Diamond V2000 - 70cm

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
uutdrenthe
Berichten: 55
Lid geworden op: 24 apr 2019, 15:54
Roepletters: PD0AT
Locatie: Hooghalen

Diamond V2000 - 70cm

#1 Bericht door uutdrenthe »

Hoi Allemaal,

Voor diegenen die nog niet op vakantie zijn ;-)

Ik heb een diamond v2000 in gebruik. Probleem is de 70cm band. Op de een of andere manier heb ik ruzie
met dat ding. Aangezien ik er niets aan kan verstellen vraag ik me af of ik een kneus heb, of te dicht op andere onderliggende
antenne zit.

70cm probleem is als volgt: op 430.000 is de swr 2:1 en loopt dan vrij rap op en op 432 mhz is hij al 8:1, dan, op 433 loopt hij weer terug en is
weer bijna perfect op 435 (1.3:1). Daarboven loopt hij weer erg snel op en bij 438 is hij weer 8:1.

ik snap wel dat het een compromis antenne is, maar vind dit nogal vreemd. ik had beter verwacht over de volledige range.
De afstand tot de antenne eronder is ongeveer 1.5 meter, ik heb hem ook alleen in de mast gehad, met zelfde resultaat.
De 2 meter is wel prima. De antenne zit op ongeveer 13/14 meter hoogte.

Weet iemand hoe dit kan en of dit normaal gedrag van deze antenne is ? zo ja dan leg ik me er bij neer en kan ik weer rustig slapen ;-)
73 PD0AT, Patrick

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2493
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Diamond V2000 - 70cm

#2 Bericht door PA3DJS »

Kun je bij de antenne om deze te vervangen voor een dummyload. Doel daarvan is om te kijken over er met de kabel/connectoren iets niet deugt. Als de SWR binnen de band van goed-slecht-goed gaat, kan het wel een eens aan de connectoren/kabel liggen in geval van een erg lange kabel.

Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1394
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

Re: Diamond V2000 - 70cm

#3 Bericht door PC1L »

PA3DJS schreef:Kun je bij de antenne om deze te vervangen voor een dummyload. Doel daarvan is om te kijken over er met de kabel/connectoren iets niet deugt. Als de SWR binnen de band van goed-slecht-goed gaat, kan het wel een eens aan de connectoren/kabel liggen in geval van een erg lange kabel.
Inderdaad. Met een dummy a h eind v d kabel kom je iets te weten. Maar het verschijnsel kan ook worden veroorzaakt door de trafowerking ( kabel max en minima ) vanwege de bar slechte aanpassing van de antenne zelf. Waarschijnlijk zal met de dummy erop de SWR 1:1 bedragen.

Tip : gebruik een stuk bewerkt ( bv RG58 C/U ) coax en stop die in een buis ( kunststof, glasfiber ) en stem af met een aanpas stubje. Tien tegen een heb je een goed werkende meerbanden antenne voor zeer weinig geld.

Op het internet zie je nogal wat ontwerpjes ervoor, en het werkt echt.
Laatst gewijzigd door PC1L op 13 aug 2019, 18:24, 1 keer totaal gewijzigd.

uutdrenthe
Berichten: 55
Lid geworden op: 24 apr 2019, 15:54
Roepletters: PD0AT
Locatie: Hooghalen

Re: Diamond V2000 - 70cm

#4 Bericht door uutdrenthe »

Hoioi,

Goed idee, maar dat is het helaas niet, de antennekabel die er nu op zit is een andere en getest op dummyload voor hij de mast in ging.
Ik lees her en der eigenlijk alleen maar goede berichten over deze antenne, vandaar dat ik hem ook heb gekocht.

Hij zit dus in een nieuwe mast met nieuwe coax, met hetzelfde resultaat. Ook zonder onderliggende antenne zelfde probleem.
Ik ga eens kijken naar die trafowerking. Er zit een aircell 7 kabel aan met bijbehorende pluggen. Ik zoek nog even verder, dank voor suggesties!
73 PD0AT, Patrick

Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1394
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

Re: Diamond V2000 - 70cm

#5 Bericht door PC1L »

uutdrenthe schreef:Er zit een aircell 7 kabel aan met bijbehorende pluggen.
Ja, als het bijbehorende connectoren voor aircell 7 zijn, dan werkt dat echt wel goed hoor.

