Eerste ervaringen met het radio amateurisme

Dingen die niets met het radioamateurisme te maken hebben.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Louwrens PD3LPA
Berichten: 116
Lid geworden op: 30 jul 2019, 13:47
Roepletters: PD3LPA
Locatie: Maassluis

Eerste ervaringen met het radio amateurisme

#1 Bericht door Louwrens PD3LPA »

Hoi allen,

Geen idee waar ik dit zou moeten plaatsen.
Aangezien het gewoon maar mijn ervaringen zijn plaats ik het maar hier.

30 jaar heb ik nooit meer wat gedaan met dingen te te maken hebben met zenden.
Maar na een scheiding en weer kennis hebben gemaakt met een oude maat die ook radio amateur is, wilde ik maar één ding.. ook radio amateur worden.
Ok, cursus gevolgd en de N was eigenlijk eitje met drie fout... Had ik dit maar 30 jaar eerder gedaan :cry: De F had ik ook gedaan, 18 fout met een aantal stomme leesfouten van mij. Die F komt er echt wel.

Ik woon in een flat van zes verdiepingen en ik moest de VVE over zien te halen om mijn antennes op het dak te mogen zetten. Voila.. ik heb blijkbaar een mooi verhaal geschreven want ik mag het dak op. Straks 25 meter hoog met in alle richtingen alles vrij. Maar eerst moet ik de shack nog maken. Behangen apparatuur nog kopen etc.
Maar, jullie begrijpen.. Ik wilde natuurlijk mijn eerste stapjes alvast doen in de wereld van de radio amateurs. Mijn besluit stond vast, ik koop een Alinco portofoon. Ik woon in Maassluis, en met mijn ervaringen van vroeger dacht ik dat ik blij mocht wezen als ik Vlaardingen haalde. Maar het was anders, de repeaters van Voorburg, Den Haag, Delft, Rotterdam en zelfs Goes waren prima te bereiken. De landelijke repeater lukte ook waar ik een leuk gesprek had met Tijs uit Drenthe, een mede cursus leerling. Daarna nog een paar keer die landelijke repeater beluisterd maar daar ben ik helemaal klaar mee, het afvalputje van de twee meter, jammer hoor.

DMR zat ook op mijn portofoon. Daar snapte ik geen bal van.
Uiteindelijk na wat youtube filmpjes, forums etc. ben ik er uitgekomen en kreeg ik het werkende.
Maar.... na 30 jaar kwam de vooruitgang....toen kwam DMR. Tja, wat dat betreft ben ik dan een conservatieve radio amateur. DMR is leuk, en de techniek vind ik heel interessant.. maar of dit nu met radio amateurisme te maken heeft? Ik zie het persoonlijk als een verkapte Teamspeak. Je spreekt met de andere kant van de wereld, maar eigenlijk praat je tegen de repeater in de buurt.
En dan spreek ik nog niet eens over de Hotspots die je kan gebruiken. Leuk hoor.. maar dan heeft het naar mijn mening eigenlijk helemaal niks met radio amateurisme te maken. Je sluit die hotspot op je pc aan en voila je hebt de hele wereld tot je beschikking. Maar eigenlijk komt het signaal niet verder dan een huiskamer verder. Nee, ik had geen speciaal gevoel bij het gesprek dat ik had met Australie 8)

FT8.. Daar weet ik helemaal nog niks vanaf.. Maar ik heb me laten vertellen dat je makkelijk op de wc kan zitten en tegelijk 5 contacten kan maken. Tja... de vooruitgang.

Maar neemt niet weg dat de techniek mij wel interesseert en ik er ook zeker wel gebruik van blijf maken. Maar niet met dat melancholische gevoel dat mijn signaal de ionosfeer in gaat en na 3 hops ergens de woonkamer in gaat.

Nee, dan prefereer ik gewoon de traditionele route.. van antenne naar antenne.
Ik hoop voor de herfst echt in de ether te zitten.


Groetjes,
Louwrens
PD3LPA

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7081
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Eerste ervaringen met het radio amateurisme

#2 Bericht door PE2AAB »

Leuk verhaal Louwrens!

Wat repeaters betreft; tijdens condities horen we regelmatig mensen uit jouw regio over onze lokale repeaters in Eindhoven werken. Dat zijn voor ons repeater beheerders de krenten uit de pap. Echt leuk om te zien wat de signalen kunnen doen.

Je hebt een mooie locatie verworven! Top dat de VvE zo makkelijk is. Je hoort helaas vaak anders en daar ben ik het levende bewijs van. Uiteindelijk is het bij mij ook goedgekomen maar heeft een hoop tijd en geld gekost. Jammer.

Nu heb ik overigens geen VvE meer dus dat scheelt een eventueel getouwtrek. Ook ik moet hier nog een shack inrichten en antennes plaatsen.
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
PA2RU
Berichten: 1821
Lid geworden op: 14 apr 2007, 18:15
Roepletters: PA2RU
Locatie: Emmen
Contacteer:

Re: Eerste ervaringen met het radio amateurisme

#3 Bericht door PA2RU »

Louwrens , '
Het is maar net hoe je je hobby invult ;)
En je mag je zelf een bofkont noemen met je antenne's op 25m hoogte straks en ook nog eens rondom vrij zicht.
De techniek gaat inderdaad verder en met sommige zaken heb ik niet zo heel veel..
Net wat je zegt : sommige repeaters ( of eigenlijk de gebruikers daar van ) zijn een goed voorbeeld van hoe het niet moet..
Als je het mij vraagt verandert de mentaliteit op de banden mee met dat van onze maatschappij , verdraagzaamheid die ver te zoeken is om eens wat te noemen.

