HF vertical(vaste opstelling, tips en ideeën gevraagd)

Alles over antennes en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4529
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

HF vertical(vaste opstelling, tips en ideeën gevraagd)

#1 Bericht door PE1PQX »

Goeden dag allen,

Onlangs ben ik verhuisd en op mijn oude adres maakte ik gebruik van een 5-band endfed waarmee ik best leuke QSO's gemaakt heb op HF
Op mijn nieuwe stek is het afspannen van deze endfed een lastig puntje (afgezien dat ik nog een omgevingsvergunning voor mijn mast moet aanvragen) omdat er geen bomen staan recht achter mijn tuintje waar ik naar toe kan met de draad.

Nu ben ik dus aan het oriënteren naar een multi-band vertical voor HF die ik in een hoekje van mijn tuintje kan zetten. Ik weet dat het altijd compromis antenne's zijn, maar beter iets dan niets.
De banden 80-40-20-15-10 zou mooi zijn, als WARC ook mogelijk is.. perfect. Alternatieven zijn bespreekbaar. (ik weet het: een all-band HF antenne zal nooit perfect werken, is altijd een compromis voor zover deze antenne's bestaan!)
Mijn primaire interesse is 6mtr en hoger (met Yaesu FT-736r), dus HF is voor 'er bij'. Tranceivers die ik gebruiken kan zijn Kenwood TS-430s + AT-250, TS-520 (moet even worden nagezien) en TS-570d.
De 570d zal de primaire tranceiver zijn, maar af-en-toe de klassiekers inschakelen kan zeker geen kwaad.

Wie heeft er een goed idee, welke redelijk eenvoudig is uit te voeren?

Let op: keuzes maken is niet direct aan de orde, ik ben puur ideeën aan het opdoen om die zien wat mij past.

Alvast bedankt voor de suggesties!
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

PE9PE
Berichten: 1145
Lid geworden op: 28 okt 2007, 09:53
Roepletters: PE9PE
Locatie: ZOETERMEER

Re: HF vertical(vaste opstelling, tips en ideeën gevraagd)

#2 Bericht door PE9PE »

PE1PQX schreef:Goeden dag allen,

Onlangs ben ik verhuisd en op mijn oude adres maakte ik gebruik van een 5-band endfed waarmee ik best leuke QSO's gemaakt heb op HF
Op mijn nieuwe stek is het afspannen van deze endfed een lastig puntje (afgezien dat ik nog een omgevingsvergunning voor mijn mast moet aanvragen) omdat er geen bomen staan recht achter mijn tuintje waar ik naar toe kan met de draad.

Nu ben ik dus aan het oriënteren naar een multi-band vertical voor HF die ik in een hoekje van mijn tuintje kan zetten. Ik weet dat het altijd compromis antenne's zijn, maar beter iets dan niets.
De banden 80-40-20-15-10 zou mooi zijn, als WARC ook mogelijk is.. perfect. Alternatieven zijn bespreekbaar. (ik weet het: een all-band HF antenne zal nooit perfect werken, is altijd een compromis voor zover deze antenne's bestaan!)
Mijn primaire interesse is 6mtr en hoger (met Yaesu FT-736r), dus HF is voor 'er bij'. Tranceivers die ik gebruiken kan zijn Kenwood TS-430s + AT-250, TS-520 (moet even worden nagezien) en TS-570d.
De 570d zal de primaire tranceiver zijn, maar af-en-toe de klassiekers inschakelen kan zeker geen kwaad.

Wie heeft er een goed idee, welke redelijk eenvoudig is uit te voeren?

Let op: keuzes maken is niet direct aan de orde, ik ben puur ideeën aan het opdoen om die zien wat mij past.

Alvast bedankt voor de suggesties!
Hallo André,

1) Een omgevingsvergunning is uitsluitend nodig wanneer jij hoger gaat dan 5mtr van jouw dak.
2) Deze antenne is interessante om mee te beginnen. Later kan jij verder uitbreiden met andere antennes.
Er zijn twee uitvoeringen.
http://www.eantenna.es/?page_id=2581
Voordeel is dat een gesloten antenne dus ontvanger is veel rustiger dan met een standaard vertical.
3) Ook deze kan een oplossing zijn.
https://www.wimo.com/dual-beam-pro-antenna_e.html
Succes.
73
Rob
PE9PE
Life is too short for QRP.

