Antenne drie poot

Alles over antennes en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Louwrens PD3LPA
Berichten: 116
Lid geworden op: 30 jul 2019, 13:47
Roepletters: PD3LPA
Locatie: Maassluis

Antenne drie poot

#1 Bericht door Louwrens PD3LPA »

Allen,

Ik moet voor op het dak van mijn flat een antenne drie poot hebben die met verzwaring op het dak staat zonder ergens aan vast gemaakt moet worden.
Eén winkel heb ik gezien waar ze die dingen verkopen. Maar ik schrok me rot wat dit kleine beetje schroot kost.

Wie weet waar ik zoiets voor redelijk prijsje kan kopen?
Ik wil er twee niet al te zware antennes op, een meerdere elements met rotor voor 2 meter en 70 cm plus een baby loop.

Groetje en '73
PD3LPA
Louwrens

on4avt
Berichten: 1501
Lid geworden op: 12 jan 2011, 13:48

Re: Antenne drie poot

#2 Bericht door on4avt »

https://www.bax-shop.be/nl/speaker-stan ... GEQAvD_BwE

Ik heb er 2 van deze, op ene staat een ama magloop van 90cm doorsnede, de andere is een reserve. Ik kocht er indertijd 2 om aan een goedkopere prijs uit te komen.

Gebruikersavatar
PA9CW
Berichten: 1787
Lid geworden op: 15 sep 2005, 21:24
Roepletters: PA9CW
Locatie: Oosterhout (NB)

Re: Antenne drie poot

#3 Bericht door PA9CW »

Geen driepoot. Ik denk dat je dit bedoeld ?
Ze zijn er in veschillende maten, zie ik.
Tonnie
DIG-5629 | AGCW-2939 | 30MDG-3789 | CTC-171 | NAQCC-7029 | BQC-1594| NTC-80.
K3/100 | P3 | Begali Pearl Gold.

Gebruikersavatar
Louwrens PD3LPA
Berichten: 116
Lid geworden op: 30 jul 2019, 13:47
Roepletters: PD3LPA
Locatie: Maassluis

Re: Antenne drie poot

#4 Bericht door Louwrens PD3LPA »

PA9CW schreef:Geen driepoot. Ik denk dat je dit bedoeld ?
Ze zijn er in veschillende maten, zie ik.

Kijk... hier heb ik wat aan.
De prijs die ik zag was dik €900,-
Ik wil er best wat voor betalen, maar die prijs daar schrok ik echt van :D

Gebruikersavatar
Louwrens PD3LPA
Berichten: 116
Lid geworden op: 30 jul 2019, 13:47
Roepletters: PD3LPA
Locatie: Maassluis

Re: Antenne drie poot

#5 Bericht door Louwrens PD3LPA »

Het ziet er een beetje fragiel uit.. Maar zoiets zoek ik wel en dan weet ik dat het niet te veel hoeft te kosten.
Wellicht is er één of andere smit in de buurt die dit ook kan maken.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Antenne drie poot

#6 Bericht door PA0ETE »

Louwrens PD3LPA schreef:Het ziet er een beetje fragiel uit.. Maar zoiets zoek ik wel en dan weet ik dat het niet te veel hoeft te kosten.
Wellicht is er één of andere smit in de buurt die dit ook kan maken.
Ik denk dat het microfoonstatief niet iets is voor buiten vanwege gewicht en corrosie en zo. De tegelvoet (van Bol.com) is dat wel.

Ik weet niet of dat duidelijk was, maar het is de bedoeling dat je in de vierkanten onderaan in de voet vier trottoirtegels legt (die kun je bij een bouwmarkt kopen). Vaak zijn vier van die betonnen tegels wel genoeg, maar als je twijfelt kun je op elke tegel een tweede leggen. Dit is met name bedoeld voor iets grotere schotelantennes, maar voor een mast is het ook sterk genoeg als je het niet overdrijft. Een grotere schotel vangt namelijk erg veel wind.

Ik heb zelf een dergelijke voet op mijn (betonnen) zoldervloer staan onder een luik in het dak. Ik heb er in totaal vier tegels in liggen, en ik heb er een vrijstaande glasfibermast op staan van 15 meter hoogte die in 6 minuten weer kan inschuiven naar onder het luik. Het is voor mij belangrijk dat hij los en vrij staat, op die manier hoef ik geen vergunning te hebben volgens het huurcontract. Ik heb geen grote antennes in de mast zitten, en het is een mast die ik bij slecht weer als ik hem niet nodig heb naar binnen haal, maar hij is wel eens bij windkracht 8 blijven staan en dat was verder zonder enig probleem. Bij windkracht 7 of minder haal ik de mast niet binnen als ik de antenne nog wil gebruiken,

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5109
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: Antenne drie poot

#7 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

on4avt schreef:https://www.bax-shop.be/nl/speaker-stan ... GEQAvD_BwE

Ik heb er 2 van deze, op ene staat een ama magloop van 90cm doorsnede, de andere is een reserve. Ik kocht er indertijd 2 om aan een goedkopere prijs uit te komen.
Deze gebruik ik voor een tijdelijke opstelling, lijkt mij niet permanent aan te raden.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

Gebruikersavatar
Louwrens PD3LPA
Berichten: 116
Lid geworden op: 30 jul 2019, 13:47
Roepletters: PD3LPA
Locatie: Maassluis

Re: Antenne drie poot

#8 Bericht door Louwrens PD3LPA »

PA0ETE schreef:
Louwrens PD3LPA schreef:Het ziet er een beetje fragiel uit.. Maar zoiets zoek ik wel en dan weet ik dat het niet te veel hoeft te kosten.
Wellicht is er één of andere smit in de buurt die dit ook kan maken.
Ik denk dat het microfoonstatief niet iets is voor buiten vanwege gewicht en corrosie en zo. De tegelvoet (van Bol.com) is dat wel.

