Tegencapaciteit voor een ATAS 120A

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2493
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Tegencapaciteit voor een ATAS 120A

#16 Bericht door PA3DJS »

De reden van het gaas met "radialen" van 3...4 m in plaats van draadradialen van 5 m is vanwege het gebruik op de 10 m band. We weten niet wet er onder het grind zit. Een radialennet van 8 radialen van 5 m kan op 10m in halve golf resonantie konen als wat er onder zit niet zwaar verliesgevend is.

Opstralingshoek (naar aanleiding van opmerking PA3DAT).
Meer radialen vermindert de grondverliezen dicht bij de antenne, waarbij op een geven moment meer radialen de moeite niet meer waard is. Het verandert (helaas) nauwelijks de opstralingshoek vanwege dat de opstralingshoek bij verticale polarisatie sterk bepaald wordt door de eigenschappen van de ondergrond op vele golflengten afstand. Een stuk lekker zwaar bemeste productiegrond gaat het beter doen bij lage elevatie dan (droge) zandgrond.

Zwevende radialen
Helemaal eens met PA1SVM, zowel op basis van impedantiemeting als simulatie. Het is uitvoerig gestest op de middengolf als goed alterantief voor de resultaten van de Brown/Lewis/Epstein studie.

pe0alx
Berichten: 21
Lid geworden op: 07 aug 2019, 05:28
Roepletters: pe0alx
Locatie: JO21EU
Contacteer:

Re: Tegencapaciteit voor een ATAS 120A

#17 Bericht door pe0alx »

Super, iedereen zeer bedankt voor alle aanwijzigingen en uitleg!

Ik heb alvast wat geexperimenteerd op het dak. Ik had namelijk nog een metalen plaat in de schuur liggen. Die heb ik bij de voet neergelegd en die maakt daar contact mee. Resultaat is nu dat de ATAS tuned op 20 en de 10 meter. De 40 meter nog net niet, maar hij dipt al wel redelijk diep. Ik ga eens kijken of ik aan nog een plaat kan komen en kijken of de 40 meter dan ook wil lukken.

Het ligt nu nog vrij houtje-touwtje, maar voor een eerste poging is het geslaagd... :-)
Bijlagen
IMG_20190811_131336-verkleind.jpg
Icom 7300 met LDG Z100 antenna tuner en MFJ kunstmatige aarde. Yaesu 857D. Yaesu 8900R.

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6252
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Tegencapaciteit voor een ATAS 120A

#18 Bericht door PA3DAT »

Een magneetvoet op een autodak geeft te weinig aardvlak om op 40m te tunen, hij "schiet" dan steeds
over de dip heen. Mijn metalen camperdak van bijna 6 meter lang, kleine 2 meter breed, is prima voor de Atas.
Maar mijn camperdak is weer te klein voor een inverted-L 80 meter antenne...

Ik zou niet met vierkante meters plaat gaan rommelen op dak, stel je voor dat de wind eronder komt in
een storm. Waarom nou niet gewoon wat draadjes eraan, het effect is hetzelfde, wellicht zelfs beter!
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2493
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Tegencapaciteit voor een ATAS 120A

#19 Bericht door PA3DJS »

Dat het geheel tuned, betekent niet dat het gezien je mogelijkheden ook optimaal werkt. Je hebt een groot plat dak tot je beschikking, ik zou het gebruiken (dus meer oppervlak in de vorm van gaas of draden).

Met een groot vlak loop je ook nog het "risico" dat je minder storing oppakt die onder de antenne opgewekt wordt.

Gebruikersavatar
PA1SVM
Berichten: 206
Lid geworden op: 05 apr 2009, 14:57
Locatie: Doorn

Re: Tegencapaciteit voor een ATAS 120A

#20 Bericht door PA1SVM »

PA3DJS schreef:Dat het geheel tuned, betekent niet dat het gezien je mogelijkheden ook optimaal werkt. Je hebt een groot plat dak tot je beschikking, ik zou het gebruiken (dus meer oppervlak in de vorm van gaas of draden).

Met een groot vlak loop je ook nog het "risico" dat je minder storing oppakt die onder de antenne opgewekt wordt.
Helemaal mee eens. Staar je niet blind op SWR. Een dummyload is 1 op 1 maar straalt voor geen meter. De ATAS is een al een compromisantenne, dus zorg voor een goede tegencapaciteit. Metalen plaat is leuk voor VHF maar niet voor HF.

on4avt
Berichten: 1501
Lid geworden op: 12 jan 2011, 13:48

Re: Tegencapaciteit voor een ATAS 120A

#21 Bericht door on4avt »

Beetje testen op RBN ? Ziet dan waar je terecht komt.
http://www.reversebeacon.net/main.php

pe0alx
Berichten: 21
Lid geworden op: 07 aug 2019, 05:28
Roepletters: pe0alx
Locatie: JO21EU
Contacteer:

Re: Tegencapaciteit voor een ATAS 120A

#22 Bericht door pe0alx »

Goedemiddag,

ik heb nu een tijdje gewerkt met de metalen plaat onder de antennevoet. Op 20 en 10 meter tuned de antenne goed. Maar sinds een week heb ik problemen met instraling in de shack op 20 meter. Bij WSJT-X in FT8-modus zie je wanneer ik zend, dat de seriële interface problemen geeft en dat de frequentie verspringt over verschillende frequentiebanden in het WSJT-venster. Op de zender gebeurt zelf dat niet. Vaak wel zodra de uitzending eindigt, verspringt de zender wel van frequentie.

