Kenwood verdwijnt uit de Radio Amateur markt?

Voor als het echt nergens anders thuis hoort.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Kenwood verdwijnt uit de Radio Amateur markt?

#31 Bericht door PA0ETE »

Zelfbouwen is erg veranderd . Zelfbouwen gebeurt tegenwoordig meestal door met blokjes te schuiven in een SDR-programma als bijvoorbeeld GNUradio. (Fabrikanten als Kenwood doen dit tenslotte ook :D ) Als je ogen het niet meer bijbenen kun je een groter scherm kopen op HDTV-formaat, en scherminstelling 800x600 kiezen, dan kun je het primia zien allemaal :-) #geenexcuusmeer

:lol:

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3347
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: Kenwood verdwijnt uit de Radio Amateur markt?

#32 Bericht door Juul - PE0GJG »

Ik wil helemaal geen transceiver die op een computer lijkt. Ik heb aan m'n 27" iMAC genoeg scherm.........
Bijlagen
iMac 27%22 Juulkl kopie.jpg
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

Gebruikersavatar
Thijzer
Berichten: 1392
Lid geworden op: 25 feb 2011, 10:25

Re: Kenwood verdwijnt uit de Radio Amateur markt?

#33 Bericht door Thijzer »

Ik snap wel dat Kenwood ermee stopt, de markt is niet heel erg groot voor amateur-apparatuur. Yaesu en Icom maken ook nog soortgelijke apparatuur voor bijvoorbeeld maritieme toepassingen, waarbij ontwerpen van hard- en software op meerdere vlakken kan worden toegepast. Kenwood begeeft zich niet in die markten, alleen mobilofoons.
Vernieuwend was Kenwood ook al lang niet meer. Van de laatste 10 modellen zijn sommige dik 15 jaar oud. En duur.

Yaesu en Icom vernieuwen meer en diverser: meer modellen in diverse prijsklassen maar allemaal prima van kwaliteit.

Mijn TH-79 portofoon, gekocht in december 1996, doet het overigens nog prima. Was toen jé van hét: full dualband, dot-matrix display, super gaaf.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Kenwood verdwijnt uit de Radio Amateur markt?

#34 Bericht door PA0ETE »

Juul - PE0GJG schreef:Ik wil helemaal geen transceiver die op een computer lijkt. Ik heb aan m'n 27" iMAC genoeg scherm.........
Maar dat is ok helemaal niet verplicht Juul. Ik zeg alleen dat zelfbouw tegenwoordig kan zonder dat je hele kleine IC-tjes kunt solderen. Dat kan met een PC-achtig iets, op een Raspberry Pi met een klein aanraakschermpje, en in een speciale uitvoering als traditionele zendontvanger, maar van binnen SDR. Dat laatste is wat je tegenwoordig vaak ziet, zowel zelfbouw als van fabrikanten.

Dat ze op een computer leken is daarbij vooral iets van tien jaar geleden. En voor de mensen die een Flex willen. De meeste SDR-transceivers van nu lijken niet op een PC. De bekende portofoons van Baofeng zijn geheel SDR. Dat kun je niet vaststellen als je er eentje gebruikt. En van een veel betere kwaliteit is de FT-257 van Yaesu die ik heb. Dat is de zendontvanger op 70 cm die ik heb die sterke signalen buiten de ontvangstfrequentie het best onderdrukt. Het is bovendien een apparaat met heel veel mogelijkheden dat maar 64 dollar kostte.
FT-257
FT-257
FT-257_thumb.jpg (29.23 KiB) 4552 keer bekeken
De Xiegu met 5W voor alle HF-banden is ook geheel SDR:
Xiegu G1M
Xiegu G1M
61e7j5a9gWL._AC_UL320_.jpg (10.62 KiB) 4552 keer bekeken
De mcHF/RS918, is een zelfbouwproject van een Engelse amateur, een kortegolf SDR-zendontvanger te koop bij de maker zelf, en nog op een hele hoop plekken meer is ook geheel SDR. Komt ook geen computerscherm aan te pas. Bij veel apparaten is het nog wel mogelijk om een scherm aan te sluiten, maar die mogelijkheid is er bij een aantal apparaten volgens conventiéle techniek ook.
mcHF-RS918
mcHF-RS918

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6248
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Kenwood verdwijnt uit de Radio Amateur markt?

#35 Bericht door PA3DAT »

Thijzer schreef:Ik snap wel dat Kenwood ermee stopt, de markt is niet heel erg groot voor amateur-apparatuur.
Waar is je bronverwijzing? Of ben je ook iemand die gewoon anderen nakauwt?
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

PE9PE
Berichten: 1145
Lid geworden op: 28 okt 2007, 09:53
Roepletters: PE9PE
Locatie: ZOETERMEER

Re: Kenwood verdwijnt uit de Radio Amateur markt?

#36 Bericht door PE9PE »

PA3DAT schreef:
Thijzer schreef:Ik snap wel dat Kenwood ermee stopt, de markt is niet heel erg groot voor amateur-apparatuur.
Waar is je bronverwijzing? Of ben je ook iemand die gewoon anderen nakauwt?
Bedoel je dit?
https://en.wikipedia.org/wiki/Amateur_radio_operator
Life is too short for QRP.

PE9PE
Berichten: 1145
Lid geworden op: 28 okt 2007, 09:53
Roepletters: PE9PE
Locatie: ZOETERMEER

Re: Kenwood verdwijnt uit de Radio Amateur markt?

