Straaljager QRG ‘s ??

Alles over ontvangers en toebehoren.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Straaljager QRG ‘s ??

#16 Bericht door PA0ETE »

Flightradar en vergelijkbare sites laten dingen weg als de wetgeving ze daartoe verplicht. In delen van de wereld worden de vliegbewegingen van de burgerluchtvaart op de site met een vertraging weergegeven om die reden. Ik denk daarom dat ze simpelweg de militaire id's automatisch weglaten.

Als de gesimuleerde gevechten boven een bepaalde hoogte uit kunnen komen zul je ongetwijfeld zien dat daar geen verkeersvliegtuigen in de buurt komen. Ik kijk daar bij bepaalde nieuwsfeiten vaak naar. Bijv. als er in Indonesië weer een vulkaanuitbarsting is waar het vliegverkeer last van kan hebben. In hoeverre wordt het verkeer dan omgeleid en wat is de grootte van dat gebied?

Ze zullen verder ongetwijfeld IFF aan boord hebben. Ik weet niet of bij zo''n oefening ook de kisten die van de ene partij zijn als "vijandig" zullen worden gekenmerkt en de andere niet, maar het lijkt me zelf een goed idee om ook daarmee oefeningen te doen.

https://en.wikipedia.org/wiki/Identific ... end_or_foe

PA0LMD
Berichten: 2262
Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:29
Roepletters: PA0LMD
Locatie: Oldebroek
Contacteer:

Re: Straaljager QRG ‘s ??

#17 Bericht door PA0LMD »

PA0ETE schreef:Flightradar en vergelijkbare sites laten dingen weg als de wetgeving ze daartoe verplicht. In delen van de wereld worden de vliegbewegingen van de burgerluchtvaart op de site met een vertraging weergegeven om die reden. Ik denk daarom dat ze simpelweg de militaire id's automatisch weglaten.

Als de gesimuleerde gevechten boven een bepaalde hoogte uit kunnen komen zul je ongetwijfeld zien dat daar geen verkeersvliegtuigen in de buurt komen. Ik kijk daar bij bepaalde nieuwsfeiten vaak naar. Bijv. als er in Indonesië weer een vulkaanuitbarsting is waar het vliegverkeer last van kan hebben. In hoeverre wordt het verkeer dan omgeleid en wat is de grootte van dat gebied?

Ze zullen verder ongetwijfeld IFF aan boord hebben. Ik weet niet of bij zo''n oefening ook de kisten die van de ene partij zijn als "vijandig" zullen worden gekenmerkt en de andere niet, maar het lijkt me zelf een goed idee om ook daarmee oefeningen te doen.

https://en.wikipedia.org/wiki/Identific ... end_or_foe
Militaire luchtvaart volg je via adsb.com, wel de juiste filters instellen.
Tijdens oefeningen worden overigens meestal de transponders uitgeschakeld.
Meten is (z)weten

Lexie
Berichten: 54
Lid geworden op: 01 mei 2013, 08:59
Roepletters: PD0GFN
Locatie: Den Haag

Re: Straaljager QRG ‘s ??

#18 Bericht door Lexie »

Ik luister ook weleens op 136.650 mhz, Amsterdam info, daar meld militair vluchtverkeer zich wel aan en af, waarschijnlijk om te voorkomen dat ze daar op de radar allerlei vreemde objecten zien rondvliegen.

pe1ioc
Berichten: 326
Lid geworden op: 17 mar 2010, 14:50
Locatie: Z.O.Drenthe

Re: Straaljager QRG ‘s ??

#19 Bericht door pe1ioc »

Lees net een mededeling van de webmaster bovenaan dit item geplaatst dat dit onderdeel van de luisterhobby hier blijkbaar niet thuishoort ??
Maar in welke rubriek had ik het dan moeten plaatsen ?
Misschien dit draadje dan verschuiven naar de juiste plek ?

Tjerk , PE1IOC
Zendamateurs doen ‘het’ draadloos.. :mrgreen:

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Straaljager QRG ‘s ??

#20 Bericht door PA0ETE »

Doe ik wel even. Ontvangers wordt het dan denk ik.

Ik was te gefascineerd door het onderwerp om het op te merken denk ik :-)

pe1ioc
Berichten: 326
Lid geworden op: 17 mar 2010, 14:50
Locatie: Z.O.Drenthe

Re: Straaljager QRG ‘s ??

#21 Bericht door pe1ioc »

Kijk, kijk, nog een collega luistervink ( hi )..
Ik zal toch niet de enige hier in dit gebied aan de duitse grens zijn met interesse in mill UHF Comms ?
Nou ja, in ieder geval bedankt voor de medewerking !

73
Tjerk
Zendamateurs doen ‘het’ draadloos.. :mrgreen:

pe1ioc
Berichten: 326
Lid geworden op: 17 mar 2010, 14:50
Locatie: Z.O.Drenthe

Re: Straaljager QRG ‘s ??

#22 Bericht door pe1ioc »

Op dit moment veel dogfighting boven z.o.drenthe met F16’s . Te horen op 376.775 Mhz in AM

Tjerk
Zendamateurs doen ‘het’ draadloos.. :mrgreen:

Plaats reactie