Ronde mast tegen zijgevel laten kantelen ....

Alles over antennes en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
- PD2SKZ -
Berichten: 149
Lid geworden op: 30 dec 2013, 08:14
Roepletters: PD2SKZ
Locatie: Pijnacker
Contacteer:

Ronde mast tegen zijgevel laten kantelen ....

#1 Bericht door - PD2SKZ - »

.... zonder met een draadeind door de pijp heen te gaan.

Constructie:

- 6 meter 60x4 aluminiumbuis, met daar tegen aan rotorplaten met rotor en toplager met nogmaals 6 meter 60x4mm pijp. Totale lengte +/- 9 meter.
- Rondstraler
- Elevatierotor met yagi's vhf/uhf

Constructie hangt in 3 muurbeugels vast, en in de kantelbeugel. Boven een katrol tegen de muur met een staaldraad welke aan een klem om de mast heen is bevestigd.

Om dat ding te laten kantelen zit ik aan het volgende te denken:

- 2x L profiel tegen de muur.
- Draadeind er doorheen, vastzetten met contramoeren op elkaar zodat deze kan blijven draaien.
- Tussen de twee L-profielen twee draadeinden met ogen op het doorstekende draadeind rijgen, fixeren met moeren.
- Pijp klemmen met een beugel en moeren op de draadeinden met ogen.

Op deze manier is de mast vast zonder deze te verzwakken als je er een gat doorheen boort.

Tevens vroeg ik me nog wat anders af. Wat als ik de mast loodrecht vanaf de muur naar me "toe" laat kantelen. Hoe zorg ik er dan voor dat deze niet naar links, of rechts gaat hangen ? Er vanuit gaande dat ik dat in m'n eentje altijd doe.

andre
Berichten: 2468
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

Re: Ronde mast tegen zijgevel laten kantelen ....

#2 Bericht door andre »

-Sven- schreef:
..Tevens vroeg ik me nog wat anders af. Wat als ik de mast loodrecht vanaf de muur naar me "toe" laat kantelen. Hoe zorg ik er dan voor dat deze niet naar links, of rechts gaat hangen ? Er vanuit gaande dat ik dat in m'n eentje altijd doe.
Daar zorgt de zwaartekracht voor. Wel zorgen dat alles natuurlijk in een lijn gemonteerd is en er geen grote zijwinden optreden.
Op dezelfde soort manier laat ik mijn constructie mast (samen 11 meter hoog) kantelen van 180kilo. Hele spul staat op een appartementen complex van 12 meter hoog dus alleen met rustig weer kan de boel plat. Maar kantelt altijd rechtstandig.
Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!

pa1bvm
Berichten: 3324
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: Ronde mast tegen zijgevel laten kantelen ....

#3 Bericht door pa1bvm »

neem aan dat je hem met een lier gaat kantelen
dan komt er ergens boven in de muur het " lier trekpunt "
ik heb dat ooit eens gedaan door een haak die was vastgemaakt in de muur met een keilbout
..ehh die kwam na een tijdje wel uit de muur . mast was net 20 cm boven de grond .. knal ...
ik denk dat een keilbout goed is voor " afschuiven" .. maar minder op trekkracht

heb toen gaten door de muur geboord...(binnen en buiten muur ) aan de binnen zijde zat toen een plaat
daarin draadeinden .. en aan de buitenmuur ook een plaat met opgelaste haak ..
Als je gaat rekenen aan een mast van 6 meter lang en 200 kg zwaar die je aan een kant gaat optrekken is dat best
nog een behoorlijke kracht op het " ophijspunt"....

ik heb me later wel eens afgevraagd hoeveel " trek kracht " kan een gewoon gemetselde muur eigenlijk hebben ?
en de combi van binnen en buitenmuur boven in de punt van een gevel ?
kan je dat wel wel veilig gebruiken als hijspunt voor een zware last via een hefboom ?

- PD2SKZ -
Berichten: 149
Lid geworden op: 30 dec 2013, 08:14
Roepletters: PD2SKZ
Locatie: Pijnacker
Contacteer:

Re: Ronde mast tegen zijgevel laten kantelen ....

#4 Bericht door - PD2SKZ - »

pa1bvm schreef:neem aan dat je hem met een lier gaat kantelen
dan komt er ergens boven in de muur het " lier trekpunt "
ik heb dat ooit eens gedaan door een haak die was vastgemaakt in de muur met een keilbout
..ehh die kwam na een tijdje wel uit de muur . mast was net 20 cm boven de grond .. knal ...
ik denk dat een keilbout goed is voor " afschuiven" .. maar minder op trekkracht
Klopt, echter was ik het niet van plan met een keilbout. Ik zat zelf aan een plaat te denken van pak m beet 200x200mm met een teflon wiel erop gelast. Die plaat dan met chemische ankers vastzetten.
pa1bvm schreef:heb toen gaten door de muur geboord...(binnen en buiten muur ) aan de binnen zijde zat toen een plaat
daarin draadeinden .. en aan de buitenmuur ook een plaat met opgelaste haak ..
Als je gaat rekenen aan een mast van 6 meter lang en 200 kg zwaar die je aan een kant gaat optrekken is dat best
nog een behoorlijke kracht op het " ophijspunt"....
Vandaar dat ik die plaat met chemische ankers vast wilde zetten, maar inderdaad. Volgehangen mast is zeker zwaar. Geen idee of dat goed gaat.
pa1bvm schreef:ik heb me later wel eens afgevraagd hoeveel " trek kracht " kan een gewoon gemetselde muur eigenlijk hebben ?
en de combi van binnen en buitenmuur boven in de punt van een gevel ?
kan je dat wel wel veilig gebruiken als hijspunt voor een zware last via een hefboom ?
Bij een te zware last lijkt het me, als er een spouwmuur tussen zit, dat je op een gegeven moment die twee naar elkaar toe gaan trekken. Verder zou ik niet weten waarom niet. Maar dan nog, een stalen constructie op zolder bouwen om je mast te hijsen vind ik ook weer wat overdreven ...

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6251
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Ronde mast tegen zijgevel laten kantelen ....

#5 Bericht door PA3DAT »

Een vriend van mij heeft hetzelfde. Die heeft het hijspunt verankerd in de betonnen vloer
van de zolder.
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

pa1bvm
Berichten: 3324
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: Ronde mast tegen zijgevel laten kantelen ....

#6 Bericht door pa1bvm »

vroeg me slechts af of er aan een gemetselde muur iets te rekenen valt ...
gevels van een huis zitten natuurlijk ook met balken aan elkaar .. en dan zijn er ook nog tussen muren ..

Hier vlak in de buurt waren ze een huis aan het afbreken .. de sloper had weinig moeite met de voor en achtergevel
drukte de boel zo naar binnen toe met een graafmachine ..maar dat was wel echt een oud huis in beroerde staat ..

Plaats reactie