Diamond V2000 - 70cm

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
uutdrenthe
Berichten: 55
Lid geworden op: 24 apr 2019, 15:54
Roepletters: PD0AT
Locatie: Hooghalen

Re: Diamond V2000 - 70cm

#16 Bericht door uutdrenthe »

PA3DJS schreef:Goede zaak dat je het euvel gevonden en opgelost hebt. Best mooi dat je een steiger bij je huis hebt.

Niet te vergeten bedankt voor het delen van de oplossing, en laat die golven maar lekker rond de wereld rennen!
Hoioi, ja nou die steiger staat er omdat ik een nieuwe kokermast heb geplaatst. Vandaar dat deze antenne uit de oude mast moest en hier bij in.
Met de ladder is dat niet te doen, is 5 meter hoog (met mast naar beneden) en ik heb er een Mosley TA34XL in gehangen en dat ding is echt niet te tillen en serieus groot.
Iets van 7 meter lang en de elementen ook iets van meter of 7 breed. Heb er ook een elektrische lier op nu (ideaal), ik heb mijn rug wat te vaak verrekt met de oude kantelmast.

Die SWR van die Mosley is perfect, op alle 3 banden iets van 1.1:1, maar toen kreeg ik ruzie met deze antenne ;-) Ben wel blij dat ik er nog makkelijk bij kon ;-)
Steigertje voor een week gehuurd en dat is maar goed ook haha.

@Wim, wellicht is dit (door resoneren losgegaan) gebeurd idd, want ik kon me ook niet herinneren dat SWR van die V2000 slecht was toen ik hem in de andere mast monteerde.
Ik zal je raad ter harte nemen en hem nog een keer losdraaien (kan er nu nog bij) en dat vast solderen, thanks!
73 PD0AT, Patrick

Gebruikersavatar
PA1RAM
Berichten: 314
Lid geworden op: 15 jul 2018, 12:24
Roepletters: PA1RAM
Locatie: Zeewolde

Re: Diamond V2000 - 70cm

#17 Bericht door PA1RAM »

Ik heb met belangstelling dit topic gevolgd en een bedankje is wel op zijn plaats. Ik heb namelijk een nieuwe Diamond X6000 en die vertoonde dezelfde slechte SWR op 2 meter, hoewel minder erg dan hier genoemd maar 2 op 1 voor een nieuwe antenne was niet wat ik er van verwachtte.

Aldus heb ik de kabel separaat met een dummy getest en die was 1 op 1. Moest het dus toch de antenne of connector zijn. De laatste heb ik minutieus nagemeten en daar zag ik geen issue. Aldus de aandacht op de bevestiging halverwege met dat boutje nader bekeken en daar bleek er een flinke indruk in de koperen leiding te zitten en het zou me niet verbazen dat het contact verslechterde door het wijken van het koper onder de druk van de bout.

Aldus heb ik de boel zonder bout aan elkaar gesoldeerd en weer in elkaar gezet. Ik heb een proefopstelling gemaakt in de tuin met 2 meter (fiber) mast en daar de set aan gehangen met SWR meter en zowaar heb ik nu 1.1 op 1 op de 2 meter band en een nog lagere waarde op 70cm. Blij dat het is opgelost en nu maar hopen dat deze antenne eenmaal op het dak de gewenste verbetering geeft t.o.v. de Discone die ik tot op heden had. Moet nog even 2 weken wachten want het weer liet de montage op het dak niet toe. Heb daarvoor hulp van een locale timmerman want op het dak ga ik zelf niet meer...

Dus nogmaals dank!
73, Richard (voorheen PD1RAM)

Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1394
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

Re: Diamond V2000 - 70cm

#18 Bericht door PC1L »

Werkende antenne nu :-)
uutdrenthe schreef:Kabel door gemeten, maar die was ok.
Het typische staande golfgedrag op de kabel wees al in de richting van het euvel, ook dat de kabel zelf OK was.
uutdrenthe schreef:schroefje vastgezet en opnieuw de SWR gemeten en die was nu keurig 1.3:1 of zo over de hele band en bij 2 meter zelfs nog iets beter.
Inderdaad zoals opgemerkt, besteed even aandacht aan het schroefje ( borgen, solderen, en indien noodzakelijk, galvanisch contact ! Dan heb je er jaren plezier van.

Met felicitaties en groeten uit Limburg.

Plaats reactie