Ik weet niet of dat duidelijk was, maar het is de bedoeling dat je in de vierkanten onderaan in de voet vier trottoirtegels legt (die kun je bij een bouwmarkt kopen). Vaak zijn vier van die betonnen tegels wel genoeg, maar als je twijfelt kun je op elke tegel een tweede leggen. Dit is met name bedoeld voor iets grotere schotelantennes, maar voor een mast is het ook sterk genoeg als je het niet overdrijft. Een grotere schotel vangt namelijk erg veel wind.

Ik heb zelf een dergelijke voet op mijn (betonnen) zoldervloer staan onder een luik in het dak. Ik heb er in totaal vier tegels in liggen, en ik heb er een vrijstaande glasfibermast op staan van 15 meter hoogte die in 6 minuten weer kan inschuiven naar onder het luik. Het is voor mij belangrijk dat hij los en vrij staat, op die manier hoef ik geen vergunning te hebben volgens het huurcontract. Ik heb geen grote antennes in de mast zitten, en het is een mast die ik bij slecht weer als ik hem niet nodig heb naar binnen haal, maar hij is wel eens bij windkracht 8 blijven staan en dat was verder zonder enig probleem. Bij windkracht 7 of minder haal ik de mast niet binnen als ik de antenne nog wil gebruiken,
Ik heb er diverse gezien bij schotelzaak.nl
Deze hebben ze in massief staal en aluminium. Dat ziet er al gelijk meer solide uit. Tegels kan je er ook bij aanschaffen.
De winkel heb ik zojuist ook even een mailtje gestuurd met de vraag of ze ook andere dingen hebben voor o.a. de antennes van radio amateurs.

pe1cmo
Berichten: 2069
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: Antenne drie poot

#9 Bericht door pe1cmo »

een tegelstatief voor een schotel, kan aardig wat op staan.
EA7/PE1CMO
Ayamonte España

PE9PE
Berichten: 1145
Lid geworden op: 28 okt 2007, 09:53
Roepletters: PE9PE
Locatie: ZOETERMEER

Re: Antenne drie poot

#10 Bericht door PE9PE »

Louwrens PD3LPA schreef:Allen,

Ik moet voor op het dak van mijn flat een antenne drie poot hebben die met verzwaring op het dak staat zonder ergens aan vast gemaakt moet worden.
Eén winkel heb ik gezien waar ze die dingen verkopen. Maar ik schrok me rot wat dit kleine beetje schroot kost.

Wie weet waar ik zoiets voor redelijk prijsje kan kopen?
Ik wil er twee niet al te zware antennes op, een meerdere elements met rotor voor 2 meter en 70 cm plus een baby loop.

Groetje en '73
PD3LPA
Louwrens
Hallo Louwrens,

Dit is wat jij zoekt in verschillende uitvoeringen.
http://antennebouwwind.nl/nl/producten/ ... rames.html

73
Rob
PE9PE
Life is too short for QRP.

on4avt
Berichten: 1501
Lid geworden op: 12 jan 2011, 13:48

Re: Antenne drie poot

#11 Bericht door on4avt »

PA3GNZ, Tjeerd schreef:
on4avt schreef:https://www.bax-shop.be/nl/speaker-stan ... GEQAvD_BwE

Ik heb er 2 van deze, op ene staat een ama magloop van 90cm doorsnede, de andere is een reserve. Ik kocht er indertijd 2 om aan een goedkopere prijs uit te komen.
Deze gebruik ik voor een tijdelijke opstelling, lijkt mij niet permanent aan te raden.
Staat bij mij al 2 jaar buiten zonder problemen.Is geen microfoon statief; Er kunnen 2 zware boxen op de dwars arm.
maar 900 euro voor een tegel voet?

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Antenne drie poot

#12 Bericht door PE2AAB »

Statief van Wind kost €450,00

We hebben deze in gebruik op de site van PI2EHV en PI6EHN.

Hier in aanbouw:
PI2EHV en PI6EHN
PI2EHV en PI6EHN
En in volle toestand:
Volle mast PI2EHV
Volle mast PI2EHV
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
pa3kc
Berichten: 1318
Lid geworden op: 29 mar 2011, 21:48
Roepletters: pa3kc
Locatie: Eindhoven

Re: Antenne drie poot

#13 Bericht door pa3kc »

Tegelvoet hoeft niet duur te zijn.

Tegels erop en gaan.

Gebruikersavatar
Louwrens PD3LPA
Berichten: 116
Lid geworden op: 30 jul 2019, 13:47
Roepletters: PD3LPA
Locatie: Maassluis

Re: Antenne drie poot

#14 Bericht door Louwrens PD3LPA »

PE9PE schreef:
Louwrens PD3LPA schreef:
Hallo Louwrens,

Dit is wat jij zoekt in verschillende uitvoeringen.
http://antennebouwwind.nl/nl/producten/ ... rames.html

73
Rob
PE9PE
Yes, die zien er robuust uit! Ik heb gelijk een offerte opgevraagd.
Dank je wel!

Gebruikersavatar
PE1NBD
Berichten: 800
Lid geworden op: 05 nov 2006, 10:42
Roepletters: PE1NBD
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Antenne drie poot

#15 Bericht door PE1NBD »

Hallo Louwrens. Ik woon in een appartement waar ik deze constructie al zo'n 12 jaar op het dak heb staan. Met een 3 elements HF-beam erin.
Bijlagen
20180916_152534[resize].jpg
73 de PE1NBD, Oene.

Icom 7600, LZA 10-5, HyEndFed 40 mtr., 12JXX2. Diamond F-22.

Plaats reactie