#37 Bericht door PE9PE »

PA3DAT schreef:
Thijzer schreef:Ik snap wel dat Kenwood ermee stopt, de markt is niet heel erg groot voor amateur-apparatuur.
Waar is je bronverwijzing? Of ben je ook iemand die gewoon anderen nakauwt?
Bedoel je dit?
https://en.wikipedia.org/wiki/Amateur_radio_operator
http://www.n0hr.com/ham_radio_population.htm
http://www.iaru.org/world-amateur-radio-day.html (3.000.000 Amateurs)
Life is too short for QRP.

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6248
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Kenwood verdwijnt uit de Radio Amateur markt?

#38 Bericht door PA3DAT »

Ik begrijp jouw vraag (of antwoord) niet.

Thijzer "snapt wel dat Kenwood er mee ophoudt", dus wil ik graag weten wat daarvan de bron
is, waar dat staat. Wanneer het gaat rondzingen dat een merk er mee stopt, dan haken de
kopers af. Is dat de achterliggende bedoeling?

Dit hele topic riekt naar Kenwood bashen, zodat allerlei mensen afzien van het kopen van een
Kenwood. Zonder dat er ook maar één enkel bewijs voor wordt gegeven.
Dat vind ik een zeer kwalijke zaak.
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
PD0JSB
Berichten: 400
Lid geworden op: 11 jun 2011, 09:52
Roepletters: PD0JSB
Locatie: Breda

Re: Kenwood verdwijnt uit de Radio Amateur markt?

#39 Bericht door PD0JSB »

Of dat Kenwood uit de Radio amateur markt verdwijnt lijkt me niet ,, maar dat het anders georganiseerd gaat worden kan ik me wel indenken .
Vergeet niet dat Kenwood de eerste van de grote merken was die met ontvangers ( R5000) stopte , toen er geen vervolg meer op kwam ben ik van luister amateur overgestapt op zend amateur om zend ontvangers legaal in mijn bezit te kunnen hebben .

achteraf was dat toch een positief duwtje
Icom 7600. Yaesu FT817, Yaesu FT847, Yaesu vr6,Diamond x50n,, hyendfed 10-(15)-20-40-80

ik soldeer beter dan ik schrijf !

Triodes4ever
Berichten: 142
Lid geworden op: 02 jul 2011, 18:44

Re: Kenwood verdwijnt uit de Radio Amateur markt?

#40 Bericht door Triodes4ever »

Welnu ik ben blij met de berichtgeving. Ik ben me aan het orienteren op een nieuwe HF set en laat Kenwood toch maar buiten beschouwing. Een gewaarschuwd mens telt voor twee. En waar rook is, is vuur. Dus: Rob bedankt!

PA0LMD
Berichten: 2260
Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:29
Roepletters: PA0LMD
Locatie: Oldebroek
Contacteer:

Re: Kenwood verdwijnt uit de Radio Amateur markt?

#41 Bericht door PA0LMD »

PD0JSB schreef:Of dat Kenwood uit de Radio amateur markt verdwijnt lijkt me niet ,, maar dat het anders georganiseerd gaat worden kan ik me wel indenken .
Vergeet niet dat Kenwood de eerste van de grote merken was die met ontvangers ( R5000) stopte , toen er geen vervolg meer op kwam ben ik van luister amateur overgestapt op zend amateur om zend ontvangers legaal in mijn bezit te kunnen hebben .

achteraf was dat toch een positief duwtje
Eh...ICOM maakt nog steeds ontvangers en zelfs hele goeie ( R-8600)
Meten is (z)weten

Triodes4ever
Berichten: 142
Lid geworden op: 02 jul 2011, 18:44

Re: Kenwood verdwijnt uit de Radio Amateur markt?

#42 Bericht door Triodes4ever »

We zullen zien. Houd het voorlopig maar even bij de Collins. De winter komt eraan dus wat kan je beter hebben dan een Collins met een TL922 erachter.. Moet toch van het gas af? Met deze set-up heb je geen gas meer nodig!

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Kenwood verdwijnt uit de Radio Amateur markt?

#43 Bericht door PA0ETE »

Het landschap is hoe dan ook in beweging. Sommige A-merken hebben in de afgelopen jaren ook wel eens een "canard" op de markt gebracht, een apparaat dat niet populair was of zelfs niet volgens de verwachtingen werkte. Het is altijd zo geweest dat merken verdwenen en anderen er weer voor terug kwamen.

Het lijkt met niet dat je nu moet besluiten geen Kenwood te kopen, zelfs al zou het waar zijn dat ze stoppen. De huidige apparaten zijn volgens de stand der techniek, ze behoren tot de top van de producten die er voor amateurs te krijgen zijn, het bedrijf gaat niet failliet of zo, dus je kunt gewoon nog een aantal jaren op service op je apparatuur rekenen.

Als ze stoppen, stapt er vast een ander bedrijf in het gat dat vrij komt. Misschien wel een van de Chinese fabrikanten. De HF-apparatuur die daar vandaan komt (even alle gekopieerde spullen daargelaten) gaat er ook steeds serieuzer uitzien.

Gebruikersavatar
pa3kc
Berichten: 1318
Lid geworden op: 29 mar 2011, 21:48
Roepletters: pa3kc
Locatie: Eindhoven

Re: Kenwood verdwijnt uit de Radio Amateur markt?

#44 Bericht door pa3kc »

Het zou mij niets verbazen dat straks Kenwood komt met de TS-2020 wat geheid weer een succes voor ze gaat worden.

Een HF/VHF/UHF all mode basis set zoals de TS-2000 in het jaar 2000.

Dan kunnen de geruchten dat ze uit de markt verdwijnen weer even in de kast :)

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Kenwood verdwijnt uit de Radio Amateur markt?

#45 Bericht door PA0ETE »

Of dat Xiegu ineens met een vergelijkbaar apparaat komt dat nog veel beterder is... :-)

Gesloten