Nog een laatste tip : in een uitzonderlijk geval kan het zijn dat met een dummyload er a d kabel ( waar dan wel iets mee zou zijn ) niets te zien is, nl als er geen halve golflengte of veelvoud bestaat ..... dat zou je dus nog even kunnen controleren ( kabel iets inkorten bv deel van een kwart golf ). Dan weer meten met dummy. Met een ruisbrug of een echte analyzer is het ook zo gevonden. Maar het zal wel zeker niet a d kabel liggen hi.

Suc6 in ieder geval !

Gebruikersavatar
PA2REH
Berichten: 530
Lid geworden op: 14 nov 2009, 18:08
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Diamond V2000 - 70cm

#6 Bericht door PA2REH »

Weet je 100% zeker dat de pit van de coaxconnector ook hard contact maakt met de pit van de contra op de antenne? Al zit er maar 1/10 mm gap, dan heb je dit probleem
best 73 de Eric - pa 2 reh
========================
Licensed since 1976 - CW operator
Member/operator PI4CC
Projectgroup PG.540
QRZ page: PA2REH

========================
"There are no strangers in Amateur Radio, just friends you haven't met."

uutdrenthe
Berichten: 55
Lid geworden op: 24 apr 2019, 15:54
Roepletters: PD0AT
Locatie: Hooghalen

Re: Diamond V2000 - 70cm

#7 Bericht door uutdrenthe »

PA2REH schreef:Weet je 100% zeker dat de pit van de coaxconnector ook hard contact maakt met de pit van de contra op de antenne? Al zit er maar 1/10 mm gap, dan heb je dit probleem
Hoi,

Nou, laten we zo zeggen, het zijn originele pluggen en hij zit er echt helemaal opgedraaid. Van binnen kan ik niet zien natuurlijk, maar de 2 meter is wel OK. Ik ben er daarom vanuit gegaan dat de connecties wel in orde zijn. Ik kan het nog een keer aandraaien, ik heb de steiger nu nog bij de antenne staan.
73 PD0AT, Patrick

uutdrenthe
Berichten: 55
Lid geworden op: 24 apr 2019, 15:54
Roepletters: PD0AT
Locatie: Hooghalen

Re: Diamond V2000 - 70cm

#8 Bericht door uutdrenthe »

PC1L schreef:
uutdrenthe schreef:Er zit een aircell 7 kabel aan met bijbehorende pluggen.
Ja, als het bijbehorende connectoren voor aircell 7 zijn, dan werkt dat echt wel goed hoor.

Nog een laatste tip : in een uitzonderlijk geval kan het zijn dat met een dummyload er a d kabel ( waar dan wel iets mee zou zijn ) niets te zien is, nl als er geen halve golflengte of veelvoud bestaat ..... dat zou je dus nog even kunnen controleren ( kabel iets inkorten bv deel van een kwart golf ). Dan weer meten met dummy. Met een ruisbrug of een echte analyzer is het ook zo gevonden. Maar het zal wel zeker niet a d kabel liggen hi.

Suc6 in ieder geval !
Hoi,

Oke, ik ga dan toch maar in de buidel tasten denk ik en de lang uitgestelde aanschaf van een antenne analyzer doen. (heb ik dan nu wel een goed excuus voor natuurlijk).

Maar dit komt jullie niet bekend voor bij deze antenne ? Kijk die 1:1 (bijna) op 435 snap ik, dat is midden in de range, maar met name een kwart in de range een enorme piek in swr snap ik niet.

Ik ga investeren in een analyser en laat het resultaat hier wel weten binnenkort ;-)
73 PD0AT, Patrick

Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1394
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

Re: Diamond V2000 - 70cm

#9 Bericht door PC1L »

uutdrenthe schreef:
Maar dit komt jullie niet bekend voor bij deze antenne ? Kijk die 1:1 (bijna) op 435 snap ik, dat is midden in de range, maar met name een kwart in de range een enorme piek in swr snap ik niet.

Ik ga investeren in een analyser en laat het resultaat hier wel weten binnenkort ;-)
Je zou antwoord moeten hebben van iemand die echt zelf werkt met deze antenne wat dat betreft.