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4529
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: HF vertical(vaste opstelling, tips en ideeën gevraagd)

#3 Bericht door PE1PQX »

Bedankt voor je betoog Rob. De omgevingsvergunning is zeker nodig voor mijn mast van 12mtr waar VHF/UHF spul in komt. Totale hoogte was (zo uit mijn hoofd, mast + standbuis + X200n) in de buurt van 18mtr.

Ik zal jouw suggesties een bekijken. Bedankt tot zover!
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Gebruikersavatar
PA2RU
Berichten: 1823
Lid geworden op: 14 apr 2007, 18:15
Roepletters: PA2RU
Locatie: Emmen
Contacteer:

Re: HF vertical(vaste opstelling, tips en ideeën gevraagd)

#4 Bericht door PA2RU »

De EAdelta is een goede antenne maar heel erg lomp!
Afgelopen voorjaar heb ik iemand geholpen deze antenne te plaatsen.
73 René PA2RU

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4529
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: HF vertical(vaste opstelling, tips en ideeën gevraagd)

#5 Bericht door PE1PQX »

Te groot/lomp wil ik toch beperken i.v.d. de buren etc. Aangezien ik hier nog niet zo heel lang woon en er nog een 12mtr mast bij moet komen voor mijn VHF/UHF activiteiten...?
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6252
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: HF vertical(vaste opstelling, tips en ideeën gevraagd)

#6 Bericht door PA3DAT »

Een flinke hengel met eindgevoede draad, onderaan een CG3000 externe tuner of iets dergelijks?
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

PA1GVZ
Berichten: 352
Lid geworden op: 25 nov 2012, 19:33
Roepletters: PA1GVZ

Re: HF vertical(vaste opstelling, tips en ideeën gevraagd)

#7 Bericht door PA1GVZ »

Ik heb deze nu op het dak staan in de vorm van een telescoophengel van 5 meter. Werkt vanaf 30 meter heel behoorlijk tot op heden. Met de tuner verbonden met 12m coax.

http://zendamateur.com/viewtopic.php?f= ... 76#p224925

73, Gert

Gebruikersavatar
PA1SVM
Berichten: 206
Lid geworden op: 05 apr 2009, 14:57
Locatie: Doorn

Re: HF vertical(vaste opstelling, tips en ideeën gevraagd)

#8 Bericht door PA1SVM »

Om in overweging te nemen:

Afbeelding

Gr, Sven

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4529
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: HF vertical(vaste opstelling, tips en ideeën gevraagd)

#9 Bericht door PE1PQX »

Mooi ontwerp Sven, maar voor hier te 'lomp', omdat mijn mast al 12mtr is waar de VHF en UHF spul in gemonteerd moet gaan worden.

Één vertical van 6 à 7 meter lang is meer dan voldoende hier. Wil niet meer dan strikt noodzakelijk opzetten hier.

@Anderen: ook bedankt voor jullie bijdragen, mogelijkheden zijn er dus... Nu nog de juiste keuze maken.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Gebruikersavatar
PA1SVM
Berichten: 206
Lid geworden op: 05 apr 2009, 14:57
Locatie: Doorn

Re: HF vertical(vaste opstelling, tips en ideeën gevraagd)

#10 Bericht door PA1SVM »

Misschien heb je wat aan mijn vakantie antenne:

Vertical van 6,75m met 2 elevated radialen van 6,75m op 1m hoogte. Vervolgens voeden met 450 ohm kippenladder en een tuner. Werkt prima voor 40m t/m 6m. De radialen op 50cm hoogte werkt ook prima.

6,75m komt van metingen waaruit blijkt dat een te korte antenne vanaf 66% van een kwart golf een acceptabel rendement geeft. De ZS6BKW antenne is 2x 13,5m, die is ook voor 80m. Dus met 6,75m werkt 40m ook nog.

Gr, Sven

Gebruikersavatar
PD3E
Berichten: 145
Lid geworden op: 13 apr 2018, 08:22
Roepletters: PD3E
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: HF vertical(vaste opstelling, tips en ideeën gevraagd)

#11 Bericht door PD3E »

Al eens gedacht aan een Komunica HF Pro2?
73's PD3E, Erwin.

PD4AN
Berichten: 10
Lid geworden op: 05 jun 2019, 11:55
Roepletters: PD4AN

Re: HF vertical(vaste opstelling, tips en ideeën gevraagd)

#12 Bericht door PD4AN »

Mischien is 1 van de DXCommander versies iets voor jou?

Plaats reactie