Ik wijd dit aan instraling in de shack en oorzaak zal wel niet aardingsproblemen van de antenne zijn. Zou dat kunnen kloppen? Mogelijk is de plaat verschoven. Op tien meter werkt het overigens nog wel goed, maar die is vrij rustig... ;-)

In elk geval, ik ga toch eens aan de slag met radiaaldraden of gaas. Eens kijken of de 40 meter dan ook gaat lukken.

73,
Alexander PD0ALX
Icom 7300 met LDG Z100 antenna tuner en MFJ kunstmatige aarde. Yaesu 857D. Yaesu 8900R.

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2051
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Tegencapaciteit voor een ATAS 120A

#23 Bericht door PA1AIS »

Extra ferriet om je kabels in de shack....
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

pe0alx
Berichten: 21
Lid geworden op: 07 aug 2019, 05:28
Roepletters: pe0alx
Locatie: JO21EU
Contacteer:

Re: Tegencapaciteit voor een ATAS 120A

#24 Bericht door pe0alx »

PA1AIS schreef:Extra ferriet om je kabels in de shack....
Die zijn inderdaad in de bestelling!
Icom 7300 met LDG Z100 antenna tuner en MFJ kunstmatige aarde. Yaesu 857D. Yaesu 8900R.

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4529
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Tegencapaciteit voor een ATAS 120A

#25 Bericht door PE1PQX »

pd0alx schreef:Super, iedereen zeer bedankt voor alle aanwijzigingen en uitleg!

Ik heb alvast wat geexperimenteerd op het dak. Ik had namelijk nog een metalen plaat in de schuur liggen. Die heb ik bij de voet neergelegd en die maakt daar contact mee. Resultaat is nu dat de ATAS tuned op 20 en de 10 meter. De 40 meter nog net niet, maar hij dipt al wel redelijk diep. Ik ga eens kijken of ik aan nog een plaat kan komen en kijken of de 40 meter dan ook wil lukken.

Het ligt nu nog vrij houtje-touwtje, maar voor een eerste poging is het geslaagd... :-)
Even een tipje: ik zou die bout wel even omdraaien, dus met de kop naar beneden. Zo weet je zeker dat je het risico van een lek dak drastisch verkleind.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4529
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Tegencapaciteit voor een ATAS 120A

#26 Bericht door PE1PQX »

PA3DAT schreef: Waarom met machten (2/4/8/16/32/64/128) gerekend wordt in dit geval, weet ik zo ook niet.
Wat ik kan bedenken is dat je met een oppervlakte werkt (m²) en niet met met afstand (m, meters)
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

pe0alx
Berichten: 21
Lid geworden op: 07 aug 2019, 05:28
Roepletters: pe0alx
Locatie: JO21EU
Contacteer:

Re: Tegencapaciteit voor een ATAS 120A

#27 Bericht door pe0alx »

Nog even een update wat de op hol slaande seriële interface van de FT857D naar de laptop betreft. Dit speelt dus als ik op de 20 meter band aan het zenden ben (WSJT-X). Op de 857 zijn normaliter twee antennes aangesloten: één voor de HF (de ATAS) en één voor de VHF/UHF.

Die laatste antenne zat tijdelijk aangesloten op een andere zender. Sindsdien blijkt dit probleem te spelen. Want zodra ik de antenne weer aansluit op de 857, dan is het probleem verdwenen... :?
Icom 7300 met LDG Z100 antenna tuner en MFJ kunstmatige aarde. Yaesu 857D. Yaesu 8900R.

Gebruikersavatar
PB1S
Berichten: 80
Lid geworden op: 26 mar 2011, 13:44
Roepletters: PB1S
Locatie: Ter Apel
Contacteer:

Re: Tegencapaciteit voor een ATAS 120A

#28 Bericht door PB1S »

Hetzelfde gedrag heb ik ervaren met een "U5 LINK for Yaesu interface".
Na wat onderzoek bleek dit met een zeer eenvoudige modificatie te kunnen worden opgelost:
U5 LINK EMC improvement - 20190828.png
73, PB1S

pe0alx
Berichten: 21
Lid geworden op: 07 aug 2019, 05:28
Roepletters: pe0alx
Locatie: JO21EU
Contacteer:

Re: Tegencapaciteit voor een ATAS 120A

#29 Bericht door pe0alx »

Update: het heeft even geduurd, maar vanochtend ben ik het dak opgegaan en heb een gaasconstructie gemaakt met zes armen. Iedere strook is zeven meter lang. Verder heb ik een mantelstroomfilter aangebracht boven bij de antenne. Mijn FT857D tuned nu zonder enige problemen de ATAS op de 40, 20 en 10 meter! Ook heb ik geen instraling meer in de shack.

Iedereen hartelijk dank voor het meedenken en PA3DJS in het bijzonder voor het komen met het idee van het gaas...
Icom 7300 met LDG Z100 antenna tuner en MFJ kunstmatige aarde. Yaesu 857D. Yaesu 8900R.

Gebruikersavatar
PD2R
Berichten: 2426
Lid geworden op: 24 mei 2007, 11:08
Locatie: Krabbendijke
Contacteer:

Re: Tegencapaciteit voor een ATAS 120A

#30 Bericht door PD2R »

Goed nieuws en geheel in de lijn der verwachting. De antenne had simpelweg niet genoeg gegencapaciteit, nu dus wel.
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

Plaats reactie