Last but not least : de (on)logische verandering in SWR waarde meting .. ergens ( waarschijnlijk de antenne ) levert een serieus stootpunt ( reflectie in grote mate ) .. bij het veranderen in frequentie ontstaan dan die verschillen. Juist bij de hogere ( kleinere golflengten ! ) frequenties op 70 valt dit snel op.

Bij deze meerbanden antennes heb je wel vaker een band die minder aanpast als de op de andere, soort van toegift dus. Maar dergelijke afwijkingen als jij hebt doorgegeven, dat mag niet voorkomen.

Even nog waarschuwen voor de analyzer, ze werken niet allemaal zoals het zou moeten. Waar je echt wel baat mee zou hebben ( maar voor die ene keer in het jaar dat je deze nodig hebt ..... ) is een ruisbrug waarmee je de reactanties, de capacitieve en inductieve versies meten kunt, zelfde verhaal voor een 'echte' antenne analyzer, dus deze moet werkelijk capacitief en inductief kunnen onderscheiden, 'zien' ..

Er zijn ook nog de professionele analyzers, zeer prijzig, maar om zoiets aan te schaffen alleen voor een enkele antenne is misschien overdreven hi :lol:.

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2493
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Diamond V2000 - 70cm

#10 Bericht door PA3DJS »

uutdrenthe schreef:Hoioi,

Goed idee, maar dat is het helaas niet, de antennekabel die er nu op zit is een andere en getest op dummyload voor hij de mast in ging.
Ik lees her en der eigenlijk alleen maar goede berichten over deze antenne, vandaar dat ik hem ook heb gekocht.

Hij zit dus in een nieuwe mast met nieuwe coax, met hetzelfde resultaat. Ook zonder onderliggende antenne zelfde probleem.
Ik ga eens kijken naar die trafowerking. Er zit een aircell 7 kabel aan met bijbehorende pluggen. Ik zoek nog even verder, dank voor suggesties!
Die variatie van SWR < 2 naar SWR = 8 binnen de 70 cm amateurband, moet haast wel door een reflectie komen van iets dat véél groter dan de golflengte is. Ik zou de kabel nog eens doormeten zoals hij nu in de mast zit, en dan op diverse frequenties binnen de 70 cm band.

Ik dacht een keer effe snel te zijn door PL pluggen te gebruiken voor 70 cm. Resultaat was een mooi golvende SWR binnen de 70 cm band. Theoretisch kan zoiets ook ontstaan door een rare ground constructie (zeg maar mast of common mode kabel resonantie).

Er is wel wat vreemds...

14 m aircell 7 kan geen SWR = 8 geven, zelfs al laat je hem open aan het eind. Door de demping (zowel heen als terug) kan de SWR maximaal 4.6 bij 435 MHz zijn als je het eind open laat of kortsluit.

Gebruikersavatar
PA4WK
Berichten: 1215
Lid geworden op: 23 jan 2008, 02:37
Roepletters: PA4WK
Locatie: Vianen

Re: Diamond V2000 - 70cm

#11 Bericht door PA4WK »

Hallo Patrick,
heb je de antenne nieuw aangeschaft?
zo ja zou ik er mee naar de leverancier terug gaan.
Heb je al eens geprobeerd tegen de antenne te tikken, mogelijk zit er een slechte soldeer verbinding in.
Groet Wim PA4WK
Ham radio, the only fail safe communication system in the world!

Gebruikersavatar
PA2REH
Berichten: 530
Lid geworden op: 14 nov 2009, 18:08
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Diamond V2000 - 70cm

#12 Bericht door PA2REH »

Hallo Patrick,

Werk hier al weer jaren met tevredenheid met deze antenne. Had eerst een Original V2000 van een firma uit het NO van Nederland gekocht. Zo'n V2000 type met een straler uit een geheel. Werkte goed tot een maand of 3 na ingebruikname. 6m opeens bagger en 2m en 70cm goed.

Steiger erbij en spul naar beneden gehaald. V2000 uit de huls gehaald (inbus los draaien). Bleek dat halverwege het stralende deel twee C' s zitten in serie te zitten die volledig verkoold waren (en dat met max. 80W terwijl de antenne cf specs. 300W kan verwerken).

