een prima optie maarja, daar gaat altijd wel een brave burger iets van vinden.

Kan ik nog wel aanhalen dat de waternoodramp hier nog duidelijk zijn sporen heeft nagelaten en dat men toen blij was dat er amateurs waren voor verbindingen want toe was er nog geen internet :D .

In de aangrenzende straat staan nog houten huisjes die geschonken zijn na de watersnood ramp, ik geloof door Zweden.

En hoe merk ik of de opstelling nu wel werkt, ik kon wel wat verbindingen maken op 40 meter en 80 meter was wel een stuk moeizamer.
Misschien volgend weekend sávonds even naar de lantaarnpaal spannen en kijken of het dan beter gaat.

Maar blijf open voor meer opties.
Flexradio 6400 / Flexradio Maestro / Flexradio tuner genius / Anytone AT-D878UVII PLUS / Spe Expert 1K/FA / Hexbeam by SP6CYN / Homemade G5RV / Kelemen 40 meter dipool / Heil proset met HC5 / Heil PR781

Gebruikersavatar
pc9t
Berichten: 354
Lid geworden op: 24 mar 2010, 19:47
Roepletters: PC9T
Locatie: Lage Zwaluwe

Re: Gaat dit werken zo ?

#14 Bericht door pc9t »

De opstelling zo werkt volgens mij niet zo, dus had ik centerfeed in het midden naar de schoorsteen gehesen en de 2 benen de tuin in maar nog steeds geen grote openingshoek eerder nog kleiner foto komt nog.

Dus gaan we maar een vertical neerzetten hopelijk werkt dat beter, echter moet ik nog wel een geschikte plaats in de tuin zoeken.

Heeft het zetten van de vertical in een hoek waar de berging en schutting samen komen nog invloed, oftewel moet die vertical aan alle kanten vrijstaan.

Het is een Diamond KV2 voor 40 en 80, ja dit is een compromis antenne, i know maar het is in ieder geval het proberen waard of dit beter werkt dan de situatie nu.

De vertical mag maar op een buisje staan 50 cm boven de grond.

Anders moet ik de hoop maar laten varen en alleen iets voor 40 meter bedenken.
Flexradio 6400 / Flexradio Maestro / Flexradio tuner genius / Anytone AT-D878UVII PLUS / Spe Expert 1K/FA / Hexbeam by SP6CYN / Homemade G5RV / Kelemen 40 meter dipool / Heil proset met HC5 / Heil PR781

Plaats reactie