Veel succes met de hobby!!
73 René PA2RU

Gebruikersavatar
Louwrens PD3LPA
Berichten: 116
Lid geworden op: 30 jul 2019, 13:47
Roepletters: PD3LPA
Locatie: Maassluis

Re: Eerste ervaringen met het radio amateurisme

#4 Bericht door Louwrens PD3LPA »

PE2AAB schreef:Leuk verhaal Louwrens!

Wat repeaters betreft; tijdens condities horen we regelmatig mensen uit jouw regio over onze lokale repeaters in Eindhoven werken. Dat zijn voor ons repeater beheerders de krenten uit de pap. Echt leuk om te zien wat de signalen kunnen doen.

Je hebt een mooie locatie verworven! Top dat de VvE zo makkelijk is. Je hoort helaas vaak anders en daar ben ik het levende bewijs van. Uiteindelijk is het bij mij ook goedgekomen maar heeft een hoop tijd en geld gekost. Jammer.

Nu heb ik overigens geen VvE meer dus dat scheelt een eventueel getouwtrek. Ook ik moet hier nog een shack inrichten en antennes plaatsen.
Ja, dat is ook leuk. Maar dan heb je het toch over de weersomstandigheden.
Ik zag pas een Youtube filmpje van een engelsman aan de overkant die op een clif met een portofoon en richtantenne in zijn hand de NOS repeater haalde. Dat is toch erg gaaf om te zien.

Maar je begrijpt mijn verhaaltje over DMR denk ik wel :)

Gebruikersavatar
Louwrens PD3LPA
Berichten: 116
Lid geworden op: 30 jul 2019, 13:47
Roepletters: PD3LPA
Locatie: Maassluis

Re: Eerste ervaringen met het radio amateurisme

#5 Bericht door Louwrens PD3LPA »

PA2RU schreef:Louwrens , '
Het is maar net hoe je je hobby invult ;)
Het is ook maar mijn mening. Ik zie het meer als een grappige aanvulling. De één vind VHF leuk, de ander HF etc. En daar is niks mis mee.

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4506
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Eerste ervaringen met het radio amateurisme

#6 Bericht door PE1PQX »

Louwrens,

Ik ken René goed.. (heel goed zelfs :wink: ) en herken mezelf in zijn opmerking.
Mijn interesse ligt ook meer in 'echte' DX op 6m, 2m en 70cm en HF voor 'de leuk erbij'.
Ook mijn shack moet nog worden ingericht (ideeën genoeg hiervoor), omdat ik net een paar maanden terug ben verhuisd van huur naar koop. Mijn mast ligt op dit moment nog in 3x 4mtr op het terras maar voordat die in de benen kan zetten moet ik eerst nog bij de gemeente aankloppen voor een omgevingsvergunning. Nee, heb niet met een VvE van doen, ik woon op de hoek van een rij...
Geen idee hoe de bureaucraten van Emmen hiermee omgaan. :?
Wel jaloers op je hoogte waar je je antennes kunt en mag neerzetten. :mrgreen:

Veel plezier en succes met het uitwerken van je hobby.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Gebruikersavatar
PA3HMP
Berichten: 2298
Lid geworden op: 06 jul 2011, 15:03
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Re: Eerste ervaringen met het radio amateurisme

#7 Bericht door PA3HMP »

DMR heeft net als echolink niet zo voor meet te doen met zendamateur, je gebruikt je porto als opstap naar internet, ook niet mijn ding.

met jouw hoogte kun je met simpele middelen een heel leuk resultaat behalen, daar waar velen al moeite hebben om een 15 meter mast in de tuin te krijgen begin jij al 10 meter hoger en vaak heb je ook nog eens een leuke lengte over het hele dak heen om een leuke draadantenne en beam neer te zetten zonder dat het opvalt.

veel plezier met je nieuwe hobby, en succes met het behalen van de Full.

Nabilterenz
Berichten: 1
Lid geworden op: 01 nov 2019, 06:17
Roepletters: NBT
Contacteer:

Re: Eerste ervaringen met het radio amateurisme

#8 Bericht door Nabilterenz »

PE2AAB schreef:Leuk verhaal Louwrens!

Wat repeaters betreft; tijdens condities horen we regelmatig mensen uit jouw regio over onze lokale repeaters in Eindhoven werken. Dat zijn voor ons repeater beheerders de krenten uit de pap. Echt leuk om te zien wat de signalen kunnen doen.

Je hebt een mooie locatie verworven! Top dat de VvE zo makkelijk is. Je hoort helaas vaak anders en daar ben ik het levende bewijs van. Uiteindelijk is het bij mij ook goedgekomen maar heeft een hoop tijd en geld gekost. Jammer.

Nu heb ik overigens geen VvE meer dus dat scheelt een eventueel getouwtrek. Ook ik moet hier nog een shack inrichten en antennes plaatsen.
Topverhaal Louwrens! en top dat dit opgepikt wordt in de regio! Ga vooral zo door!

Plaats reactie