Enfin, de 'echte' Diamond V2000 gekocht (straler bestaat uit twee delen, die je dus echt goed op elkaar moet schroeven!). Ook de kabels vervangen. En toen had ik hetzelfde probleem als hierboven beschreven. Bleek dus ondanks alle goede voorzorgen dat de plug er om een af andere reden net niet voldoende ver opdraaide. Maar dat had ik aanvankelijk niet in de gaten. Van de connector die ik op de antenne schroefde, was de schroefdraad niet voldoende doorgetapt. Gewoon net iets tekort dus. Nieuwe (en dure) connector, maar toch productiefoutje. Visueel vergelijken met andere pluggen maakte dat duidelijk. Nieuwe plug erop (zelfde type, ook ca 6 euro per stuk) en alles werkt nog steeds prima.

Bij mij maakte de pit dus net geen contact (meten met schuifmaat). Ging echt om minder dan een mm. Maar voordat ik daar achter was............... grrr. Nu is het patroon van de antenne vrijwel vlak (hoe hoger de band hoe breder het deel waar de swr <1:2 is). Op 70cm, hele band goed.

Oh ja, niks gemodificeerd met die 150cm radialen want dat verbeterde niets. Men zegt 6m performance neemt toe, maar ik heb er dagen mee geëxperimenteerd, het was de moeite niet waard. En de praktijk wijst dat nu na een aantal jaren ook uit.

Nu je er toch nog makkelijk bij kan. Zou ik de antenne er ook even afhalen en de inbus eruit en binnenwerk van de de antenne even uit de huls halen en visueel inspecteren. Eventueel op de grond met andere kabel ook nog eens meten. Zo heb ik dat destijds ook gedaan. Mast van 2m met de antenne erop, in de workmate ingeklemd op het grasveld in de tuin. En meten maar, waarden waren zijn nagenoeg hetzelfde als nu op het topje van de mast.

Succes, 73
best 73 de Eric - pa 2 reh
========================
Licensed since 1976 - CW operator
Member/operator PI4CC
Projectgroup PG.540
QRZ page: PA2REH

========================
"There are no strangers in Amateur Radio, just friends you haven't met."

uutdrenthe
Berichten: 55
Lid geworden op: 24 apr 2019, 15:54
Roepletters: PD0AT
Locatie: Hooghalen

Re: Diamond V2000 - 70cm

#13 Bericht door uutdrenthe »

Hoi Allemaal,

Ik ben eruit. Het probleem was dat er een losse verbinding intern was. Zoals hierboven al op werd gemerkt moest het haast wel los contactje zijn.
Aangezien ik de steiger er nog naast heb staan de antenne eruit gehaald en losgeschroefd. Kabel door gemeten, maar die was ok.

Het is overigens een echte V2000 van diamond en geen nepper. De antenne is normaal in elkaar gezet, maar ik denk dat er bij de assemblage van de antenne het schroefje wat de beide delen met elkaar verbindt, niet helemaal goed vast is gedraaid op de kern. In ieder geval was dat het probleem, schroefje vastgezet en opnieuw de SWR gemeten en die was nu keurig 1.3:1 of zo over de hele band en bij 2 meter zelfs nog iets beter.

Iedereen erg bedankt voor het meedenken en voor de aangedragen oplossingen, iedereen had gelijk, het was idd een los contact en niet een brakke antenne ;-)

Groeten uit Drenthe!
73 PD0AT, Patrick

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2493
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Diamond V2000 - 70cm

#14 Bericht door PA3DJS »

Goede zaak dat je het euvel gevonden en opgelost hebt. Best mooi dat je een steiger bij je huis hebt.

Niet te vergeten bedankt voor het delen van de oplossing, en laat die golven maar lekker rond de wereld rennen!

Gebruikersavatar
PA4WK
Berichten: 1215
Lid geworden op: 23 jan 2008, 02:37
Roepletters: PA4WK
Locatie: Vianen

Re: Diamond V2000 - 70cm

#15 Bericht door PA4WK »

Hallo Patrick,
mooi dat je het opgelost hebt, ik wil je nog wel als tip mee geven om als je de antenne permanent plaatst de twee delen van de antenne die met het busje en schroefje met elkaar verbonden zijn met een stevige soldeerbout door te solderen, door het resoneren van de antenne in de wind kan het voor komen dat het schroefje los trilt met alle ellende van dien, maar goed dat weet je al.
Groet Wim PA4WK
Ham radio, the only fail safe communication system in the world!

Plaats reactie